Oliver Bolton, Ketua Pegawai Eksekutif Almond Impact Ltd – Siri Temubual

Oliver Bolton adalah CEO dari Badam, aplikasi percuma yang memberi ganjaran kepada pengguna kerana membeli jenama yang bertanggungjawab dan membantu mereka memahami dan mengurangkan pelepasan karbon mereka. Mereka kini menerima pelabur untuk STO mereka.

AT: Apa yang memberi inspirasi kepada anda untuk melancarkan Almond?

OB: 2 tahun yang lalu anak lelaki saya tiba (dan bulan lalu anak perempuan saya!), Dan dengan krisis iklim, saya tidak dapat berhenti memikirkan masa depan mereka dan jenis dunia yang akan mereka tinggali. Saya benar-benar mahu menggunakan masa saya untuk memberi kesan positif dan telah memutuskan untuk memfokus pada penggunaan yang di UK mewakili 50% + pelepasan CO2 peribadi kami

AT: Almond mempunyai misi persekitaran yang besar yang merangkumi memberi penghargaan kepada pengguna kerana membeli produk lestari. Bolehkah anda memberitahu kami apa beberapa matlamat kelestarian ini? Adakah ia melibatkan pengurangan pembungkusan berlebihan, penuaian produk yang berkesinambungan, dll.

OB: Matlamat utama kami adalah untuk membantu orang menurunkan jejak CO2 mereka sekurang-kurangnya 50% dalam dekad yang akan datang (dengan fokus pada penggunaan). Metrik penilaian khusus masih dikembangkan dan akan berdasarkan SDG PBB. Pembungkusan, bahan, pemprosesan dan LCA produk semuanya akan menyumbang kilang untuk pensijilan. Yayasan ini akhirnya akan mengembangkan program penilaian impaknya sendiri untuk pentauliahan.

AT: Almond akan membolehkan pengguna belajar mengenai jejak karbon setiap produk. Bolehkah anda menerangkan bagaimana ini dilakukan dan maklumat apa yang akan tersedia untuk pengguna? 

OB: Dengan menggunakan data rantaian bekalan (asal bahan dan proses pengeluaran) dan maklumat produk lain yang dimuat naik, kami dapat mengira jejak CO2 LCA pada titik pembuatan. Kami kemudian merancang untuk menggunakan skor CO2 purata dinamik per batu (untuk mewakili simpanan / pengedaran / pelepasan paparan) untuk mengira jejak dari titik pengeluaran ke titik penggunaan untuk membuat anggaran jumlah jejak keseluruhan.

AT: Jenis proses apa yang harus dilalui oleh jenama untuk dipilih untuk platform?

OB: Sebagai permulaan, kami sesuai dengan label pensijilan kelas terbaik dalam kategori masing-masing. Contohnya ‘B Corp’ dalam Makanan & Minum dan ‘Cradle to Cradle’ dalam pakaian. Lama kelamaan kami akan membuat penilaian impak kami sendiri yang akan menggabungkan data rantaian bekalan di atas, akreditasi dan soal selidik perniagaan terperinci untuk mencapai skor Almond (dikendalikan oleh yayasan).

AT: Pada mulanya anda melancarkan produk makanan, apakah jenis produk lain yang anda ingin tambahkan ke platform?


OB: Pada tahun 2019 kami menguji beberapa produk pengguna rentas sektor termasuk makanan, minuman, pakaian, kesihatan, kecantikan dan produk segar. Kami ingin memasukkan sebarang produk pengguna (dan beberapa perkhidmatan) yang menyumbang kepada jejak karbon pengguna kami

AT: Almond dilancarkan di United Kingdom terlebih dahulu, pasaran apa yang akan anda sasarkan selepas itu?

OB: 10% terkaya di dunia bertanggungjawab untuk 50% pelepasan CO2. Pengguna terkaya di negara maju akan menjadi keutamaan kami. Seorang juruterbang AS dirancang untuk awal tahun 2020.

AT: Model token Almond mempunyai token keselamatan (ALMA) dan token utiliti untuk menawarkan ganjaran (ALMD). Bolehkah anda memberitahu kami mengenai kes penggunaan token utiliti ALMD?

OB: Oleh kerana struktur projek, teknologi dan IP dimiliki oleh yayasan dan tidak pernah dapat diperoleh oleh pihak ketiga. Token keselamatan ALMA membolehkan pelabur keluar dari pelaburan mereka selepas tempoh lokap. Kami juga berharap dapat mendemokrasikan pelaburan ke dalam projek dan akan menyediakan token keselamatan ALMA untuk pembelian kepada masyarakat luas melalui penukaran syiling ganjaran ALMD. Untuk menjelaskan, token ganjaran ALMD adalah koin stabil yang disokong fiat dan bukan token utiliti. Sebab untuk mengambil jalan ini adalah kerana sering kali produk dijual di pelbagai negara sehingga kita memerlukan mata wang ganjaran global silang. Syiling stabil ALMD ini untuk kebaikan juga membuka peluang berpotensi lain untuk projek ini.

Bolehkah anda memberitahu kami mengenai token keselamatan ALMA, dan faedah yang ditawarkan oleh pelabur?

OB: Token keselamatan ALMA akan menawarkan hak yang serupa dengan ekuiti tradisional seperti pemilikan, hak dividen dan EIS layak (tertakluk kepada syarat). Kami merancang untuk menyenaraikannya di bursa pada akhir 2019 untuk memberikan kecairan awal kepada pelabur kami.

AT: Pelabur jelas berminat dengan aspek perniagaan Almond. Pada masa ini, anda merancang untuk menjana pendapatan melalui ‘Biaya Perkhidmatan Tokenisasi’ yang merupakan bayaran yang ditanggung oleh peniaga. Bolehkah anda memberitahu kami mengenai bayaran ini?

OB: Terdapat banyak aliran pendapatan, intinya adalah Bayaran Perkhidmatan Tokenisasi yang dikenakan semasa kod fizikal dibuat untuk diletakkan pada produk rakan kongsi. Struktur yuran turun dari 0.5% dari nilai jualan runcit produk token menjadi 0.2% dari nilai jualan runcit. Pendapatan lain diunjurkan dari penyelesaian pemasaran dan e-dagang.

AT: Di dunia yang sempurna, di mana anda melihat Almond berada dalam kedudukan lima tahun?

Dalam lima tahun, kami berharap dapat hadir di negara-negara utama yang menyumbang kepada perubahan iklim dan pangkalan pengguna yang aktif di seluruh dunia. Kami berharap dapat menunjukkan data dan bukti yang kukuh bahawa kami membantu pengguna kami mengurangkan jejak karbon mereka (sesuai dengan rancangan 10 tahun kami untuk mengurangkan sebanyak 50%) dan bukti untuk menunjukkan bagaimana kami telah membantu jenama yang bertanggungjawab memperoleh bahagian pasaran dengan pantas.

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai Almond, kunjungi Laman Web Badam

Maklumat pelabur ada di sini

Anda boleh menemui Oliver Bolton LinkedIn atau ikut dia Twitter

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map