Saum Noursalehi, Ketua Pegawai Eksekutif tZERO – Interview Series

Saum Noursalehi adalah CEO dari tZERO, pertukaran token keselamatan yang berpotensi mengganggu keseluruhan ruang sekuriti digital. Sebelumnya, untuk kedudukan ini Saum adalah Presiden Overstock.

Sebelum menjadi CEO tZERO, anda adalah Presiden Overstock, peneraju e-dagang dan salah satu syarikat Fortune 500 pertama yang menerima Bitcoin. Bilakah anda pertama kali mendengar mengenai Bitcoin, dan apakah kesan awal anda mengenai teknologi ini?

Saya pertama kali mendengar mengenai Bitcoin pada tahun 2013 di pesta makan malam, dan terpesona dengan teknologinya. Saya sebenarnya tidak melabur dalam bitcoin sehingga tahun 2014 ketika saya mula mengetahui lebih lanjut mengenainya, setelah Overstock menandatangani perjanjian dengan Coinbase untuk menerimanya sebagai pilihan pembayaran.

Bolehkah anda memberitahu kami bagaimana anda beralih dari menjadi Presiden Overstock, menjadi CEO tZERO?

Saya bekerja di Overstock selama hampir 14 tahun, memegang beberapa jawatan kepimpinan dalam pelbagai fungsi di syarikat, termasuk teknologi, pengembangan produk, R&D dan pemasaran untuk menamakan beberapa. Setelah belajar Sains Komputer di kolej, saya selalu berminat dengan teknologi, terutamanya kecerdasan buatan dan teknologi blockchain. Apabila peluang muncul untuk menjadi CEO tZERO, saya tidak dapat melepaskannya. Masa saya di Overstock memberi saya pemahaman yang kuat mengenai pembangunan produk, kepemimpinan dan apa yang diperlukan untuk menjalankan perniagaan, yang memupuk identiti profesional saya sebagai pemimpin yang berfokus pada produk. Sebagai pemimpin kanan syarikat perdagangan awam, saya mempunyai pendedahan mendalam terhadap pasaran modal dan peluang untuk mengubah ekosistem semasa. Saya percaya bahawa pengalaman ini dan minat saya terhadap teknologi inovatif membolehkan saya mengubah ruang pasaran modal berasaskan blockchain tanpa terlalu banyak kesukaran.

Patrick Byrne baru-baru ini menawarkan peletakan jawatannya sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Overstock. Bagaimana kesannya terhadap kedua-dua tZERO dan syarikat induknya Medici Ventures?

Seperti yang saya katakan dalam surat baru-baru ini kepada pelabur, saya sedih melihat Patrick pergi. Dia adalah pengasas organisasi-organisasi ini, namun pengunduran dirinya tidak mempengaruhi operasi seharian tZERO dan Medici Ventures atau pelaksanaan peta jalan kami. Jonathan Johnson, yang terus menjadi Pengerusi dewan tZERO dan Presiden Medici Ventures, memegang peranan sebagai Ketua Pegawai Eksekutif sementara Overstock. Jonathan adalah pemimpin yang hebat dan juara untuk blockchain dan potensinya sebagai penyumbang evolusi dalam sejumlah ekosistem, terutama penerapannya ke pasar modal melalui tZERO. Jonathan dan lembaga Overstock / Medici komited untuk tZERO dan kejayaan jangka panjang kami.

Pada bulan Julai, dividen pilihan digital OSTKO diumumkan. Bolehkah anda menerangkan rasional di sebalik ini dan bagaimana ia dapat membantu memasukkan pelanggan baru ke tZERO?

Pada bulan Julai, Overstock mengumumkan hasratnya untuk mengeluarkan dividen kepada para pemegang sahamnya dalam bentuk saham baru Saham Pilihan A-1 Digital Voting Series, OSTKO. Sejumlah saham OSTKO pada masa ini berdagang secara eksklusif di PRO Securities ATS, yang dikendalikan oleh anak syarikat milik penuh tZERO, dan Overstock menjangkakan saham dividen baru akan diperdagangkan di PRO Securities ATS. Dividen akan dibayar pada nisbah 1:10, yang bermaksud bahawa satu bahagian Seri A-1 akan diterbitkan untuk setiap sepuluh saham saham biasa, Siri A-1 atau Saham Pilihan Siri B Mengundi yang dipegang oleh semua pemegang saham tersebut pada tarikh rekod.

Dividen ini berpotensi memperkenalkan puluhan ribu pemegang saham Overstock kepada PRO Securities ATS. Sebagai tambahan, ini telah menarik minat banyak peniaga-peniaga broker yang ingin memperdagangkan sekuriti tersebut, yang seterusnya akan memperkenalkan semua pelanggan mereka ke platform kami. Salah satu keutamaan utama kami adalah memperkenalkan lebih banyak pelabur ke platform, dan ini harus berfungsi sebagai pemangkin untuk meningkatkan kecairan. Dividen tersebut kini dalam proses pendaftaran SEC dan Overstock bekerjasama secara aktif dengan pihak berkuasa pengawalseliaan.


Ravencoin adalah cryptocurrency ketiga yang ditambahkan ke aplikasi tZERO. Mengapa Ravencoin?

Ravencoin adalah salah satu cryptocurrency yang paling cepat berkembang. Selain itu, Ravencoin diselaraskan secara filosofis dengan tZERO dalam mempermudah untuk mendigitalkan aset dan menjadikannya dapat diperdagangkan secara bebas. Teknologi Ravencoin membolehkan pengeluaran langsung dan pemindahan secara langsung ke atas mana-mana aset digital, termasuk token keselamatan, menjadikan sokongan untuk cryptocurrency RVN wajar untuk aplikasi Crypto tZERO.

Menambah token keselamatan seperti BCAP dan SPiCE di tZERO akan mempercepat penggunaan keseluruhan ekosistem sekuriti digital. Adakah tarikh yang dijangkakan apabila lebih banyak token akan ditambahkan ke tZERO?

PRO Securities pada masa ini menjalankan usaha wajar pada token keselamatan yang menggunakan protokol DS Securitize, dan kami gembira dengan potensi ini untuk menawarkan aset baru, yang seterusnya akan menarik pelabur baru. Kami berhasrat untuk memiliki perdagangan token tambahan pada akhir tahun ini.

Anda berhasrat untuk melancarkan Pertukaran Token Keselamatan Nasional yang pertama yang diatur dengan Kotak Digital Box pada tahun 2020. Bolehkah anda berkongsi dengan kami beberapa butiran mengenai perkongsian ini, dan bagaimana ia memberi manfaat kepada tZERO?

Kami terus bekerjasama dengan rakan kongsi kami di BOX Digital Markets (BOX) untuk melancarkan pertukaran token keselamatan negara yang pertama diatur melalui usaha sama kami, Boston Security Token Exchange (BSTX), pada tahun 2020. Dengan pengalaman BOX dalam membina dan mengendalikan sekuriti yang canggih pertukaran dan teknologi blockchain terkemuka tZERO dalam industri, kami telah mengumpulkan kepakaran gabungan organisasi kami untuk meningkatkan pasaran sekuriti digital. Kami terus membuat kemajuan dan bekerjasama untuk membangun struktur teknikal dan peraturan yang akan dilaksanakan menjelang pelancaran pertukaran.

Di manakah anda menjangkakan sekuriti digital dalam lima hingga sepuluh tahun, dan peranan tZERO dalam hal ini?

Dalam tempoh lima hingga sepuluh tahun, saya menjangkakan pasaran modal akan berkembang menjadi ekosistem berasaskan blockchain di mana bukan sahaja ekuiti dan pendapatan tetap di Wall Street akan diguna pakai, tetapi juga aset bukan tradisional lain, seperti harta tanah, filem, seni, pasukan sukan, atlet atau apa sahaja yang bernilai. Teknologi blockchain berpotensi besar untuk meningkatkan ketelusan, mengurangkan kos geseran, meningkatkan pematuhan peraturan dan mereformasi peranan peserta pasaran tradisional. Pelabur runcit rata-rata akan mempunyai akses kepada jenis aset yang sebelumnya hanya disediakan untuk orang kaya atau yang berkaitan. Saya melihat tZERO menerajui usaha menyediakan platform untuk perdagangan aset generasi seterusnya.

Adakah perkara lain yang ingin anda kongsikan mengenai tZERO atau Medici Ventures?

Medici Ventures berkomitmen untuk memajukan syarikat yang berfokus pada teknologi blockchain, dan tZERO adalah permata mahkota keiretsu syarikat Medici Ventures global. Di tZERO, kami terus berusaha mencapai visi kami untuk mewujudkan ekosistem yang mantap yang dikuasakan oleh teknologi blockchain agar para pelabur mempunyai tempat untuk membeli dan menjual aset digital (PRO Securities ATS, Aplikasi Crypto tZERO dan, setelah ditubuhkan, BSTX), mengintegrasikan teknologi untuk tokenisasi aset (teknologi protokol tokenisasi tZERO) dan menjalin hubungan langsung dengan pelanggan (tertakluk kepada anak syarikat milik penuh kami diluluskan sebagai peniaga-peniaga runcit).

Terima kasih atas temu ramah yang hebat ini.

Sesiapa yang ingin mengetahui lebih lanjut boleh mengunjungi tZERO atau senarai perniagaan tZERO kami. Anda juga boleh mengikuti Saum Noursalehi di Twitter.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map