Melebihi Harga Bitcoin: Asas Menunjukkan Pertumbuhan Yang Terhormat Antara Halvings

Bitcoin (BTC) tidak seperti aset lain di dunia ketika datang gembar-gembur polarisasi, sokongan selebriti, liputan media, cabaran peraturan dan prestasi sepanjang dekad yang lalu. Walaupun telah menjadi topik yang dibincangkan secara intensif selama bertahun-tahun sekarang, perhatian yang selalu diterima meningkat menjelang peristiwa besar, seperti minggu lalu separuh.

Langkah pengawalseliaan sendiri yang dibina dalam kod Bitcoin, ganjaran blok “mengurangkan” mengurangkan kadar pelepasan bitcoin baru sebanyak setengah kira-kira setiap empat tahun. Acara ketiga seperti itu berlaku sekitar 19:23 UTC pada 11 Mei 2020.

Pembahagian separuh sebagai tonggak asas

Walaupun banyak pemimpin industri percaya Bitcoin dan teknologi asasnya dapat mengubah dunia, terdapat, di antara masyarakat, penetapan harga aset digital. Ini seterusnya, mendorong spekulasi dan ketidakstabilan Bitcoin yang terkenal.

Sasaran sasaran jangka pendek dan ramalan, nilai sebenar Bitcoin, pakar berhujah, terletak pada kemampuannya memegang dan memindahkan nilai ke seluruh dunia dengan fleksibel, telus dan boleh dipercayai. Nilainya juga berasal dari kekurangannya, yang disebabkan oleh kekurangan bekalan dan kadar pelepasan yang perlahan.

Untuk tujuan ini, pemisahan itu merupakan tonggak asas yang penting, mengurangkan kadar pelepasan dan meningkatkan kekurangan Bitcoin, kesannya dinilai oleh penganalisis Pelaksanaan PlanB model stok ke aliran.

Walaupun acara separuh telah berleluasa dibincangkan dan meneliti kesannya terhadap harga Bitcoin dan unjuran masa depan, tinjauan mengenai asas mata wang digital terkemuka antara dua suku terakhir dapat menunjukkan perspektif pertumbuhan yang lebih luas dari masa ke masa.

Minat global terhadap Bitcoin menyaksikan pertumbuhan x8

Selama dekad yang lalu, Bitcoin telah muncul dari laman web gelap untuk menjadikan kehadirannya terasa pada skala global. Berdasarkan data Google Trends, minat terhadap Bitcoin terus meningkat dari masa ke masa, dengan puncak sporadis menandakan lonjakan harga yang ketara, seperti pada bulan Disember 2017.

minat google minat bitcoinMinat istilah carian Bitcoin dari masa ke masa. Sumber: Trend Google

Sejak separuh sebelumnya, pada 9 Julai 2016, minat terhadap Bitcoin meningkat hampir 8 kali ganda. Walaupun ini bukan metrik konkrit dari segi pertumbuhan, ini menunjukkan peningkatan penerimaan dan pengiktirafan untuk mata wang digital di seluruh dunia.

Jumlah alamat baki bukan sifar mencapai 30 juta

Memandangkan sifat dompet Bitcoin tanpa nama (dan kemudahan dengannya ia boleh dibuat), hampir mustahil untuk mengetahui jumlah sebenar “pengguna” Bitcoin yang ada dalam pengertian tradisional istilah tersebut. Walau bagaimanapun, salah satu metrik alternatif terdekat yang kami ada ialah bilangan alamat BTC baki bukan sifar.

Nombor ini menunjukkan alamat yang tidak kosong dan menyimpan sekurang-kurangnya satu satoshi, unit terkecil Bitcoin (0.00000001 BTC).

Seperti yang ditunjukkan dalam carta di bawah ini, pada separuh kedua, jumlah alamat bukan sifar berjumlah kira-kira 9 juta. Sejak itu telah berkembang lebih dari tiga kali ganda sehingga mencecah 30 juta.


jumlah alamat btc bukan sifarBilangan alamat BTC bukan sifar. Sumber: Kaca kaca

Walaupun angka ini tidak menggambarkan pengguna unik, ia menunjukkan peningkatan yang ketara dalam jumlah mereka sejak separuh terakhir.

Alamat aktif harian lebih daripada dua kali ganda

Metrik lain yang lebih fokus pada rantai yang mencerminkan penggunaan Bitcoin, adalah bilangan alamat aktif harian.

Nombor ini menunjukkan alamat unik yang aktif di rangkaian sebagai pengirim atau penerima dan merupakan ukuran kegunaan rangkaian dan, akibatnya, nilainya.

dompet aktif btcAlamat aktif harian Bitcoin. Sumber: Messari

Seperti yang ditunjukkan dalam carta di atas, jumlah alamat aktif harian meningkat lebih dua kali ganda antara dua bahagian terakhir. Ia berada pada 434,000 pada separuh kedua dan hampir 1 juta pada waktu ketiga.

Jika dibandingkan dengan puncak pada bulan Disember 2017 yang mencapai 1.29 juta, jumlah alamat aktif harian di rangkaian hanya turun sebanyak 22 peratus pada 11 Mei, walaupun perbezaan harganya lebih besar dari 50 persen.

Walau bagaimanapun, penting untuk diperhatikan bahawa bilangan ini biasanya meningkat di sekitar peristiwa penting dan pergerakan pasaran, seperti separuh. Pertumbuhannya jauh lebih stabil dari hari ke hari, seperti yang ditunjukkan dalam versi skala log di bawah ini.

carta log dompet aktif btcAlamat aktif harian Bitcoin pada skala log. Sumber: Messari

Jumlah transaksi melebihi 70%

Setiap blok baru yang ditambahkan ke blockchain Bitcoin merangkumi transaksi antara pengguna – jumlah urus niaga yang berjaya melalui rangkaian dibandingkan sepanjang tempoh dapat mewakili pertumbuhan penggunaan dan utiliti.

Seperti pada carta di bawah, pada hari separuh kedua, jumlah urus niaga yang berjaya adalah 182,000. Jumlah ini meningkat lebih dari 70 peratus hingga mencapai 312,000 untuk acara ketiga minggu lalu.

kiraan txn harian bitcoinKiraan transaksi harian rangkaian Bitcoin. Sumber: Messari

Jumlah transaksi melebihi $ 1.5 bilion sehari

Berlainan dengan metrik jumlah transaksi yang dilihat di atas, metrik volum menunjukkan nilai total (dalam USD) transaksi pada blockchain Bitcoin pada hari tertentu.

Semakin tinggi jumlahnya, semakin banyak nilai yang dipindahkan menggunakan Bitcoin, menjadikan ini ukuran yang dapat dipercayai untuk pertumbuhan dan penghargaan rangkaian dari masa ke masa.

jumlah urus niaga harian btcJumlah urus niaga Bitcoin (USD). Sumber: Blockchain.com

Walaupun jumlah urus niaga berjumlah $ 142 juta pada separuh kedua, ia berada pada $ 1,69 bilion untuk yang ketiga, menandakan peningkatan lebih dari 1,095 peratus.

Hasrat rangkaian meningkat 7,874%

Inti dari mana-mana rangkaian blockchain, termasuk Bitcoin, adalah keselamatan dan kebolehubahannya, memastikan rekod transaksi yang boleh dipercayai dan tidak dapat diubah.

Bitcoin hashrate mewakili kuasa pengkomputeran yang diperuntukkan ke rangkaian dan mempunyai hubungan langsung dengan keselamatannya.

Semakin tinggi hashrate, semakin mahal untuk menyerang blockchain (lihat Serangan 51 peratus) dan mengubah blok dan urus niaga baru.

hashrate rangkaian bitcoinBitcoin hashrate. Sumber: Messari

Hasrat Bitcoin telah meningkat dengan ketara antara dua suku terakhir, dari 1.58 juta terahash sesaat (TH / s) pada 9 Julai 2016, kepada 126 juta TH / s pada 11 Mei 2020 – peningkatan lebih dari 7,874 peratus.

Dengan hashrate semasa, secara teori kos menyerang rangkaian Bitcoin lebih daripada $ 344,000 / jam, berbanding $ 11,500 / jam dan $ 6,454 / jam untuk Tunai Bitcoin (BCH) dan Bitcoin SV (BSV) masing-masing.

Pertumbuhan hashrate (dan keselamatan yang diberikan) menjadikan Bitcoin sebagai kaedah pembayaran alternatif yang boleh dipercayai untuk pemindahan nilai yang besar.

Pertumbuhan rangkaian mengatasi kenaikan harga

Oleh banyak akaun, yang “Nilai sebenar” BTC adalah dalam fungsinya, yang bergantung pada rangkaian di mana ia beroperasi. Rangkaian Bitcoin adalah sebab mengapa ia merupakan mata wang digital yang unggul dan tetap seperti itu, walaupun terdapat pengenalan aset dan token digital yang diperbaiki dan maju secara teknologi.

Selain daripada populariti Bitcoin, metrik yang dinyatakan di atas adalah ukuran pertumbuhan, utiliti dan keselamatan rangkaian Bitcoin. Sifat-sifat ini sangat penting untuk keberadaan dan kelangsungan hidupnya – untuk menentukan apakah, dalam jangka panjang, Bitcoin mempunyai peluang nyata dalam penerapan global. Walaupun angka-angka ini mencerminkan tahap pertumbuhan yang berlainan dari masa ke masa, sama ada atau tidak membenarkan penilaian harga tertentu dari segi mata wang lain (seperti USD) adalah perbincangan yang berbeza.

OKEx Insights menyajikan analisis pasaran, ciri mendalam dan berita yang disusun daripada profesional crypto.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map