Pengumpulan Wang Ekuiti di Amerika Utara

Sejak kira-kira tahun 2009, crowdfunding di Amerika Utara meningkat dengan stabil. Benua, bagaimanapun, adalah tempat yang besar, dengan perbezaan yang jelas dalam pendekatan peraturan antara Kanada dan Amerika Syarikat. Hasilnya adalah bahawa perbezaan ini menyebabkan crowdfunding A.S. menjadi pasaran yang melarikan diri, berbanding dengan Kanada.

Apa itu?

Seperti namanya, crowdfunding adalah cara mengumpulkan modal dari sejumlah besar pelabur / penderma, dan bukannya memilih kapitalis teroka.

Crowdfunding bermula dengan cukup sederhana – memberi peluang kepada khalayak yang lebih luas untuk membantu syarikat muda keluar dari pintu pagar. Namun, ketika pertama kali menarik perhatian banyak pihak, undang-undang sekuriti melarang penerbit daripada memberi ganti rugi kepada pelabur / peserta yang tidak terakreditasi dengan ekuiti di syarikat mereka; Maksudnya peserta sama sekali bukan pelabur, tetapi hanya menyumbang kepada pertumbuhan syarikat dengan janji berpotensi mendapatkan produk suatu hari nanti.

Menjelang 2012, dan sekumpulan syarikat di sekitar industri berjaya bekerjasama dengan badan pengawalseliaan di A.S. untuk meminda undang-undang yang ada. Usaha ini akhirnya menghasilkan, apa yang dikenal sebagai, ‘Jumpstart Our Businesses Act’ (JOBs Act).

Akta PEKERJAAN

Apa yang dilakukan oleh JOB Act adalah membuka pintu bagi masyarakat umum untuk mendapat pendedahan mengenai peluang pelaburan yang sebenar. Sehingga diberlakukan, sekuriti hanya dapat dijual dan diedarkan kepada pelabur yang bertauliah.

Tujuannya adalah terutamanya untuk membantu syarikat-syarikat muda, kerana salah satu halangan terbesar yang akan dihadapi oleh seorang pemula adalah mendapatkan dana (tanpa mengira potensi) untuk pengembangan produk dan perkhidmatan mereka.

Sebelumnya, untuk mendapatkan dana tersebut, pengawal selia mengharuskan prospektus terperinci diajukan dan disetujui untuk penjualan aset yang dianggap sebagai jaminan. Ini adalah tindakan yang melarang, dan memakan masa, yang bermaksud – kemungkinan besar ia tidak dapat dilaksanakan untuk permulaan yang kecil. Walaupun usaha ini mungkin tidak penting bagi syarikat yang mengumpul berjuta-juta dolar, syarikat baru yang mencari jumlah yang sederhana mungkin mendapati bukit yang lebih curam untuk didaki.

Secara semula jadi, tindakan baru ini datang dengan sekatan. Dalam upaya untuk mempertahankan tingkat perlindungan investor yang sesuai, perlindungan dibuat. Berikut adalah beberapa contoh berikut:

  • Acara penjanaan modal mesti dimoderasi oleh broker / peniaga berdaftar
  • Had pelaburan berasaskan nilai bersih
  • Had generasi pada hos crowdfunding

Walaupun ini mungkin terdengar membatasi, apa yang dilakukannya adalah membuka pintu, mengantarkan saat di mana peluang pelaburan tidak lagi terbatas pada peluang yang sudah kaya.

Meninggal di belakang

Itu membawa kita ke rakan utara Amerika Syarikat – Kanada. Walaupun crowdfunding wujud di Kanada, fleksibiliti dan kebebasan untuk penerbit / pelabur sama sekali tidak sama dengan yang berlaku di AS – walaupun telah bertahun-tahun dikeluarkan dari munculnya crowdfunding moden.

Isu utama adalah hakikat bahawa tidak ada ‘buku peraturan’ di seluruh negara, yang serupa dengan Akta JOB, di Kanada. Setiap wilayah dan wilayah mungkin sedikit berbeda dalam penataan peraturan mereka, sehingga sulit untuk dipatuhi sekaligus.

Pengasingan ini di antara pengawal selia Kanada, bermaksud bahawa penerbit sering terhad dalam kumpulan pelabur mereka, kerana mereka tidak semestinya layak untuk menjadi tuan rumah tawaran mereka di semua wilayah – agak mengalahkan tujuan crowdfunding untuk bermula dengan.

Namun, dengan langkah yang diambil oleh pemerintah A.S. dalam dekad yang lalu dilihat sebagai satu kejayaan, kerajaan Kanada sememangnya telah memperhatikan. Diumumkan pada awal tahun 2019 bahawa mereka akan mengkaji semula polisi mereka; tujuannya adalah untuk menghilangkan pemisahan semasa di antara pengawal selia, dengan membuat varian mereka sendiri dari JOBs Act.

Dengan Mahkamah Agung Kanada membuka pintu kepada pengawal selia sekuriti nasional yang berpotensi pada tahun 2018, dan merancang untuk mengembangkan buku peraturan crowdfunding nasional yang diumumkan pada tahun 2019, utara putih yang hebat tampak siap untuk mengejar ketinggalan.

Platform Popular

Dengan semua perbincangan ini mengenai crowdfunding, banyak di A.S. mungkin tertanya-tanya di mana akses ke peluang pelaburan tersebut ditawarkan. Dalam usaha untuk menjawab soalan-soalan ini, Securities.io sendiri, Antoine Tardif, baru-baru ini menulis artikel pendapat yang membincangkan portal kegemarannya yang menawarkan peluang berdasarkan ekuiti.

5 Laman Web Ekuiti Crowdfunding

Bagi mereka di Kanada yang berminat dengan crowdfunding ekuiti, berikut adalah beberapa portal yang terkenal sekarang ini.

Dalam Berita Lain

Selalu berusaha untuk menyesuaikan diri dan bertambah baik seiring dengan waktu, Suruhanjaya Sekuriti dan Bursa (SEC) baru-baru ini mengumumkan cadangan yang akan menyaksikan akses kepada peluang pelaburan yang lebih tradisional menjadi lebih mudah bagi pelabur.

Cadangan ini didasarkan pada penyusunan semula apa yang menentukan pelabur yang diakreditasi. Dengan sebilangan besar peluang pelaburan dibatasi kepada mereka yang sesuai dengan undang-undang, memperluas definisi, untuk mencerminkan dunia moden, dengan idealnya akan mendemokrasikan pelaburan sejauh.

SEC Mencadangkan Pindaan Kriteria Mengelilingi ‘Pelabur Bertauliah’

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map