Howard Marks, Ketua Pegawai Eksekutif, StartEngine – Interview Series

Howard Marks adalah pengasas bersama dan CEO MulaEngine. Sejak awal, hampir 150 pembiayaan berjaya telah diselesaikan untuk syarikat permulaan dan perniagaan lain melalui platform StartEngine.

Jauh sebelum ICO menjadi bahasa standard, Howard melihat masa depan Penawaran Token Keselamatan. Pada dia blog dan juga melalui artikel tetamu sebagai penyumbang Forbes, Hacker Noon, The Mission dan Next Web, Howard telah berkongsi visi untuk ruang dan telah berusaha untuk memetakan jalan menuju kecairan.

StartEngine terlibat dalam tZERO STO yang sangat berjaya, mereka mengadakan persidangan tahunan, dan banyak STO meningkat melalui platform StartEngine.

AT: Anda mempunyai latar belakang yang cukup mengagumkan, dengan sejarah yang luas dalam perisian dan permainan. Namun, anda memutuskan untuk melancarkan program pemecut yang dinamakan StartEngine. Apa yang mengilhamkannya?

HM: Saya merasakan komuniti teknologi Los Angeles memerlukan pemecut untuk melabur dalam syarikat muda. Kami adalah pemecut pertama yang dilancarkan di Los Angeles, banyak lagi yang diikuti. Misi itu adalah untuk membantu Los Angeles menjadi kota teknologi.

AT: Berapa lama sehingga StartEngine berpusing ke arah crowdfunding ekuiti?

HM: Kami melabur dalam 60 syarikat permulaan dan kebanyakan mereka tidak dapat mengumpulkan modal. Ini adalah masalah besar. Pelabur hanya berminat dengan kumpulan idea yang sangat sempit dan jenis pengasas tertentu. Ini mengakibatkan sebahagian besar pelaburan kami gagal. Ini dilihat normal memandangkan sifat awal syarikat, namun akses kepada modal sukar bagi kebanyakan syarikat, terutama bagi pengasas wanita. Pada tahun 2014, dua tahun selepas melancarkan pemecut, kami membuat platform crowdfunding dan dilancarkan pada bulan Jun 2015.

AT: Pelanggan pertama anda di StartEngine Elio Motors terus mengumpulkan $ 16.9 juta yang mengagumkan. Bagaimana anda mendapatkan pelanggan ini?

HM: Kami diperkenalkan kepada Paul Elio melalui sebuah syarikat pemasaran yang merasakan mereka akan menjadi pelanggan pertama yang sempurna untuk syarikat kami. Paul yakin masyarakatnya akan melabur dan kami sangat gembira mendapat kejayaan awal.

AT: Bilakah StartEngine memutuskan untuk juga menawarkan ICO?

HM: Pada bulan Jun 2017, saya membaca mengenai laporan DAO yang diterbitkan oleh SEC. Laporan ini menjelaskan bagaimana DAO merupakan pelaburan dalam sekuriti walaupun diposisikan sebagai token utiliti. Ini menarik minat saya untuk mengetahui lebih lanjut mengenai ICO dan saya menjumpai pasaran pelabur yang berkembang pesat yang menggunakan cryptocurrency untuk syarikat crowdfund. Terdapat dua perbezaan utama dari pasaran kami: Mereka tidak mematuhi undang-undang sekuriti dan mereka menawarkan banyak pasaran likuidasi untuk para pelabur. Kami memutuskan untuk membantu ICO keluar dari bayang-bayang dan menggunakan AKTA JOBS untuk menjual sekuriti mengikut peraturan sekuriti. ICO penting pertama yang kami lancarkan adalah tZero pada Februari 2018.

AT: Anda adalah salah satu syarikat pertama yang berputar dari ICO ke STO. Apa yang membuat anda berpusing ke arah STO?

HM: ICO dilihat oleh masyarakat umum sebagai pelaburan dalam token utiliti. Walaupun sebahagian besar token tersebut adalah sekuriti, ia tidak dijual seperti itu. Menukar nama menjadi STO masuk akal kerana jelas bahawa tawaran ini adalah untuk sekuriti.

AT: Kami peminat tZERO, bagaimana anda dapat menaikkan tZERO di platform StartEngine?

HM: Semasa melancarkan sidang kemuncak pertama kami pada 10 November 2017, kami menjemput Ralph Diauto dari tZero untuk datang dan bercakap. Dia melihat seluruh organisasi kami dan bagaimana kami fokus pada pematuhan dan mengikuti peraturan. Ini menyegarkan baginya memandangkan sejumlah besar platform yang melancarkan token utiliti dengan mengabaikan undang-undang.

AT: Sidang Kemuncak StartEngine telah berjaya. Satu-satunya keluhan saya adalah bahawa tidak cukup lama, ada rancangan untuk menjadikan ini persidangan 2 hari?

HM: Kami telah menyelesaikan tiga Sidang Kemuncak setakat ini dan yang seterusnya adalah 12 April. Saya rasa persidangan 2 hari masuk akal, namun, ia melibatkan pembesar suara dua kali lebih banyak dan lebih banyak logistik. Buat masa ini, kami memperluas persidangan 1 hari dan bekerjasama dengan banyak syarikat Los Angeles yang lain untuk menawarkan LA Blockchain Week yang luar biasa.

AT: Anda telah berbicara dengan tegas pada masa lalu tentang menyokong usahawan wanita kerana kapitalis teroka tradisional sering tidak memberi mereka sokongan dan dana yang mereka perlukan. Adakah anda merasakan bahawa crowdfunding ekuiti dan STO menawarkan mereka lebih banyak bidang yang adil?

HM: Kami telah mengetahui bahawa di bawah 4% Venture Capital dilaburkan di syarikat yang diketuai oleh wanita. Ini mengakibatkan wanita tidak mengejar impian dan cita-cita perniagaan mereka. Bias ini menyumbang kepada kurangnya kepelbagaian jenis syarikat yang dibiayai dan juga jenis idea yang tersedia untuk pelabur. Sejauh ini, StartEngine mempunyai wanita yang menerajui 22% syarikat di platform crowdfunding kami. Ini masih rendah tetapi satu langkah besar ke hadapan. Kami percaya crowdfunding dan STO akan membantu membiayai lebih banyak syarikat yang dipimpin wanita daripada gabungan VC dan Angels.

AT: Saya tahu anda percaya pada pernyataan misi, apakah pernyataan misi Start Engine?

HM: Misi kami adalah untuk membantu usahawan mencapai impian mereka.

AT: StartEngine kini menjalankan STO mereka sendiri. Bolehkah anda memberitahu kami mengenai STO ini, jumlah kenaikan dan syarat-syarat yang ditawarkan?

HM: Kami mempunyai kempen penggalangan dana untuk pelabur terakreditasi bernama OWN Limited. Ini terhad untuk jangka waktu yang singkat sebelum kami menerima kelayakan dari SEC untuk penawaran awam Peraturan A + kami yang seterusnya. Syarat OWN Limited adalah $ 7.50 setiap token. Setiap token mewakili bahagian saham Pilihan di syarikat.

AT: Apa sahaja yang anda ingin kongsikan mengenai StartEngine?

HM: Kami fokus membina firma kewangan moden yang dapat membantu usahawan memanfaatkan syarikat mereka secara langsung dari orang ramai. Kami juga ingin memberikan pilihan mudah tunai kepada pelabur. Kami sedang dalam proses pendaftaran dengan SEC untuk peniaga-broker dan Sistem Perdagangan Alternatif kami. Baru-baru ini kami melancarkan standard cadangan yang dipanggil ERC-1450 untuk menandakan sekuriti. Tujuannya adalah untuk menawarkan kemampuan kepada para pelabur untuk menerima sijil stok digital dalam bentuk token dan kemudian memudahkan perdagangan di platform kami yang akan datang.

AT: Terima kasih atas temu ramah. Kami adalah peminat StartEngine dan kami sangat gembira kerana anda dapat menyertai kami.

Bagi sesiapa yang ingin mengetahui lebih lanjut mengenai StartEngine atau Howard sila lihat pautan di bawah:

MulaEngine – Melabur dalam syarikat melalui crowdfunding ekuiti atau STO.

Blog Howard – Howard membincangkan pandangannya mengenai industri.

Twitter Howard – Salah satu akaun Twitter terbaik di industri untuk diikuti.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map