Bitcoin mengaut $ 35K dan altcoin hidup kembali pada tahun baru

Market Watch Weekly adalah tinjauan mengenai pasaran dan perkembangan kripto setiap minggu.

Bitcoin menyaksikan kenaikan mendadak pada hujung minggu Tahun Baru, berjaya menembusi nilai $ 30,000 pada hari Sabtu, hanya 17 hari setelah melepasi $ 20,000. Perhimpunan kemudian diteruskan pada hari Ahad kerana BTC mencatatkan tertinggi sepanjang masa baru $ 34,788, mengikut harga Indeks OKEx BTC. Walaupun $ 6,843 minggu lalu adalah keuntungan mingguan terbesar Bitcoin yang pernah berlaku, namun tahap $ 30,000 yang paling tinggi memberi impak paling besar. Perhimpunan pecah rakaman mendapat liputan media yang ketara – seperti halaman depan Masa kewangan hari ini – menonjolkan prestasi cemerlang Bitcoin tahun ini.

Perhimpunan Bitcoin juga memberi inspirasi kepada peserta pasaran pada umumnya, dengan jumlah dagangan derivatif agregat mencecah $ 80 bilion pada hari Sabtu dan Ahad, hanya di belakang paras tertinggi sepanjang 17 Disember. Minat terbuka juga terus meningkat di bursa, dengan OKEx memimpin pasaran dengan minat terbuka BTC $ 1,94 bilion, diikuti oleh CME $ 1,79 bilion, per data dari skew. Premium untuk kontrak niaga hadapan suku tahunan juga telah meningkat hingga $ 1,500, atau lebih dari 5%, menunjukkan sentimen pasaran yang sangat optimis.

Niaga hadapan BTC – Jumlah harian terkumpul. Sumber: miring

Pilih altcoin yang naik ke majlis tersebut

Keuntungan mingguan Bitcoin 22% diungguli oleh beberapa altcoin utama. Ether (ETH) menembusi ambang $ 1,000 dengan lonjakan hujung minggu, menyimpulkan kenaikan tujuh hari sebanyak 37.78%. ETH kini hanya sekitar $ 400 dari tahap tertinggi sepanjang masa. 

Pelakon yang paling mengagumkan, bagaimanapun, adalah Polkadot (DOT), yang harganya hampir dua kali ganda dalam tujuh hari terakhir. Cap pasarannya sekarang hampir $ 10 bilion hampir 10% daripada Ether, meletakkannya di tempat keenam dengan cap pasaran. 

Sementara itu, XRP terus terpengaruh oleh penghapusan pengeluaran di bursa utama, dengan kerugian 19.75% minggu lalu. Syiling privasi, termasuk Monero (XMR), Zcash (ZEC) dan DASH juga terjejas oleh perkembangan peraturan dan menyaksikan penurunan yang ketara.

Pulangan mingguan altcoin utama, 12 / 28–1 / 3. Sumber: TradingView

DeFi mengalami pertumbuhan yang dramatik selama setahun

Nilai keseluruhan yang dikunci dalam protokol DeFi pada akhir tahun 2020 berjumlah $ 23.35 bilion, menunjukkan pertumbuhan besar berbeza dengan TVL yang dimulakan tahun ini sebanyak $ 751 juta. Tahun baru terus menyaksikan pertumbuhan, kerana TVL kini meningkat menjadi $ 27.54 bilion, seperti data DeBank.

Tiga nama teratas semasa dari segi TVL adalah Pembuat Protokol Pinjaman (MKR), token WTC BTC yang disatukan dan pertukaran Uniswap (UNI).

Nilai keseluruhan dikunci dalam DeFi. Sumber: DeBank

Melihat aset DeFi yang berprestasi terbaik dari minggu lalu, Loopring (LRC) mendahului senarai dengan pulangan 57.13%, dan telah mencapai kenaikan harga 13x sepanjang tahun lalu. Beberapa token pertukaran asli yang terdesentralisasi memperoleh keuntungan besar, dengan UNI, Curve (CRV) dan SushiSwap (SUSHI) masing-masing meningkat 46.53, 39.29% dan 29.36%.. 

Pulangan mingguan token DeFi utama, 12 / 28–1 / 3. Sumber: TradingView

Pelabur institusi percaya Bitcoin telah membuka ruang ke atas

Oleh kerana percutian Krismas, CME menunda mengemas kini niaga hadapan Bitcoin terbaharu (sehingga 21 Disember) posidata maklumat sehingga 29 Disember. Tempoh pelaporan ini merangkumi penembusan bersejarah Bitcoin di atas tanda $ 20,000 dan kenaikan seterusnya, dan bertepatan dengan penarikan balik selepas lonjakan. 

Minat terbuka melonjak tajam dari 11,370 hingga 12,603, mengakhiri penurunan tiga minggu sebelumnya dan secara langsung mencapai paras tertinggi baru dalam hampir lapan minggu. Perhimpunan ini jelas mendorong semangat institusi, kerana kedudukan panjang pengurus aset melonjak dari 492 ke 573.

Dana leveraged meningkatkan kedudukan mereka dalam arah panjang dan pendek. Posisi beli naik dari 3,946 menjadi 4,357 sementara kedudukan pendek meningkat dari 8,702 menjadi 10,320. Kepentingan terbuka yang belum pernah terjadi sebelumnya dalam dana leveraj dapat dianggap kepercayaan suara pada masa depan Bitcoin.

Memandangkan Bitcoin masih bergerak dengan pesat pada minggu terakhir tahun 2020, laporan seterusnya harus menghasilkan pandangan yang lebih menarik.

Data niaga hadapan CME Bitcoin – Minat terbuka. Sumber: Quandl

Melihat ke hadapan minggu ini

Pada hari Selasa, cabaran pertama tahun 2021 datang dalam pemilihan senator Georgia, yang akan menentukan parti mana yang akan mengawal Senat Amerika Syarikat. Pasaran nampaknya lebih suka gabungan presiden Demokratik dan Senat yang dikuasai Republikan, yang akan membawa pakej rangsangan besar sambil menyekat cukai yang lebih tinggi.

Untuk Bitcoin, lonjakan di atas $ 30,000 berlaku dengan agak cepat, dan kita mungkin melihat penyatuan antara $ 32,000 hingga $ 35,000 sebelum langkah lain. Altcoin juga mulai kelihatan hidup, dan ETH kemungkinan akan memimpin demonstrasi di sana dalam beberapa hari mendatang.

Bukan peniaga OKEx? Ketahui cara memulakan perdagangan!

OKEx Insights menyajikan analisis pasaran, ciri mendalam, penyelidikan asli & berita yang disusun daripada profesional crypto.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map