Ed Tuohy, Ketua Pegawai Eksekutif MERJ Exchange Limited – Interview Series

Edmond Tuohy adalah Ketua Pegawai Eksekutif MERJ Exchange. Pertukaran MERJ adalah pertukaran kewangan global yang pelbagai dan inovatif untuk ekuiti, hutang dan derivatif.

MERJ akan segera melancarkan pasaran Aset Digital dan Token Keselamatannya bersama dengan peluang untuk melabur di MERJ Exchange.

Antoine: MERJ Exchange adalah pertukaran sekuriti yang kini menawarkan Ekuiti, Derivatif, dan Pasaran Hutang. Apa inspirasi dengan memperluas sekuriti digital?

ED: Kami sangat mempercayai potensi pendigitan untuk mengubah pasaran modal. Cukup sekadar kita fikir ia adalah masa depan. Terdapat 3 sebab utama mengapa kita bergerak ke arah ini:

1) Teknologi ini dapat menyelaraskan semua yang kita lakukan di pasaran sekuriti, dari penerbitan, ke daftar pemegang saham, pematuhan, pengedaran, pengundian dan lain-lain. Peluang untuk menyelaraskan sebahagian besar aliran kerja ini sangat menarik dan akan memberi manfaat kepada semua orang yang terlibat.

2) Kami dapat mengurangkan geseran secara dramatik bagi orang yang mungkin tidak pernah menyertai pasaran modal pada masa lalu. Dengan geseran, saya bermaksud anda tidak memerlukan komputer, atau akaun pembrokeran saham, atau juga akaun bank. Banyak pasaran baru muncul yang diberdayakan oleh revolusi “mobile pertama”. Kami ingin membina titik akses ke pasaran modal yang berintegrasi dengan ekosistem itu.

3) Kami bersedia untuknya. Kami mengoperasikan Pasar Terkawal dengan infrastruktur pasca perdagangan yang terintegrasi, yang sangat luar biasa. Jika anda melihat Pasar Terkawal lain di seluruh dunia, mereka terikat dengan model pusat penjelasan / pusat simpanan. Ini bermakna banyak organisasi yang berbeza harus bersetuju dengan tepat bagaimana memproses aset digital. Kami mempunyai kelulusan infrastruktur dan peraturan untuk membawa pelabur institusi dan runcit ke dalam dunia aset digital dengan cara yang mematuhi dari akhir hingga akhir.

Antoine: Apa yang dilambangkan oleh nama MERJ?

Ed: Saya gembira anda bertanya begitu. Saya suka nama MERJ. Sebagaimana kita sangat percaya pada tokenisasi, kita juga sangat percaya pada prinsip undang-undang sekuriti, perlindungan pelabur dan peraturan. MERJ adalah rujukan kepada idea menggabungkan yang terbaik dari dunia lama dan yang baru. Perlindungan pasar tradisional yang terbaik dengan semua potensi keuntungan teknologi digital ini. Ini juga merujuk kepada idea penggabungan semua lapisan rantai penyelesaian dan hak asuh. Daripada beberapa perdamaian yang memerlukan masa beberapa hari, kami dapat menantikan satu transaksi yang hampir seketika.

Antoine: MERJ Exchange Limited kini merupakan satu-satunya pertukaran sekuriti berlesen di Republik Seychelles. Apa yang membuat anda memilih tempat kediaman ini berbanding bidang kuasa luar pesisir lain yang popular?

Ed: Kami adalah Pasar Terkawal – kerana kami menyediakan fungsi yang sama di Seychelles dengan LSE di UK dan NYSE di AS. Tidak banyak yang kita pilih Seychelles, lebih-lebih lagi Seychelles memerlukan bursa saham dan kita adalah orang yang tepat untuk melakukannya. Kisah ini bermula selepas GFC, ketika IMF dan Bank Dunia duduk bersama pemerintah Seychelles dan mendorong mereka untuk mengembangkan sektor perkhidmatan kewangan di sini. Sebahagiannya adalah untuk mewujudkan bursa saham. Kami terus berusaha untuk melakukannya dan telah bekerjasama dengan pengawal selia di sini sejak 2011 untuk membina pertukaran antarabangsa. Penyenaraian kami sekarang menyumbang lebih daripada 20% daripada KDNK nasional, yang merupakan metrik utama dalam menilai kematangan ekonomi. FSA Seychelles kini menjadi anggota bersekutu IOSCO dan MERJ adalah ahli gabungan Persekutuan Pertukaran Dunia. Ini bukan pencapaian yang remeh dan sangat penting dalam hal mandat pelaburan institusi, jadi kami dapat membuka pasar ini hingga sekumpulan modal global seluas mungkin.


Antoine: Berapa banyak sekuriti yang disenaraikan di bursa pada masa ini? 

Ed: 29 ekuiti dan 2 hutang. Kami mempunyai penerbit dari 5 benua dan pelabur dari 7.

Kami memerlukan masa untuk membina jenis infrastruktur dan peraturan yang ada di sini – dan tidak ada jalan pintas. Kami sekarang mempunyai asas yang baik untuk fasa pertumbuhan yang sangat menarik.

Antoine: Sebilangan besar syarikat yang tersenarai di bursa MERJ adalah Afrika, yang masuk akal kerana Seychelles sering digambarkan sebagai Kepulauan Cayman benua Afrika. Sebilangan besar pelabur di Eropah akan biasa dengan Seychelles, tetapi perkara yang sama mungkin tidak dapat dikatakan untuk pelabur Amerika Utara dan Asia. Adakah anda percaya bahawa anda perlu mendidik STO mengenai faedah disenaraikan di bursa di bidang kuasa ini? 

Ed: Kami mematuhi standard IOSCO dan WFE, pelabur antarabangsa tidak kisah sama ada kita berada di London atau Seychelles. Kami sudah mempunyai penerbit dari Amerika Utara, Asia, Australia, Eropah dan Afrika. Kami akan memberikan sesuatu yang tidak tersedia di tempat lain dan Penerbit akan pergi ke mana kecairannya.

Setelah mengatakan bahawa Seychelles sebenarnya kisah hebat mengenai kerjasama antarabangsa. Terdapat begitu banyak sebab mengapa Seychelles adalah bidang kuasa yang baik dan mana-mana penerbit STO yang serius akan melakukan penyelidikan mereka dan dengan cepat menyedari hal itu. Dalam 10 tahun terakhir, Pemerintah dan pengawal selia telah bekerjasama dengan agensi antarabangsa seperti OECD dan FATF untuk membawa Seychelles mencapai standard antarabangsa tertinggi. OECD kini menarafkannya dengan UK, Jepun, Jerman, Amerika Syarikat dan Australia. Sejak IMF dan Bank Dunia melangkah ke negara ini telah beralih dari peringkat B ke BB. Itu benar-benar menggarisbawahi lintasan ekonomi. Pandangan kami adalah bahawa pasaran STO cenderung tanpa sempadan, tetapi penerbit tidak akan mahu memasuki bidang kuasa yang tidak memenuhi piawaian antarabangsa yang tinggi ini, kerana akan menarik pengawasan yang lebih besar dari pengawal selia lain. Di pasaran sekuriti tidak ada arbitrase peraturan, orang menginginkan kejelasan dan kesederhanaan, bukan kerumitan. Seychelles menawarkan bahawa dengan banyak, dan juga peraturan cukai yang menguntungkan, banyak perjanjian cukai berganda, sektor perkhidmatan korporat yang berkembang pesat, harga yang kompetitif. Sekiranya semua itu tidak mencukupi untuk anda, itu bukan tempat terburuk yang harus anda lawati untuk perniagaan.

Antoine: Apakah syarat onboarding dan penyenaraian untuk STO baru? 

Ed: Prosedur onboarding kami mengikuti proses KYC / AML yang sama seperti untuk pelanggan yang ingin memperdagangkan sekuriti tersenarai. Mengenai syarat penyenaraian, standard token yang dipilih mestilah sesuai dengan peraturan kami tetapi sebaliknya ia sama seperti sekuriti tradisional kami. Kami mempunyai 3 papan ekuiti, papan utama, papan SME dan papan usaha. STO harus memilih papan mana yang paling sesuai dan kemudian memenuhi syarat penyenaraian. Kami mengusahakan model penasihat penaja, jadi STO akan bekerjasama dengan salah satu rangkaian penaja global kami untuk mempersiapkan mereka untuk disenaraikan. Penaja bertanggungjawab atas usaha wajar dan membuat semua pendedahan yang berkaitan. Ini adalah proses yang sama yang akan dilalui oleh penerbit untuk menyenaraikan AIM di UK atau pertukaran teroka Toronto di Kanada. Kami fikir ia adalah model yang hebat dan akan berfungsi dengan baik untuk penerbit STO.

Antoine: Baru-baru ini anda mengumumkan bahawa anda akan melancarkan token keselamatan anda sendiri, yang kemudian akan diperdagangkan di bursa anda sendiri. Berapakah jangkaan pelancaran STO ini? Adakah kita juga tahu hardcap?

Ed: Pertama, kita mesti menyenaraikan ekuiti kita dengan memperkenalkan di bursa. Ini sudah dekat, dan apabila selesai, ia akan menjadi ekuiti pertama yang disenaraikan di bursa saham nasional dalam bentuk token. Ini benar-benar titik aliran utama bagi komuniti aset digital. STO seterusnya akan menjadi tawaran awam ~ 15% daripada stok yang diikenkan itu. Kami tidak mahu melancarkan STO ke musim panas puncak, jadi kami mungkin akan menunggu beberapa bulan sekarang. Dana itu adalah untuk modal pertumbuhan, yang sebahagian besarnya membawa lebih ramai orang. Kami sangat yakin dengan perancangan kami dan kami memerlukan tambahan orang dalam peranan operasi dan pematuhan untuk memenuhi permintaan tersebut.

Antoine: Apa faedah yang akan diterima oleh pelabur dari pelaburan ini? 

Ed: Manfaatnya adalah kepentingan dalam pertukaran yang kami anggap satu jenis. Kami mempunyai fleksibiliti untuk berdagang, membersihkan, menyelesaikan dan mendaftarkan sekuriti sendiri, atau memasangkan ke infrastruktur global lain jika lebih masuk akal. Ini dengan sendirinya tidak biasa, dan undang-undang Seychelles yang disengajakan, yang dirancang untuk kelihatan luar. Pertimbangkan status peraturan, lesen, izin, struktur perniagaan kami, gabungan entiti pertukaran / penjelasan / penyimpan terkawal, kejelasan yang diberikan oleh pengawal selia kami dan fakta bahawa Seychelles adalah bidang kuasa yang disegani dengan industri perkhidmatan kewangan moden. Apabila anda melihat semua faktor ini secara gabungan, anda menyedari bahawa ia adalah cadangan yang sangat menarik dan unik. Kami mempunyai peluang di sini untuk membina infrastruktur kelas dunia yang benar-benar untuk pasaran modal generasi akan datang. Pesaing kami di seluruh dunia adalah seperti LSE dan NYSE dan mereka tidak mampu bergerak begitu pantas dan tegas. Ada ikan besar dan ada ikan kecil, tetapi kita suka menganggap kita ikan cepat! Pelabur kami akan memiliki saham ekuiti dalam syarikat yang sangat menarik yang menerajui infrastruktur pasaran kewangan generasi akan datang.

Antoine: Bilakah anda menjangkakan tawaran token keselamatan pertama anda akan disiarkan?

Ed: Kami mempunyai sejumlah penerbit yang berminat untuk menekan butang secepat mungkin. Saya secara senyap-senyap yakin bahawa kita akan melakukan beberapa perkara sebelum akhir tahun ini dan beberapa lusin dalam dua belas bulan akan datang.

Antoine: Adakah perkara lain yang ingin anda kongsikan mengenai MERJ Exchange?

Ed: Kami mempunyai pasukan hebat yang berpusat di Seychelles, Cape Town, Johannesburg dan London. Kami mencari profesional pasaran yang berpengalaman untuk bergabung dengan kami dan membantu mewujudkan visi kami. Sekiranya ada yang ingin bekerja di Seychelles atau Cape Town, atau mewakili kami di wilayah lain, hantarkan CV kami di [email protected]

Antoine: Terima kasih atas temu ramah yang hebat. Sesiapa yang ingin mengetahui lebih lanjut mesti berkunjung Pertukaran Merj.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map