Ciri Baru: Data Pasaran Niaga Hadapan & Pertukaran Kekal

Bagaimana anda membuat keputusan perdagangan anda? setelah membuat kajian dengan teliti? atau pergi dengan perasaan anda?

Ketika berhubungan dengan kontrak niaga hadapan dan pertukaran berterusan, tidak ada banyak data yang tersedia di pasaran untuk membantu membuat keputusan perdagangan anda.

Itulah sebabnya kami melancarkan Niaga hadapan & Data Pasaran Pertukaran Kekal – yang pertama dari jenisnya platform data besar dalam industri.

Ciri baru ini eksklusif untuk pelanggan yang masuk ke OKEx. Dari sana, anda boleh mengakses waktu sebenar data pasaran niaga hadapan dan pertukaran berterusan kami dari 9 token arus perdana, seperti nisbah kedudukan panjang / pendek, indeks sentimen, dan asas.

Objektif kami adalah untuk menyediakan data perdagangan yang tepat dan tidak berat sebelah untuk membantu pelanggan kami mengembangkan strategi perdagangan mereka sendiri. Dan tentu saja, bersama dengan data pasaran umum yang sudah ada di OKEx, kami berharap maklumat tambahan juga dapat membantu pelanggan kami memahami pasaran dengan lebih baik.

Dalam ciri baru ini, terdapat 6 petunjuk untuk membantu pelanggan kami memahami trend pasaran:

  • Nisbah Pengguna Panjang / Pendek
  • Asas
  • Jumlah Minat dan Dagangan Terbuka
  • Beli / Jual Volume Pengambil
  • Indeks Sentimen Pedagang Teratas
  • Margin Purata Pedagang Teratas Digunakan

1. Nisbah Pengguna Panjang / Pendek

Penunjuk ini menunjukkan nisbah jumlah pengguna yang membuka kedudukan panjang berbanding kedudukan pendek dalam jangka masa tertentu. Nisbah tersebut disusun dengan kontrak niaga hadapan mingguan, dua mingguan, suku tahunan, dan pertukaran berterusan. Sisi panjang / pendek pengguna ditentukan oleh kedudukan bersih tokennya.

Apa maksudnya:

  • Di pasaran derivatif, setiap kali ada posisi beli dibuka, mesti ada posisi jual yang terbuka untuk mengimbangkannya. Jumlah kedudukan panjang mesti sama dengan jumlah kedudukan pendek.
  • Apabila nisbahnya tinggi, ini menunjukkan bahawa rata-rata jumlah posisi yang dibuka setiap pengguna dari sisi panjang lebih kecil daripada jumlah purata posisi yang dibuka setiap pengguna dari sisi pendek.

2. Asas

Penunjuk ini menunjukkan harga kontrak / pertukaran, harga indeks spot dan juga asasnya. Asas masa tertentu = harga kontrak / pertukaran – harga indeks spot.

Apa maksudnya:

  • Harga kontrak / pertukaran mencerminkan jangkaan peniaga terhadap harga aset asas yang akan datang. Apabila asasnya positif, ini menunjukkan bahawa pasaran umum meningkat. Apabila negatif, ini menyiratkan pandangan menurun.
  • Asas sering disebut dengan kadar premium. Kadar premium = harga indeks asas / tempat
  • Dalam keadaan biasa, asas kontrak mingguan lebih rendah, dan asas kontrak suku tahunan lebih tinggi. Asas kontrak suku tahunan dapat menunjukkan arah aliran pasaran jangka panjang dengan lebih baik.
  • Apabila kadar premium tinggi (sama ada positif atau negatif), ini bermakna ada lebih banyak ruang untuk pelanggan membuat arbitraj.

Laporan Strategi Arbitrage Kadar Pendanaan Analisis peluang arbitraj antara kadar faedah perdagangan margin spot dan perdagangan pertukaran berterusan… mediu

3. Jumlah Minat dan Dagangan Terbuka

Minat terbuka adalah jumlah kontrak / pertukaran niaga hadapan yang belum dijelaskan, sementara jumlah dagangan adalah jumlah dagangan kontrak niaga hadapan dan pertukaran berterusan selama jangka masa tertentu.

Apa maksudnya:

  • Sekiranya terdapat 2.000 kontrak panjang dan 2.000 kontrak pendek dibuka, minat terbuka akan menjadi 2.000.
  • Sekiranya jumlah dagangan melonjak dan minat terbuka menurun dalam jangka masa yang singkat, ini mungkin menunjukkan bahawa banyak posisi ditutup atau ditegakkan secara paksa.
  • Sekiranya jumlah dagangan dan minat terbuka meningkat, ini menunjukkan bahawa banyak posisi dibuka.

4. Beli / Jual Jumlah Pengambil

Jumlah beli pembeli: jumlah pembelian aktif (pengambil) dalam jangka masa tertentu, yang menunjukkan aliran masuk.

Volume jual taker: jumlah penjualan aktif (pengambil) dalam jangka masa tertentu, menunjukkan aliran keluar.

Apa maksudnya:

  • Apabila jumlah pembeli tidak tinggi, ini menunjukkan pasaran menaik. Apabila jumlah pengedar menjual tinggi, ia mencerminkan sentimen menurun.
  • Secara amnya, pelanggan runcit membuat lebih banyak pesanan pengambil. Volume beli / jual pengambil dapat dianggap sebagai petunjuk ramalan pasaran dari pelanggan runcit.

5. Indeks Sentimen Pedagang Teratas

Petunjuk ini menunjukkan peratusan kedudukan panjang berbanding kedudukan pendek yang dipegang oleh peniaga teratas. Satu akaun aktif berhak mendapat satu suara, tanpa mengira ukuran kedudukannya. (hanya akun yang memegang posisi dihitung sebagai aktif.) Jika akaun tersebut memegang posisi lindung nilai, maka suaranya bergantung pada posisi bersihnya.

Apa maksudnya:

  • Penunjuk ini sangat serupa dengan nisbah kedudukan panjang dan pendek. Walau bagaimanapun, hanya data dari 100 peniaga teratas di OKEx yang dimasukkan dalam pengiraan.
  • Indeks ini harus dipertimbangkan bersama dengan nisbah kedudukan panjang / pendek untuk wawasan perdagangan yang lebih baik.

6. Margin Purata Pedagang Teratas Digunakan

Petunjuk ini menggambarkan bagaimana 100 peniaga teratas menggunakan modal simpanan mereka. Tidak seperti TTSI, TTAMU tidak mengira undi. Sebaliknya, ia dikira dari peratusan purata margin awal yang digunakan oleh peniaga teratas.

Apa maksudnya:

  • Ini menunjukkan bagaimana dana digunakan dan diperuntukkan oleh 100 peniaga teratas (rata-rata).
Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map