Permata Tersembunyi Cryptocurrency # 4 – OneLedger (OLT)

Permata Tersembunyi Cryptocurrency # 4 – OneLedger (OLT)

OneLedger (OLT) adalah yang diremehkan, protokol lintas silang sejagat yang mendapat faedah daripada rantai sampingan untuk meningkatkan interoperabilitas antara ekosistem blockchain yang berbeza. Apa maksudnya? Ini adalah penyelesaian blockchain all-in-one yang tersedia untuk pengguna, pemaju dan perniagaan.

ulasan oneledger 696x462Sumber: https://icobattle.com/

Idea rantaian sampingan bukanlah sesuatu yang baru. Kami telah mendengar ICO serupa dari yang serupa Aion, SENARAI, EOS, Tabut, dan Ikon. Walau bagaimanapun, OneLedger mampu mengatasi semua.

Pindahkan Aset Digital Antara Blockchain yang berbeza

Hari ini, syarikat menggunakan teknologi blockchain untuk menyelaraskan proses pentadbiran, mengurangkan kesilapan manusia, meminimumkan kos operasi, dan meningkatkan ketelusan. Walau bagaimanapun, penggunaan utama teknologi blockchain masih menghadapi cabaran. Peralihan itu tidak mudah, dan perniagaan mendekatinya dengan tahap kelajuan dan kejayaan yang berbeza-beza.

Tangkapan Skrin 2

Sumber: https://oneledger.io

Salah satu cabaran ini adalah kurangnya interoperabiliti – ketidakupayaan rantai blok yang berbeza untuk saling berkomunikasi. Sebagai contoh, adalah mustahil untuk membuat transaksi dari akaun Ethereum ke akaun BTC. Proses untuk melakukannya melibatkan transferrin ke satu rantai sebelum menghantar duit syiling. Ini mahal, memakan masa dan memerlukan pertolongan pihak ketiga yang besar (misalnya pertukaran). Masalah penting lain yang menghalang penggunaan arus perdana teknologi blockchain adalah penyebaran dApps multi-rangkaian, skalabilitas, dan sistem warisan yang ada.

OneLedger adalah permulaan blockchain yang dirancang untuk menawarkan penyelesaian untuk masalah ini. Ini memudahkan operasi merentas lejar. Protokolnya dapat diselaraskan dengan lejar diedarkan lain seperti Ethereum, Bitcoin, dll … yang menyokong saluran pembayaran dan kontrak kunci masa hash (HTLC).

Permulaan Perniagaan OneLedger

OneLedger adalah protokol konsensus tiga lapisan yang bergabung dengan berkesan dengan rangkaian blok yang berbeza.

1. Permulaan Perniagaan

Lapisan pertama adalah protokol konsensus berdasarkan peranan yang dapat dikonfigurasi – di mana kontrak umum bermula. Kontrak dihasilkan dan digunakan dalam rangkaian yang menjalankan kod blockchain yang berbeza. Dalam nod Bitcoin, kontrak ditiru dari kontrak genesis semasa nod dibuat. Dalam nod Ethereum, kontrak tersebut dilaksanakan dalam bentuk kontrak pintar.


2. Konsensus Saluran

Lapisan kedua dikenali sebagai Channel Consensus. Peranan utamanya adalah untuk melakukan interaksi antara nod, mengikut terma kontrak. Untuk mencapai konsensus kedua, konsensus sidechain dilakukan di antara semua peserta. Konsensus dicapai apabila lebih dua pertiga peserta telah bersetuju. Setelah kata sepakat dicapai, data ditulis ke blok dan disiarkan ke semua node (peserta).

3. Konsensus rantaian awam

Yang ketiga (lapisan terakhir) disebut ‘Public Chain Consensus.’ Yang ini diperlukan setiap kali seseorang meminta pemindahan aset digital antara rantai awam. Hasilnya, pra-konsensus sidechain dimulakan pada permulaan konsensus sidechain. Setelah cadangan dihantar ke rangkaian awam yang sesuai, pengesah memilih untuk mengunci atau membuka kunci blok. Sekiranya lebih daripada 75% rantai sisi node yang berpartisipasi mencapai kata sepakat, blok pra-konsensus ditambahkan ke lejar.

Token

OneLedger pada masa ini sedang melakukan Penawaran Syiling Permulaan dengan had $ 15 juta. Satu bilion token OLT akan ditambang. Setiap token pada mulanya akan dipetakan ke satu token ERC-20 yang sepadan.

Menurut token ekonomi OneLedger, tiga peserta akan menggunakan OLT.

Pengguna: Individu atau perniagaan yang / dikehendaki membayar yuran transaksi kepada penyokong rangkaian atau nod di OLT.

Nod: Bayaran rangkaian masuk ke nod; dibayar dalam OLT. Ekosistem OneLedger membolehkan sesiapa sahaja menjalankan nod pada mulanya. Apabila sistem matang, bayaran tertentu di OLT diperlukan.

Pemaju: Ini boleh menjadi pasukan atau penyumbang individu. Pembangun memerlukan token OLT untuk menyebarkan modul mereka ke pasar terdesentralisasi OneLedger. Kontrak pintar akan menentukan syarat penjualan.

Pembangun dan Penasihat

Idea di sebalik OneLedger adalah cetusan idea David Cao, Pengerusi Persatuan Profesional China Blockchain Kanada (CCBPA). Cao mempunyai pengalaman lebih dari 13 tahun dalam seni bina perusahaan dan teknologi blockchain. Dia juga pernah bekerja di Xerox sebagai Perunding Perdagangan Utama, dan di IBM Toronto Lab sebagai Pembangun WebSphere Commerce.

Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif PT Amanah 2 Bayar, Alex Todd, juga merupakan Ketua Penasihat Teknologi OneLedger. Stephen Lee adalah Jurutera Utama. Dia pernah bekerja sebagai jurutera perisian di Microsoft dan IBM serta Perunding Kanan di Deutsche Bank.

Versi pertama platform OneLedger akan dikeluarkan pada tahun 2019.

Pemikiran Akhir

OneLedger nampaknya memberikan penyelesaian yang baik untuk beberapa keperluan semasa dan mendesak dalam ekosistem blockchain.

OverLedger, Aion, dan Kosmos dianggap sebagai pesaing utama OneLedger mengenai interoperabiliti.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map