Nick Bhargava, Pengasas Bersama GROUNDFLOOR – Siri Temuduga

TINGKAT BAWAH adalah pasaran pinjaman harta tanah Amerika. Ini adalah syarikat crowdfunding harta tanah pertama yang memperoleh kelayakan SEC yang menggunakan Peraturan A + sejak peraturan tersebut dapat dikendalikan melalui JOBS Act. GROUNDFLOOR sengaja dibina untuk melayani pelabur yang diarahkan sendiri dan bukannya pelabur institusi

Anda berdua adalah pengarah dan salah seorang pengasas bersama GROUNDFLOOR. Apa inspirasi di sebalik melancarkan platform crowdfunding ini?

Pengasas bersama saya, Brian Dally, mempunyai pengalaman bertahun-tahun untuk menjadikan perkhidmatan telekomunikasi lebih mudah diakses oleh individu setiap hari. Sementara itu saya mempunyai banyak pengalaman dalam industri sekuriti dan peraturan. Kami ingin menggabungkan kekuatan masing-masing dengan cara yang membuka peluang pelaburan hasil tinggi untuk semua orang, bukan hanya 1 peratus. Kami akhirnya memulakan dengan perumahan kediaman satu keluarga kerana kebanyakan orang biasa dengan aset seperti ini dari menjadi pemilik rumah sendiri.

Ketika idea itu dikandung, kami tidak tahu apakah akan ada pasar untuknya. Kita perlu terlebih dahulu mencari kerangka peraturan yang dapat diakses yang membolehkan mereka menguji konsep perniagaan. Kami menemui Invest Georgia Exemption (IGE), yang dibuat pada tahun 2011 untuk membantu perniagaan kecil mengakses modal. Sebagai peraturan penawaran intrastate, ini hanya tersedia untuk syarikat Georgia, jadi kami berdua menjemput dan pindah ke Atlanta untuk melancarkan GROUNDFLOOR. Kerana IGE, kami dapat membiayai pinjaman $ 2 juta di Georgia, dengan jelas menunjukkan permintaan untuk platform GROUNDFLOOR.

Lama kelamaan, GROUNDFLOOR telah berkembang pesat dan kini terbuka untuk pelabur di semua 50 negeri.

Bolehkah anda menerangkan bagaimana GROUNDFLOOR menghubungkan pelabur dengan pemaju harta tanah?

Kami memberi tumpuan untuk menyediakan peluang pelaburan hasil tinggi kepada pelabur runcit. Peminjam harta tanah, seseorang yang mengembangkan harta tanah untuk mencari nafkah, memperoleh pinjaman melalui GROUNDFLOOR dan bukannya bank tradisional atau pemberi pinjaman wang sukar untuk membiayai projek harta tanah kediaman. Peminjam itu mengemukakan permohonan pinjaman, dan kami akan memeriksa individu dan projek untuk menentukan apakah kami harus membuat pinjaman. Pengunderaitan kami berdasarkan pengalaman masa lalu, jumlah kulit dalam permainan dan banyak faktor lain. Sekiranya diluluskan, pinjaman diberikan pinjaman Gred A hingga G dan kadar yang sepadan di mana pinjaman Gred A paling berisiko, dengan kadar pulangan terendah dan pinjaman Gred G paling berisiko, dengan kadar pulangan tertinggi.

Kami telah memfailkan persembahan dengan Suruhanjaya Pertukaran Sekuriti (SEC) di mana kami menjual sekuriti. Hasil sekuriti ini digunakan untuk membiayai pinjaman yang kita hasilkan. Prestasi sekuriti ini dan kadar pulangan yang sesuai adalah berkaitan dengan pinjaman pendasar. Pelabur boleh memilih sekuriti mana, dan oleh itu, pinjaman yang mendasari mana mereka ingin melabur.

Pelabur boleh memilih untuk melabur sehingga $ 10 untuk membiayai pinjaman. Setelah pinjaman dibiayai sepenuhnya, peminjam menarik wang mengikut jadual undian, dan menyelesaikan projek pembinaan, pengubahsuaian atau pemulihan baru. Harta tanah biasanya disenaraikan untuk dijual. Apabila projek itu dijual atau dibiayai semula, yang biasanya 6-12 bulan dari saat pelabur melabur, pinjaman itu dilunaskan. Pelaburan utama pelabur, ditambah semua faedah terakru, dimasukkan ke dalam Akaun Pelabur GROUNDFLOOR. Baki tunai dalam Akaun Pelabur GROUNDFLOOR individu boleh dikeluarkan atau dilaburkan semula dalam projek lain.

Adakah terdapat jenis sekatan atau kawalan kualiti untuk memastikan pemaju harta tanah dapat membayar balik pinjaman?

Apabila peminjam mengemukakan permohonan pinjaman, pasukan penaja jamin kami bekerja rapat untuk memeriksa projek dan peminjam. Kami juga mementingkan pasaran harta tanah tempatan. Kami tidak memberi pinjaman di pasar yang tidak kami sukai. Apabila pinjaman dibuat, kami selalu berhubung dengan peminjam untuk memastikan bahawa projek tersebut memenuhi tarikh akhir, dan kami berkongsi kemas kini secara berkala dengan para pelabur. Cabutan tidak akan diberikan sekiranya peminjam tidak membuat kemajuan yang mencukupi atau telah menyimpang dari rancangan. Sekiranya kami rasa mungkin ada kelewatan atau peminjam melanggar syarat perjanjian, kami dapat memutuskan untuk masuk dan secara proaktif meletakkan pinjaman tersebut sebagai lalai, yang dapat menghasilkan hasil yang lebih kuat bagi pelabur kerana kami melewati bunga penalti. Sebilangan besar pinjaman GROUNDFLOOR adalah kedudukan hak pertama, jadi pinjaman ini disokong oleh aset fizikal, yang merupakan tanah dan struktur.

Apakah jenis pulangan yang boleh diharapkan oleh pelabur?

Selama enam tahun terakhir, peserta dalam pinjaman harta tanah GROUNDFLOOR telah memperoleh pulangan tahunan rata-rata 10 hingga 12 peratus dalam jangka masa 6 hingga 12 bulan.

Adakah semua pelaburan pada masa ini di Amerika Syarikat? Adakah pilihan untuk bandar atau negeri tertentu? Sekiranya ya, bolehkah anda menerangkannya.

Walaupun sesiapa sahaja di negara ini boleh melabur dalam GROUNDFLOOR dengan hanya $ 10, syarikat itu memfokuskan pinjamannya di 30 negeri.

Anda merupakan penyokong awal Akta JOBS, adakah anda berpuas hati dengan bagaimana Akta JOBS ditulis? Adakah ada perkara yang seharusnya ditinggalkan?

Saya secara amnya gembira dengan bagaimana tindakan itu ternyata. Peruntukan yang berbeza dirancang untuk menolong syarikat dengan ukuran yang berbeza, dan masing-masing memberikan nilai untuk syarikat dalam situasi yang berbeza. Saya rasa tidak ada peruntukan tertentu yang harus ditinggalkan.

 

Apa yang anda mahu lihat akan berubah dalam versi JOBS Act yang akan datang?

Kami telah melihat Reg. A banyak digunakan oleh penerbitan harta tanah. Saya rasa ada nilai di luar kes penggunaan ini, terutama untuk syarikat swasta bersaiz sederhana yang ingin mengakses modal pasaran awam. Had untuk Peraturan A akan segera berubah menjadi $ 75 juta, yang akan lebih menarik bagi syarikat sebesar itu. Saya rasa kita dapat melihat beberapa persembahan novel di ruang itu.

Adakah perkara lain yang ingin anda kongsikan mengenai GROUNDFLOOR?

Tidak ada syarikat lain yang menawarkan apa yang GROUNDFLOOR lakukan untuk individu pelabur dan peminjam. Kami telah membuat kategori baru dan menawarkan produk baru.

Mengapa tidak ada yang menyalin kami? Salah satu sebabnya adalah kerana inovasi peraturan. Menyediakan pelaburan langsung berkaitan dengan jenis kredit harta tanah berkualiti tinggi dan hasil tinggi bukanlah sesuatu yang telah dilakukan untuk pelabur runcit. GROUNDFLOOR adalah syarikat pertama yang memenuhi syarat oleh Sekuriti & Exchange Commission untuk menawarkan jenis pelaburan ini melalui Reg A untuk pelabur yang tidak bertauliah dan bertauliah, dan kerana sejumlah besar infrastruktur yang kami sediakan, kami dapat terus melakukan iterasi pada produk kami di mana yang lain tidak dapat.

Saya sangat seronok mengetahui tentang syarikat anda, pembaca dan / atau pelabur yang ingin mengetahui lebih banyak yang boleh dikunjungi TINGKAT BAWAH.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me