Yuran perdagangan cryptocurrency di OKEx dijelaskan

Pelarian Bitcoin baru-baru ini sekali lagi meletakkan mata wang kripto di bawah perhatian dan mendorong peserta baru memasuki ruang tersebut. Untuk memudahkan pendatang baru, OKEx tidak hanya menawarkan bonus pendaftaran tetapi juga menyediakan sumber terperinci, seperti panduan perdagangan cryptocurrency yang mendalam serta tutorial mengenai perdagangan cryptocurrency menggunakan platform kami.

Dalam artikel ini, kami akan mempermudah dan menjelaskan semua yuran perdagangan cryptocurrency di OKEx, termasuk perincian jenis yuran, peraturan mereka dan perbezaannya berdasarkan tahap pengguna dan jenis aset.

Jenis yuran perdagangan kripto: Yuran pembuat dan pengambil

Ringkasnya, pembuat adalah peniaga yang menambahkan kecairan pada buku pesanan pertukaran dengan membuat pesanan had yang tidak diisi dengan serta-merta dan sebaliknya tersedia untuk diambil oleh orang lain.

Pengambil, sebaliknya, adalah peniaga yang menghilangkan kecairan dari buku pesanan dengan melaksanakan pesanan pasaran yang menggunakan pesanan had yang dibuat oleh pembuat.

Pembeli biasanya membayar yuran yang lebih rendah dan dengan itu diberi insentif untuk menambahkan kecairan pada buku pesanan pertukaran. Sementara itu, pengambil membayar yuran yang lebih tinggi sebagai perbandingan kerana mereka segera memenuhi pesanan mereka.

Yuran pembuat / pengambil OKEx

Pada OKEx, kadar bayaran pembuat dan pengambil bergantung pada faktor berikut:

  • Tahap pelanggan
  • Pasaran perdagangan
  • Kelas aset

Kadar yang dinyatakan di bawah ini digunakan untuk setiap perdagangan.

Tahap pelanggan

"Biasa" dan "VIP" adalah dua segmen pengguna utama di OKEx, dengan masing-masing mempunyai tahap, atau tingkatannya sendiri.

Pengguna biasa di OKEx mempunyai jumlah dagangan bulanan kurang dari $ 5 juta. Segmen ini seterusnya dibahagikan kepada lima peringkat berdasarkan OKB – pegangan token asli platform. Semakin tinggi bilangan OKB yang dimiliki oleh pengguna, semakin tinggi tahap mereka dan semakin rendah bayaran yang mereka bayar.

Pengguna biasa boleh menjadi pengguna VIP jika mereka mempunyai jumlah dagangan bulanan minimum $ 5 juta. Terdapat tujuh peringkat untuk pengguna VIP, dan ambang volume perdagangan bulanan antara $ 5 juta hingga $ 1 bilion, sementara had pengeluaran harian mereka antara 600 hingga 2,000 BTC.

Dari tahap VIP, empat pengguna seterusnya boleh memanfaatkan "negatif" bayaran pembuat di pelbagai pasaran, seperti perdagangan pertukaran berterusan. Sebagai contoh, pengguna tahap tujuh VIP mendapat bayaran pembuat negatif untuk semua pasaran, termasuk spot, niaga hadapan, pertukaran dan opsyen, dan akibatnya memperoleh bayaran untuk setiap pesanan.


Pasar dan kelas aset

Peratusan yuran pembuat dan pengambil juga berbeza di pasaran spot, niaga hadapan, pertukaran dan opsyen berterusan, dan masing-masing pasaran mempunyai kategori kelas aset yang berbeza.

Aset yang ditawarkan dalam perdagangan spot dikelaskan sebagai Kelas A, B, C dan promosi. Niaga hadapan hanya mempunyai aset Kelas A dan B, pertukaran mempunyai Kelas A, B dan promosi, sementara pilihan tidak mempunyai kelas aset khusus kerana BTC, ETH dan EOS adalah satu-satunya cryptocurrency yang tersedia untuk perdagangan.

Aset Kelas A mewakili cryptocurrency utama seperti BTC, ETH, LTC dan OKB, sementara kelas aset lain diperincikan mengenai Bayaran perdagangan OKEx halaman.

Pengiraan yuran perdagangan

Bayaran perdagangan yang berlaku dikira berdasarkan tahap tertinggi pengguna di semua produk perdagangan, seperti yang diperincikan dalam carta yuran di bawah untuk aset Kelas A.

Kadar bayaran aset Kelas A untuk pengguna biasa

Kadar bayaran aset Kelas A untuk pengguna VIP

Sebagai contoh, jika pengguna mempunyai jumlah dagangan spot bulanan $ 10 juta (VIP2), jumlah niaga hadapan bulanan $ 200 juta (VIP3) dan jumlah pilihan bulanan $ 5 juta (VIP1), yuran perdagangan pengguna dikira berdasarkan tahap tertinggi – VIP3 – dan perkara yang sama diperluaskan untuk aktiviti perdagangan pengguna lain di OKEx.

Untuk maklumat lengkap struktur yuran di pelbagai kelas aset, sila rujuk pengumuman ini.

Penyelesaian yuran perdagangan

Bayaran perdagangan dijelaskan dalam unit mata wang yang dibeli oleh pengguna.

Untuk pasangan BTC / USDT misalnya, ketika pengguna membeli BTC menggunakan USDT, biaya pengambil dipotong dalam BTC, sedangkan ketika pengguna menjual BTC untuk USDT, biaya pengambil dikurangkan dalam USDT.

Bayaran perdagangan khusus untuk kontrak niaga hadapan

Selain daripada kos pembuat dan pengambil, pengguna juga harus mengetahui mengenai kos penyelesaian niaga hadapan dan fi pembubaran paksa.

Bayaran penyelesaian dikenakan apabila kontrak niaga hadapan diselesaikan. Kadar yuran adalah 0.03% untuk semua syiling dan token, dan dikenakan untuk pengguna biasa dan VIP.

Pembubaran paksa berlaku dalam senario berikut:

  1. Dalam mod margin tetap, jika nisbah margin penyelenggaraan pengguna lebih rendah daripada 10% dari margin mereka untuk leverage 10x.
  2. Dalam pembubaran separa, jika nisbah margin penyelenggaraan pengguna lebih rendah daripada keperluan margin minimum.

Pengguna membayar bayaran setiap kali berlaku pembubaran paksa. Bayaran ini sama dengan yuran pengambil tahap pengguna sekarang. Bayaran pembubaran paksa juga berlaku untuk perdagangan pertukaran berterusan.

Bayaran perdagangan khusus untuk kontrak opsyen

Pedagang opsyen harus mengetahui mengenai kos pelaksanaan opsyen, serta yuran pembubaran dan pembubaran separa.

Bayaran latihan pilihan dikenakan semasa pengguna menggunakan pilihan mereka. Kadar bayaran ini adalah 0.02% dan dikenakan untuk pengguna biasa dan VIP. Pilihan satu hari dan dua hari dikecualikan daripada yuran pelaksanaan ini dan, sebagai peraturan, kadar bayaran untuk kontrak pilihan tunggal tidak akan melebihi 12.5% ​​daripada premium kontrak.

Bayaran pembubaran berdasarkan pada tahap pengambil tahap 1 untuk pengguna normal dan VIP, sementara bayaran pembubaran separa berbeza mengikut peringkat pengguna dan bayaran pembuat dan pengambil yang sesuai. Semasa pembubaran separa, bagaimanapun, denda penalti yang terpisah dikenakan hanya pada posisi pendek, tetap pada 0,2%, dan berlaku untuk pengguna normal dan VIP. Bayaran penalti ini, apabila dikenakan, dimasukkan ke dalam dana insurans OKEx pada waktu penyelesaian. Kedua-dua bayaran pembubaran separa dan yuran pembubaran juga tidak boleh melebihi 12.5% ​​daripada premium kontrak opsyen.

Walaupun panduan ini memperkenalkan pelbagai jenis bayaran dan aplikasinya ke peringkat pengguna, anda boleh menghubungi Pusat Sokongan kami untuk pertanyaan lebih lanjut. Sekiranya anda belum mempunyai akaun di OKEx, anda boleh mendaftar di sini untuk memulakan perdagangan dan mendapat bonus $ 10.

Bukan peniaga OKEx? Ketahui cara memulakan perdagangan!

Ikuti OKEx

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map