Apakah Niaga Hadapan Bitcoin?

Pengenalan Bitcoin Futures ke sektor kewangan telah memberi kesan yang besar kepada pasaran. Instrumen kewangan yang unik ini membolehkan pelabur yang bijak memanfaatkan turun naik Bitcoin tanpa benar-benar memegang Bitcoin. Senario ini sesuai untuk firma pelaburan berskala besar dan mereka yang ingin mengelakkan pelaburan di pasaran yang tidak terkawal, seperti cryptocurrency.

Terutamanya, Bitcoin Futures berfungsi serupa dengan niaga hadapan saham atau komoditi. Secara sederhana, Masa Depan adalah perjanjian sah untuk memperdagangkan komoditi pada harga dan tarikh yang telah ditentukan. Dengan cara ini, Futures membolehkan para pelabur membuat spekulasi mengenai harga masa depan bagi setiap komoditi yang diberikan. Oleh itu, Niaga Hadapan memainkan peranan penting dalam sektor kewangan.

Sebagai contoh, bayangkan sebuah syarikat perlombongan emas dan bagaimana ia boleh menggunakan niaga hadapan untuk keuntungannya. Pelombong terus menggali logam berharga kerana para pencipta berusaha untuk memastikan pegangannya pada harga semasa. Oleh kerana produk tersebut belum ada, masih terdapat turun naik harga yang dapat menghalang atau meningkatkan keuntungan. Untuk mengurangkan risiko yang terlibat dalam pelaburan ini, penambang boleh memutuskan untuk bersetuju menjual logam berharga mereka pada harga dan tarikh yang telah ditentukan.

Syarat Dagangan Niaga Hadapan Kraken melalui Halaman Utama

Kraken Syarat Dagangan Niaga Hadapan melalui Halaman Utama

Dengan cara ini, mereka dapat memastikan mereka menerima ROI minimum yang diperlukan. Sebaliknya, seorang pelabur akan berusaha untuk memperoleh kontrak niaga hadapan dengan harga yang lebih rendah daripada yang mereka jangkakan nilai pasaran emas pada masa itu. Oleh itu, manuver ini memberi lebih banyak ruang untuk keuntungan di bahagian belakang. Perbezaan antara harga masa depan dan harga sebenar komoditi pada masa penjualan adalah keuntungan pelabur.

Berisiko dengan Bitcoin Futures

Adalah penting untuk menyebutkan bahawa niaga hadapan bukanlah pelaburan yang sangat mudah. Senario boleh berlaku di mana harga jatuh dan pelabur terjebak dengan masa depan yang harganya terlalu tinggi. Inilah keadaan yang berlaku sejurus selepas pelancaran Bitcoin Futures pada akhir 2017.

Seperti yang ditunjukkan oleh contoh terakhir, diperlukan pelabur yang berpengalaman untuk memanfaatkan niaga hadapan dengan betul. Secara kritikal, anda perlu mempunyai pemahaman yang tegas mengenai kitaran dan turun naik pasaran jika anda berhasrat untuk membuat keuntungan perdagangan niaga hadapan. Yang dikatakan, ada beberapa faedah yang tidak dapat dinafikan yang diperkenalkan oleh Bitcoin Futures kepada sektor ini.

Faedah Niaga Hadapan Bitcoin

Dalam kes Bitcoin Futures, kelebihannya terlalu besar untuk diabaikan. Untuk satu, Bitcoin Futures berdagang di bursa yang dikawal selia. Pada masa ini, anda boleh mengakses Bitcoin Futures di beberapa bursa paling terkenal di AS termasuk CME, Bakkt, dan CBOE. Yang penting, platform ini menerima peraturan secara langsung dari Suruhanjaya Dagangan Niaga Hadapan Komoditi.

Pertukaran yang dikawal lebih selamat daripada alternatif kripto mereka. Pada masa lalu, pelabur mengalami kerugian besar setelah kejatuhan pertukaran crypto yang tidak terkawal. Dalam satu contoh terkenal, pertukaran crypto terbesar pada masa itu, Gunung Gox, runtuh setelah peretasan meninggalkan pertukaran dalam kerosakan kewangan. Malangnya, pertukaran yang runtuh menelan belanja berjuta-juta pelabur. Paling teruk, pelabur tidak mempunyai jalan keluar kerana platform ini tidak diatur.

Penyelesaian Tunai

Kelebihan utama Bitcoin Futures lain ialah mereka menetap secara tunai. Ini masuk akal setelah anda menyedari bahawa tidak ada perdagangan Bitcoin yang sebenarnya berlaku. Sebenarnya, pelabur dan bursa tidak pernah memiliki Bitcoin semasa melakukan transaksi. Sebaliknya, perjanjian untuk memperdagangkan Bitcoin di masa depan dengan harga yang ditetapkan. Strategi ini bermaksud bahawa pelabur Bitcoin Futures tidak perlu memiliki dompet Bitcoin atau perisian sokongan crypto lain untuk turut serta.

Seluar Dalam Crypto

Kelebihan lain yang dibawa oleh Bitcoin Futures ke pasaran adalah keupayaan untuk membuat pendek. Shorting adalah strategi pelaburan di mana pelabur melakukan perdagangan dengan tujuan untuk mendapat keuntungan dari penurunan nilai pasaran aset yang mendasari. Oleh kerana harga Niaga Hadapan dikemas kini setiap hari, pelabur dapat menjual niaga hadapan dengan membeli kembali kontrak mereka dengan harga yang lebih rendah.

Dengan berminat, anda boleh terus membeli semula kontrak niaga hadapan anda dengan harga yang lebih rendah dan lebih rendah ketika pasaran jatuh. Dengan cara ini, pelabur dapat melihat keuntungan besar semasa mengalami kerugian pasaran. Namun, penting juga untuk menyebut bahawa kekurangan skala besar memberi tekanan negatif pada nilai pasaran aset.

Niaga Hadapan Bitcoin melalui CMENiaga Hadapan Bitcoin melalui CME

Perdagangan Margin

Salah satu atribut yang paling menarik mengenai perdagangan niaga hadapan adalah bahawa anda hanya perlu meletakkan peratusan jumlah kontrak untuk diperdagangkan. Peratusan ini, yang dikenali sebagai margin, berkisar antara 10-20%. Yang penting, strategi ini membolehkan pelabur memanfaatkan kedudukan mereka untuk memaksimumkan keuntungan. Pada hakikatnya, pelabur memperoleh potensi keuntungan tanpa had. Sebaliknya, ada potensi kerugian yang tidak terhad juga.

Terutama, ia mengambil masa bertahun-tahun sebelum Bitcoin Futures muncul di bursa AS yang diatur. Secara khusus, pada bulan Disember 2017, Chicago Board Options Exchange (Cboe) dan Chicago Mercantile Exchange (CME) memperkenalkan Bitcoin Futures. Terutamanya, penerbitan niaga hadapan ini meningkatkan nilai pasaran Bitcoin. Secara khusus, Bitcoin meningkat 10% atas berita pelancaran yang berjaya.

Penerbitan kontrak Futures Bitcoin ketiga oleh CME membantu melonjak Bitcoin ke paras tertinggi sepanjang masa hanya lebih dari $ 20,000. Namun, kegembiraan itu tidak lama. Tahun berikutnya menyaksikan pasaran cryptom memasuki pasaran beruang sepanjang tahun yang menyaksikan harga Bitcoin turun dari lebih dari $ 20,000 hingga lebih dari $ 3,000.

Walaupun banyak yang berspekulasi penurunan harga disebabkan oleh masalah skalabilitas dalam rangkaian Bitcoin, Federal Reserve Bank of San Francisco dicadangkan bahawa niaga hadapan Bitcoin adalah salah satu penyumbang utama penurunan. Alasan di sebalik tuduhan ini adalah pengenalan seluar pendek ke pasaran.

Niaga Hadapan Bitcoin – Isu yang Perlu Ditangani

Bitcoin Futures akan memainkan peranan penting dalam pasaran ke hadapan. Oleh yang demikian, mereka terus berada di barisan hadapan dalam sebarang perbincangan cryptocurrency. Khususnya, rumah penjelasan bukan untung telah menyuarakan kebimbangan terlalu banyak manipulasi pasaran pada masa lalu. Walaupun terdapat kebimbangan ini, anda pasti akan melihat lebih banyak Bitcoin Futures memasuki pasaran dalam beberapa bulan mendatang.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me