Nilai yang dicairkan sepenuhnya boleh menyesatkan pelabur dan peniaga DeFi

Melihat lebih dekat pada tiga projek DeFi yang menonjol menunjukkan batasan penawaran inflasi pada harga.

Nilai pasaran yang dicairkan sepenuhnya adalah had pasaran aset digital sekiranya semua syiling atau token dalam jumlah penawarannya dikeluarkan.

Sebagai contoh, Uniswap akhirnya akan mengeluarkan sejumlah 1 bilion token UNI dalam tempoh empat tahun akan datang. Sekiranya kita membuat hipotesis harga UNI pada $ 3,00 per token, FDV akan menjadi $ 3 bilion. Pada 15 Oktober, token tadbir urus pertukaran terdesentralisasi telah bekalan yang beredar dari 185,059,564 dan sebenarnya diperdagangkan pada $ 3,36 per token, memberikan UNI permodalan pasaran sebanyak $ 623 juta – yang masih jauh dari nilai semasa yang dicairkan sepenuhnya sebanyak $ 3,384 bilion. 

Projek kewangan terdesentralisasi yang terkenal pada masa ini sangat berbeza dari segi nisbah pasaran-cap-ke-FDV mereka. Contohnya, yearn.finance memperuntukkan jumlah bekalan token YFI dalam masa seminggu, yang bermaksud bahawa nisbah market-cap-to-FDVnya adalah sama dengan 100%. Curve, sebaliknya, mengedarkan 2 juta token CRV setiap hari melalui perlombongan kecairan, yang secara beransur-ansur akan meningkatkan bekalannya ke maksimum 3.03 bilion CRV – menghasilkan nisbah cap-ke-FDV pasaran yang sangat rendah 2.64%. 

Sebagai perbandingan, SushiSwap susah payah bekalannya pada harga 250 juta token pada 20 September – menurunkan FDVnya menjadi $ 99 juta, berdasarkan harga 15 Oktober $ 0,76 per SUSHI. Ini menjadikan nisbah market-cap-to-FDV SushiSwap sekitar 76.93%, setelah pengurangan bekalan. Pesaing utamanya, Uniswap, mempunyai nisbah sekitar 18.51%.

Permodalan pasaran yang dicairkan sepenuhnya lebih tinggi daripada had pasaran semasa. Sumber: Coingecko, OKEx

Betapa pentingnya nilai cryptocurrency sepenuhnya dicairkan?

Soalan yang perlu dikaji di sini ialah sama ada FDV adalah metrik kritikal dalam pasaran cryptocurrency. Adakah pelaku pasaran rasional untuk melihat penilaian teori yang ditempatkan bertahun-tahun ke depan?

Untuk menjawab soalan ini, kami membandingkan angka di belakang Uniswap, SushiSwap dan Curve – tiga pertukaran terdesentralisasi dengan aliran tunai yang terbukti.

Data kewangan dari Uniswap, SushiSwap dan Curve menunjukkan beberapa perbezaan utama. Sumber: cryptofees.info, CoinGecko, OKEx

Pertama, CRV mempunyai nisbah market-cap-to-FDV terendah dan, dari segi harga, adalah prestasi terburuk. Pada 15 Oktober, harganya $ 0,54 telah jatuh 99% dari puncaknya $ 54, dan harganya tidak banyak naik dari bawah $ 0,46.

Di antara tiga bursa yang terdesentralisasi, Curve mempunyai nisbah top-market-fee-fee terbaik, pada 6.26 – tetapi ia juga mempunyai nisbah FDV-ke-tahunan-yuran tertinggi, pada 237. Memandangkan jumlah nilai terkunci adalah kira-kira 53% daripada kos Uniswap dan rata-rata tujuh hari adalah 19% daripada Uniswap, kami mungkin menyimpulkan bahawa peserta pasaran prihatin dengan pengedaran tokennya yang berterusan. Juga, kita dapat melihat keluk curam kenaikan bekalan CRV. Akibatnya, tekanan jual harian yang berpotensi mendorong harga tokennya hanya 16% daripada harga UNI.

Keluk inflasi untuk CRV adalah dramatik. Sumber: gov.curve.fi

Kelemahan melihat nilai yang dicairkan sepenuhnya


Di ruang cryptocurrency, banyak orang takut dengan peningkatan jumlah syiling atau token. Mungkin lebih tepat lagi, mereka takut jadual inflasi yang agresif. Pasangkan ini dengan kemungkinan kecil perubahan ketara dalam asas-asas projek yang berlaku dalam jangka waktu yang singkat, cara pasaran untuk mengatasi penerbitan token baru yang berterusan adalah dengan menurunkan harga secara berterusan.

Curve adalah kes yang baik kerana ini telah menimbulkan fenomena aneh di mana komuniti crypto memandang Curve sebagai salah satu platform pertanian mudah tunai yang paling stabil, tetapi semua orang mengelakkan pembelian token CRV di pasaran sekunder. Dengan harga jatuh tajam dan kadar inflasi yang agresif, kapitalisasi pasaran Curve tidak banyak berubah sejak pertengahan September – dan bahkan telah menurun.

Permodalan pasaran CRV menurun sepanjang hampir bulan September. Sumber: CoinGecko

Nilai nilai yang dicairkan sepenuhnya mungkin merupakan metrik yang baik untuk pelabur jangka panjang, kerana ia membolehkan mereka menilai dengan lebih baik sama ada nilai projek sangat tidak sesuai. Sebagai contoh, FDV CRV naik menjadi $ 160 bilion, pada 15 Oktober – kira-kira 65% daripada BTC – pada hari pelancarannya. Ini memudahkan para pelabur untuk melihat bahawa harga CRV terlalu tinggi. Ia juga membolehkan para pelabur mengelakkan perangkap penilaian yang disebabkan oleh jumlah token awal yang rendah.

Satu kelemahan metrik nilai dicairkan sepenuhnya adalah bahawa ia dapat meningkatkan nilai keseluruhan projek. Sebagai contoh, katakan projek pada masa ini mempunyai 1 juta token tertunggak. Kemudian hari ini, ia akan mengumumkan 10 juta token lagi yang dikeluarkan dalam tempoh tiga tahun akan datang. Adakah ini bermaksud bahawa "permodalan pasaran" projek itu akan 11x lebih tinggi dari yang sebelumnya? Oleh kerana gabenor projek dapat memulakan proposal untuk mengubah kurva penawaran pada bila-bila masa, FDV semasa mungkin menjadi tidak relevan.

Perbincangan kaedah penilaian akhirnya adalah mengenai sama ada duit syiling atau token bernilai untuk dibeli. Adakah pengurangan FDV dengan menurunkan inflasi menyebabkan kenaikan harga token? Di sini, SushiSwap memberi kita contoh yang baik.

Lingkaran kiri di carta di bawah bertepatan dengan pelancaran token UNI oleh Uniswap, yang menyebabkan TVL pesaing SushiSwap merosot dengan cepat. Lingkaran di sebelah kanan bertepatan dengan keputusan SushiSwap untuk membatasi penawarannya dengan harga 250 juta token, yang menyebabkan petani memilih untuk tidak memilih, kerana mereka tidak melihat cukup insentif untuk terus menanam SUSHI. Ini menunjukkan bahawa, apabila ganjaran dikurangkan secara bermakna, petani hasil hanya berbondong-bondong ke projek berikutnya.

Nilai keseluruhan yang terkunci di SushiSwap menjunam berikutan dua pengumuman. Sumber: Denyutan DeFi

Dalam pertanian hasil, kelestarian adalah kunci, kerana jangka masa untuk pertanian tidak singkat. Contohnya, ganjaran Uniswap tersebar dalam empat tahun. Mengurangkan jumlah penawaran token boleh meningkatkan harga, tetapi tidak akan mengubah nilai projek. Pada masa yang sama, ia tidak akan menjadikan aset tiba-tiba semakin langka.

Semasa membandingkan tiga pertukaran terdesentralisasi ini, SushiSwap mempunyai beberapa kewangan terbaik, secara keseluruhan – metrik FDV-ke-tahunan-yuran terendah, pada 18.30, dan peratusan cap-ke-FDV pasaran tertinggi, pada 76.93%, sekali ia tiba-tiba menurunkan bekalan token. Walau bagaimanapun, peserta pasaran menyesali pendekatan ini, dan ini dapat dilihat pada harganya. Yang lebih teruk ialah harganya melantun hanya 10.26% dari paras terendah sepanjang masa.

Dalam contoh lain, Cream Finance (CREAM) dibakar 67.5% dari bekalan tokennya pada 20 September. Harga token sepatutnya meningkat tiga kali ganda – jika FDV dikekalkan – tetapi kenaikannya kurang dari 50%. Sekali lagi, untuk projek pertanian hasil yang akan memakan masa bertahun-tahun hingga akhirnya, kekurangan pada awalnya bukanlah faktor utama. Oleh itu, pengurangan pengeluaran perlombongan mudah tunai tidak mempengaruhi harga secara mendadak. 

Peningkatan bekalan token CREAM akhirnya tidak banyak menghentikan penurunan harga umum. Sumber: CoinGecko

FDV murah sememangnya tidak memberikan sokongan harga token

Ringkasnya, kes CRV menunjukkan kepada kita bagaimana kadar inflasi yang agresif dapat menyingkirkan pelabur daripada membeli dan memegang token yang baru dicetak. Sebaliknya, kes SUSHI menunjukkan kepada kita bahawa pengurangan bekalan yang besar, sementara menjadikan FDV kelihatan lebih murah, tidak banyak mempengaruhi harganya.

Imbalan hasil pertanian dan bekalan inflasi mempunyai peranan besar dalam memperoleh pengguna. Walau bagaimanapun, yang lebih penting adalah kemampuan untuk menarik pengguna ke projek dan membiarkan nilai asas berkembang lebih cepat daripada bekalan token yang dicairkan. 

OKEx Insights menyajikan analisis pasaran, ciri mendalam, penyelidikan asli & berita yang disusun daripada profesional crypto. 

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map