Sintesis Aset: Jalan Baru untuk Aset Dunia Nyata Tokenized

Di OKEx, kami sentiasa melihat ke masa depan – dan kami yakin itu bermaksud DeFi.

Untuk menyebarkan mesej, CEO kami, Jay Hao, mengadakan siri perbincangan meja bulat #OKExDeFi maya baru dengan pemimpin dari pelbagai industri untuk membincangkan kemajuan, pandangan dan rancangan masa depan mereka dalam kewangan yang terdesentralisasi.

Dalam meja bulat ini, Jay menemubual Jordan Momtazi, penyumbang teras di Synthetix. Jordan telah membantu memimpin protokol Synthetix dari kertas putihnya menjadi projek DeFi ketiga terbesar di crypto. Dia mengetuai operasi untuk projek ini dan dilengkapi dengan pelbagai pengalaman permulaan dan korporat, termasuk PayPal dan Singtel.

Berikut adalah sorotan utama dari meja bulat.

Jay: Selain memberikan pendedahan secara rantai kepada aset apa pun, terutamanya aset dunia nyata, dengan cara yang terdesentralisasi, Synthetix membolehkan pengguna memperdagangkan derivatif aset tersebut – dari komoditi hingga stok. Bagaimana Synthetix meningkatkan aksesibilitas pengguna ke pasaran kewangan tradisional?

Jordan: Perkara pertama yang sangat jelas yang kami dukung adalah sifat platform tanpa izin. Ia terdesentralisasi dan secara progresif menjadi lebih terdesentralisasi, tetapi tanpa izin. Tidak ada proses pendaftaran akaun, tidak ada batasan – hanya protokol yang membolehkan pengguna berinteraksi dengan aset ini.

Di luar Synths sendiri dan pendedahan yang anda dapat terhadap aset ini, kami juga telah membina antara muka pilihan binari. Pilihan binari adalah cara bagi pengguna untuk menggunakan aset yang kita ada dan, jelasnya, membuat ramalan mengenai hasil peristiwa atau sasaran tertentu. Kami juga membina platform niaga hadapan, serupa dengan dYdX dan sekumpulan platform niaga hadapan terdesentralisasi yang akan datang.

Kami berhasrat untuk menjadi BitMEX yang terdesentralisasi, jadi kami benar-benar berusaha membawa penyelesaian itu dengan cara yang terdesentralisasi dan tanpa izin kepada pengguna. Terdapat sebilangan produk yang sama ada kita miliki atau akan dan, secara keseluruhan, temanya adalah tanpa izin dan semuanya dalam talian.

Jay: Hampir satu minggu yang lalu, Yayasan Synthetix telah berakhir dan sekarang tiga DAO mengambil alih: ProtocolDAO, GrantsDAO dan SynthetixDAO. Bagaimana perubahan ini menandakan perubahan fasa dalam pemerintahan Synthetix? Apa maksudnya untuk komuniti Synthetix?

Jordan: Ini adalah tonggak besar untuk Synthetix – jadi pengumuman itu, jelas, pada saat semuanya telah dilaksanakan dan dialihkan … tetapi ini adalah kerja yang sedang berjalan untuk beberapa lama. Sekarang, kami mempunyai tiga DAO yang merangkumi tiga bidang sokongan yang berbeza.

Kami mempunyai GrantsDAO, yang ada untuk membiayai barang awam – jadi kami mempunyai sekumpulan orang, kebanyakan masyarakat, yang sebenarnya terlibat dalam GrantsDAO. GrantsDAO pada dasarnya memilih projek apa yang akan disokong yang membina alat, atau jenis sokongan ekosistem lain. GrantsDAO ada untuk membantu memupuk pembangunan dan perkakas di sekitar ekosistem.

Kami mempunyai ProtocolDAO, yang pada dasarnya merupakan multiseg empat dari lapan yang melakukan semua peningkatan teras – jadi ada kaitan dengan kontrak yang ditingkatkan atau produk yang ditambahkan melalui ProtocolDAO, yang merupakan kumpulan orang yang berasingan.

SynthetixDAO pada dasarnya adalah perbendaharaan. Synthetix DAO membiayai semua kumpulan yang terlibat dan pada dasarnya bertanggungjawab untuk membiayai ekosistem dan protokol teras itu sendiri.

Sebab mengapa ini penting adalah bahawa ini adalah langkah ke arah kemasukan masyarakat dalam membuat keputusan dalam proses peningkatan – dan ini adalah langkah menuju beberapa jenis pengundian atau penyertaan pemegang token.

Jay: Apa yang anda harap pemain berpusat seperti OKEx dapat melakukan lebih banyak perkara untuk memudahkan ruang DeFi?

Jordan: DeFi beraksi dengan baik pada masa ini. Jelas, ia semakin dikenali sebagai kategori dalam kripto tetapi, maksud saya, jumlah dan penonton yang dimiliki kumpulan seperti OKEx – kita tidak berada di tempat itu pada masa ini.

Untuk sebarang projek di DeFi, saya rasa bekerja sama dengan pemain yang mapan adalah nombor satu – memanfaatkan asas pengetahuan yang anda miliki tetapi juga berusaha menggunakan platform yang anda bina sebagai cara untuk menyebarkan kesedaran sebagai cara untuk memperkuat mesej dan peluang dalam DeFi.

Saya fikir akan ada penyatuan antara dua jenis dunia – dunia yang terdesentralisasi dan terpusat. Saya fikir seseorang yang berposisi seperti OKEx ingin melakukan banyak pendidikan dan banyak peningkatan kesedaran untuk jenis perkara yang sebenarnya cuba dilakukan oleh DeFi.

Jay: Cadangkan satu perkataan untuk menggambarkan masa depan DeFi – dan mengapa?

Jordan: Satu perkataan … Saya akan mengatakan bahawa perkataan itu akan menjadi "unik." Saya berpendapat bahawa jenis permainan koordinasi dan sistem koordinasi ini tidak pernah dilakukan sebelum ini pada skala ini. Kekompakan DeFi, cara produk dibina di atas produk, sangat unik. Cukup menarik untuk berada di tengah-tengahnya.

Ringkasan ini telah diedit untuk penjelasan.

Ikuti OKEx

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map