Melabur dalam Perubatan Editas (NASDAQ: EDIT)

Perubatan Editas (NASDAQ: EDIT) adalah syarikat bioteknologi yang memfokuskan diri pada penyelidikan dadah menggunakan CRISPR. CRISPR, kependekan dari pengulangan palindromik pendek yang berkelompok secara berkala, adalah teknologi yang dikembangkan sebagai hasil dari proses pengamatan yang secara semula jadi berlaku dalam virus. Dengan mengasingkan segmen CRISPR virus yang bertanggung jawab untuk replikasi dan penghapusan, para saintis dapat mengembangkan “gunting genetik”, yang dapat menghapus, menghapus, dan mengubah sebagian DNA. Dengan rawatan ini, syarikat berharap beberapa penyakit paling serius di dunia, termasuk banyak yang belum mempunyai pilihan rawatan, dapat disembuhkan.

Apa itu Perubatan Editas (EDIT)?

Editas Medicine ditubuhkan pada tahun 2013 oleh pasukan saintis yang mempunyai hubungan dengan Harvard dan MIT. Dengan pasukan saintifik yang unggul, syarikat ini dapat memperoleh dana sejak awal untuk penyelidikan CRISPR yang lebih penting. Melalui pusingan pertama pembiayaan Siri B mereka, syarikat ini mendapat minat dari sekumpulan pelabur yang signifikan yang termasuk Bill Gates dan ketua penasihat sains dan teknologi Boris Nikolic. Editas dapat menggunakan minat ini untuk mengumpulkan lebih dari $ 120 juta dolar, dan juga membentuk hubungan berharga dengan syarikat-syarikat besar di sektor ini. Sejak awal, syarikat melancarkan kolaborasi dengan Juno Therapeutics untuk mengembangkan terapi untuk merawat barah. Kedua-dua syarikat menganggarkan bahawa nilai potensi kerjasama itu $ 737 juta dolar. 

Pasukan penyelidikan dan pengembangan syarikat memberi tumpuan kepada kedua-dua ubat in vivo, yang mengedit gen di dalam badan, dan juga ubat ex vivo, yang menyunting gen di luar badan dan memindahkannya kembali ke pesakit. Platform yang digunakan untuk pengembangan ubat CRISPR melibatkan kedua-duanya Nuklease Cas9 dan Cas12a. Kedua-dua protein yang berbeza ini mengikat DNA dan memungkinkan penyuntingan gen dengan cara yang sedikit berbeza. Kedua-dua varian CRISPR ini memungkinkan untuk menargetkan dan mengedit kemampuan yang berbeza, memberikan penyelidik banyak pilihan ketika mempertimbangkan pilihan terbaik untuk pengembangan ubat untuk menargetkan penyakit tertentu.

Mengapa Editas Medicine (EDIT) Penting?

Editas mempunyai saluran pengembangan ubat yang fokus pada tiga kategori luas: penyakit okular, penyakit darah, dan onkologi. Yang paling jauh adalah ubat penyunting gen untuk merawat penyakit okular. Leber kongenital amaurosis, atau LCA, adalah mutasi genetik yang diwarisi dalam sekurang-kurangnya 18 gen yang berbeza. LCA adalah penyebab utama kebutaan warna pada kanak-kanak dan boleh menyebabkan kehilangan penglihatan yang ketara dari masa ke masa. Mutasi yang menyebabkan LCA terdapat pada 3 dari 100,000 kanak-kanak, dan pada masa ini tidak ada penawar untuk LCA di pasaran. Begitu juga rawatan mereka untuk penyakit darah yang dikenali sebagai hemoglobinopathies. Editas agak ketinggalan dengan CRISPR Therapeutics, syarikat lain yang beroperasi di ruang ini yang mempunyai banyak ubat untuk merawat penyakit sel sabit dan β-Talasemia dalam ujian klinikal. Kategori ubat lain yang sedang dalam perancangan adalah ubat rawatan onkologi mereka, yang fokus pada penyuntingan sel T untuk menjadikannya lebih baik dalam memerangi barah di dalam badan.

Pendekatan novel yang digunakan Editas untuk ubat-ubatan berasaskan CRISPR membantunya menonjol dari persaingan. Editas adalah syarikat pertama yang membangunkan dan menguji ubat untuk penggunaan in-vivo. Melalui teknik ini, para penyelidik Editas menyuntik virus yang mengandungi DNA yang diedit kepada pesakit yang menderita LCA. DNA yang diedit ini mengandungi arahan yang memberitahu tubuh bagaimana mengubah DNA sendiri untuk menghilangkan segmen genetik yang menyebabkan gangguan tersebut. Walaupun masih di peringkat awal, potensi pilihan rawatan jenis ini hanya meningkatkan potensi CRISPR di masa depan perubatan.

Prospek Perubatan Editas (EDIT)

Editas kini mempunyai hampir sedozen ubat-ubatan yang dikembangkan CRISPR yang berbeza pada pelbagai peringkat pengeluaran. Sebilangan besar ini dikembangkan dengan kerjasama syarikat-syarikat besar seperti Allergan Pharmaceuticals. Melalui perkongsian ini, ubat-ubatan tersebut dikembangkan bersama dan kemudian keuntungan dikongsi sama, dengan syarikat yang lebih besar bertanggungjawab untuk sebahagian besar proses pengkomersialan. Kedua-dua Editas dan rakan kongsi telah mengembangkan proses pembuatan dalaman dan luaran yang mantap, dan syarikat itu siap membuat skala jika ubat mereka mencapai tahap persetujuan. Dari segi onkologi, syarikat itu telah bekerjasama dengan syarikat gergasi industri Bristol Myers Squibb. Melalui hubungan ini, Editas telah mendapat dana lebih dari $ 100 juta setakat ini.

Selain fokus mereka pada penyakit okular, penyakit darah, dan onkologi, kaedah yang dikembangkan sejauh ini oleh syarikat ini adalah langkah untuk ubat-ubatan masa depan untuk merawat pelbagai gangguan genetik yang lain. Syarikat itu menganggarkan bahawa terdapat lebih dari 6.000 gangguan genetik manusia, yang semuanya berpotensi untuk disembuhkan dengan penyuntingan genetik. Sebarang penyelidikan yang dilakukan oleh Editas hari ini menggunakan platform CRISPR hanya akan mempercepat pertumbuhan masa depan ke kawasan lain. Syarikat ini menggunakan banyak kaedah baru, dan telah melindungi kaedah ini melalui paten. Secara keseluruhan, syarikat ini memegang lebih dari 220 paten dan mempunyai 800 tambahan yang belum selesai. Percubaan seperti pilihan rawatan in-vivo pertama di dunia terus mendorong batas-batas apa yang mampu dilakukan oleh teknologi CRISPR.

Tempat Membeli Perubatan Editas (EDIT)?

Broker yang kami cadangkan adalah Firstrade.

Firstrade adalah firma pembrokeran dalam talian terkemuka yang menawarkan rangkaian produk dan alat pelaburan yang direka untuk membantu pelabur seperti anda mengawal masa depan kewangan anda. Sejak didirikan pada tahun 1985, Firstrade telah berkomitmen untuk memberikan perkhidmatan bernilai tinggi dan berkualiti.

Menggabungkan teknologi perdagangan proprietari, antara muka pengguna yang sangat intuitif, perkhidmatan pelanggan yang luar biasa dan aplikasi mudah alih, Firstrade menawarkan penyelesaian menyeluruh untuk semua keperluan pelaburan anda.  Firstrade adalah ahli FINRA / SIPC.

Melabur dalam Perubatan Editas (NASDAQ: EDIT) Melabur dalam Perubatan Editas (NASDAQ: EDIT) Melabur dalam Perubatan Editas (NASDAQ: EDIT)
★★★★★ ★★★★★ Ulasan Firstrade

Penilaian Securities.io ditentukan oleh pasukan editorial kami. Formula pemarkahan untuk broker saham mengambil kira banyak faktor, termasuk yuran dan minimum akaun, platform perdagangan, sokongan pelanggan, badan pengawalseliaan, dan pilihan pelaburan.

★★★★★ ★★★★★ M1 Kajian Kewangan

Penilaian Securities.io ditentukan oleh pasukan editorial kami. Formula pemarkahan untuk broker saham mengambil kira banyak faktor, termasuk yuran dan minimum akaun, platform perdagangan, sokongan pelanggan, badan pengawalseliaan, dan pilihan pelaburan.

★★★★★ ★★★★★ Ulasan Public.com

Penilaian Securities.io ditentukan oleh pasukan editorial kami. Formula pemarkahan untuk broker saham mengambil kira banyak faktor, termasuk yuran dan minimum akaun, platform perdagangan, sokongan pelanggan, badan pengawalseliaan, dan pilihan pelaburan.

Bayaran

Komisen Sifar

Bayaran

Komisen Sifar

Bayaran

Komisen Sifar

Minimum Akaun

Tiada

Minimum Akaun

$ 100

Minimum Akaun

Tiada

Promosi

Stok Percuma *

* Lihat laman web untuk maklumat lanjut.

Promosi

Tiada

Promosi

Tiada

Ringkasan

Editas adalah salah satu daripada banyak syarikat bioteknologi baru yang menggunakan platform CRISPR untuk meneliti dan mengembangkan ubat baru. Untuk menonjol dalam bidang yang penuh sesak, syarikat telah mengumpulkan dana untuk penyelidikan dan pengembangan, mengambil pengetahuan terkini tentang CRISPR dan mencari cara baru dan inovatif untuk mendorong aplikasi penyebaran yang lebih luas. CRISPR tidak diragukan lagi akan berada di barisan hadapan generasi perubatan yang akan datang, dan Editas memposisikan dirinya dengan baik untuk terus menjadi pemimpin global.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map