Moresh Kokane, Ketua Pegawai Eksekutif Konkrete – Siri Temubual

Moresh Kokane adalah Pengasas Konkrete, dia telah bekerja di sektor kewangan dan teknologi selama satu dekad yang lalu dan sebelum ini berjaya melancarkan dua syarikat permulaan.

Pada tahun 2014 anda melancarkan Estet Baron, salah satu syarikat crowdfunding pembangunan harta tanah pertama di Australia. Apa yang memberi inspirasi kepada anda untuk menggabungkan harta tanah dengan crowdfunding?

Saya telah bekerja di AS selama lebih kurang 9 tahun sebelum pindah ke Australia. Saya telah melihat kenaikan Realty Mogul dan Penggalangan Wang di AS. Orang Australia jauh lebih menyukai harta tanah daripada AS dengan setiap orang Australia 3 kali lebih mungkin dilaburkan dalam harta tanah daripada orang Amerika.

Harta tanah menjadi aset lumpy sangat sesuai untuk crowdfunding yang membolehkan orang dengan jumlah yang lebih kecil untuk mengambil bahagian. Melakukan pengumpulan dana ekuiti harta tanah di Australia sememangnya tidak perlu dipertimbangkan.

Ketika datang ke Estate Baron, adakah keuntungan diperoleh daripada pemaju atau pelabur? Bolehkah anda berkongsi beberapa perincian mengenai model keuntungan?

Kami menyediakan 3 perkhidmatan utama.

  1. Memandangkan ia adalah tawaran sekuriti, kami membantu menyusun dokumen tawaran. Apa yang dapat kita capai adalah komoditisasi proses. Projek harta tanah pada asasnya mempunyai kitaran hidup yang sama. Dapatkan tanah, tentukan apa yang akan dibina di atasnya (rancangan), bina dan jual (atau tahan untuk jangka masa panjang). Melakukan penawaran sekuriti runcit sepenuhnya boleh membosankan tetapi memandangkan sifat model perniagaan yang berulang, kami dapat menghasilkan templat yang membolehkan kami menurunkan kos pematuhan dengan ketara.
  2. Kami juga mengubah teknologi kami menjadi platform SAAS, di mana setiap pembangun dapat menggunakan kulit depan mereka sendiri di atas backend kami. Ini membolehkan mereka mempromosikan tawaran mereka sendiri dengan jenama mereka sendiri kepada pelanggan mereka. Di Estate Baron itu sendiri, kita boleh menyenaraikan semua tawaran sebagai pengagregasi kuasi.
  3. Dan kami juga menawarkan promosi pelabur untuk tawaran terpilih.

Terdapat bayaran tetap untuk draf, caj berulang untuk teknologi dan% daripada dana yang dikumpulkan yang mengumpulkan dana.

Nampaknya Konkrete merupakan evolusi semula jadi Estate Baron kerana ia menawarkan pendaftaran saham diedarkan yang direka untuk sektor harta tanah. Bagi pembaca yang tidak biasa dengan ini, bolehkah anda menerangkan apa itu daftar saham yang diedarkan, dan faedah yang diberikan oleh pelabur dan pemaju?

Konkrete pada asasnya Estate Baron v2.0

Di Estate Baron, kami mempunyai portal pelabur lengkap di mana kami mempunyai pemprosesan aplikasi dalam talian, halaman maklumat projek, pendaftaran saham, kemas kini pelabur dll.

Kami menyimpan 100% pelesenan dan pematuhan kewangan runcit dari Estate Baron, sebahagian besar teknologi dan menukar pendaftaran saham terpusat backend dengan yang diedarkan.

Setiap tawaran biasanya disediakan sebagai syarikat awam yang tidak tersenarai dan secara sah menyelenggarakan pendaftarannya sendiri. Pendaftaran seperti yang anda ketahui adalah rekod semua pemegang saham, berapa banyak yang mereka miliki, dll. Biasanya, ini dikendalikan secara terpusat.

Menggunakan pendaftaran yang diaktifkan dengan blockchain mempunyai beberapa kelebihan yang ketara. Yang pertama adalah ketelusan, ia juga membawa jangkauan pelabur yang lebih luas di pasaran kripto global dan menjadikan mudah tunai lebih mudah.

Tetapi yang sangat kita teruja adalah sekuriti pintar. Dengan meletakkan operasi pelaburan di blockchain, kami dapat memberi para pelabur pandangan masa nyata mengenai bagaimana wang itu dibelanjakan. Daripada mengirim wang ke akaun bank, kita dapat menerima duit syiling yang stabil dalam dompet kontrak pintar. Dan bukannya pengeluaran pinjaman bank, kita dapat mencetuskan pelepasan dana secara automatik berdasarkan peristiwa tertentu yang dicetuskan oleh Oracles.

Apa yang dimaksudkan dengan projek ini adalah masa nyata, pendedahan automatik yang mengurangkan kos pematuhan berterusan. Dan dengan memperkenalkan ketelusan dan kebolehubahan terhadap operasi, kita dapat menghasilkan banyak kepercayaan terhadap ekosistem. Ditambah dengan jangkauan dan kecairan yang lebih luas ini mengurangkan kos modal untuk usaha tersebut.

Perhatikan bahawa sementara kami memfokuskan diri pada harta tanah, struktur dan teknologi undang-undang yang mendasari dapat digunakan untuk usaha lain yang tidak berkaitan dengan harta tanah juga.

Salah satu faedah Konkrete yang dinyatakan adalah mengurangkan krisis kemampuan perumahan, bolehkah anda membimbing kami bagaimana ini berfungsi?

Konkrete menjadi evolusi Estet Baron bertujuan untuk melakukan sesuatu mengenai kemampuan perumahan. Kami berhasrat untuk menjadikan pemilikan rumah mampu milik melalui 2 pendekatan utama.

Yang pertama adalah pemilikan pecahan rumah yang anda tinggalkan. Daripada membeli seluruh rumah dan menambah hutang, jika kita boleh membiarkan orang tinggal lama di rumah yang mereka miliki bersama dengan pelabur lain yang mengurangkan perbelanjaan awal pembeli mesti membuat. Ini juga memberi peluang kepada pelabur untuk membeli sebidang harta tanah dengan tidak perlu membebankan keseluruhan jumlahnya.

Kedua adalah bahagian penawaran. Harga pelekat rumah merangkumi keuntungan pembangunan yang besar. Sekiranya kita dapat membuat orang membuat pembangunan bersama untuk rumah-rumah yang mereka ingin tinggal maka keuntungan pembangunan dapat dikembalikan kepada mereka. Model ini sudah cukup terkenal di Berlin, Jerman dan sindiket ini, kumpulan juga bermunculan di Melbourne.

Dengan menyatukan lebih banyak orang dalam talian dan membolehkan mereka mencapai kata sepakat dengan cara yang terdesentralisasi, kami dapat menggantikan pembangunnya.

Akhirnya, kami mengusahakan syiling stabil yang disokong harta tanah sebagai jangka panjang kami. Itu adalah sesuatu yang selalu kita perhatikan.

Apakah beberapa penyelesaian dan produk yang akan ditawarkan oleh Konkrete?

Kami terus menawarkan penyelesaian penggalangan dana untuk projek harta tanah. Model yang sama juga dapat digunakan untuk penggalangan dana bukan harta tanah (Syarikat awam dan prospektus). Kami telah membuat tawaran di Australia, New Zealand (kedua-dua runcit penuh) dan AS (terakreditasi Reg D).

Kami juga melampaui tokenisasi keselamatan dan melihat model tokenisasi Aset. Salah satu faktor pembatas tokenisasi sekuriti adalah batasan bidang kuasa yang dimiliki seseorang. Kita mesti melayakkan pelabur dll, menyekat pengedaran. Juga, sementara syarikat awam dan dana terurus yang didaftarkan di Australia dibenarkan untuk menyelenggarakan daftar sendiri, dana yang disenaraikan pertukaran harus direkodkan di daftar pusat pertukaran.

SEC secara tegas menentang struktur keselamatan bukan kustodian. Jadi, ada batasan ke mana STO boleh membawa kita.

Namun, peluang sebenarnya terletak pada Aset yang direkodkan dengan cara peer to peer. Oleh itu meletakkan semula ke platform tokenisasi Aset.

Kami telah melancarkan pasaran pemfaktoran faktur berdasarkan premis tokenisasi Aset yang disebut factorium.co yang dibina di atas platform teknologi Konkrete.

(Gunakan kod jemputan: factorium untuk akses awal ke beta tertutup.)

Konkrete mempunyai token utiliti, The Konkrete Token (KKT) – token berasaskan ERC-20 – yang memberi kuasa kepada platform Konkrete. Bolehkah anda memberitahu kami lebih lanjut mengenai token KKT dan bagaimana ia digunakan?

KKT adalah token peringkat platform. Kami masih mengeluarkan beberapa perkara di dalamnya mengenai sama ada kita harus merenungkan jalan rantai kita sendiri. Dalam jangka masa pendek, setiap aplikasi yang dibina berdasarkan teknologi Konkrete cenderung mempunyai tokennya sendiri.

Contohnya Factorium mempunyai token Factor, yang kami gunakan untuk memberi insentif kepada pengguna untuk menghantar invois untuk dijual di platform. Token juga digunakan untuk memberi insentif kepada pengesahan invois ini oleh pembeli. Pembeli juga diberi ganjaran kerana membayar balik tepat pada waktunya.

Pelabur menggunakan token Factor untuk membayar yuran transaksi dan penggunaan platform.

Berikut adalah carta alir proses yang ringkas.

Anda kini menjual saham di syarikat yayasan (Konkrete Distributed Registries Ltd ACN 617 252 909) Bilakah tawaran ditutup dan berapa jumlah kenaikan yang diharapkan?

Kami kini sedang hidup Bank ke platform Masa Depan. Kami dibuka selama beberapa bulan lagi dan hanya mengumpulkan sejumlah kecil $ 500,000

Kami kini menjana pendapatan dan menyediakan banyak produk.

Apakah faedah kewangan yang akan ditawarkan kepada pelabur? Juga, adakah saham-saham ini akhirnya akan diberi tanda?

Tentunya saham akan diberi tanda. Pemegang saham menjadi pemilik sebahagian perniagaan dan akan berkongsi keuntungan modal dan akan menerima dividen tetap yang kami ingin sebarkan secara teratur melalui kontrak pintar. Semua pendapatan kami akan dimasukkan ke dalam kontrak pintar dan kami berhasrat untuk mengubah operasi kami sendiri menjadi dAPP yang telus.

Untuk apa dana yang dikumpulkan ini akan digunakan?

Dana ini akan digunakan untuk penyempurnaan teknologi dan mendorong penggunaan pengguna.

Adakah perkara lain yang ingin anda kongsikan mengenai Konkrete?

Tidak seperti sebilangan portal lain, kami adalah perniagaan menguntungkan yang ada sejak beberapa tahun lalu. Kami telah berada di ruang crowdfunding selama bertahun-tahun dan mempunyai pemahaman yang kuat mengenai kerangka peraturan. Kami tahu apa yang berfungsi di ruang ini dan apa yang tidak. Di samping itu, kami juga mempunyai banyak teknologi siap sedia dan juga komuniti pelabur yang kuat telah menggunakan kami. Kami menggunakan teknologi tetapi juga penerbitan sekuriti yang menempatkan kami dalam kedudukan yang unik. Kami mempunyai pasukan yang kuat dalam hal Sean my coofounder yang mengambil alih operasi. Saya cukup gembira dengan kedudukan kami sebagai portal tokenisasi Aset dan saya gembira dengan pelancaran produk pertama kami yang dibina di Konkrete iaitu Factorium.

Pembaca boleh mengunjungi Penyenaraian Konkrete atau Konkrit laman web untuk maklumat lebih lanjut.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map