Komuniti Peringkat Seterusnya: Era Baru Pemerintahan Autonomi Terdesentralisasi

Di OKEx, kami sentiasa melihat ke masa depan – dan kami yakin ini bermaksud kewangan terdesentralisasi.

Untuk menyebarkan mesej, CEO kami, Jay Hao, mengadakan siri perbincangan Meja Bulat OKExDeFi maya baru dengan pemimpin dari pelbagai industri untuk membincangkan kemajuan, wawasan dan rancangan masa depan DeFi mereka.

Dalam meja bulat ini, Jay menemubual Luis Cuende, pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif Aragon. 

Berikut adalah sorotan utama dari meja bulat.

Jay: Saya pernah mendengar mengenai produk organisasi autonomi terdesentralisasi yang menarik secara langsung di mainnet Ethereum – Aragon Court. Nampaknya Aragon Court bertindak sebagai alat untuk koordinasi dan penyelesaian pertikaian yang lebih mudah dalam DAO. Bolehkah anda memberitahu kami lebih lanjut mengenai apa itu Aragon Court dan kepentingannya?

Luis Cuende: Jadi, pada dasarnya, DAO adalah kontrak pintar. Ia hebat tetapi sangat statik. Pada penghujung hari, mereka adalah kod komputer – dan komputer tidak mengetahui semua yang berlaku di otak manusia. Kontrak pintar dapat mengetahui sama ada baki anda di atas atau di bawah jumlah tertentu, tetapi kontrak tidak dapat memberitahu anda jika anda mematuhi hak asasi manusia – seperti kebebasan, privasi atau apa sahaja. 

Oleh itu, ada unsur yang hilang oleh DAO hari ini, yang merupakan elemen subjektif yang wujud dalam sistem undang-undang di dunia, yang dikuatkuasakan oleh mahkamah – dan oleh itu, kami membuat mahkamah yang terdesentralisasi ini. Dengan pengadilan yang terdesentralisasi ini, DAO dapat membuat “perlembagaan” mereka dan, jika seseorang tidak mematuhinya, seseorang dapat membuka sengketa dan pergi ke pengadilan atau menghukum pihak yang tidak mematuhi ini. Itu membolehkan banyak perkara kerana beribu-ribu orang dapat mengakses dunia subjektiviti baru. 

Ia sangat serupa dengan mahkamah dunia nyata. Perbezaannya adalah bahawa, di pengadilan Aragon, para juri tidak dikenali, dan mereka diberi insentif dari segi ekonomi menggunakan sesuatu yang serupa dengan bukti-kepentingan. Jadi, ia berbeza, dalam erti kata itu, tetapi prosesnya sangat serupa, sebenarnya. 

Perbezaan lain adalah bahawa kes-kes yang sekarang di mahkamah Aragon sangat berbeza dengan kes yang anda tangani di dunia tradisional. Sebagai contoh, kami melihat perkara mudah seperti penyederhanaan kandungan. Kami melihat perkara-perkara seperti: Adakah cadangan pembiayaan ini mematuhi dokumen kecil ini mengenai geran mana yang dapat menerima wang dari DAO ini? Anda tidak boleh menuntut syarikat farmasi atau seperti itu. 

Perkara penting lain adalah bahawa, di mahkamah Aragon, adalah tanggungjawab sepenuhnya terhad.

Jay Hao: Apa yang anda harap pemain berpusat seperti OKEx dapat melakukan lebih banyak lagi untuk memudahkan ruang DeFi?

Luis Cuende: Saya mempunyai cadangan – dan itu adalah untuk melancarkan DAO dan memberi pemegang OKB tadbir urus sesuatu yang anda percaya sangat berharga. Saya percaya kekuatan DeFi adalah komuniti, jadi saya menantikan pertukaran terpusat pertama yang melancarkan DAO dan beberapa jenis program pertanian hasil dengan beberapa tanda. Saya rasa itu sangat luar biasa. 

Jay Hao: Beberapa pemain awal di ruang crypto, seperti kita, masih ingat serangan DAO pada tahun 2016 dengan sangat jelas. Peretasan itu membuat kita memikirkan perkembangan organisasi autonomi yang terdesentralisasi. Apa yang dapat dipelajari dari kejadian ini yang dapat membantu membuat masa depan DAO?

Luis Cuende: Jelas, ketika kami membuat keputusan pada tahun 2016, beberapa bulan selepas penggodaman DAO. Jadi, satu perkara yang ingin kita ambil serius adalah keselamatan. 


Jadi, hari ini, di DeFi, anda dapat melihat protokol mempunyai pengurusan aset seratus juta dolar dalam satu jam tanpa audit. Kami akan melakukan banyak audit kod, audit keselamatan, audit latar belakang keselamatan, dan mengembangkan pengurusan aset kami dengan perlahan. Sekiranya anda melihat Aragon hari ini, setelah dua tahun berada di mainnet, aset di bawah pengurusan telah berkembang banyak akhir-akhir ini. Ia seperti, mungkin, $ 4 juta setahun yang lalu hingga $ 150 juta hari ini. 

Sekiranya anda melihat token yang dijamin di Aragon, yang ditadbir oleh Aragon atau DAO, kami akan melihat berbilion dolar. DAO telah melihat pertumbuhan parabola dalam beberapa bulan ini, tetapi mengambil masa bertahun-tahun untuk sampai ke sini. Oleh itu, saya fikir banyak audit dan fokus kami terhadap keselamatan benar-benar terbayar.

Jay Hao: Satu soalan terakhir, sangat mudah – cadangkan satu perkataan untuk menggambarkan masa depan DeFi. Dan mengapa?

Luis Cuende: Tekanan, kerana anda mesti berada di 24/7. Sekiranya anda bercuti selama satu minggu dan anda kembali, semuanya telah berubah.

Sertailah saluran kami untuk mengetahui lebih lanjut mengenai blockchain, cryptocurrency & DeFi:

Jay Hao, Ketua Pegawai Eksekutif OKEx 

Rasmi OKEx

Kredit kepada Tetamu Meja Bulat OKExDeFi kami:

Luis Cuende, Pengasas & Ketua Pegawai Eksekutif @Aragon

https://twitter.com/licuende

https://www.linkedin.com/in/luisivancuende/

Aragon

https://twitter.com/AragonProject

https://www.linkedin.com/company/aragonproject/

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map