Jadikannya Terjadi: Masa Depan CeFi dan DeFi – Meja Bulat OKExDeFi

Di OKEx, kami sentiasa melihat ke masa depan – dan kami yakin ini bermaksud kewangan terdesentralisasi.

Untuk menyebarkan mesej, CEO kami, Jay Hao, mengadakan siri perbincangan meja bulat #OKExDeFi maya baru dengan pemimpin dari pelbagai industri untuk membincangkan kemajuan, pandangan dan rancangan masa depan mereka di DeFi.

Dalam meja bulat ini, Jay menemubual Gregory Di Prisco, ketua pembangunan perniagaan di Maker Foundation. MakerDAO mentadbir Maker Protocol dan Dai, stablecoin pertama yang disentralisasi dan disokong cagaran di blockchain Ethereum.

Berikut adalah sorotan utama dari meja bulat.

Komuniti MakerDAO memberi lampu hijau untuk penerimaan token PaperChain dan ConsolFreight sebagai cagaran crypto bulan lalu. Semoga kita dapat melihat semakin banyak aset dunia nyata yang ditambahkan ke ekosistem MakerDAO pada masa akan datang?

Oleh itu, izinkan saya hanya mundur sebentar dan bercakap sedikit mengenai proses jaminan keselamatan kami kerana, sehingga hari ini, anda sebenarnya tidak dapat menghasilkan Dai terhadap kedua-dua aset tersebut. Apa yang terjadi adalah mereka melalui tinjauan hijau.

Cara kerja aset kita sekarang adalah sepenuhnya berdasarkan komuniti. Maker Foundation tidak mempunyai input mengenai aset mana yang memasuki protokol dan yang tidak. Cara komuniti kita berinteraksi dengan protokol adalah melalui kerangka sosial ini yang disebut Maker Improvement Proposals. 

Sekarang, Cadangan Penambahbaikan Pembuat menguraikan banyak perkara. Salah satunya adalah proses di mana cagaran benar-benar memasuki protokol dan menghasilkan Dai. Jadi, langkah pertama dalam proses itu adalah apa yang kita sebut sebagai tinjauan hijau – di sinilah pemegang Pembuat akan memilih dan mereka akan mengutamakan aset yang ingin mereka lihat memasuki protokol. Ini kemudian akan memulakan proses dalaman dan luaran untuk benar-benar memasukkan aset tersebut. 

Apa yang anda lihat ialah ConsolFreight dan PaperChain dimasukkan dalam senarai lampu hijau, jadi pemegang Pembuat sangat menginginkan aset ini – tetapi sekarang masih banyak kerja yang perlu dilakukan untuk memasukkannya ke dalam protokol. 

Oleh itu, saya berpendapat bahawa ini akan menjadi trend utama. Satu-satunya cara DeFi menjadi berguna bagi sesiapa sahaja di luar ruang blockchain adalah jika kita dapat menjadikannya berguna untuk peserta warisan ini. Sekiranya kita tidak dapat melayani ConsolFreights dan PaperChains dunia, maka kita tidak dapat melayani bank kecil sekalipun – jika mereka mahukan kredit berasal dari MakerDAO dan kita tidak dapat melayani itu, maka kita belum mencapai apa-apa kerana Dai bekalan akan sentiasa disokong oleh ekosistem blockchain. 

Oleh itu, menurut pendapat saya, aset dunia nyata akan menjadi trend utama DeFi dalam tempoh 12 bulan akan datang.

Langkah menambahkan aset dunia nyata benar-benar membuat kita berfikir bahawa MakerDAO lebih suka memperlakukan sistem kewangan tradisional sebagai pendamping daripada pesaing. Bolehkah anda memberitahu kami bagaimana MakerDAO mempertimbangkan peranan kewangan terpusat, atau CeFi, dalam pengembangan DeFi. Adakah mereka saling melengkapi atau menghalau satu sama lain?

Mereka melakukan kedua-duanya kerana, dalam beberapa keadaan, kita akan mempunyai pesaing. Tetapi dalam kebanyakan keadaan, kita akan mempunyai pelengkap dan komponen. Saya rasa cara yang baik untuk menyerlahkan ini – walaupun pada skala mikro yang kita ada sekarang – adalah hakikat bahawa USDC dan USD benar-benar merupakan aset jaminan dalam Protokol Pembuat. Oleh itu, sementara di beberapa bidang kami bersaing dengan dua entiti ini kerana mereka menghasilkan koin stabil yang bersaing untuk menuntut dengan Dai, mereka juga sangat berguna bagi kami kerana dolar lain, terutama yang berkualiti tinggi, yang diatur di Amerika Syarikat dapat sangat sumber cagaran yang baik untuk menjana Dai di tempat pertama. 

Oleh itu, untuk melukis DeFi dan CeFi sebagai dua dunia yang berbeza hampir menjadi kesalahan kerana, pada akhirnya, kita bercakap mengenai kumpulan nilai yang sama, dan ia kembali kepada konsep bagaimana wang berasal dari awal . Wang berasal sebagai kredit terhadap aset. Oleh itu, aset secara nyata tersirat dan baru-baru ini kita mempunyai aset yang berasal dari blockchain. Oleh itu, jika kita ingin membawa nilai ke dalam dunia sama sekali, kita perlu dapat mengakses sebanyak mungkin aset. 

OKEx dan MakerDAO telah bekerjasama dengan baik tahun ini – Dai Savings Rate telah disatukan ke dalam OKEx Pool beberapa bulan yang lalu. Oleh itu, adakah anda mengharapkan pemain berpusat, seperti kami, melakukan lebih banyak perkara untuk memudahkan ruang DeFi?

Saya rasa apa yang telah anda lakukan setakat ini sangat mengagumkan. Anda tahu anda memberi kami jambatan yang sangat penting kepada peniaga yang memerlukan produk kami. Oleh itu, kerana Dai mempunyai kadar penjimatan yang lebih tinggi, itu bagus – tetapi jika ia tidak mempunyai saluran pengedaran, seperti OKEx, untuk membiarkannya sampai kepada pengguna akhir, maka ia wujud dalam keadaan hampa. 

Jadi, untuk benar-benar membuat perbezaan di dunia, anda tidak hanya memerlukan produk yang hebat – anda memerlukan rakan pengedar yang hebat, dan saya rasa di situlah OKEx menjadi rakan kongsi yang hebat. 

Adakah anda mencadangkan satu perkataan untuk menggambarkan masa depan DeFi dan mengapa?

Satu perkataan saya tidak dapat dilihat kerana saya fikir DeFi akan meresap dan akan ada di mana-mana. Anda tidak akan tahu bahawa anda menggunakan DeFi, tetapi perlahan-lahan akan mula mengambil alih sistem kewangan global sehingga semua orang akan menggunakan DeFi. Ia hampir tidak dapat dilihat di sebalik tabir. 

Sertailah saluran kami untuk mengetahui lebih lanjut mengenai blockchain, cryptocurrency dan DeFi:

Jay Hao – Ketua Pegawai Eksekutif OKEx 

https://twitter.com/JayHao8

https://www.linkedin.com/in/jayhaookex/

Rasmi OKEx

Kredit kepada Tetamu Meja Bulat #OKExDeFi kami:

Gregory Di Prisco – Ketua Pembangunan Perniagaan @MakerDAO

https://twitter.com/g_dip

https://www.linkedin.com/in/gregory-di-prisco-0672a9125/

PembuatDAO

https://twitter.com/MakerDAO

https://www.linkedin.com/company/makerdao/

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map