Michael Albanese, Ketua Pegawai Eksekutif Tradewind Markets – Interview Series

Michael Albanese adalah CEO dari Pasaran Tradewind. Dengan lebih dari 20 tahun dalam industri ini, Michael sebelumnya memegang beberapa posisi kepemimpinan di JP Morgan, termasuk Ketua Global Collateral Management, Ketua Sekuriti Keselamatan Global, dan Ketua Pemegang Amanah perniagaan Jepun, membolehkan bank, peniaga-peniaga broker, pengurus aset, syarikat , dan penanggung insurans untuk menguruskan perjanjian pembelian balik silang, pinjaman sekuriti, dan perdagangan derivatif dengan berkesan. Michael berpengalaman dalam infrastruktur pasaran di seluruh pasaran sekuriti, pembrokeran dalam talian, dan kepemimpinan perniagaan yang kompleks.

Tradewind Markets telah membina platform digital untuk logam berharga; mereka memudahkan perdagangan, pengurusan rantaian bekalan, penyelesaian, dan penyimpanan aset-aset ini.

Bolehkah anda berkongsi dengan kami kisah asal-usul Tradewind Markets dan bagaimana ia keluar dari IEX pada tahun 2016?

Tradewind Markets dilancarkan sebagai syarikat melalui Pertukaran Pelabur (IEX), satu-satunya pertukaran yang menyelaraskan kepentingan seluruh ekosistem perdagangan, dari pelabur hingga broker hingga syarikat awam. Tradewind bermula sebagai konsep dengan misi memperbaiki bagaimana fungsi pasaran logam berharga dan dengan cepat menarik minat pelabur Sprott, pengurus pelaburan global yang pakar dalam pelaburan logam berharga dan aset sebenar. Disokong oleh pemegang saham dengan minat untuk meningkatkan pasaran dan dilengkapi dengan pasukan pekerja yang kuat, Tradewind berupaya mencipta teknologi yang membolehkan logam fizikal dikendalikan secara digital.

Pada tahun 2018, Tradewind mencipta VaultChain ™ Emas dan Perak sebagai kaedah untuk menjadikannya lebih mudah, lebih efektif dari segi kos dan lebih selamat untuk membeli, menjual, menjaga, menyelesaikan, dan memiliki logam berharga secara digital. Emas atau perak yang dibeli melalui VaultChain ™ diadakan di Royal Canadian Mint dengan tajuk hak milik yang jelas tercermin pada lejar yang diedarkan. Pembeli dan penjual logam berharga dapat membeli aset ini melalui rangkaian peniaga Tradewind.

Hubungan pendirian kami dengan IEX, Sprott, dan banyak pemegang saham kami telah banyak membantu kami meningkatkan bagaimana pasaran logam beroperasi. Kami terus membantu semua segmen ekosistem logam berharga – pengeluar, bank, peniaga, kilang minyak, dan pelabur – mendapat keuntungan daripada pasaran yang lebih selamat dan menjimatkan kos.

Anda mempunyai karier yang luar biasa termasuk yang baru-baru ini adalah Ketua Pengurusan Keselamatan Agensi Global di J. Morgan. Ada apa dengan Tradewind Markets yang menarik minat anda untuk bergabung sebagai CEO?

Sepanjang kerjaya saya di perbankan, saya memberi tumpuan kepada pasaran sekuriti dan pengurusan cagaran, menguruskan perniagaan yang membolehkan sekuriti diperdagangkan, diselesaikan, dipinjam, dan dipinjamkan secara global – tanpa mengira lokasi fizikal sekuriti ini. Institusi seperti bank dan pengurus aset dapat menggunakan sekuriti ini sebagai jaminan untuk tujuan pendanaan tanpa memindahkannya secara fizikal, yang seterusnya membantu membiayai perniagaan mereka, mencapai penyelesaian perdagangan yang selamat, dan mempengaruhi pemindahan nilai di seluruh geografi.

Semasa saya memeriksa kelas aset lain, saya menyedari ada pelajaran yang dapat dipelajari oleh pasaran logam dari pasaran sekuriti – dari kejayaan dan kegagalan. Infrastruktur pasaran logam mulia kuno dan terlalu bergantung pada pergerakan fizikal untuk menyelesaikan perdagangan dan memindahkan nilai. Penyelesaian sering memerlukan penghantaran logam fizikal – dan pusat perdagangan global memerlukan format emas yang berbeza untuk menyelesaikan perdagangan. Pasar logam tidak memiliki mekanisme sentral untuk mendapatkan bekalan, mengekalkan rekod pemilikan yang tidak berubah, dan menggerakkan logam sebagai jaminan apabila diperlukan. Hasilnya adalah kaedah perdagangan, penyelesaian, dan penggunaan logam yang lebih mahal, kurang yakin, sebagai jaminan.

Sebagai contoh, emas mempunyai potensi besar untuk berfungsi sebagai aset jaminan yang berkesan. Tetapi kerana ketelusan harga yang rendah, emas tidak memenuhi syarat sebagai aset cair berkualiti tinggi (HQLA) – menjadikannya mahal bagi institusi tertentu untuk memiliki emas, dan menghalang pelabur institusi lain untuk memilikinya. Data yang lebih baik, ketelusan harga yang lebih tinggi, dan rekod pemilikan yang selamat membantu emas menjadi aset pelaburan dan cagaran yang lebih diterima.

Berita baiknya ialah terdapat cetak biru yang telah membantu pasaran sekuriti meningkat selama bertahun-tahun, dan tidak ada alasan kami tidak dapat menerapkannya ke pasar emas dalam waktu dekat.

Apakah faedah bagi pelabur kerana komoditi didigitalkan?

Sebenarnya agak mudah untuk mendigitalkan aset hari ini. Nilai sebenar datang dari menggabungkan pendigitan dengan konstruk undang-undang, data dan kepastian pemilikan yang memberi keselesaan kepada rakan niaga. Dengan mendigitalkan aset, memastikan rekod pemilikan yang tidak berubah, dan meningkatkan ketelusan harga, pasaran memperoleh beberapa faedah.

Faedah ini merangkumi:


  • Meningkatkan kepastian penyelesaian dengan menghilangkan keperluan agar emas diangkut secara fizikal melintasi sempadan, dicairkan ke dalam format yang berbeda, dan dikirim ke peti besi fizikal tertentu. Malah, pada bulan Mac tahun ini, kerana kilang dan syarikat penerbangan menghentikan operasi kerana COVID-19, penyelesaian kontrak tertentu jauh dari.
  • Mengurangkan kos pembiayaan apabila emas diterima sebagai cagaran. Bank, broker, dan pengurus aset dapat dengan mudah meminjam kedudukan mereka, seperti yang mereka lakukan di pasaran pembiayaan repo dan sekuriti di sisi sekuriti. Sebenarnya, dalam banyak kes, emas sudah dibenarkan sebagai jaminan untuk perdagangan derivatif tertentu. Tetapi sejak saat ini secara operasionalnya sukar digunakan, emas kurang digunakan dalam perdagangan ini. Pendigitan boleh mengubahnya.
  • Peluang yang lebih besar bagi institusi untuk memiliki emas. Dengan meningkatkan ketelusan harga dan kepastian penyelesaian, emas dapat menjadi pelaburan yang layak bagi syarikat insurans dan UCITS Eropah yang hari ini tidak dibenarkan memiliki emas.
  • Kos yang lebih rendah, kerana pusat perdagangan dan lindung nilai emas menjadi lebih boleh beroperasi di seluruh dunia. Kami telah melihatnya di seluruh pasaran sekuriti Eropah, tetapi tahap kebolehoperasian ini, sehingga kini, telah sepenuhnya mengatasi pasaran emas.
  • Trend dan data harga emas yang telus dan boleh diakses secara berkala.

Anda adalah penyokong besar etika emas, bagaimana Tradewind Markets memperolehi emasnya secara bertanggungjawab dan bagaimana blockchain digunakan untuk memantau rantaian bekalannya?

Walaupun terdapat permintaan yang tinggi untuk ketelusan dalam rantaian bekalan logam, 63% pengurus dana mengutip “kekurangan kualiti dan data keberlanjutan yang konsisten” sebagai penghalang terbesar mereka terhadap pelaburan persekitaran, sosial, dan tadbir urus korporat (ESG). Tradewind telah menangani perkara ini dengan ORIGINS, penyelesaian pengesanan rantaian bekalan yang membantu syarikat mematuhi Prinsip Perlombongan Emas Bertanggungjawab Majlis Emas Dunia dengan memberikan maklumat rantaian bekalan terperinci mengenai asal usul emas dan peraknya. Dengan memberikan data asal, termasuk lokasi lombong, tarikh penghantaran, dan senarai perakuan atau piawaian yang dipatuhi sumbernya, pelaku pasaran dapat membeli dan menjual logam berharga dari sumber yang dipercayai dan mengesahkan asal bahan di seluruh rantaian bekalan.

Pada masa ini emas dan perak ditawarkan, ada rancangan untuk menawarkan paladium, platinum, atau komoditi lain di masa depan?

Tanpa disoal, ada beberapa peluang untuk mendigitalkan komoditi melebihi emas. Kami sudah menawarkan perak dalam bentuk digital, dan kami secara aktif menilai pasaran komoditi lain.

Pendekatan kami adalah untuk memfokuskan masa kami untuk menyelesaikan masalah infrastruktur pasaran yang paling mendesak – dan itu bermaksud emas buat masa ini. Daripada menunggu untuk mencapai konsensus industri yang lengkap mengenai kapan, bagaimana, dan pada kecepatan untuk menyelesaikan masalah tersebut, kami telah memulai dengan subset peserta pasaran yang bermakna. Rangka tindakan yang telah membantu pasaran sekuriti dan derivatif meningkat dalam dekad yang lalu dapat digunakan untuk emas – dan faedahnya tidak perlu bertahun-tahun untuk dicapai.

Anda telah bercakap tentang bagaimana COVID-19 memaparkan masalah industri dengan sistem warisan semasa. Apakah beberapa masalah ini dan apakah penyelesaiannya?

Wabak ini tentunya mendedahkan keretakan besar infrastruktur pasaran emas.

London adalah pusat perdagangan emas yang besar, sementara New York adalah pusat perdagangan lindung nilai. Kembali pada bulan Mac, kerana perubahan harga COVID-19, adalah perlu bagi rakan niaga untuk menyelesaikan perdagangan niaga hadapan NY mereka. Namun, pasaran NY memerlukan emas dalam format yang sangat spesifik, berbeza dengan yang biasanya diperdagangkan di London atau Shanghai. Oleh itu, untuk menyelesaikan perdagangan, rakan sekutu diperlukan untuk memperbaiki jongkong emas, menghantarnya ke NY, dan membawanya ke peti besi yang betul pada tarikh akhir penyelesaian. Seperti yang telah disebutkan sebelumnya, proses ini menjadi lebih sukar kerana syarikat penerbangan mengehadkan penerbangan dan kilang memperlambat operasi sepanjang wabak ini.

Harga emas di NY melonjak berbanding emas yang setanding di London, menyebabkan kerugian lindung nilai memandangkan ketidakpastian penyelesaian. Jelasnya, sekarang masanya untuk memikirkan semula bagaimana emas di pusat perdagangan yang berbeza dapat digunakan tanpa mengira lokasi fizikal, format dan zon waktu.

Bolehkah anda membincangkan pelbagai pilihan logam mulia yang ditawarkan kepada pelabur?

Oleh kerana pasaran logam berharga menuntut secara fizikal, proses digital sebenarnya membuka banyak pilihan yang ada pada para pelabur sekarang. Sebelum ini, pelabur perlu membeli emas dan menyimpannya di lokasi yang selamat. Hari ini, pelabur dapat membeli emas secara digital, pecahan, dan memanfaatkan logam mereka untuk memperoleh hasil.

Pada masa ini, pasaran logam terpecah-pecah dan tidak memiliki catatan pemilikan pusat – yang menjadikannya sukar untuk meminjam, meminjamkan, dan menggunakan emas sebagai jaminan. Tradewind’s VaultChain ™, produk emas dan perak digital pertama kami, membolehkan pelabur membeli dan memiliki emas secara digital menggunakan rekod digital. Kaedah pemilikan ini menghilangkan keperluan untuk penyimpanan peribadi, keselamatan, insurans, pengangkutan, dan penjagaan emas dan sebaliknya bergantung pada institusi, dalam kes kami, Royal Canadian Mint, untuk proses ini.

VaultChain ™ Gold juga memberi pilihan kepada pelabur untuk membeli emas dalam jumlah pecahan lebih kecil daripada satu ons, unit standard untuk emas. Membolehkan pelabur membeli kenaikan emas yang lebih tepat membolehkan pasaran logam berharga berfungsi seperti pasaran sekuriti.

Beberapa syarikat telah mencipta apa yang dikenali sebagai token emas: aset digital yang disokong oleh emas fizikal yang bertujuan untuk menambat harga dengan nilai pasaran emas.

Oleh kerana setiap kaedah semakin digital, pelabur mempunyai kemampuan untuk mengakses data rantaian bekalan yang tidak dapat mereka akses sebelumnya seperti sumber maklumat, lombong tertentu, lokasi geografi, dan model ESG yang ditadbir oleh tambang. Maklumat ini boleh diakses melalui ORIGINS Tradewind, penyelesaian pengesanan rantaian bekalan.

Bolehkah pelanggan melakukan penghantaran emas secara fizikal, dan adakah terdapat batasan geografi untuk ini?

Pelanggan Tradewind boleh meminta penghantaran emas secara fizikal melalui peniaga sah mereka, sama seperti bagaimana pelabur dapat meminta pelbagai bentuk sekuriti melalui broker. Pemilikan emas digital juga membolehkan para pelabur mendapat faedah yang sama dengan pelaburan emas fizikal termasuk pemerolehan logam secara fizikal. Ini adalah ciri yang mungkin menarik bagi rakan sekutu yang mungkin perlu menunjukkan kemampuan untuk memiliki aset mereka secara fizikal.

Adakah perkara lain yang ingin anda kongsikan mengenai Tradewind Markets?  

Pasaran logam berharga sudah siap untuk perubahan dan kami mempunyai rangka tindakan yang ada untuk membimbing kami ke sana. Kita tidak perlu menunggu konsensus dari pasaran ketika teknologi yang tepat ada sekarang. Di Tradewind, kami mempunyai rancangan yang berani – namun pragmatis dan dapat dicapai – untuk memberikan infrastruktur yang diperlukan kepada pasaran emas untuk menjadikannya lebih selamat, tahan lasak, dan menjimatkan kos.

Terima kasih kerana banyak wawancara, pembaca yang ingin mengetahui lebih lanjut harus berkunjung Pasaran Tradewind.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map