Token Karbon Boleh Dagangan Pertama di Dunia Dilancarkan untuk Mendemokrasikan Akses ke Kelas Aset Baru

The Perikatan Protokol Sejagat (UPA), gabungan syarikat blockchain terkemuka termasuk Bittrex Global, Ledger, Certik, Infinigold dan Uphold, hari ini melancarkan Universal Carbon (UPCO2), token karbon pertama yang boleh diperdagangkan di dunia pada blockchain awam yang boleh dibeli dan dipegang sebagai pelaburan, atau dibakar untuk mengimbangi jejak karbon individu.

Dengan permintaan kredit karbon melebihi penawaran sebanyak 4 hingga 1 pada tahun 2020, menurut Bank Dunia, Token UPCO2 ditetapkan untuk mendemokrasikan kelas aset baru yang penting, yang dapat menyebabkan penetapan harga penjelasan karbon global ( seperti hari ini ada untuk komoditi seperti minyak dan emas) dan lebih banyak sumber masuk ke projek alam sekitar.

Setiap Token UPCO2 mewakili satu tahun tan pencemaran CO2 yang dihindari oleh projek REDD + yang diperakui untuk mengelakkan kehilangan atau penurunan hutan hujan. Setiap Token disokong oleh Unit Karbon Sukarela [VCU], sijil digital yang dikeluarkan oleh Verra, agensi piawaian antarabangsa, yang membolehkan projek yang diperakui mengubah pengurangan gas rumah hijau (GHG) mereka menjadi kredit karbon yang dapat diperdagangkan.

“Projek yang kami sokong melalui pembelian kredit karbon mencegah penebangan hutan di Amazon, Congo Basin dan Indonesia serta hutan hujan lain yang terancam,” jelas Pengerusi UP Alliance, Matthew Le Merle. ‘Untuk generasi baru pelabur yang mencari lebih daripada sekadar pulangan kewangan, UPCO2 menawarkan faedah sosial, ekonomi dan persekitaran yang menarik. Pada saat penting untuk perubahan iklim, UPCO2 memungkinkan orang di seluruh dunia melakukan kebaikan untuk planet ini dan berpotensi melakukan yang baik untuk diri mereka sendiri. ‘

Kekuatan makroekonomi yang kuat menyokong pasaran Kredit Karbon Sukarela dan, menurut beberapa pengulas, dapat menaikkan harga dengan ketara ketika lebih banyak negara memperkenalkan pasar CO2 yang diatur, memaksa syarikat untuk mengimbangi pencemaran mereka. Selain itu, semakin banyak syarikat dan individu memilih untuk mengimbangi jejak karbon mereka secara sukarela.

Menurut Bank Dunia, pada tahun 2020, umat manusia mengimbangi hanya 22% pelepasan global melalui pembelian dan penarikan kredit karbon, namun bahagian negara yang mengendalikan pasaran karbon terkawal telah meningkat dari 40 persen KDNK global pada tahun 2016 menjadi 70 per sen pada tahun 2020 1. Hasilnya adalah tembok permintaan yang jauh melebihi pengeluaran kredit karbon baru, yang terhambat oleh proses perakuan Projek Karbon Sukarela yang perlahan dan mahal.

“Tahun ini mungkin turun sebagai titik perubahan utama perubahan iklim,” kata JP Thieriot, Pengasas Bersama UP Alliance dan Ketua Pegawai Eksekutif Uphold. ‘Tahun ia berlanjutan dari isu jauh yang termaktub dalam perjanjian jauh seperti Kyoto dan Paris, menjadi ancaman eksistensial yang mempengaruhi kehidupan puluhan juta orang. Dalam beberapa bulan kebelakangan ini, kami melihat Australia dan California terbakar, taufan yang lebih kuat, presiden terpilih A.S. Joe Biden mengumumkan Pentadbiran Iklim, dan syarikat seperti Apple, Microsoft, dan Nike secara sukarela berkomitmen untuk berkecuali karbon.

‘Memerangi perubahan iklim kemungkinan akan menjadi isu ekonomi yang dominan dalam 20 tahun akan datang. Token UPCO2 membolehkan orang di mana-mana untuk mengambil bahagian dalam pasaran baru yang sangat penting – dan berpotensi menguntungkan ini, serta melakukan perkara yang betul untuk planet ini. “

Kredit karbon sukarela, yang menyokong semua Token UPCO2, menawarkan kelebihan ekonomi utama berbanding dengan kredit terkawal. Sebagai aset berdenominasi dolar, diiktiraf secara global, mudah alih dan abadi, kredit sukarela kekal selamanya, mengekalkan nilai opsyen, sehingga habis atau dihentikan oleh syarikat atau individu yang ingin mengimbangi jejak karbon.

“Sangat mengejutkan bahawa tidak ada satu pun harga penjelasan global untuk pelepasan karbon,” kata Le Merle. ‘Komoditi yang tidak dapat dihantar dan diperdagangkan secara digital yang penting untuk aktiviti manusia tidak boleh diperdagangkan secara dua hala di pasaran OTC, seperti kredit karbon hari ini.

‘Satu tahun tan karbon bermaksud sama di mana sahaja. Sebagai aset yang diiktiraf di seluruh dunia, yang ditentukan oleh piawaian antarabangsa, Kredit Karbon Sukarela akhirnya akan memperoleh harga yang sama di mana sahaja

Le Merle berkata, ‘Kami percaya bahawa token UPCO2 mempunyai peranan penting dalam mendemokrasikan akses kepada kredit karbon, yang dapat menghilangkan arbitraj harga dan menghasilkan satu harga global. Ini adalah lampu yang menyala bagi saya. Gabungkan aset digital dengan pengimbangan karbon hutan hujan dan berikan akses kepada semua orang di dunia. Bagaimana mungkin itu bukan idea yang bagus? ‘

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map