Andrew Gazdecki, Ketua Pegawai Eksekutif altcoin.io – Interview Series

Pada tahun 2009, Andrew mengasaskan dan mengembangkan Bizness Apps menjadi perusahaan global sepanjang dia masih senior di kolej. Sejak itu, dia terus membantu lebih daripada 500,000 perniagaan kecil berinteraksi dengan pelanggan mereka pada peranti mudah alih. Bizness Apps diperoleh oleh firma ekuiti swasta bernilai $ 1 bilion pada tahun 2018.

Gazdecki telah ditampilkan dalam The New York Times, Forbes Wall Street Journal, Inc.com, dan Entrepreneur Magazine, serta blog industri terkemuka seperti Mashable, TechCrunch dan VentureBeat.

Kami gembira kerana Andrew Gazdecki meluangkan masa dari kesibukannya untuk membincangkan projek terbarunya.

AT: Sebagai permulaan bolehkah anda memberitahu kami sedikit mengenai projek anda altcoin.io?

AG: Altcoin.io adalah pertukaran cryptocurrency terdesentralisasi yang direka untuk memberikan kepantasan dan kebolehgunaan pertukaran terpusat (seperti Coinbase, misalnya), tetapi tidak ada risiko keselamatan kustodian.

Semasa saya memulakan perdagangan altcoin, saya dengan cepat menyedari bahawa pertukaran paling popular adalah terpusat, dengan mengambil alih token peniaga mereka. Ini adalah risiko keselamatan yang besar. Dengan memegang token peniaga, pertukaran ini secara tidak sengaja mengundang kecurian. Sejak 2011, berbilion-bilion dolar telah dicuri, dan saya percaya orang berhak mendapat lebih baik.

Jadi, Altcoin.io akan menjadi pertukaran perdagangan masa depan – pertukaran crypto 2.0 jika anda mahu – yang cepat dan mudah digunakan, sambil memastikan peniaga sentiasa mengawal token mereka setiap masa. Dengan ketenangan fikiran itu, kami berharap kripto meroket ke tahap pasaran trilion dolar pada masa akan datang.

AT: Baru-baru ini anda berjaya mengumpulkan dana sebagai pertukaran ekuiti pada wefunder.com. Apa yang memberi inspirasi kepada anda untuk mencari dana di Wefunder berbanding model ICO tradisional?

AG: Kami tidak memerlukan token, jadi mengapa membuatnya untuk mengumpulkan dana? Beberapa ICO mempunyai tujuan yang sah, tetapi pertukaran kami tidak bergantung pada token untuk berfungsi. Membuatnya hanya akan menarik perhatian kita daripada membina pertukaran kripto terbaik di dunia untuk mencari penggunaan token yang sebenarnya tidak kita perlukan.

Terdapat banyak kekeliruan mengenai tujuan ICO. Saya rasa mereka mungkin jatuh dari rahmat dengan alasan mudah bahawa mereka tidak selalu sesuai atau semestinya diperlukan untuk projek blockchain bermula. Kami fikir kempen WeFunder kami yang berjaya membuktikannya dengan cukup baik.

AT: Anda memutuskan untuk blockchain Ethereum. Apa yang membuat anda memilih platform ini berbanding EOS, NEO, atau platform lain?


AG: Ethereum telah wujud lebih lama, mempunyai salah satu rangkaian pengembang terbesar, dan secara aktif mengusahakan “trilemma” skalabilitas melalui saluran sharding, Plasma, dan negara. Rantaian blok lain melakukan beberapa perkara yang menarik, tetapi terlalu awal untuk menganggap mereka akan mengatasi Ethereum – atau bahkan memenuhi janji mereka.

Yang penting, Ethereum nampaknya bekerja lebih keras dalam membuat blockchain yang dapat diskalakan yang tidak mengorbankan desentralisasi. Skala akan mudah dicapai dengan hanya mengurangkan bilangan nod yang bertanggungjawab untuk membuat blok baru, tetapi pada pendapat kami, itu hanya pemusatan yang menyamar. Sebaik sahaja kita menghakis desentralisasi, kita akan kehilangan faedahnya.

Oleh itu, kami percaya Ethereum adalah pilihan yang tepat untuk kami, dan pada masa akan datang, kami berharap dapat menyokong pertukaran token rentas rantai.

AT: Apa yang membezakan pertukaran anda daripada pertukaran terdesentralisasi lain seperti Etherdelta?

AG: Terdapat banyak pertukaran terdesentralisasi di luar sana dan mereka belum dapat menangani mana-mana tempat berhampiran jumlah dagangan bursa terpusat.

Kami percaya masalah dengan pertukaran terdesentralisasi yang ada adalah tiga kali ganda: satu, ia sukar digunakan; dua, teknologinya perlahan; dan tiga, tidak banyak tumpuan untuk meningkatkan kecairan.

Altcoin.io bukan hanya pertukaran yang terdesentralisasi, tetapi mesin perdagangan yang sama sekali baru yang direka dari awal untuk menjadi selamat, cepat, dan menarik bagi peniaga berpengalaman dan pemula. Kami mengeluarkan SDK untuk membantu pertukaran lain dan dApps belajar dari pengalaman kami, dan juga berkongsi kecairan antara kami.

AT: Seperti yang kita semua ketahui keselamatan sangat penting dalam pertukaran. Apa langkah yang anda ambil untuk memastikan keselamatan dan integriti altcoin.io pertukaran?

AG: Altcoin.io didasarkan pada seni bina sampingan seperti Plasma, yang pertama kali digariskan dalam kertas putih Vitalik Buterin dan Joseph Poon, Plasma: Kontrak Pintar Berautonomi yang Skalabel. Plasma memungkinkan untuk rantai sisi yang selari dengan blockchain, dan yang dikendalikan menggunakan kontrak pintar di rangkaian Ethereum. Yang paling penting, mereka selamat.

Apabila peniaga menukar token, node mengesahkan dan menandatangani setiap transaksi menggunakan mekanisme konsensus bukti-otoriti, yang dikendalikan oleh rakan kongsi kami, Tendermint. Apabila peniaga mengeluarkan dana, mereka harus menunggu jangka masa yang ditetapkan untuk membolehkan simpul mencabar tingkah laku penipuan. Sekiranya seseorang melakukan sesuatu yang tidak enak, nod akan mencetuskan mekanisme keluar massa yang mengembalikan token ke keadaan blockchain terakhir yang sah.

Ini, digabungkan dengan pertahanan blockchain biasa seperti kriptografi, desentralisasi, dan kunci peribadi, akan memastikan pertukaran kami adalah yang paling selamat di pasaran. Dan kerana kami tidak pernah mengambil alih token pedagang, tidak ada risiko kustodian – tidak ada serangan menggoda “honeypot” penggodam.

 

AT: Bagaimana token pengguna disimpan?

AG: Semua token pengguna kami disimpan dengan selamat dalam kontrak pintar di rangkaian Ethereum. Kami tidak pernah mengawalnya, dan peniaga dilindungi oleh langkah-langkah keselamatan yang saya gariskan sebelumnya. Token tetap selamat di dompet peniaga sehingga mereka mahu berniaga, dan kemudian kontrak pintar dan sidechain bekerjasama untuk menghubungkan pedagang dan melaksanakan perdagangan tanpa ada pihak ketiga yang terlibat.

 

AT: Sebilangan besar pertukaran terletak di luar pesisir di kawasan perundangan seperti Malta, Singapura, Switzerland, dll. Apa yang membuat anda membuat keputusan untuk beroperasi di luar Amerika Syarikat?

AG: Kami melihat beroperasi di AS sebagai kelebihan daya saing. Saya juga menyukai kawasan San Diego, dan banyak pemikiran berbakat di sini yang dapat membantu menjadikan pertukaran terdesentralisasi kita menjadi kenyataan.

Walaupun AS sedang menyelesaikan beberapa masalah peraturan pada masa ini, kami percaya ruang blockchain mempunyai potensi yang luar biasa, dan berada di tengah-tengah perkara ketika mereka memulakan akan memberi kita kelebihan daripada projek lain yang berpusat di tempat lain.

 

AT: Anda telah membincangkan token keselamatan sebelum di blog dan platform lain. Bolehkah anda memberitahu kami bagaimana perasaan anda secara peribadi mengenai potensi pertumbuhan ruang ini?

AG: Token keselamatan adalah kaedah termudah untuk membuat pecahan aset dunia nyata, yang nilainya berjumlah triliun dolar. Persoalannya ialah apakah kita harus membuat pecahan dan saya rasa jawapannya adalah ya yang luar biasa – ia meningkatkan kecairan, mendemokrasikan pasaran, dan menyederhanakan banyak birokrasi kompleks yang terlibat dalam perdagangan sekuriti.

Pada pendapat saya, peluang yang diberikan oleh token keselamatan jauh melebihi peluang daripada cryptocurrency. Mereka dapat mewakili segala sesuatu di dunia yang memiliki nilai, dan yang saat ini diperdagangkan di pasar keamanan global – secara harfiah peluang multi-triliun dolar.

 

AT: Adakah terdapat rancangan untuk altcoin.io untuk memasuki pasaran sekuriti pada masa akan datang?

AG: Kami yakin token keselamatan mempunyai masa depan yang hebat di masa hadapan, dan kami ingin membantu peniaga menukarnya dengan cara yang cepat, mudah dan selamat. Nilai digitalisasi dan pemecahan frasa masuk akal, memberikan ketelusan, kecekapan, dan membantu sebilangan besar orang berkongsi kekayaan ekonomi mereka. Sekiranya kita dapat membantu menyokong perubahan tersebut, itu hanya perkara baik.

 

AT: Apa lagi yang ingin anda sebutkan altcoin.io?

AG: Kami telah menghabiskan masa yang lama untuk membangun teknologi yang tepat untuk pertukaran terdesentralisasi kami, dan kami sama-sama bersemangat untuk mencipta pengalaman pengguna yang luar biasa untuk peniaga kami, termasuk sokongan pelanggan 24/7. Oleh itu, saya ingin berjanji kepada semua bakal peniaga yang membaca wawancara ini: Sekiranya anda fikir kami dapat meningkatkan pertukaran kami dengan cara apa pun, beritahu kami dan kami akan berusaha mewujudkannya. Kami mungkin tidak selalu berjaya, tetapi kami akan bekerja keras untuk menjadikan Altcoin.io pertukaran terbaik yang pernah ada, yang dibina untuk peniaga, oleh peniaga.

AT: Terima kasih kerana meluangkan masa, saya secara peribadi berharap dapat menggunakan platform altcoin.io pada masa akan datang.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map