Perdagangan Bitcoin – Peta Jalan Analisis Teknikal

Mempelajari cara membaca carta crypto adalah kemahiran penting bagi sesiapa yang berminat untuk berjaya menjual Bitcoin. Pada pandangan pertama, carta perdagangan kelihatan seperti bahasa asing. Semua garis, bentuk, dan warna yang membingungkan dapat membuatnya kelihatan sangat menakutkan bagi pemula. Selain itu, belajar analisis teknikal memerlukan anda mula mempelajari jargon yang berkaitan dengan perdagangan.

Nasib baik, perdagangan kripto sangat serupa dengan saham. Sebenarnya, satu-satunya perbezaan sebenar adalah aset. Kedua-dua aset menggunakan asas yang sama. Anda boleh mempelajari beberapa pedagang saham terhebat di dunia, dan anda akan memberi kelebihan kepada pasaran.

Ingat, perdagangan bukan soal berbeza. Ini mengenai memahami psikologi pasaran. Dengan kata lain, anda tidak perlu mencipta semula roda. Pada mulanya, anda akan melihat lebih banyak kejayaan dengan mengikuti jalan pedagang mapan yang telah mempraktikkan kemahiran ini selama bertahun-tahun. Berita baiknya ialah apabila anda memahami cara memperdagangkan Bitcoin, anda boleh menjual pelbagai kelas aset.

Langkah pertama dalam perjalanan anda untuk menjadi pedagang Bitcoin utama adalah membiasakan diri dengan asas-asas perdagangan. Anda perlu membiasakan diri dengan teori dan istilah utama yang digunakan sekarang. Anda juga ingin mempunyai pemahaman yang tegas mengenai pelbagai jenis carta dan pengecaman corak.

Nasib baik, dari segi perdagangan, sejarah pasaran cenderung untuk berulang. Oleh itu, analisis membolehkan anda mengenali tren ini dan menggunakannya untuk membuat keputusan yang tepat mengenai pergerakan pasaran masa depan.

Strategi Teori Dow

The Teori Dow adalah strategi yang dikembangkan oleh Charles H. Dow., oleh itu namanya. Dow, bersama dengan Edward Jones dan Charles Bergstresser, mendirikan Dow Jones & Company, Inc. Ketiga-tiga mereka mengembangkan Dow Jones Industrial Average pada tahun 1896.

Charles Henry Dow - Perdagangan Bitcoin Bahagian 2

Charles Henry Dow – Perdagangan Bitcoin Bahagian 2

Teori Dow memberi anda gambaran berharga mengenai pergerakan pasaran. Ia menyatakan bahawa harga pasaran mengambil kira semua perkara. Setiap faktor termasuk perkembangan luar dan semua perincian sebelumnya, terkini dan masa depan bergabung untuk menentukan nilai pasaran aset.

Teori ini bermaksud bahawa sebagai peniaga yang berpengalaman anda mesti dapat memantau pelbagai pemboleh ubah di pasaran. Anda akan belajar memahami tuntutan semasa, masa lalu, dan masa depan komuniti aset anda. Pembelajaran ini mesti datang dari pengumpulan maklumat dan berita pasaran yang berterusan. Anda harus selalu memperhatikan peraturan masa depan.

Teori Dow bermaksud bahawa semua pergerakan harga sama sekali tidak rawak, sebaliknya. Pergerakan harga mengikuti trend yang lebih besar. Trend ini boleh dibahagikan kepada dua kategori – tren jangka pendek dan jangka panjang.

Analisis Pasaran Bitcoin

Dalam analisis pasaran teknikal, anda memberi tumpuan khusus pada harga syiling. Strategi ini menghendaki anda menggunakan petunjuk teknikal dan mengabaikan pemboleh ubah luar yang menyumbang kepada harga. Dengan cara ini, anda dapat menghilangkan emosi dari keputusan anda.


6 Prinsip Teori Dow

3 Pergerakan Pasar

Pergerakan Utama – Pergerakan utama adalah trend utama yang sedang dijalankan. Trend ini akan merangkumi aktiviti pasaran selama bertahun-tahun. Sebagai contoh, pergerakan utama Bitcoin adalah bullish jika anda melihat sejarah perdagangan lengkap aset tersebut. Walau bagaimanapun, penting untuk memahami bahawa pergerakan utama boleh menjadi menurun atau menaik bergantung pada jangka masa yang termasuk dalam analisis anda.

Ayunan Sederhana – Perubahan sederhana adalah reaksi pasaran sekunder. Reaksi ini boleh bertahan hingga tiga bulan. Perubahan sederhana termasuk penurunan harga Penelusuran semula adalah ketika pergerakan pasaran Bitcoin mulai kembali ke keadaan semula sebelum aktiviti pasaran. Dalam kebanyakan keadaan, pelacakan semula akan kembali ke 30% – 60% dari nilai pasaran asal.

Ayunan Pendek – Perubahan pendek adalah turun naik harga harian. Lekapan pendek boleh bertahan hingga sebulan dalam beberapa senario. Pergerakan kecil ini berlaku kerana spekulasi pasaran. Oleh itu, Bitcoin mengalami perubahan pendek sepanjang minggu secara berkala.

3 Fasa Pasaran

Pengumpulan

Fasa pengumpulan berlaku apabila pelabur berpengetahuan menerima semacam maklumat berharga yang berkaitan dengan mereka perubahan ketara dalam keadaan pasaran. Maklumat ini boleh merangkumi pengetahuan yang diperoleh dari dalam syarikat atau dari jalan lain yang boleh mempengaruhi pasaran. Dalam kedua-dua kes, hasilnya sama. Pelabur-pelabur ini mula membeli atau menjual aset mereka dalam usaha meletakkan berita.

Terutama, fasa ini sukar dikesan kerana pergerakan pasaran adalah minimum. Sebab penyesuaian pasaran yang sangat kecil adalah bahawa majoriti pelabur tidak mengetahui maklumat yang diterima oleh penggerak pertama. Oleh kerana hanya sebilangan kecil orang yang dapat mengakses maklumat ini, penjualan ini tidak disedari oleh jumlah dagangan harian.

Penyerapan

Penyerapan berlaku apabila masyarakat umum mula memperhatikan trend pasaran yang muncul. Penyertaan ini membawa kepada lebih banyak aktiviti pasaran. Akibatnya, lebih banyak pelabur mengikuti pergerakan tersebut. Akhirnya, senario ini membawa kepada spekulasi yang didorong oleh FOMO (takut hilang).

Di sinilah emosi memainkan peranan utama dalam menentukan tingkah laku pasaran. Sekiranya pasaran semakin meningkat, pelabur akan merasa takut dan panik menjual Bitcoin mereka seterusnya mendorong penurunan harga. Sebaliknya, jika nilai Bitcoin mula meningkat dengan mendadak, aliran pelabur baru memasuki pasaran yang cuba menangkap kenaikan harga seterusnya.

Pembahagian

Pada fasa ini, pelabur awal mula memperkenalkan semula pegangan terkumpul mereka kepada orang ramai. Pelabur-pelabur ini sudah memperoleh keuntungan dan sekarang mereka keluar dari kedudukan mereka sebelum trend berubah. Jalan keluar ini menyebabkan munculnya ayunan yang membuat penurunan harga di pasaran. Pelabur yang tidak terlatih dibiarkan dengan pegangan mereka yang berada di hadapan trend.

Berita Potongan Pasaran Segera

Pasaran bertindak balas seketika terhadap semua maklumat mengenai aset. Reaksi ini merangkumi semua data seputar pelaburan. Nilai aset anda menggambarkan jumlah semua harapan, ketakutan, dan harapan semua pasaran. Berita seperti peraturan masa depan, penerapan institusi utama, dan pengenalan produk kewangan baru semuanya memainkan peranan penting dalam penetapan harga Bitcoin.

Pelabur Gunung Gox Selepas 650,000 BTC Hilang

Pelabur Gunung Gox Selepas 650,000 BTC Hilang

Selain itu, masalah berkaitan bukan Bitcoin boleh mempengaruhi harga aset anda. Kejadian seperti pilihan raya besar boleh menimbulkan keraguan terhadap kestabilan aset di masa depan. Senario ini benar terutamanya ketika berbicara dengan aset baru yang tidak dikawal seperti Bitcoin. Juga, peristiwa besar seperti perang, bencana alam, atau pandemik mempengaruhi nilai pasaran aset juga.

Volume Mengesahkan Trend

Isipadu aset adalah jumlah aktiviti pasaran yang dialaminya. Sekiranya tren kenaikan harga, anda harus melihat kenaikan dalam jumlah dagangan. Kenaikan harga ini harus sesuai dengan lonjakan jumlah pasaran. Apabila anda melihat kenaikan harga tanpa kenaikan jumlah yang sepadan, biasanya ini merupakan tanda apa yang dikenali sebagai pam. Dalam pam, pelabur besar memanipulasi harga aset menggunakan berat badan mereka untuk memulakan trend harga.

Pembalikan Trend

Peraturan ini menyatakan bahawa pasaran bergerak akan terus bergerak sehingga pembalikan arah aliran berlaku. Pada asasnya, jika anda melihat trend skala besar, anda boleh menjangkakan bahawa trend itu akan berterusan sehingga anda melihat permulaan tempoh pengumpulan yang lain oleh pelabur yang berpendidikan.

Sayangnya, sangat sukar untuk berjaya menentukan kapan pembalikan arah aliran sedang berlaku. Pasaran akan sentiasa mengalami perubahan kecil dan sederhana. Pergerakan ini dapat menjadikannya sangat sukar untuk mengesahkan apakah pergerakan sebenarnya merupakan permulaan pembalikan. Penilaian yang teliti terhadap semua faktor perdagangan luar dapat membantu anda membuat pilihan yang tepat dalam situasi ini

Analisis Teknikal Bitcoin

Analisis teknikal menghendaki anda menggunakan gabungan alat untuk meramalkan apakah harga Bitcoin akan naik atau turun. Yang penting, analisis teknikal memberi anda lebih banyak wawasan mengenai pasaran. Akibatnya, semakin baik anda melakukannya, semakin banyak kejayaan anda akan berdagang. Berikut adalah beberapa konsep utama yang perlu anda fahami untuk mempermudah analisis teknikal anda.

Jangka Masa Carta Bitcoin

Anda perlu memahami jangka masa dan bagaimana penggunaannya akan mempengaruhi hasil analisis anda. Ini adalah jangka masa paling popular yang terdapat di bursa Bitcoin hari ini

  • 15 Min
  • Setiap jam
  • Carta 4 Jam
  • Carta Harian

Jangka masa yang anda gunakan sangat bergantung pada gaya perdagangan anda. Sebagai contoh, jika anda seorang peniaga hari, anda akan menggunakan setiap jam, hingga ke jendela perdagangan minit. Sebab keputusan ini mudah. Anda memerlukan maklumat terkini kerana anda melakukan perdagangan mikro.

Perdagangan Hari Bitcoin

Pedagang hari boleh membuka dan menutup kedudukan perdagangan mereka dalam beberapa minit. Selain itu, mereka boleh berniaga secara berterusan sepanjang hari. Sebilangan peniaga membuat 50+ perdagangan sehari. Untuk tindakan ini, anda memerlukan analisis sehingga minit.

Peniaga Jangka Panjang Bitcoin

Keadaan dibalikkan untuk peniaga jangka panjang. Pedagang ini lebih suka memegang jawatan mereka selama berbulan-bulan dan bahkan bertahun-tahun. Dalam beberapa kes seperti dengan HODLers (tahan untuk hidup sayang), mereka mungkin tidak pernah berniat untuk menjual pegangan Bitcoin mereka.

Pedagang jangka panjang bergantung pada trend jangka panjang. Pedagang ini perlu memeriksa data bulan pada masa yang sama untuk mendapatkan gambaran keseluruhan tren yang lebih besar. Pedagang jangka panjang tidak mempunyai perkhidmatan untuk memeriksa turun naik pasaran yang lebih kecil. Sebenarnya, ia boleh menjadi kontraproduktif kerana boleh menyebabkan kedua peniaga meneka keputusan mereka.

Cap Pasaran Bitcoin

Anda hanya perlu terlibat dalam pasaran crypto selama sepuluh minit sebelum anda mendengar seseorang menyebut “cap pasaran”. Cap pasaran Bitcoin adalah jumlah syiling yang beredar X harga setiap duit syiling pada masa ini. Oleh itu, had pasaran memberitahu anda banyak mengenai aset tertentu.

Cap pasaran melalui CoinMarketCap

Cap pasaran melalui CoinMarketCap

Anda boleh memeriksa had pasaran untuk mendapatkan pandangan yang lebih mendalam mengenai kestabilan aset. Laman web seperti CoinMarketCap.com memberi anda analisis masa nyata dalam bentuk carta garis. Anda boleh menggunakan carta ini untuk melihat trend di pasaran. Dalam kes Bitcoin, anda akan menyedari bahawa selama 9 tahun terakhir aset tersebut telah memperoleh nilai yang besar.

Carta Candlestick Bitcoin

Carta candlestick adalah carta gaya paling popular yang digunakan di ruang crypto hari ini. Pada mulanya, carta ini kelihatan aneh seperti kawalan kapal angkasa asing untuk mata yang tidak terlatih. Namun, hanya memerlukan beberapa minit untuk memahami alat perdagangan yang luar biasa ini.

Carta Candlestick - Tetingkap Dagangan Binance

Carta Candlestick – Binance Tetingkap Dagangan

Carta candlestick memberi anda banyak maklumat dengan sekilas pandang. Anda akan melihat kandil merah dan hijau diletakkan berturut-turut. Yang penting, setiap lilin menunjukkan pergerakan harga aset dalam jangka masa yang dipilih.

Cara Membaca Tongkat Lilin Bitcoin

Carta candlestick memberi anda semua yang perlu anda ketahui untuk memahami keadaan semasa nilai aset. Anda dapat melihat harga pembukaan dan penutupan, tinggi dan rendah setiap hari, dan anda dapat menentukan masa selang apa maklumat ini dipaparkan.

Lilin hijau menunjukkan bahawa Bitcoin ditutup lebih tinggi untuk jangka masa daripada nilai pembukaannya. Bila-bila masa anda melihat lilin merah, ini menunjukkan terdapat beberapa kerugian yang ditanggung oleh aset tersebut. Dengan cara ini, mudah untuk memantau aktiviti pasaran, walaupun dari telefon anda.

Di kebanyakan lilin, anda akan melihat ada badan. Di mana badan utama lilin bermula adalah harga pembukaan untuk hari itu. Sekiranya lilin berwarna hijau, harga pembukaan akan menjadi bahagian bawah badan lilin. Sekiranya lilin berwarna merah, bahagian atas badan akan memberitahu anda mengenai harga pembukaan.

Anda akan melihat bahawa bahagian atas atau bawah selalu sejajar dengan lilin yang diteruskan dalam carta. Penjajaran ini menunjukkan penutupan dan pembukaan pada hari perdagangan berikutnya. Kali ini boleh berbeza bergantung pada selang perdagangan yang anda pilih.

Bayangan

Terdapat juga garis-garis kecil yang melekat dari atas dan bawah lilin. Garis-garis ini dikenali sebagai bayangan. Bayangan mewakili tinggi dan rendah untuk hari itu. Dengan cara ini, anda dapat memastikan sejumlah besar maklumat dari carta candlestick dalam beberapa saat.

Data ini kemudian dapat membantu anda membuat keputusan pelaburan tepat pada masanya. Lilin tertentu dapat menunjukkan permulaan tren. Akibatnya, keseluruhan terminologi telah muncul di sekitar petunjuk ini. Berikut adalah petunjuk lilin yang paling biasa yang akan anda lihat ketika berdagang Bitcoin.

Lembaran Menipu Candlestick - Jbmarwood

Lembaran Menipu Candlestick – Jbmarwood

Tukul

Lilin tukul dapat menunjukkan pembalikan kenaikkan harga akan berlaku. Lilin menunjukkan bahawa ketika pasar dibuka, penjual memaksa harga untuk jatuh tajam. Tekanan menurun ini ditangani dengan tekanan beli yang lebih kuat. Tekanan ini mengakibatkan pergeseran momentum.

Yang penting, momentum diturunkan sedikit, tetapi tidak sebelum hari ditutup. Palu mudah dilihat kerana mengandungi bayang-bayang yang kadang-kadang 3x sepanjang badan lilin. Palu memberitahu anda bahawa pembeli berada di pasaran dan mereka mengawal tindakan harga pada hari tersebut.

Bintang jatuh

Lilin bintang jatuh adalah kebalikan dari lilin tukul. Apabila anda melihat lilin ini, ini bermaksud bahawa pembeli menguasai pasaran ketika hari dibuka tetapi sebelum penutupan, keuntungan mereka terhapus oleh tekanan penurunan harga yang kuat. Pada gilirannya, anda dapat meramalkan bahawa tekanan penjualan semakin banyak memasuki pasaran. Bintang jatuh mempunyai bayang-bayang bawah yang sangat kecil dengan bayangan atas menyumbang sebahagian besar lilin.

Corak Melambung Bullish

Corak penindasan kenaikkan lagi menunjukkan bahawa tekanan beli kuat di pasaran. Dalam corak 2 lilin ini, anda melihat bahawa penjual memaksa harganya turun sehari sebelumnya. Pada keesokan harinya, penjual kembali menguasai dan mengelak kerugian yang ditanggung oleh beruang sehari sebelumnya. Corak ini menunjukkan lilin bearish diikuti dengan lilin bullish yang lebih besar.

Corak Menelan Bearish

Sebaliknya, corak menelan bearish memberi tahu anda bahawa penjual memasuki pasar secara bertubi-tubi. Lilin pertama dalam corak ini akan menunjukkan kenaikan dari hari sebelumnya. Lilin seterusnya dalam corak ini akan membalikkan keuntungan dan menunjukkan kerugian yang lebih kuat.

Corak Bintang Pagi

Corak bintang pagi menggunakan tiga lilin untuk menentukan arah aliran pasaran. Bintang pagi adalah corak pembalikan kenaikkan harga yang menunjukkan pergelutan yang berlaku antara pembeli dan penjual. Pada hari pertama, anda melihat bahawa penjual mempunyai kawalan penuh terhadap pasaran. Tekanan penjualan ini diatasi pada hari kedua dan dibalik pada hari ketiga.

Bintang Petang

Corak bintang malam adalah kebalikan dari bintang pagi. Di sini anda melihat bahawa pembeli kelelahan setelah dua hari mengalami tekanan. Pada hari pertama, pembeli dapat mengawal harganya. Pada hari kedua, kemajuan disambut dengan tekanan yang sama dan pada hari ketiga, mereka kehilangan kawalan terhadap pasaran. Anda dapat dengan mudah melihat arah aliran bintang kerana tidak mempunyai badan kerana tekanan di kedua-dua belah pihak sama. Lilin bintang pagi menunjukkan bahawa penjual kini berada di tempat duduk belakang dan lembu jantan terkawal. Bintang Malam menunjukkan bahawa beruang menjalankan pasaran ketika ini.

Indeks Kekuatan Relatif

Relative Strength Index (RSI) adalah formula matematik yang digunakan untuk mengukur arus pasaran. Rumusnya mengambil kekuatan dan kepantasan pergerakan harga pasaran dan membandingkannya dengan yang lain yang berlaku sebelumnya. Rumusannya berbunyi sebagai:

RSI = 100 – (100 / (1-RS))

Dengan membandingkan turun naik pasaran semasa dan masa lalu, serta besarnya kenaikan dan kerugian baru-baru ini, RSI berusaha untuk menentukan sama ada aset itu terlebih beli atau dinilai lebih rendah. Aset terlebih beli biasanya akan menyusut dalam masa terdekat. Aset yang tidak dinilai akan naik pada harga apabila nilai intrinsiknya direalisasikan.

RSI - Investopedia

RSI – Investopedia

Penafian RSI

Seperti mana-mana alat grafik, RSI tidak 100% tepat, tidak ada alat perdagangan. Ini bermaksud bahawa anda mesti menggunakan alat ini bersama dengan petunjuk lain untuk meningkatkan hasil anda. Indikator RSI terdedah kepada isyarat jual beli dan palsu. Ini boleh berlaku apabila terdapat penjualan pam atau kilat di pasaran Bitcoin.

Membaca RSI

Carta RSI menunjukkan graf garis yang berkisar antara 0 hingga 100. Skor 70+ menunjukkan aset terlebih beli. Petunjuk ini dapat menandakan penurunan harga. Sebaliknya, skor 30 menunjukkan aset yang dinilai rendah. Skor ini bermaksud ada kemungkinan besar aset tersebut dapat mengalami kenaikan harga.

Garis Sokongan dan Rintangan Bitcoin

RSI penting tetapi bukan satu-satunya alat yang anda gunakan untuk memperdagangkan Bitcoin. Anda juga ingin memahami garis sokongan dan rintangan. Fikirkan halangan yang tidak dapat dilihat ini sebagai tahap harga aset yang telah ditentukan di mana kebiasaannya pembalikan aliran.

Menentukan tahap sokongan dan rintangan adalah mudah. Cari titik pada carta yang anda lihat banyak sentuhan harga tanpa penembusan tahap. Setiap kali aset tersebut memenuhi halangan-halangan ini, ia akan ditolak atau ia menembusi ke tahap sokongan / rintangan seterusnya. Apabila tahap sokongan ditembusi, ini menunjukkan bahawa pasaran telah membalikkan alirannya. Selain itu, tahap sokongan dapat membantu anda menentukan di mana harga Bitcoin mungkin naik semula.

Sebagai contoh, jika Bitcoin mempunyai tahap sokongan pada $ 8500, akan lebih sukar bagi Bitcoin untuk menaikkan harga ini jika berada di bawah tahap tersebut. Inilah yang dikenali sebagai tahap rintangan. Sekiranya Bitcoin melebihi harga tahap ini, ia akan berfungsi sebagai garis sokongan. Apabila garis itu pasti terputus, ini menandakan pergerakan pasaran utama.

Psikologi Pasaran Bitcoin

Pedagang yang berjaya perlu memahami psikologi utama pasaran untuk terus berkesan. Dengan memahami pemikiran peniaga lain, anda dapat meramalkan bagaimana pasaran akan mencerminkan perkembangan tertentu seperti peraturan baru. Terdapat tiga jenis utama psikologi perdagangan di pasaran sekarang.

Jenis pertama psikologi perdagangan adalah pedagang lama. Ini adalah individu yang membeli aset mereka dan merancang untuk menyimpannya sehingga harganya meningkat pada masa yang akan datang. Pada ketika itu, mereka akan menjual semula aset mereka dan mengambil keuntungan. Anda juga mempunyai peniaga yang “pendek”. Ini adalah peniaga yang menjangkakan harga Bitcoin akan turun pada masa akan datang. Pedagang ini sering menggabungkan instrumen kewangan lain seperti leverage berjangka untuk memaksimumkan keuntungan mereka. Terakhir, anda mempunyai peniaga rata-rata. Ini adalah peniaga yang tidak memiliki wawasan untuk menentukan penentuan turun naik pasaran. Kategori ini mengandungi kebanyakan peniaga baru.

Ringkasan – Menguasai Perdagangan Bitcoin

Setelah anda memahami dengan pasti komponen penting dalam perdagangan Bitcoin, anda sudah bersedia untuk memulakan pengembaraan perdagangan anda.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map