Pesuruhjaya Hester Peirce, SEC – Siri Temubual

Baru-baru ini saya senang duduk dan berbual dengan Pesuruhjaya SEC Hester Peirce mengenai landskap aset digital semasa, dan bagaimana SEC berusaha untuk membuat jalan yang lebih jelas bagi orang di ruang tersebut. Lihat perbincangan kami di bawah untuk mendapatkan maklumat dan arahan yang berharga bagi sesiapa sahaja yang terlibat atau berminat dengan aset digital, token keselamatan dan sekuriti digital.

Pesuruhjaya Peirce terkenal dengan kasih sayang dalam komuniti crypto sebagai “Crypto Mom” ​​kerana pandangan progresifnya dan mendorong penyelesaian yang masuk akal yang masih memungkinkan pertumbuhan masyarakat. Dia baru-baru ini melancarkan Token Safe Harbor Proposal (Proposed Securities Act Rule 195) yang merupakan cadangan yang sangat dipikirkan untuk merapatkan jurang antara peraturan dan desentralisasi.

Pandangan yang dikemukakan oleh Pesuruhjaya Peirce adalah pandangannya sendiri dan tidak semestinya mewakili Suruhanjaya Sekuriti dan Bursa atau rakan-rakannya.          

Temu ramah ini telah diedit untuk kejelasan.

 

RS:  Bagi seseorang yang cuba menentukan sama ada model perniagaan adalah utiliti atau keselamatan, apa yang anda katakan adalah tiga elemen terpenting yang perlu dipertimbangkan?

HP:  Saya rasa bahawa apa yang saya sarankan ialah anda melihat ujian Howey dan menentukan di mana anda sesuai dari segi sama ada anda menjual token itu kepada orang yang dijanjikan bahawa anda sebagai penganjur akan melakukan sesuatu untuk dibuat kenaikan nilai token. Sekiranya itu adalah cara anda mempromosikannya, maka saya katakan bahawa anda perlu mengkaji Howey dengan teliti dan menentukan bahagian mana yang anda lalui.

Anda boleh membaca lebih lanjut dari SEC mengenai ujian Howey di bawah:

RS:  Sekiranya model perniagaan adalah keselamatan, apakah langkah pertama yang harus diambil oleh perniagaan dengan SEC?

HP:  Saya benar-benar mendorong semua orang yang mengerjakan sesuatu untuk masuk ke SEC secepat mungkin dalam prosesnya dan secara khusus menghubungi FinHub, yang dapat anda temukan di laman web SEC. Anda boleh bertemu dengan kami secara peribadi atau anda boleh bertemu dengan kami melalui telefon. Bagi orang yang berminat untuk terus mengikuti saya, dan dapatkan gambaran dari kakitangan kami apa jenis perkara yang perlu difikirkan, seperti soalan pertama yang anda kemukakan mengenai keselamatan, keselamatan atau bukan keselamatan. Mereka tidak akan memberi anda nasihat undang-undang tetapi mereka akan memberi anda perkara-perkara yang benar-benar harus anda fikirkan semasa anda berusaha untuk mengetahui sisi mana anda berada dan oleh itu bagaimana anda boleh melakukan persembahan token anda.

Orang yang ingin mengadakan perjumpaan atau bercakap dengan kakitangan di SEC boleh mengisi a borang permintaan di sini, atau terus menghubungi pejabat Pesuruhjaya Peirce di [email protected].

RS: Tidak banyak disebut mengenai STO (Penawaran Token Keselamatan) di laman web SEC. Adakah anda fikir bahawa pelabur lebih baik dilindungi dengan STO daripada ICO?

HP:  Saya melihat setiap tawaran berdasarkan kes demi kes, jadi sangat sukar untuk membuat pernyataan menyeluruh seperti itu. Saya rasa orang perlu melihat di mana perkara-perkara jatuh, jika itu adalah keselamatan, cari tahu sama ada anda ingin melakukannya sebagai tawaran berdaftar atau adakah anda ingin menggunakan pengecualian, dan cari tahu di mana ia paling sesuai dari mana pengecualian untuk digunakan. Sukar bagi saya untuk mengatakan secara kategoris bahawa STO lebih baik daripada ICO atau sebaliknya, sekali lagi kita mengambil pendekatan berdasarkan fakta dan keadaan; kita melihat setiap tawaran dapat ditangani berdasarkan kebaikannya sendiri.

RS: Sekiranya pelabur sama-sama berhati-hati dengan STO sama seperti mereka dengan ICO?

HP:  Dalam situasi ini seperti dalam situasi lain, saya memberitahu orang yang membeli barang untuk menanyakan soalan yang tepat, jika anda mempertaruhkan banyak wang anda untuk sesuatu yang lebih baik anda bertanya banyak soalan, tidak kira sama ada kereta baru, atau membeli token, atau membeli stok atau bon, anda perlu bertanya. Sekiranya anda tidak dapat memperoleh jawapan yang anda rasa harus anda dapatkan, dan jika anda tidak mendapat jawapan untuk soalan yang merupakan soalan yang wajar ditanyakan maka anda mungkin tidak mahu melabur. Terdapat beberapa bendera merah asas yang berlaku untuk sebarang pembelian atau pelaburan tidak kira sama ada aset digital atau keselamatan tradisional.

RS: Tepat kali ini tahun lalu anda mengatakan “kami mungkin dapat menarik garis yang lebih jelas setelah kami melihat lebih banyak projek blockchain matang”. Bagaimana anda fikir projek blockchain telah matang dalam setahun terakhir? Adakah ini lebih / kurang matang daripada yang anda jangkakan?

HP:  Saya rasa sudah pasti ada yang matang, sangat menggembirakan, dan saya suka melihat bahawa orang menjadi lebih arif. Orang bertanya lebih banyak soalan daripada satu atau dua tahun yang lalu. Saya berpendapat bahawa mengadakan projek dengan standard yang lebih tinggi adalah baik untuk semua orang. Saya berpendapat bahawa kita akan melihat kematangan lebih tinggi sekiranya kerangka undang-undang sekuriti lebih jelas daripada yang sebenarnya. Ini adalah sedikit masalah ayam dan telur, anda tidak dapat melihat banyak perkembangan tanpa kejelasan peraturan, dan anda tidak dapat melihat kejelasan peraturan tanpa mengetahui untuk apa anda memberikan kejelasan. Saya berharap kita akan melihat lebih banyak perkembangan pada tahun yang akan datang, mungkin banyak yang akan berlaku di luar AS, tetapi ini dapat membantu kita memikirkan bagaimana rupa bentuk kerangka peraturan.

RS: Saya tahu Malta melakukan banyak peraturan progresif untuk aset blockchain dan digital, saya rasa ini membantu membimbing orang ke arah yang lebih baik.

HP:  Kami melihat bidang kuasa lain, Malta, Switzerland, dan beberapa bidang kuasa lain yang mengambil pendekatan berfikir ke depan. Saya rasa kita dapat belajar dari apa yang mereka lakukan. Saya ingin kami lebih berada di barisan hadapan, tetapi tidak buruk bahawa orang lain memikirkan perkara ini dan kita dapat belajar dari mereka – pengawal selia juga dapat mengumpulkan banyak sumber!

RS: Anda cukup lantang dengan SEC mengambil pendekatan menonton-dan-lihat dengan ICO dan aset digital. Banyak orang dalam industri aset ICO / digital berharap agar SEC mengatur dengan cepat sehingga mereka tidak perlu beroperasi di zon kelabu. Apa yang anda akan memberitahu orang-orang itu?

HP:  Saya akan memberitahu mereka bahawa saya mempunyai idea untuk pelabuhan yang selamat. Saya harap orang dapat melihatnya. Terdapat banyak masalah di Amerika Syarikat di mana terdapat kurang jelas, ini hanya berkaitan dengan salah satu masalah tersebut. Saya harap orang dapat menghubungi saya dan memberi saya maklum balas mengenai perkara itu dan kita dapat mengembangkan sesuatu yang dapat dilaksanakan

Pembaca dapat melihat Pesuruhjaya Peirce Ucapan dan Cadangan Pelabuhan Selamat di sini.  The Safe Harbor Proposal memperincikan lima syarat yang mesti dipatuhi oleh pasukan untuk dapat memanfaatkan pengecualian terhad dari peruntukan undang-undang sekuriti persekutuan:

“Pertama, pasukan mesti berniat untuk jaringan di mana token berfungsi untuk mencapai kematangan rangkaian – ditakrifkan sebagai desentralisasi atau fungsi token – dalam masa tiga tahun dari tarikh penjualan token pertama dan melakukan niat baik dan usaha yang wajar untuk mencapai tujuan itu . Kedua, pasukan harus mendedahkan maklumat penting di laman web awam yang boleh diakses secara bebas. Ketiga, token mesti ditawarkan dan dijual untuk tujuan mempermudah akses, penyertaan, atau pengembangan jaringan. Keempat, pasukan harus melakukan niat baik dan usaha yang wajar untuk mewujudkan kecairan bagi pengguna. Akhirnya, pasukan perlu mengemukakan notis pergantungan. “

The Safe Harbor Proposal sedang dijalankan dan Pesuruhjaya Peirce mengalu-alukan input tambahan.   

RS: Bulan lalu, SEC mengajukan peraturan yang diusulkan untuk mengubah definisi “pelabur terakreditasi”. Bolehkah anda memberitahu kami sedikit lebih banyak mengenai perubahan yang dicadangkan ini dan bagaimana anda fikir ia dapat memberi manfaat kepada aset digital dan industri ICO?

HP:  Perubahan benar-benar tertumpu pada kategori institusi dan bukannya kategori pelabur yang diakreditasi secara individu. Apabila kita bercakap mengenai pelabur yang bertauliah, saya mendengar maklum balas tentang betapa kecewanya orang bahawa kita pada hakikatnya menilai kecanggihan kewangan dengan satu metrik, dan itu adalah bagaimana anda kaya. Oleh itu, terdapat banyak orang yang telah memberitahu saya bahawa mereka ingin melihat kelas individu mengenai apa yang diperluas oleh pelabur yang diakreditasi kepada orang yang telah menunjukkan kecanggihan kewangan mereka dengan cara lain. Ini terbuka untuk komen dan orang dapat mempertimbangkannya dan jika orang tidak mempertimbangkannya, kebanyakan perubahan yang dicadangkan akan dilakukan oleh pihak entiti.

RS: Bolehkah masyarakat umum mempertimbangkan cadangan perubahan pelabur yang diakreditasi?

HP:  Tentunya.

HP:  Anda hanya boleh menghantar e-mel, ini adalah proses yang agak tidak menyakitkan. Itu ada di laman web sehingga semua orang dapat melihatnya. Kami sememangnya mengalu-alukan maklum balas dan sangat senang mendengar daripada orang yang mungkin tidak mengetahui bahawa mereka boleh menghantar komen. Kami sentiasa bersemangat untuk cadangan kami menjangkau lebih banyak orang.

Untuk maklumat lebih lanjut mengenai perubahan yang dicadangkan untuk mengubah definisi “pelabur terakreditasi”:

Tarikh akhir untuk memberikan maklum balas kepada definisi pelabur terakreditasi yang dicadangkan adalah 16 Mac 2020. Maklum balas boleh dihantar ke [email protected], mencatat Nombor Fail S7-25-19 pada baris subjek, atau di borang komen di sini, dan klik pada “Kirimkan komen di S7-25-19” di bawah nombor siaran 33-10734.

RS: Pada masa ini, syarikat secara sah dapat mengumpulkan hingga $ 1,07 juta melalui crowdfunding, dalam lingkungan hari ini, ini bukan modal permulaan untuk industri seperti teknologi. Syarikat di atas $ 1,07 juta tidak mempunyai banyak pilihan kos untuk meningkatkan modal secara sah; syarat untuk syarikat mempunyai IPO sangat besar dan menanggung kos yang sama besarnya. Beberapa orang telah menggunakan ICO / STO / IEO sebagai jambatan untuk menyelesaikan jurang ini. Apa pendapat anda mengenai perkara ini?

HP:  Saya setuju bahawa crowdfunding belum mencapai potensi yang dapat dicapai, dan itu adalah sesuatu yang sekarang telah dilaksanakan sebentar lagi kita perlu melihat dan melihat sama ada kita perlu menyesuaikan cara kerjanya dan apa penyesuaian tersebut semestinya. Salah satu perkara yang kami ada di SEC yang berguna adalah Jawatankuasa Penasihat Pembentukan Modal Perniagaan Kecil yang bermesyuarat secara berkala, ini adalah sekumpulan orang di luar SEC yang terlibat dalam pengumpulan modal untuk perniagaan kecil. Mereka memberi kami masukan mengenai peraturan yang ada dan bagaimana mereka perlu diubah agar lebih efektif atau mengenai kemungkinan pengecualian baru bagi orang yang berusaha mengumpulkan wang. Melalui forum itu, kami mempunyai beberapa peluang untuk memikirkan crowdfunding dan bagaimana kami dapat menjadikannya lebih baik. Saya rasa orang berusaha untuk kreatif dalam memikirkan bagaimana mereka dapat mengumpulkan wang, jadi saya mengesyaki bahawa anda betul, sebilangan orang melihat tawaran token sebagai alternatif kepada sesuatu seperti crowdfunding. Sekiranya mereka melakukannya, mereka akan mempertimbangkan dengan serius bagaimana undang-undang sekuriti berlaku untuk apa yang mereka lakukan.

RS: Terdapat peningkatan dalam IEO (Penawaran Pertukaran Awal) dalam enam bulan terakhir; Saya perhatikan bahawa SEC mengeluarkan Makluman Pelabur mengenai IEO baru-baru ini yang berguna bagi pelabur yang mungkin tidak menyedari apa yang sedang berlaku dengan beberapa IEO. Saya tahu beberapa IEO berusaha menjadikan projek-projek itu terdengar lebih rasmi daripada yang sebelumnya.

HP:  Ya, orang suka melakukannya. Salah satu mantera berterusan saya ialah saya mahu SEC lebih terbuka untuk membiarkan orang mengumpul wang dan melabur dalam projek. Tetapi saya juga mahu orang tahu, sebagai rakan sejawatnya, SEC tidak menandatangani pelaburan. Oleh itu, apabila anda melabur dalam sesuatu yang ada pada diri anda, pelabur, untuk membuat keputusan sama ada pelaburan itu baik sama ada, dan adakah pelaburan itu baik untuk anda secara khusus. Jangan menganggap bahawa perkara telah diselesaikan atau ditandatangani oleh SEC tidak kira bagaimana sesuatu itu rasmi.

RS: Ini adalah nasihat hebat untuk banyak pelabur baru yang menarik minat industri ini.

RS: Bursa Saham New York wujud dan beroperasi selama lebih dari 100 tahun sebelum Suruhanjaya Sekuriti dan Bursa ditubuhkan. Sekiranya orang ramai berjaya memperdagangkan saham di bursa yang tidak terkawal dalam jangka waktu yang lama, adakah anda berfikir bahawa ada kemungkinan orang dapat mengatur sendiri industri ICO dengan jayanya sehingga ada peraturan yang tepat dari SEC?

HP: Terdapat banyak cara untuk mengatur. Kami di AS telah memilih untuk mengatur pasar sekuritas kami dengan campuran pengaturan diri, peraturan pemerintah, dan peraturan pemerintah. Satu titik yang saya sampaikan di ruang ini, yang kadang kala hilang dari pengawal selia pemerintah seperti saya adalah bahawa beberapa peraturan berlaku secara semula jadi: pasar mengatur dan mendisiplinkan diri mereka sendiri. Saya rasa industri sekuriti adalah salah satu di mana kita telah melihat bahawa beberapa versi peraturan diri yang cukup berkesan. Yang mengatakan, kami memiliki kerangka kerja yang melibatkan pengatur pemerintah (SEC), sehingga orang terlibat dalam aktiviti yang berada dalam bidang tugas kami, kami adalah pengatur yang menulis peraturan sehingga harus ada interaksi antara apa yang sedang terjadi dalam hal itu. ruang dan kita. Anda tidak boleh melakukan perkara yang termasuk dalam bidang kuasa kami dan mengatakan “baiklah saya mengatur sendiri jadi itu adalah alternatif yang boleh diterima”.

RS: Dan kembali kepada anda yang mengatakan lebih awal, hubungi SEC, dan SEC dapat membantu membimbing orang di mana untuk mencari.

RS: Saya telah melihat sejak beberapa tahun kebelakangan ini perbezaan yang cukup dramatik dalam landskap aset digital: orang mengatur diri sendiri, perniagaan lebih profesional, dan orang bertanya lebih baik. Saya tahu banyak orang menginginkan peraturan SEC supaya mereka dapat mengikut undang-undang dengan mudah.

HP:  Saya juga faham. Saya rasa kami berusaha untuk datang ke tempat yang dapat memudahkan orang yang berusaha melakukan perkara yang betul untuk melakukannya dengan cara yang mematuhi peraturan kami yang juga mencapai objektifnya, itulah tempat yang saya mahukan untuk sampai ke. Tidak akan sesederhana itu kerana undang-undang sekuriti kita boleh menjadi sangat sukar, tetapi kita pasti dapat membuatnya lebih mudah daripada yang sekarang.

RS: Adakah anda meramalkan peraturan menjadi lebih mudah untuk diikuti oleh orang-orang dalam satu atau dua tahun ke depan?

HP:  Saya tetap berharap itulah sebabnya kami ingin mengeluarkan konsep rancangan pelabuhan yang selamat agar kami dapat membuat orang memikirkannya. Satu bahagian infrastruktur pengawalseliaan AS yang tidak membuat apa-apa yang mudah ialah kita mempunyai begitu banyak pengawal selia yang berpotensi berminat dalam ruang ini. Oleh itu, walaupun kita melakukan sesuatu di SEC, ada pengawal selia lain yang mungkin juga mempunyai sesuatu untuk diperkatakan. Terdapat kerjasama antara kerajaan tetapi saya rasa kita akan mendengar lebih banyak permintaan agar kerjasama yang lebih baik dan lebih erat.

RS: Adakah perkara lain yang tidak kami sampaikan yang ingin anda kongsikan?

HP:  Tidak, saya rasa anda melindunginya dengan baik. Anda betul untuk menumpukan pada persoalan ini di mana perkara berkaitan dengan undang-undang sekuriti kita dan bagaimana kita dapat berusaha menyesuaikan undang-undang sekuriti tersebut sehingga mereka membantu menjelaskannya kepada calon yang berminat untuk terlibat dalam ruang tersebut. Apabila projek benar-benar berusaha untuk melakukan sesuatu yang sah dengan dana dan ketika mereka melihat untuk melakukan sesuatu yang tidak sah dengan dana tersebut, berusaha untuk membuat jalan yang jelas bagi orang yang berusaha melakukan perkara yang betul dan saya fikir akan melayani semua kita dengan baik.

Berikut adalah beberapa pautan berguna tambahan:

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me