Melabur dalam Genomik dan CRISPR – Semua yang Perlu Anda Ketahui

Terdapat industri baru yang sedang berkembang, yang menjanjikan akan mengganggu seperti AI dan blockchain, industri itu adalah genomik. Dengan faedah CRISPR, penjujukan genom manusia yang berpatutan, dan kemajuan dalam sains data, segelintir syarikat memposisikan diri untuk memanfaatkan kedatangan baru penjagaan kesihatan. Kami akan meneroka apa itu genomik, syarikat apa yang meletakkan diri mereka untuk masa depan ini, dan mengapa perkara itu penting.

Apa itu Genomik?

Genomik adalah kajian gen seseorang (genom), lapangan mengkaji interaksi gen tersebut antara satu sama lain dan dengan persekitaran orang tersebut. Genom adalah set lengkap DNA organisma yang memprogram individu dengan sifat fizikal yang berbeza. Hampir setiap sel dalam tubuh mengandungi salinan lengkap kira-kira 3 bilion pasangan asas DNA, atau huruf, yang membentuk genom manusia. Dengan kekuatan sains data sekarang mungkin untuk mengkaji bagaimana gen berinteraksi, dan dalam beberapa kes mengedit gen untuk mengubah satu huruf DNA, atau asas, dalam gen.

Menguruskan Genom Manusia

Terdapat beberapa teknologi eksponensial yang bergabung untuk membolehkan penjujukan genom manusia yang mudah dan menjimatkan kos. Menguruskan kos genom manusia pertama 2.7 Bilion dan mengambil masa 13 tahun. Oleh kerana Hukum Moore dan teknologi eksponensial lain, biaya sekarang telah dikurangkan menjadi $ 1000, dan diproyeksikan akan dikurangkan menjadi $ 100.

Ini bermaksud kita memasuki era di mana sesiapa sahaja dapat membuat genom manusia lengkap mereka diurutan, dalam mencari kesilapan, atau kecenderungan penyakit tertentu atau masalah kesihatan.

Banyak syarikat menuntut pasar di mana pada awalnya pengguna akan menuntut agar genom mereka disusun, dan akhirnya, profesional perubatan akan menuntutnya. Ini mendorong kekuatan di sebalik banyak syarikat genom di pasaran, kekuatan pendorong kedua adalah kekuatan transformatif teknologi CRISPR.

Apa itu CRISPR?

Untuk membiasakan diri dengan CRISPR, seseorang harus memahami terlebih dahulu bahawa terdapat banyak kes penggunaan untuk terminologi. Dalam bidang biologi, CRISPR merujuk kepada urutan DNA secara semula jadi terdapat dalam genom bakteria dan mikroorganisma lain. CRISPR adalah urutan komponen penting dari sistem imun yang melindungi bakteria dari virus. Sistem kekebalan CRISPR mempertahankan diri dari serangan virus dengan memusnahkan genom virus yang menyerang. Di sinilah teknologi CRISPR memasuki tempat kejadian.

Untuk penggunaan yang popular dan bagaimana kami akan menerangkannya, “CRISPR” adalah singkatan dari “CRISPR-Cas9.”CRISPR dalam kombinasi dengan protein yang disebut Cas9 (atau” berkaitan dengan CRISPR “) adalah enzim yang bertindak seperti sepasang gunting molekul, mampu memotong helai DNA. Walaupun idea penyuntingan gen telah wujud sejak tahun 1950-an, CRISPR telah membolehkan tahap pengeditan gen yang menjimatkan dengan ketepatan yang belum pernah ada sebelumnya.

Syarikat yang Terlibat dalam Genomik

Pada masa ini terdapat puluhan syarikat yang memanfaatkan genomik, kami akan mengkaji lima syarikat terkemuka yang diperdagangkan secara terbuka.

CRISPR Therapeutics AG (NASDAQ: CRSP)

Apa yang ditetapkan Terapi CRSPR selain itu adalah pasukan pengasas bintang-bintang, ini termasuk Dr. Emmanuelle Charpentier yang penyelidikan seminalinya melancarkan mekanisme utama teknologi CRISPR-Cas9, meletakkan asas untuk penggunaan CRISPR-Cas9 sebagai alat penyunting gen yang serba boleh dan tepat. Banyak penghargaan telah mengiktiraf karyanya, termasuk Hadiah Terobosan dalam Sains Kehidupan.


CRISPR Therapeutics sedang mengembangkan platform penyuntingan gen CRISPR / Cas9 yang cekap dan serba boleh menjadi terapi untuk merawat hemoglobinopati, barah, diabetes, dan penyakit lain.

Terapi pertama yang mereka maju adalah mensasarkan penyakit darah β-talasemia dan penyakit sel sabit, ini kini telah memasuki ujian klinikal, begitu juga dengan program CAR-T allogeneic pertama yang mensasarkan keganasan sel-B. Walaupun sel sabit adalah penyakit dengan pasar kecil yang dapat diperdebatkan, setelah teknologi ini matang, mereka dapat maju untuk menargetkan vektor penyakit lain.

Invitae Corporation (NASDAQ: NVTA)

Invitae Corporation bersedia untuk memanfaatkan kos penjujukan genom manusia yang menurun dengan cepat. Ini adalah syarikat maklumat genetik yang mengkhususkan diri dalam memberikan maklumat untuk diagnostik genetik, pra-penanaman, dan pemeriksaan pembawa untuk gangguan yang diwarisi, analisis keguguran, dan barah keturunan. Pada dasarnya, setiap data besar yang dapat diberikan dari penjujukan genom manusia, Invitae Corporation menawarkan.

Baru-baru ini, Invitae Corporation bekerjasama dengan ArcherDX untuk membawa genetik kanser menyeluruh dan onkologi ketepatan kepada pesakit di seluruh dunia.

Bagi sesiapa yang mencari untuk memanfaatkan syarikat yang menjujukan genom manusia, mereka adalah peneraju pasaran.

Pacific Biosciences of California, Inc (NASDAQ: PACB )

Pacific Biosciences of California, Inc.. adalah syarikat bioteknologi yang ditubuhkan pada tahun 2004 yang mengembangkan dan mengeluarkan sistem untuk penjujukan gen dan beberapa pemerhatian biologi masa nyata baru. Mereka telah mengembangkan satu molekul, teknologi penjujukan masa nyata (SMRT) yang memberikan ketepatan konsensus yang tinggi dengan panjang bacaan yang belum pernah terjadi sebelumnya. Ini adalah kaedah baru untuk mengkaji sintesis dan peraturan DNA, RNA, dan protein dengan memanfaatkan kemajuan dalam biokimia, optik, nanofabrication, dan banyak lagi.

Beberapa aplikasi semasa yang sedang mereka kerjakan termasuk mengesan perubahan epigenetik semasa penjujukan untuk membuka pintu untuk penerokaan pengubahsuaian DNA dengan lebih mudah untuk menghubungkan genotip dengan fenotip. Ini akan memungkinkan untuk memahami kesan epigenetik pada pelbagai proses biologi, termasuk ekspresi gen, interaksi host-patogen, tindak balas persekitaran, kerosakan DNA, dan pembaikan DNA. Selanjutnya, ia akan mengungkap peranan epigenetik dalam mewarisi sifat dari satu generasi ke generasi berikutnya.

Twist Biosciences Corp (NASDAQ: TWST)

Twist Biosciences Corp mengeluarkan DNA sintetik untuk pelanggan dalam industri bioteknologi. Mereka telah merancang Platform sintesis DNA untuk mengatasi batasan throughput, skalabilitas, dan kos yang wujud dalam kaedah sintesis DNA warisan. Ini membolehkan mereka mencapai pembuatan DNA yang tepat pada skala.

Platform silikon throughput tinggi membolehkan Twist Biosciences meminimumkan kimia yang diperlukan untuk sintesis DNA. Miniaturisasi ini membolehkan syarikat mengurangkan jumlah tindak balas dengan faktor 1,000,000 sambil meningkatkan throughput dengan faktor 1,000, memungkinkan sintesis 9,600 gen pada cip silikon tunggal pada skala penuh.

Ini pada dasarnya adalah cara mudah bagi syarikat lain untuk memesan DNA mengikut keperluan.

Illumina, Inc (NASDAQ: ILMN)

Illumina, Inc. mengembangkan, mengeluarkan, dan memasarkan sistem bersepadu untuk analisis variasi genetik dan fungsi biologi. Syarikat ini menyediakan rangkaian produk dan perkhidmatan yang melayani urutan, genotip dan ekspresi gen, dan pasaran proteomik.

Teknologi ini sedang digunakan untuk bantu COVID-19,  mereka membolehkan syarikat-syarikat yang bekerja sepanjang masa untuk melacak penularan, melakukan pengawasan, mengembangkan terapi dan vaksin untuk segala jenis jangkitan virus.

Beberapa tawaran semasa mereka termasuk akses ke perkhidmatan penjujukan generasi seterusnya (NGS) sampel-ke-data yang berkualiti tinggi, seperti RNA dan perkhidmatan penjujukan genom keseluruhan.

Pilih Broker Saham

Langkah pertama dalam perjalanan anda adalah memilih broker saham. Broker yang kami cadangkan adalah Firstrade.

Melabur dalam Genomik dan CRISPR - Semua yang Perlu Anda Ketahui Melabur dalam Genomik dan CRISPR - Semua yang Perlu Anda Ketahui Melabur dalam Genomik dan CRISPR - Semua yang Perlu Anda Ketahui
★★★★★ ★★★★★ Ulasan Firstrade

Penilaian Securities.io ditentukan oleh pasukan editorial kami. Formula pemarkahan untuk broker saham mengambil kira banyak faktor, termasuk yuran dan minimum akaun, platform perdagangan, sokongan pelanggan, badan pengawalseliaan, dan pilihan pelaburan.

★★★★★ ★★★★★ M1 Kajian Kewangan

Penilaian Securities.io ditentukan oleh pasukan editorial kami. Formula pemarkahan untuk broker saham mengambil kira banyak faktor, termasuk yuran dan minimum akaun, platform perdagangan, sokongan pelanggan, badan pengawalseliaan, dan pilihan pelaburan.

★★★★★ ★★★★★ Ulasan Public.com

Penilaian Securities.io ditentukan oleh pasukan editorial kami. Formula pemarkahan untuk broker saham mengambil kira banyak faktor, termasuk yuran dan minimum akaun, platform perdagangan, sokongan pelanggan, badan pengawalseliaan, dan pilihan pelaburan.

Bayaran

Komisen Sifar

Bayaran

Komisen Sifar

Bayaran

Komisen Sifar

Minimum Akaun

Tiada

Minimum Akaun

$ 100

Minimum Akaun

Tiada

Promosi

Stok Percuma *

* Lihat laman web untuk maklumat lanjut.

Promosi

Tiada

Promosi

Tiada

Ringkasan

Walaupun kami telah menyenaraikan beberapa syarikat utama yang memanfaatkan penjujukan genom manusia rendah, dan penyuntingan gen, terdapat banyak syarikat lain yang menjanjikan. Industri penjagaan kesihatan matang untuk gangguan; pelabur yang secara strategik menjadi pemegang saham di beberapa pemimpin pasaran ini akan berada dalam kedudukan terbaik untuk munculnya industri baru. Pelabur harus memastikan bahawa mereka biasa dengan genomik, dengan penekanan khusus pada CRISPR.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map