Komposisi DeFi: Merangkumi Inovasi Pinjaman Kripto

Di OKEx, kami sentiasa melihat ke masa depan – dan kami yakin ini bermaksud kewangan terdesentralisasi.

Untuk menyebarkan mesej, CEO kami, Jay Hao, mengadakan siri perbincangan Meja Bulat OKExDeFi maya baru dengan pemimpin dari pelbagai industri untuk membincangkan kemajuan, wawasan dan rancangan masa depan DeFi mereka.

Dalam meja bulat ini, Jay menemubual Stani Kulechov, pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif Aave. Pada tahun 2017, Stani melancarkan ETHLend, salah satu DeFi DApps pertama yang pernah dibuat. Sejak itu, ia menjadikan misinya untuk mencipta alat untuk ekosistem kewangan yang terbuka, telus dan adil melalui Protokol Aave.

Berikut adalah sorotan utama dari meja bulat.

Jay Hao: Baru-baru ini, Aave memperoleh lesen pendaratan di United Kingdom. Adakah itu sebabnya anda mempunyai gateway fiat di laman web, dan adakah anda akan menggunakan mana-mana pihak ketiga?

Stani Kulechov: Kami menerima lesen wang elektronik, jadi idenya adalah: Protokol Aave terdesentralisasi, tetapi apa yang ingin kami lakukan adalah membuat titik akses ke protokol yang terdesentralisasi dan membantu orang pergi dari fiat ke crypto, atau memasukkan ke Aave protokol. Oleh itu, adalah tujuan kami untuk meningkatkan penggunaan arus perdana dan mendekatkan teknologi fintech dan desentralisasi.

Terdapat dua pintu masuk yang sedang kami gunakan. Apa yang memungkinkannya kita lakukan adalah pergi dari transfer bank, atau apa yang disebut pemindahan IBAN di Eropah, dan kad kredit ke deposit ke Aave. Sebenarnya, untuk membuat deposit ke Aave, anda tidak semestinya perlu menyimpan – anda hanya boleh membeli token A semasa anda memasukkan ke Aave. Sebagai contoh, untuk 100 USDT, anda akan mendapat 100 USD USD sebagai balasan. USDT ini adalah USDT faedah, yang secara algoritmik akan bertambah dalam baki anda. Ini satu-satu dengan apa yang anda depositkan di sana, jadi ini adalah cara untuk melihat bagaimana baki anda bertambah. Ini juga bermaksud anda boleh pergi ke mana-mana pasar di mana token A tersebut diperdagangkan dan hanya membelinya. Maka anda mempunyai akses tanpa izin ke akaun simpanan global. Ini adalah perkara yang sangat menarik, terutamanya jika anda berada di negara yang mempunyai inflasi tinggi. Sekiranya anda mempunyai jalan masuk dari fiat ke token A., pada dasarnya itulah yang anda perlukan.

Jay Hao: Terdapat berita yang sangat menarik di sini – Aave v2 akan datang tidak lama lagi! Selain pengoptimuman yuran transaksi dan ciri lain, Aave v2 akan bekerjasama dengan firma tokenisasi harta tanah, RealT, dan membuka pasaran swasta untuk menyokong aset token dari semua jenis. Apakah sebab di sebalik langkah ini, dan bagaimana anda menilai peranan aset dunia nyata dalam DeFi?

Stani Kulechov: Ini adalah soalan yang menarik kerana saya sangat percaya pada idea tokenisasi sesuatu – bahawa kita akan mempunyai lebih banyak aset yang diberi token, yang bermaksud mengambil nilai dari kehidupan sebenar dan meletakkannya di rantai, menjadikannya tersedia dan tanpa kebenaran untuk semua orang menggunakan dari segi penagihan, atau hanya memperdagangkan nilainya atau menggunakannya sebagai cagaran.

Oleh kerana Aave adalah protokol pinjaman, tujuan kami adalah untuk menggunakan cagaran aset dunia nyata ini dan melepaskan kecairan daripadanya. Matlamat kami adalah untuk menggunakan harta tanah tersebut sebagai jaminan di Aave, sebuah pasaran wang yang terpisah dengan parameter dan penyesuaian risiko yang berasingan. Ideanya ialah siapa sahaja yang memiliki – dan oleh "memiliki," Maksud saya memegang token harta tersebut – sebenarnya boleh meminjam koin stabil terhadapnya. Ini membolehkan anda mengambil ekuiti daripada pegangan aset dunia nyata anda.

Saya rasa kita akan melihat lebih banyak pergerakan ke arah ini kerana kita telah menandakan perkara yang paling penting dalam ruang blockchain, dolar. Kami mempunyai begitu banyak dolar dan cukup besar. Saya rasa ini adalah langkah semula jadi untuk terus maju dan menandakan perkara yang belum kita miliki.

Jay Hao: Apa lagi yang anda harap pemain berpusat seperti OKEx dapat melakukan untuk mempermudah ruang DeFi?

Stani Kulechov: Saya rasa ada banyak peluang untuk peserta pasaran terpusat untuk menjelajah DeFi. Saya ingin melihat deposit masuk ke dalam DeFi dan protokol, seperti Aave, yang membolehkan pengguna memperoleh minat dengan cara yang terdesentralisasi.

Saya pasti melihat teknologi terdesentralisasi menjadi pusat di mana semua orang dapat turut serta. Ini adalah peluang yang baik untuk pertukaran terpusat juga untuk turut serta. Pasti, saya sangat yakin bahawa pertukaran terpusat boleh menjadi bahagian DeFi yang sangat besar dan sangat penting untuk infrastruktur seperti pengguna onboarding.

Jay Hao: Cadangkan satu kata untuk menggambarkan masa depan DeFi – dan mengapa?

Stani Kulechov: Saya katakan "tanpa kebenaran" – bukan hanya sebagai kemampuan untuk menggunakan DeFi, tetapi siapa pun dapat membangun DeFi.

Sesiapa sahaja, di mana-mana bahagian dunia, dapat membuat beberapa Lego wang DeFi yang menarik dengan hanya menggunakan protokol apa pun – seperti, katakanlah, Aave dan yang lain – dan hanya membina protokol mereka sendiri di atasnya dan menghapus ketidakcekapan tradisional. Saya sangat menyukai idea ini bahawa setiap orang dibenarkan membina sesuatu dan mengakses sesuatu. Saya rasa itulah cadangan nilai terbesar DeFi, bagi saya.

Sertailah saluran kami untuk mengetahui lebih lanjut mengenai blockchain, cryptocurrency & DeFi:

Jay Hao, Ketua Pegawai Eksekutif OKEx

Rasmi OKEx

https://www.instagram.com/okex_exchange/

Kredit kepada Tetamu Meja Bulat OKExDeFi kami:

Stani Kulechov, pengasas & Ketua Pegawai Eksekutif @Aave

https://twitter.com/stanikulechov

https://uk.linkedin.com/in/stani-kulechov-361284132

Aave

https://twitter.com/AaveAave

https://www.linkedin.com/company/aaveaave

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map