Bitcoin melepasi rintangan yang lalu pada minggu pilihan raya tetapi keputusan tidak menentu berlaku

Market Watch Weekly adalah tinjauan mengenai pasaran dan perkembangan kripto setiap minggu.

Hasil awal pemilihan presiden A.S. telah dinyatakan. Setelah beberapa hari tidak yakin, rangkaian media utama mengisytiharkan kemenangan Biden pada hujung minggu. Walaupun mungkin memerlukan sedikit masa untuk penyelesaian terakhir, ketidakpastian terbesar yang melanda pasaran sejak kebelakangan ini adalah berakhir. Melangkah ke hadapan, pasaran cenderung menumpukan perhatian pada masa depan ekonomi makro untuk tahun ini dan tahun depan.

Terutama, pasaran menguat dan Bitcoin (BTC) meningkat hingga $ 15,969, mengikut harga Indeks OKEx BTC, setelah jumlah undi di beberapa negeri berubah untuk Biden pada malam Khamis. Namun, setelah media akhirnya menyebut kemenangan Biden pada hari Sabtu, Bitcoin turun lebih dari $ 1,000 hingga turun serendah $ 14,357.

Mata wang digital terkemuka sejak itu pulih dan diperdagangkan di atas $ 15,000, dan berakhir minggu ini dengan keuntungan lebih dari 13%. Walaupun ketidaktentuan pasaran dipamerkan, harganya hampir habis berbanding rintangan bulanan kritikal yang dibentuk pada bulan Disember 2017 dan Januari 2018.

Harga Indeks OKEx BTC pada 12:00 pagi UTC pada 9 NovemberHarga Indeks OKEx BTC pada 12:00 pagi UTC pada 9 November. Sumber: OKEx, TradingView

Dari altcoin utama, hanya Ether (ETH) mengatasi Bitcoin minggu ini dengan keuntungan 14.26%, yang didorong oleh kontrak deposit ETH 2.0 menjadi dilepaskan. Altcoin lain dengan keuntungan yang baik termasuk Chainlink (LINK), Litecoin (LTC) dan Cardano (ADA), yang mengaut keuntungan antara 8% hingga 10% mingguan.

Pada masa yang sama, kami menyatakan bahawa Bitcoin Cash (BCH) dan Bitcoin SV (BSV), yang secara historis mempunyai kaitan erat dengan Bitcoin, gagal mendapat manfaat daripada rali minggu lalu. Pasarannya tidak begitu aktif mengenai garpu keras BCH yang akan datang, yang dijadualkan pada 15 November.

Pulangan mingguan cryptocurrency utama, 11/2–11/8. Sumber: TradingView

Dengan ETH dengan selesa di atas $ 400, token DeFi juga pulih dengan cepat sejak Jumaat lalu, berakhir dengan penurunan dua bulan berturut-turut. Aave adalah peraih mingguan terbesar – dengan kenaikan mingguan 66.78% – meningkat dari paras terendah pada hari Khamis dari $ 26 ke paras tertinggi $ 56 dalam tiga hari.

Lebih-lebih lagi, harga Uniswap (UNI) turun pada $ 1.8, kemudian mencecah rintangan yang kuat pada $ 3. Prestasi yearn.finance (YFI) lebih memukau, dari tahap rendah $ 7,500 ke paras tertinggi $ 17,538 dalam dua hari – walaupun kini telah menetap dan diperdagangkan dalam julat $ 14,000.

Pada masa yang sama, metrik utama protokol DeFi terus berkembang, yang menyokong pemulihan dengan asas yang kuat. Nilai keseluruhan yang dikunci dalam protokol DeFi meningkat dari $ 13.8 bilion menjadi $ 14.9 bilion, dengan TVL Uniswap $ 2.9 bilion memimpin kedudukan.

Pulangan mingguan token DeFi utama, 11 / 2–11 / 8. Sumber: TradingView

CME mengeluarkan niaga hadapan Bitcoin terbaru (pada 3 November) data kedudukan pada 7 November. Pergerakan harga sebenar Bitcoin dihadkan dalam tempoh pelaporan ini, tetapi perlu diperhatikan bahawa BTC mencatatkan percepatan kuat pada harganya menjelang akhir tempoh ini.

Minat terbuka turun dari 12,665 ke 11,278 dalam tempoh terakhir, mengakhiri kenaikan selama empat minggu. Ini lebih kurang menunjukkan bahawa pelabur institusi mula mengambil untung atau menurunkan kedudukan mereka.

Kedudukan panjang akaun pengurus aset meningkat dari 770 menjadi 800, sementara kedudukan pendek kekal tidak berubah pada 0. Ini menunjukkan sikap tegas akaun ini, dan hasilnya menunjukkan bahawa pengurus aset sekali lagi membuat ramalan yang tepat.

Sementara itu, dana leverage menyaksikan kedudukan panjang mereka merosot dari 5,462 menjadi 4,379 dalam tempoh pelaporan terakhir, sementara kedudukan pendek mereka turun bersamaan dari 9,010 menjadi 8,007. Hasilnya, dana leverage tidak dapat memanfaatkan lonjakan berikut pada separuh kedua minggu lalu.

Kami akan terus memerhatikan sama ada pengurus aset akan terus menambah kedudukan panjang atau mengambil keuntungan setelah kenaikan ketara minggu lalu.

Data niaga hadapan CME Bitcoin – Jumlah dana leveraged, jangka panjang berbanding seluar pendek. Sumber: Quandl

Dengan Bitcoin melonjak melebihi $ 15,000, beberapa data pasaran mula menunjukkan tanda-tanda terlalu panas. Menurut penyedia data kewangan tingkah laku sentix GmbH, sentimen untuk Bitcoin mencapai tahap tertinggi sepanjang masa, melebihi puncak sebelumnya semasa ledakan pasaran 2017. Sementara itu, minat terbuka BTC, seperti data skew, telah menumpuk hingga $ 5,6 miliar, $ 0,1 miliar turun dari ketinggian sepanjang masa pada 17 Ogos. Metrik penambahan ini mencerminkan peningkatan risiko yang dramatik.

Sentimen untuk harga Bitcoin dan Bitcoin. Sumber: sentix GmbH

Melihat ke hadapan minggu ini

Selepas pilihan raya A.S., Indeks Volatiliti Cboe, VIX, turun dengan mendadak – dari 40 menjadi sekitar 25. Dari segi sejarah, VIX berada dalam julat yang lebih rendah biasanya menyukai kenaikan harga Bitcoin. Indeks dolar juga turun kembali ke paras terendah sebelumnya di kawasan 92. Emas naik hampir $ 100 minggu lalu dari $ 1,880 kerana dolar yang lemah, dan peserta pasaran harus memerhatikan reaksi Bitcoin terhadap perubahan pasca pilihan raya.

Di crypto, Bitcoin Cash akan memulakan usaha kerasnya pada 15 November, sementara ETH mungkin terus bertindak balas terhadap pelancaran Ethereum 2.0 yang akan datang.

Bukan peniaga OKEx? Ketahui cara memulakan perdagangan!

OKEx Insights menyajikan analisis pasaran, ciri mendalam, penyelidikan asli & berita yang disusun daripada profesional crypto.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map