Program Beacon OKEx – Coaching Pertama Bersama Jay dan Lennix: Ringkasan

Ketika kita memasuki minggu kedua Program Beacon OKEx, enam orang mentee yang telah direkrut telah bertemu dengan mentor mereka, Ketua Pegawai Eksekutif OKEx Jay Hao dan Pengarah Pasaran Kewangan Lennix Lai. Selain daripada hubungan harian dengan pasukan OKEx, kedua-dua eksekutif juga telah mengambil bahagian dalam sesi bimbingan selama 30 minit di Telegram.

Di bawah ini adalah petikan topik menarik dan mendalam yang dibincangkan semasa sesi.

Phillip Taffley: Bolehkah anda memberikan beberapa perincian mengenai mengapa terdapat korelasi yang tinggi antara harga Bitcoin dan aset crypto lain dan adakah anda percaya bahawa korelasi akan berbeza pada masa akan datang?

Lennix: Dunia kewangan tradisional dan dunia kripto semakin dekat dan dekat. Setelah beberapa tahun pembangunan, kami menggunakan teori kewangan dan ekonomi yang serupa untuk memperdagangkan aset kripto sekarang, dan juga kebanyakan pertukaran kripto menggunakan piawaian KYC dan AML yang serupa sebagai institusi kewangan tradisional. Terdapat dua faktor, saya percaya: 1) BTC adalah perdagangan de-facto dan mata wang penyelesaian semua altcoin 2) BTC mempunyai dominasi yang konsisten di pasaran crypto.

Phillip Taffley: Semasa menonton video YouTube mengenai analisis orang mengenai harga Bitcoin, mereka cenderung menggunakan garis trend dan rata-rata bergulir untuk membincangkan ke mana harganya akan pergi. Mereka bercakap mengenai harga siling dll.

Sejauh mana maklumat itu boleh dipercayai? Adakah mereka alat analisis yang baik? Atau ada alat analisis yang lebih canggih untuk menilai apa yang mungkin berlaku pada harganya?

Lennix: Seperti semua petunjuk teknikal yang digunakan secara meluas oleh pedagang TA di FX, saham, komoditi dan crypto, saya rasa TA kebanyakannya mewakili sentimen pasaran. Ia memberikan tahap kekuatan ramalan tertentu dan juga kebisingan. Strategi perdagangan berasaskan TA yang baik harus mengandungi pengujian belakang yang kuat dengan data sejarah untuk dipertimbangkan dalam jangka masa yang panjang.

Nikita Ermakov: Menurut penyelidikan terbaru yang dibuat oleh Fidelity, 36% responden – 279 institusi di A.S. dan Eropah – kini telah melabur dalam aset digital.

“Hasil ini mengesahkan tren yang kita lihat di pasar ke arah minat dan penerimaan aset digital yang lebih besar sebagai kelas aset baru yang boleh dilaburkan,” komentar Tom Jessop, presiden Fidelity Digital Assets.

Bercakap mengenai perkara ini, bagaimana sebenarnya pelabur institusi ini melabur? Selain Fidelity dan perkhidmatan jagaan lain, bolehkah anda memberikan beberapa contoh lain? Apakah jenis perkhidmatan yang boleh disediakan oleh syarikat yang bekerja di crypto (termasuk pertukaran crypto) untuk pelabur seperti itu? Perkhidmatan manakah yang disediakan oleh OKEx untuk institusi kewangan?

Lennix: Institutional adalah domain besar – ini adalah gabungan perdagangan frekuensi tinggi, kedai quant / proprietari, untuk melindung nilai dana, untuk pencen dan pejabat keluarga. Kami melihat prop. shop / HFT cenderung membuka akaun dan membuat laluan terus ke bursa. Dana pencen / keluarga masih menggunakan crypto dengan berhati-hati kerana pematuhan dan pertimbangan peraturan. Infrastruktur pasaran semakin baik – setanding. Kami kini mempunyai CME sebagai pertukaran terkawal untuk menawarkan derivatif (niaga hadapan dan opsyen) di Bitcoin. Dan kami mempunyai penjaga yang disokong bank.

Phillip Taffley: Apa pendapat anda mengenai Goldman Sachs yang menyatakan bahawa Bitcoin bukan kelas aset?

Lennix: Saya percaya minat dalam crypto untuk pelanggan institusi adalah tinggi. Dan ketidakpastian dalam ekonomi hari ini adalah satu lagi promosi untuk crypto. Namun sebilangan dari mereka mempunyai mandat pelaburan yang ditulis dengan baik bahawa crypto / bitcoin TIDAK berada dalam skop pelaburan mereka. Ia memerlukan lebih banyak masa. Sekiranya anda melihat dengan teliti, GS mendakwa Bitcoin menghasilkan aliran tunai, pendapatan, faedah kepelbagaian atau gagal melindungi inflasi.

Guillaume Girard: Apa yang anda hasilkan daripada pertumbuhan stabilcoin pada akhir-akhir ini, terutamanya Tether? Dan adakah anda fikir ini adalah akibat langsung dari kemalangan 12 Mac?

Lennix: Kejatuhan 12 Mac adalah risiko di seluruh dunia sebagai tindak balas kepada kemerosotan drastik di pasaran ekuiti. Bitcoin masih dianggap sebagai aset alternatif berisiko tinggi dan oleh itu peniaga BTC menjadi mangsa proses pemunggahan besar-besaran. Hubungan Bitcoin vs pasaran ekuiti jauh lebih tinggi selepas itu.

Saya masih berpendapat bahawa Bitcoin pada asasnya sangat berbeza dengan saham / bon / komoditi. Bitcoin boleh memberikan beberapa kesan selamat atau perlindungan nilai terhadap makro global; tetapi jelas tidak semua.

Nikita Ermakov: Adakah anda percaya bahawa produk baru yang tertumpu kepada pelabur runcit yang melabur dalam stok / indeks (dengan akses lebih mudah daripada menggunakan bank atau broker) – misalnya, Revolut atau Robinhood – akan melambatkan minat orang untuk melabur dalam crypto?

Lennix: Penyertaan institusi mempunyai pertumbuhan yang baik di seluruh platform. Kami melihat pertumbuhan 7x dari segi jumlah dan jumlah pelanggan lebih dari 1.5 tahun. Saya fikir Robinhood / Revolut melakukan tugas yang baik dalam mempromosikan crypto. Apa yang kita perlukan sekarang adalah penerimaan dan pengangkatan berpunca dari pendidikan.

Antoine Wallet: Jadi katakan saya berdagang spot dan margin. Sebagai peniaga apa kelebihan produk seperti niaga hadapan dan opsyen?

Jay: Produk seperti niaga hadapan dan pilihan adalah instrumen kewangan yang membantu strategi perdagangan anda, mereka memberikan leverage yang lebih tinggi dan memerlukan dana yang lebih sedikit sebagai margin. Niaga hadapan OKEx adalah salah satu produk pertama yang dilancarkan di platform kami, dan telah menjadi pasaran terbesar di semua pasaran derivatif crypto pada masa ini. Kami kini menawarkan kontrak niaga hadapan mingguan, dua mingguan, suku tahunan dan dua suku dari 9 aset digital utama, dalam usaha memenuhi pelbagai tuntutan perdagangan seperti lindung nilai, arbitraj dan sebagainya..

Ngomong-ngomong, untuk pilihan: ini adalah alat yang penting, kerana mereka memberi lebih banyak fleksibiliti kepada peniaga dan cara yang baik untuk melindungi risiko mereka. Seperti niaga hadapan, dengan kontrak opsyen, peniaga boleh membeli atau menjual jumlah aset pendasar yang telah dipersetujui pada tarikh yang tetap pada masa akan datang dengan harga yang dipersetujui. Namun, tidak seperti niaga hadapan, pilihan memberi pembeli atau penjual hak, dan bukannya kewajiban, untuk membeli atau menjual pada tarikh tersebut.

Dmytro Sokoliuk: Apa pendapat anda mengenai crypto dalam hidup anda, bagaimana ia mempengaruhi anda? Apa yang anda perlukan untuk berjaya dalam crypto? Apa maksud kejayaan bagi anda? Tidak sukar untuk membicarakan faedah, tetapi bagaimana dengan godaan dan cobaan? Cara bertenang?

Jay: Saya fikir crypto tidak mempunyai sempadan, ia tanpa bangsa. Saya benar-benar mempercayai crypto dan meminati perkara itu. Saya percaya seseorang perlu optimis, tabah, kreatif untuk berjaya dalam crypto. Bagi kejayaan, setiap orang mempunyai pandangan yang berbeza mengenainya. Bagi saya secara peribadi, untuk mencintai apa yang anda lakukan dan bersikap optimis terhadap masa depan adalah kejayaan yang sudah ada. Saya gembira sekarang kerana saya bekerja untuk OKEx. Meditasi membuat saya tenang dan membantu saya berfikir dengan lebih kreatif. Dan juga diet pescatarian membuat saya sihat.

Antoine Wallet: Saya benar-benar ingin berkongsi minat terhadap crypto dan mengatur pertemuan di mana saya tinggal di Ho Chi Minh City dan sering mendapat soalan ini: Pada pendapat anda, apa yang akan menjadi perkara paling mencabar untuk penggunaan crypto global?

Jay: Sifat blockchain tidak boleh dipercayai. Oleh kerana ia akan menjadi pilihan yang dapat diakses oleh lebih banyak orang yang tidak memiliki bank, ini akan mengubah cara pelaburan, pembayaran, dan aktiviti kewangan peer to peer.

Dmytro Sokoliuk: Buat masa ini, saya melakukan pelbagai aktiviti dalam crypto: terjemahan, penulisan artikel, pembuatan video. Tolong beri nasihat: dengan cara mana saya harus bergerak mencari tempat di mana saya boleh bekerja dari rumah pada tahun-tahun mendatang? Mungkin itu dari sisi teknologi atau yang lain? Apakah nasihat anda? Terima kasih.

Jay: Bagus juga untuk mengetahui bahawa anda juga mengusahakan #crypto. Pendidikan adalah arah yang baik, masih terdapat sebilangan besar orang yang belum pernah mendengar atau tidak mengenal jargon.

Virginia Mijes Martin: Dalam industri yang masih baru, kreativiti dan model perniagaan baru dalam ekonomi masih dapat ditemui dalam dua tahun, kita menjalani transformasi yang mendalam, kepemimpinan kreatif adalah asas, akan kita lihat dalam 5 tahun ke depan peristiwa penting dalam sejarah kewangan dan operasi yang terdesentralisasi di Blockchain dan beberapa perubahan dalam masyarakat?

Jay: Saya suka anda telah mengemukakan topik yang hebat – transformasi digital dan perubahan bagaimana orang berinteraksi antara satu sama lain di tengah wabak. Kami mula meletakkan semuanya pada digital, dan dengan itu membina barang-barang dengan cara yang lebih tidak dipercayai. Ia sesuai dengan atribut blockchain!

Dalam dunia blockchain dan crypto, tahap tidak boleh dipercayai sangat dititikberatkan. Walaupun saya mengatakan saya tidak mempunyai bola kristal, dunia memberitahu saya bahawa desentralisasi kewangan akan menjadi semakin popular di kalangan orang dari pelbagai negara untuk memperjuangkan kemasukan kewangan.

Kemunculan segala jenis teknologi baru, jika tidak segera diterima oleh pasar, akan segera menemui nasib sangsi dan penolakan. Penerimaan dan penerimaan secara besar-besaran memerlukan masa, dan itulah sebabnya setiap kita yang bekerja di industri blockchain harus mengambil tanggungjawab untuk mendidik masyarakat dan berusaha sebaik mungkin untuk mendorong penerapan ke hadapan. Dan peraturan adalah satu lagi cabaran utama, kami akan berusaha sebaik mungkin untuk memenuhi peraturan tempatan.

Mengenal mentee

Guillaume Girard

Guillaume mula berminat dengan crypto pada tahun 2017 dan berusaha untuk merapatkan jurang antara aset kewangan dan digital tradisional dalam karier masa depannya. Pada masa ini, dia adalah pelajar sekolah perniagaan yang belajar kewangan di Perancis. Dia juga merupakan Ketua Aset Digital untuk KryptoSphere, persatuan pelajar pertama di Perancis yang mengkhususkan diri dalam blockchain dan cryptocurrency, dengan lebih daripada 100 ahli di 6 sekolah perniagaan dan kejuruteraan di seluruh negara.

Virginia Mijes Martin

Profesional perniagaan yang digabungkan dalam sektor teknologi dengan lebih dari 25 tahun menguruskan perniagaan antarabangsa untuk syarikat multinasional dan PKS. Virginia memiliki pengetahuan dan pengalaman yang luas sebagai pengarah dalam bidang pemasaran, penjualan, kewangan dan operasi, menguruskan pasukan, rancangan strategi dan taktik, pengembangan pasar serta segmen kedudukan jenama.

Sejak 2018, dia terlibat dalam ekosistem blockchain dan cryptocurrency di peringkat tempatan dan antarabangsa. Selama tempoh ini, dia telah melatih lebih dari 500 orang di berbagai institusi, universiti, syarikat dan sekolah. Dia telah memberikan persidangan kepada lebih dari 800 orang dan merupakan penulis dan editor untuk majalah antarabangsa industri blockchain yang tergolong dalam pelbagai kumpulan wanita dalam bidang teknologi di seluruh dunia.

Beliau adalah lulusan MBA Eksekutif dari Eada Business School, Trainer, Entrepreneur, Senior Management Consultant dan VP Associació Blockchain Catalunya.

Dmytro Sokoliuk

Dmytro adalah ahli perniagaan dari Ukraine. Dia juga pencipta kandungan yang khusus dalam pembuatan terjemahan, penulisan, video dan meme. Dia memulakan perjalanan crypto pada tahun 2017 dan sejak dulu lagi bersemangat untuk belajar mengenai crypto. Bulan lalu, Dmytro memenangi tempat ketiga pertandingan #TradewithOKEx.

Phillip Taffley

Phillip telah bekerja di pelbagai industri di sektor awam dan swasta. Sejak wabak COVID-19 telah mendorong perubahan dalam cara perniagaan dijalankan, dia telah memperoleh minat yang semakin meningkat dalam industri crypto. Setelah melakukan penyelidikan mendalam, dia melihat potensi pertumbuhan eksponensial masa depan yang ditawarkan oleh blockchain di banyak industri yang berbeza dan dia percaya bahawa ia akan merevolusikan dunia. Phillip ingin mewujudkan pijakan dalam industri yang akan memberinya kekuatan untuk bekerja di barisan hadapan revolusi ini.

Ringkasan ini telah diedit untuk kejelasan.

Ikuti OKEx pada:

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map