Apakah perintah berhenti dan bagaimana ia berfungsi?

Pengenalan dan panduan untuk pesanan berhenti yang dioptimumkan di OKEx.

Walaupun perdagangan cryptocurrency di bursa biasanya melibatkan pembeli dan penjual yang membuat pesanan pasaran, peniaga yang lebih canggih memerlukan alat yang lebih maju, seperti pesanan berhenti.

Apakah perintah berhenti?

Perintah berhenti adalah fungsi perdagangan bersyarat yang membolehkan pedagang membeli atau menjual aset yang mendasari setelah harganya mencapai titik tertentu, yang disebut harga pemicu, yang mereka tetapkan sebelumnya. Setelah harga pasaran mencapai harga pencetus yang telah ditentukan ini, perintah beli atau jual dilaksanakan secara automatik pada harga pesanan yang telah ditentukan (tidak semestinya sama dengan harga pencetus), atau harga pasar pada waktu itu.

Maksudnya dalam praktiknya ialah peniaga yang ingin menjual Bitcoin (BTC) mempunyai dua pilihan utama bagaimana menjualnya melalui pesanan berhenti: Sama ada mereka boleh menjual dengan harga yang lebih tinggi (untuk memastikan mendapat keuntungan) menggunakan untung ambil , atau TP, pesanan; atau mereka dapat mencegah kerugian dengan menetapkan harga minimum untuk menjual, menggunakan pesanan stop-loss, atau SL.

Perkara yang sama berlaku jika peniaga ingin membeli Bitcoin – mereka dapat menetapkan harga tertentu, atau mencetuskan harga, di mana mereka ingin membeli BTC, bergantung pada keadaan pasaran. Fungsi ini sangat berguna di pasaran kripto kerana sifatnya 24/7, yang membolehkan peniaga membuat pesanan algoritma dan menjauh dari pasaran.

Contoh pesanan berhenti

Sebagai contoh, katakanlah seorang peniaga membeli Bitcoin pada harga $ 9,000. Mereka boleh menetapkan pesanan berhenti untuk mengambil keuntungan, menetapkan harga pencetus pada $ 10,000 dan harga pesanan pada $ 9,950 (kurang $ 50 untuk memastikan pesanan segera diisi).

Harga pencetus berfungsi sebagai ambang yang perlu dipenuhi oleh pasaran sebelum pesanan bersyarat mula digunakan. Seorang peniaga boleh menggunakan nilai yang sama baik untuk harga pemicu dan harga pesanan, tetapi memandangkan sifat pasaran kripto yang tidak stabil, itu dapat mengakibatkan pesanan tetap tidak terisi, kerana harganya dapat menyentuh $ 10,000 sebentar sebelum turun tajam.

Menetapkan harga pesanan sedikit di bawah harga pencetus meningkatkan kemungkinan pesanan dipenuhi walaupun pasaran tidak kekal pada harga $ 10,000.

Ini bermaksud bahawa jika pasaran berada di bawah $ 10,000, tidak akan terjadi apa-apa, tetapi begitu harga pasaran menyentuh $ 10,000, harga pesanan ini $ 9,950 akan dicetuskan dan kemudian dilaksanakan.

Begitu juga, peniaga yang membeli BTC pada harga $ 9,000 dapat mencegah kerugian dengan pesanan stop-loss dengan menetapkan harga pencetus pada, katakanlah, $ 8,500 – dan harga pesanan $ 8,450, misalnya – untuk keluar dari kedudukan dalam margin yang boleh diterima kerana kerugian.

Sebagai alternatif, peniaga juga boleh menetapkan harga pencetus dan pesanan untuk membeli Bitcoin pada tahap tertentu (seperti yang ditunjukkan di bawah) untuk penyertaan yang menguntungkan (kenaikkan atau penurunan harga) dan sebagainya.

Ringkasnya, perintah berhenti membolehkan peniaga menetapkan harga pencetus dan pesanan untuk membuka atau menutup kedudukan panjang dan pendek bergantung pada arah pasaran.

Pengoptimuman pesanan berhenti OKEx

OKEx baru-baru ini melancarkan beberapa pengoptimuman baru untuk fungsi stop-order, yang tersedia untuk peniaga di versi aplikasi desktop dan mudah alih OKEx. Peningkatan untuk pesanan berhenti ini memberi pengguna lebih banyak fleksibiliti dan kebebasan untuk memperdagangkan aset digital secara strategik di platform OKEx.

Satu Membatalkan Yang Lain

Pertama, kami telah memperkenalkan ciri One Cancels the Other. Dengan pesanan OCO, pedagang dapat menetapkan syarat stop-loss dan kondisi take-profit pada masa yang sama, dan mana-mana pesanan yang dijalankan terlebih dahulu – berdasarkan pencetus dan harga pesanan pengguna – akan membatalkan yang lain.

Sebagai contoh, seorang peniaga yang memegang $ 9,000 dapat menetapkan syarat untuk kedua-duanya – iaitu, mengambil keuntungan dan menghentikan kerugian – pada masa yang sama, menggunakan fungsi OCO. Ini bermakna harga Bitcoin boleh berubah dan mengaktifkan salah satu syarat, membatalkan yang lain secara automatik.

Seperti yang ditunjukkan dalam gambar di atas, peniaga yang menggunakan jenis pesanan OCO dapat menetapkan empat syarat. Sekiranya mereka ingin keluar dari perdagangan untuk mendapatkan keuntungan setelah harganya melampaui $ 10,000, mereka dapat menetapkan harga tersebut sebagai harga "Harga Pencetus TP" dan "Harga Pesanan TP." Mereka dapat keluar dari perdagangan yang sama untuk menghentikan kerugian, dengan menetapkan "Harga Pencetus SL" dan "Harga Pesanan SL" pada tahap yang mereka mahukan ($ 9.000 dalam contoh ini).

Sekali lagi, jenis pesanan ini sangat sesuai untuk pasaran kripto yang sangat tidak stabil dan dapat bergerak ke arah mana pun dalam beberapa jam, memerlukan pesanan berbilang syarat untuk perdagangan yang optimum.

Lebih-lebih lagi, pengoptimuman ini menyelesaikan masalah yang menghalang pesanan daripada dilaksanakan apabila pengguna menetapkan pesanan had (iaitu, untuk membeli atau menjual aset yang mendasari pada harga yang ditetapkan atau lebih baik) untuk TP dan perintah berhenti untuk SL pada masa yang sama. Dengan menggunakan jenis pesanan OCO, pengguna kini dapat melakukan perdagangan dengan selamat dan fleksibel.

Sementara itu, pedagang juga dapat terus menggunakan fungsi pesanan bersyarat seperti biasa untuk membuka atau menutup posisi berdasarkan strategi perdagangan mereka.

Perintah Pencetus

Pengoptimuman kedua yang kami lancarkan adalah jenis pesanan baru yang disebut perintah pencetus. Perintah pencetus berfungsi sama dengan pesanan berhenti bersyarat kecuali ia tidak membekukan margin atau kedudukan pengguna. Ini bermaksud bahawa peniaga yang tidak mahu mengunci kedudukan mereka dan ingin mengejar lonjakan atau penurunan harga dapat melakukannya dengan menunjukkan harga pencetus dan senario, seperti yang ditunjukkan dalam carta di bawah.

Tetapan pesanan berhenti dan peraturan pencetus untuk pesanan pencetus. Sumber: OKEx

Peraturan di atas menunjukkan keadaan pesanan yang perlu diikuti oleh pedagang dalam pelbagai senario, bergantung pada sama ada mereka membuka atau menutup posisi (iaitu membeli atau menjual). Beberapa peraturan cukup jelas, seperti menutup kedudukan panjang untuk keuntungan memerlukan harga pencetus ditetapkan lebih tinggi daripada harga pasaran terakhir. Begitu juga, menutup kedudukan untuk menghentikan kerugian memerlukan harga pencetus menjadi lebih rendah daripada harga terakhir. Peraturan yang sesuai berlaku untuk membuka posisi baru, bergantung pada apakah pedagang bullish (atau ingin pulih) atau bearish.

Walau bagaimanapun, kerana margin dan kedudukan tidak dibekukan, pesanan pencetus boleh gagal kerana pelbagai faktor, seperti had kedudukan, had harga dan sebagainya.

Urutan berhenti kedudukan

Pengoptimuman ketiga menyokong penetapan perintah berhenti untuk posisi tertentu, yang disebut perintah berhenti kedudukan. Menggunakan jenis pesanan ini membekukan kedudukan tertentu yang dimaksudkan dan tetapan TP dan SLnya dapat dilihat dan dibatalkan pada "Buka Pesanan" halaman. Ini bermaksud peniaga boleh menetapkan pesanan bersyarat untuk 1 BTC dari jumlah 10 BTC mereka.

Peraturan untuk menggunakan perintah berhenti kedudukan ditunjukkan dalam carta di bawah.

Tetapan pesanan berhenti dan peraturan pencetus untuk pesanan berhenti kedudukan. Sumber: OKEx

Pesan dengan TP / SL

Pengoptimuman terbaru membolehkan pengguna menetapkan pesanan berhenti di samping mana-mana pasaran atau pesanan had. Seperti yang ditunjukkan dalam tangkapan skrin di bawah, pengguna mempunyai pilihan untuk mengaktifkan satu atau kedua fungsi stop order (take-profit atau / dan stop-loss) semasa membuat pesanan pasaran.

Ketika menggunakan pengoptimuman baru ini dengan perintah batas, pengguna mendapatkan pilihan tambahan untuk menentukan harga pemicu dan harga pesanan untuk satu atau kedua fungsi perintah berhenti. Ini membolehkan pengguna menetapkan harga pesanan di bawah atau di atas harga pencetus untuk menambah fleksibiliti.

Fungsi yang dipilih akan aktif setelah pesanan sebenar (had atau pasaran) dipenuhi dan dapat dilihat di bawah "Buka Pesanan" tab. Walaupun pengguna dapat mengedit pesanan had mereka sebelum dipenuhi, fungsi perintah berhenti akan dibatalkan jika tidak sesuai dengan parameter yang diubah.

Hentikan had pesanan

Akhirnya, pengguna ciri pesanan berhenti di OKEx harus memperhatikan pelbagai had yang dikenakan pada pesanan tunggal, seperti yang ditunjukkan di bawah. Had ini berubah dengan keadaan pasaran.

Had atas untuk pesanan berhenti. Sumber: OKEx

Ikuti OKEx

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map