Mingguan Teknikal OKEx: 9 Mac 2020

Ini adalah dunia yang kacau.

Pedagang dan pemerhati kripto kembali dari hujung minggu dengan pertumpahan darah di pasaran cryptocurrency yang lebih luas. Harga bitcoin menjunam 8% dan sebentar melepasi tahap 8000, sementara altcoin terkemuka seperti ETH, EOS, dan LTC mengalami kerugian dua digit.

Fakta bahawa turun naik telah meningkat di kelas aset utama kerana wabak coronavirus yang semakin meningkat di peringkat global dan meningkatnya kebimbangan kemungkinan akibat ekonomi. Pada masa penulisan, WTI jatuh 25% pada perang harga, ekuiti di Asia merosot 5-6%. Pada masa yang sama, permintaan untuk surga melonjak. Dengan USDJPY menyentuh 101.50 dan emas harga hanya rendah dari tahap USD1700.

Oleh kerana sentimen menurun nampaknya semakin meningkat, data kami menunjukkan bahawa momentum penurunan bitcoin semakin pudar, dan itu boleh menjadi tanda pasaran mula stabil. Nisbah Panjang / Pendek BTC OKEx telah bergerak dalam aliran menurun sejak akhir Februari, dan Raito mencecah 1.71 pada hujung minggu, tahap terendah sejak 8 Februari.

Nisbah yang lebih rendah bermaksud terdapat lebih sedikit pedagang OKEx dengan kedudukan pendek bersih dari masa ke masa, dan potensi keuntungan posisi pendek mereka semakin berkurang. Itu sering dianggap sebagai tanda pasaran mula pulih.

Gambar 1: OKEx BTC Panjang / Pendek (Nisbah Sumber: OKEx)

Selain itu, data baru dari Sentix menunjukkan bahawa pelabur nampaknya mengekalkan bias bitcoin sebagai aset safe-haven walaupun prestasi berbeza dengan emas dan JPY.

Gambar 2: Bias Strategik Sentix – Bitcoin (USD) (Sumber: Sentix)

Pasaran dapat mewujudkan lagi sifat nilai dan sifat perlindungan BTC jika sentimen risiko global berterusan, dan berpotensi menjadi pemacu harga BTC dalam perspektif jangka menengah.

Analisis Harga

BTCUSDT – Satu lagi rentak kematian dalam pembuatannya?

  • Dalam edisi terakhir Mingguan Teknikal, kami telah menunjukkannya BTC harga semestinya melantun selepas penjualan pada akhir Februari, dan harganya melambung tinggi seperti yang diharapkan. Walau bagaimanapun, kawalan ditanggung di belakang ketidaktentuan global yang semakin meningkat.
  • Tindakan harga baru-baru ini mendorong purata bergerak 10 hari lebih rendah dan nampaknya akan menghasilkan crossover menurun dengan purata bergerak 200 hari. Walau bagaimanapun, kami percaya salib kematian bukanlah isyarat yang boleh dipercayai kerana jumlah percampuran yang berbeza pada masa lalu.
  • Ketiga-tiga indikator momentum utama berada di kawasan yang terlalu banyak jual, dan keadaan semasa seperti pertengahan November, di mana BTC harga menjunam dari tahap 8200 ke tahap 6500.
  • Kami yakin penurunan jangka pendek BTC telah dikurangkan, dan momentum harus dapat menyokong harga untuk stabil atau mengalami pemulihan jangka pendek. Tertinggi Disember 7600 kawasan boleh menjadi sokongan yang baik buat masa ini.

Gambar 3: BTCUSDT – Carta Harian (Sumber: OKEx; Tradingview)

ETHUSDT – Lebih banyak ruang untuk diturunkan?

  • ETHUSDT kekal jauh di atas purata bergerak 200 hari, walaupun bitcoin telah diperdagangkan di bawah tahap tersebut. Itu boleh menjadi salah satu petunjuk bahawa ETH mungkin masih mempunyai lebih banyak ruang untuk pergi ke selatan.
  • Fakta bahawa pasangan ini masih belum dijual beli walaupun terdapat penjualan dalam dua hari terakhir, yang menguatkan kes penurunan jangka pendek. Walau bagaimanapun, tahap semasa mungkin tidak terlalu jauh untuk bahagian bawah jangka pendek.
  • Purata bergerak 200-hari di kawasan 175 bertepatan dengan retracement Fibonacci 23,6% dan tahap sokongan yang berubah-ubah pada pertengahan Januari, dan itu boleh menjadi tahap pertama untuk menonton.
  • Perlu diperhatikan bahawa jumlahnya ETH terkunci di DeFi tidak aktif dari tahap rendah baru-baru ini dan telah pulih sejak akhir bulan lalu. Kesinambungan tren seperti itu dapat memperkuat pemulihan jangka pendek masa depan.

Gambar 4: ETHUSDT – Carta Harian (Sumber: OKEx; Tradingview) Gambar 5: ETHUSD Dikunci dalam DeFi (Sumber: DeFi Pulse)

BCHUSDT – Pembalikan penurunan selepas corak kepala dan bahu?

  • BCHUSDT diperdagangkan 13% lebih rendah pada sesi Asia Isnin dan menembusi di bawah purata bergerak 200 hari, sejajar dengan BTCTindakan harga terkini.
  • Pasangan ini telah membentuk corak kepala dan bahu dan telah diperdagangkan di bawah garis leher. Memecah di bawah garis leher dapat menunjukkan pembalikan penurunan mungkin terjadi, dan cenderung menguatkan kecenderungan penurunan, walaupun pembalikannya memerlukan waktu untuk berkembang.
  • Rendah hari Isnin 258.18 boleh menjadi tahap kritikal untuk diperhatikan, jika patah, yang dapat membuka pintu menuju 230 pegangan bawah.

Gambar 6: BCHUSDT – Carta Harian (Sumber: OKEx, Tradingview)

ALGOUSDT – Pembalikan penurunan disahkan… sekali lagi?

  • Corak kepala dan bahu yang serupa juga dilihat di ALGOUSDT. Secara kebetulan, pasangan ini juga diperdagangkan di bawah garis leher setelah perbezaan momentum penurunan berlaku pada pertengahan Februari.
  • Sekarang harganya telah kembali ke saluran sampingan sebelumnya. Sekiranya harga tidak dapat ditutup di atas rintangan saluran sebelumnya pada 0.31, itu dapat mengukuhkan kes penurunan jangka sederhana untuk pasangan.
  • Kami tidak menjangkakan harga akan jatuh di bawah 0.2 dalam jangka pendek; namun, jika sentimen pasaran merosot lebih jauh, hal itu memungkinkan harga melayang ke kawasan 0,26-0,26 secara beransur-ansur.

Gambar 7: ALGOUSDT- Carta Harian (Sumber: OKEx; Tradingview)


Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map