Matthew Unger, Ketua Pegawai Eksekutif iComply Investor Services Inc – Interview Series

Matthew adalah CEO dari iPatuhan (iComply Investor Services Inc.) adalah platform Regtech pemenang anugerah yang mendorong pendigitan kewangan institusi dengan liputan lebih dari 160 negara.

Anda telah terlibat dalam cryptocurrency selama bertahun-tahun sekarang. Bolehkah anda berkongsi dengan kami bagaimana anda mula-mula mengetahui tentang crypto?

Saya pertama kali mendengar mengenai cryptocurrency (Bitcoin) pada tahun 2011 di perjumpaan di Vancouver. Sebelum itu, saya menghabiskan lebih dari setengah dekad sebagai pengurus kekayaan. Saya melihat bagaimana teknologi blockchain akan mengubah pasaran modal. Sejak itu kita telah melihat banyak inovasi. Untuk membandingkannya dengan media digital – jika Bitcoin adalah Napster kewangan, kontrak pintar Ethereum adalah BitTorrent.

Bagaimana anda menjumpai konsep untuk Perkhidmatan Pelabur iComply?

Keperluan untuk iComply muncul dari dua peristiwa besar, pada tahun 2014, fintech yang saya kerjakan adalah membina platform untuk peniaga broker dan pengurus aset untuk menguruskan keseluruhan perniagaan mereka dari iPad. Untuk KYC, terdapat beberapa API di pasaran tetapi bahkan hari ini kebanyakan alat ini tidak lebih dari onboarding atau verifikasi identiti.

Selama 15 tahun yang lalu, saya telah melalui banyak kitaran audit pengawalseliaan dan melakukan latihan AML pertama saya pada tahun 2005. Saya melihat perlunya satu kit alat yang akan membolehkan perniagaan menguruskan variasi global dan perubahan yang kerap terhadap peraturan tempatan dengan mudah – sama ada untuk onboarding, pengesahan identiti, AML, atau bahkan pendedahan dan perjanjian undang-undang. Hari ini, iComply menawarkan alat pengenalpastian dan pengurusan risiko peringkat institusi yang menyokong pematuhan AML untuk keseluruhan kitaran hidup pelanggan.

Anda mengetuai projek 2016 untuk menggunakan kontrak pintar Ethereum untuk mengautomasikan pemadanan dan pemenuhan perdagangan pertukaran kadar faedah CME melalui LIBOR. Bagaimana ini berjaya dan apa hasilnya?

Sebenarnya, saya hanya mengetuai bahagian teknikal bukti konsep ini (POC) dengan pasukan di MIT. Tujuan kami adalah untuk membina kes perniagaan dan POC teknikal untuk mengenal pasti apakah kontrak pintar dapat digunakan untuk membersihkan derivatif dengan berkesan. Ini memerlukan kita memetakan keseluruhan aliran kerja, perniagaan dan keperluan pematuhan pusat penjelasan kedua terbesar di dunia. Kami menghubungkan titik antara rakan niaga, firma undang-undang mereka, dan seluruh rangkaian perisian proprietari.

Melihat ke belakang, penyelesaian kami menjadi kacau – kami mempunyai terlalu banyak logik dan maklumat berpotensi rahsia di rantai, dan Ethereum disatukan ke antara muka Salesforce yang disesuaikan. Hari-hari awal. Tidak lama selepas bencana DAO terungkap dan garpu keras yang dihasilkan membunuh semua kepentingan institusi utama. Namun, hasil dari POC sangat menggembirakan – kita dapat mengambil proses kelembagaan tradisional yang memakan waktu 4-6 minggu dan harganya melebihi $ 10,000 setiap transaksi dan mendidihnya ke bawah satu dolar gas dalam waktu kurang dari satu menit.

Kami menyaksikan ledakan ICO pada tahun 2017 dengan kemalangan susulan pada tahun 2019. Mengapa anda secara peribadi merasakan bahawa STO akan berbeza?

Pertama, ICO berusaha melakukan sesuatu yang sangat berbeza daripada mendigitalkan sekuriti – dalam banyak cara token utiliti adalah kelas aset baru, token keselamatan adalah teknologi baru yang digunakan untuk sebahagian besar instrumen kewangan yang sangat tradisional. Saya masih percaya terdapat kes penggunaan yang sangat baik untuk token utiliti – tetapi banyak token utiliti masih perlu mematuhi segala jenis undang-undang dan peraturan di luar sekuriti.

Sebaliknya, STO berfokus untuk beroperasi dalam peraturan sekuriti. Ini bermakna mereka akan dipegang pada standard yang lebih tinggi dan token mereka harus mematuhi peraturan sekuriti dari mana-mana bidang kuasa yang mereka jual – bahkan untuk pemindahan rakan sebaya antara dompet. Peraturan-peraturan ini berbeza-beza dari satu negara ke negara lain, dalam dunia perjanjian undang-undang kertas atau PDF digital tidak ada risiko pengawal selia di EU menangkap penerbit AS yang mengumpulkan modal untuk penempatan swasta dalam perniagaan, dana, atau perjanjian harta tanah.

Meletakkan transaksi ini ke blockchain mengubahnya sepenuhnya kerana pengawal selia sudah dapat memantau pasaran dengan cara yang mustahil dilakukan hari ini. Penerbit token hari ini masih membeli API asas untuk KYC dan AML, dan masih banyak yang menganggap peraturan global sebagai binari – SEC vs no-SEC (iaitu Reg D dan Reg S). Walau bagaimanapun, apabila aset yang diberi token dapat dengan mudah menguruskan variasi wilayah identiti, privasi, data, AML, dan peraturan sekuriti, termasuk pendedahan dan perjanjian undang-undang, dll., Cara lama untuk melakukan sesuatu nampaknya tidak siuman. Itu seperti seseorang yang menggunakan Telex hari ini bukannya Telegram, e-mel, atau Slack.

Apakah beberapa kes penggunaan tokenisasi yang dapat membantu syarikat iComply?

Sejak melancarkan Prefacto pada bulan Februari 2018, kami telah melihat banyak projek token yang sangat hebat dari Cryptokitties hingga dana token, harta tanah, bon, saham peribadi, kontrak niaga hadapan, dan bahkan pemecahan pecahan dalam tong Scotch, wiski, dan wain mewah.

Kit alat Prefacto menjadikannya mudah, dan sangat menjimatkan, bagi penerbit token untuk menguruskan keperluan pematuhan bukan hanya untuk penawaran awal – tetapi untuk setiap transaksi sepanjang hayat aset di hampir setiap negara di dunia. Sekiranya peguam anda dapat menulis helaian terma, perjanjian pembelian, atau kontrak pelesenan – anda mungkin boleh menandakannya.

Pada tahun 2018, kami mula melihat banyak permulaan blockchain baru melancarkan platform untuk penerbitan, perdagangan, ejen pemindahan, dan pengurusan jadual topi seperti Polymath, Blockport, Securitize, dll. Kami mula mendapat permintaan dari banyak platform STO mengenai bagaimana untuk menangani kepatuhan AML rentas sempadan untuk pelabur korporat yang onboard sehingga kami mengeluarkan produk kedua, iComplyKYC, sebagai alat yang mudah dipasang ke platform jenis ini. Yang tidak kami harapkan adalah permintaan dari pasar modal tradisional di mana pejabat belakang tidak bersedia untuk blockchain. Ini adalah trend yang sangat menggembirakan kerana kami kini menghubungkan titik-titik untuk banyak pelanggan kami mengatasi jurang antara broker tradisional, platform penerbitan, dan bahkan beberapa pertukaran.

Salah satu pelanggan pertukaran anda adalah Motto Technologies, pertukaran cryptocurrency yang berpusat di UK yang akan disiarkan di LSE. Bolehkah anda memandu kami melalui apa yang dilakukan Motto, dan bagaimana iComply dapat membantu mereka?

Motto awal permainan “mari kita dapatkan peraturan dengan betul”. Platform mereka membolehkan pengguna membeli, memperdagangkan cryptocurrency tetapi mereka juga memberikan kad Visa kepada pengguna mereka yang membolehkan anda menghabiskan crypto anda dengan mudah di mana sahaja. Untuk mendapatkan audit yang lalu dari rakan perbankan mereka, Visa, dan Financial Conduct Authority.

Kami membantu Motto mencari pakar pengawalseliaan tempatan, menyiapkan dasar dan prosedur mereka untuk audit, kelulusan, dan ketekunan awam. Sebelum menggunakan iComply, bank mereka meminta mereka menggunakan alat “e-KYC” berdasarkan API yang mungkin berfungsi jika mereka hanya melakukan pertukaran crypto tradisional. Kit alat iComplyKYC kami membolehkan mereka membina dan mengekalkan program pematuhan yang mantap yang dapat bertahan dari pengawasan peraturan. Sebilangan besar platform lain masih menggunakan 10 API dan sistem manual yang berbeza untuk berusaha menyenangkan pengawal selia. Kami membantu Motto untuk melangkah ke tahap ini, dan sebaik sahaja diperdagangkan secara terbuka, saham mereka akan tersedia untuk pelabur yang berakreditasi dan tidak bertauliah – Saya tidak mengetahui pertukaran lain di pasaran yang boleh mengatakan.

Salah satu produk perisian anda adalah Prefacto, penyelesaian regtech untuk aset token. Masalah apa yang diselesaikan oleh Prefacto?

Prefacto membolehkan perniagaan menguruskan pematuhan end-to-end pada aset mereka yang di token. Ini termasuk merancang dan menyusun, melancarkan kontrak pintar, mengembangkan dan melaksanakan program kepatuhan, penerbitan dan pengedaran, dan akhirnya pengurusan token yang sedang berlangsung. Berbanding dengan apa yang dilakukan oleh banyak penerbit hari ini, pelanggan kami dapat menjimatkan masa, wang, dan banyak kesakitan jika mereka bercakap dengan pasukan kami lebih awal.

iComply juga menawarkan perkhidmatan KYC. Apakah beberapa perkhidmatan ini?

Pada akhir tahun 2018, kami mula menghubungi platform penerbitan token, agen pemindahan, dan lain-lain di pasaran token keselamatan untuk menawarkan mereka demo dan peluang untuk berkongsi pengetahuan dan berkolaborasi daripada bersaing. Beberapa pemain menerima tawaran kami dan kami semua banyak belajar. Salah satu cara utama untuk iComply adalah, sementara kami menganggap Prefacto hebat, teknologi pematuhan kami adalah kunci yang hilang untuk platform lain ini.

Pada masa itu, tidak ada platform lain yang dapat mengatur kepatuhan bagi pelabur korporat, jaringan broker yang diedarkan, atau variasi peraturan yang bervariasi. Ini mendorong kami untuk memfokuskan semula perniagaan kami pada apa yang kami paling terkenal – automasi pematuhan pintar. Kami mengambil masa lebih kurang satu tahun untuk merefleksikan platform kami dan melancarkan versi terkini iComplyKYC, rangkaian alat yang memudahkan untuk membangun dan mengekalkan program pematuhan AML global yang mantap.

Kami membina teknologi KYC kami sendiri kerana kami tahu API di pasaran tidak akan memenuhi keperluan peraturan – ada sebab anda tidak melihat alat ini digunakan hari ini oleh firma seperti HSBC, Santander, Vistra, dll. Selepas melancarkan iComplyKYC, kami mendapati bahawa pemain institusi sangat berminat untuk menggunakan alat ini kerana ia dibina mengikut piawaian dan kerangka pematuhan tradisional semasa – kami melakukannya dengan kos 95-98% lebih rendah setiap transaksi daripada sistem pejabat tengah dan belakang semasa.

Di manakah anda melihat industri ini lima tahun dari sekarang?

Dalam 5 tahun dari sekarang – jika anda sudah terbiasa dengan konsep kitaran gembar-gembur Gartner – kami akan melihat token keselamatan mula dilancarkan dalam penggunaan arus perdana. Sekarang, jika anda melihat media digital sebagai contoh, sekarang token keselamatan adalah untuk orang yang akan menggunakan Napster atau Kazaa. Dalam lima tahun kami akan mempunyai iTunes, bahkan mungkin Netflix.

Syarikat tradisional akan melewati siaran akhbar POC dan MOU. Seperti pangsi Netflix dari DVD pesanan mel hingga penghantaran digital, beberapa orang besar akan menjadikan blockchain awam sebagai teras strategi perniagaan mereka seperti yang telah dilakukan EY dengan Ethereum. Yang lain akan mengikut cara Blockbuster.

Pada masa yang sama, permulaan token keselamatan akan lebih berkolaborasi dan lebih dapat dikendalikan. Kos melancarkan token sekurang-kurangnya 90% lebih rendah daripada sekarang. Platform yang memilih rantaian blok awam, bukannya rantai swasta atau khusus yang dibina akan mula melihat faedah pemikiran jangka panjang ini.

Akhirnya, selama 1-3 tahun akan datang, saya yakin kita akan melihat dan mendengar banyak perkara mengenai rantai swasta dengan rasional skalabilitas, keselamatan, dan lain-lain. Ini adalah usaha terakhir untuk melindungi model perniagaan mereka daripada disensasikan oleh desentralisasi dan pendemokrasian dalam bidang kewangan. Anggota awal Konsortium R3 menghabiskan berjuta-juta untuk mempelajari ini, Salesforce dan S&P membatalkan projek Hyperledger mereka, JP Morgan baru-baru ini menyerah pada Kuorum – yang sebenarnya adalah kita mempunyai DLT dalam bidang kewangan selama lebih dari 30 tahun, sistem seperti CDS sangat efisien dan selamat.

Tidak ada yang inovatif mengenai rangkaian blockchain atau jaringan peribadi dalam bidang kewangan. Lihatlah Java dan C #, mereka memenangi perlumbaan untuk membina internet. Penyelesaian awan awam seperti Google, AWS, dan Azure memenangi perlumbaan untuk seni bina pelayan awam bersama. Untuk kewangan digital, blockchain awam membolehkan ketelusan penuh yang membina kepercayaan dan reputasi dengan cara yang tidak dapat dilakukan oleh rantai swasta. Dalam masa 5 tahun, anda akan melihat ENAM, ASX, GBX, dan pemain yang serupa akan membuang infrastruktur semasa untuk menyokong kos per transaksi yang lebih rendah dan kos pemilikan teknologi yang lebih rendah, untuk menggunakan infrastruktur blockchain awam.

Adakah perkara lain yang ingin anda kongsikan mengenai iComply?

Fokus kami di iComply adalah untuk memastikan syarikat dapat membangun dan mengekalkan program pematuhan kelas yang kuat, global, dan institusi dengan mudah. Masalah yang kita lihat di pasaran adalah bahawa alat gred institusi terlalu manual dan mahal untuk memungkinkan transformasi digital. Sementara itu, di pasar fintech, startup, dan token keselamatan, kita melihat banyak pemain yang mempunyai banyak pengalaman mendalam dalam sekuriti atau kewangan – biasanya hanya dalam satu pasaran – tetapi tidak ada pengalaman dunia nyata dalam apa yang berlaku di pejabat tengah dan belakang , lebih kurang pematuhan di peringkat antarabangsa. Mereka tidak faham bahawa apabila anda menjual Reg S kepada seseorang di Jerman terdapat syarat pematuhan dari BaFin, European Commision, dll. Demi keseluruhan industri ini, saya menggesa penerbit token untuk melihat kepatuhan secara holistik, dan seawal mungkin.

Pelanggan kami menyedari dengan cepat bahawa kami menawarkan pendekatan holistik. Kami menyokong pelanggan kami melalui audit dari pengawal selia, bank, dan rakan kewangan – mereka memerlukannya untuk menjadi berjaya. API eKYC yang dibina untuk Uber dan AirBnb tidak melakukan ini kerana mereka tahu teknologi mereka tidak akan lulus audit – setelah mereka menutup penjualan. Inilah yang unik dari fokus kami di iComply, kami di sini untuk membantu pelanggan kami menjalankan perniagaan – kami telah menyelaraskan model perniagaan kami dengan kejayaan pelanggan kami.

Untuk mengetahui lebih lanjut, lawati iPatuhan atau lawati atau halaman Penyenaraian Perniagaan iComply.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me