Alysa Xu: Di Pasar Crypto, Derivatif, dan Globalisasi

COVID-19, kemerosotan pasaran 3.12, penurunan separuh, dan sekarang, kita hampir melangkah ke separuh kedua tahun 2020. Kita telah melalui banyak perkara di bawah “normal baru”, namun apa yang telah kita pelajari mengenai pasaran dan apa yang kita harapkan selepas ini? Apa yang boleh dilakukan oleh OKEx dengan lebih baik semasa kita berada di ruang crypto? Berikut adalah beberapa pemikiran saya mengenai pasaran kripto, derivatif, dan perancangan masa depan OKEx.

I. Hubungan pasaran kripto dan pasaran kewangan tradisional

Mari kita lihat trend pasaran keseluruhan pada separuh pertama tahun 2020. Dari pertengahan Februari hingga awal Mac, ekonomi global mula merosot, dan kecairan pasaran tradisional secara beransur-ansur menyusut. Pada masa yang sama, pasaran kripto ketinggalan daripada pasar tradisional, kerana sentimen pasaran masih menguat kerana jangkaan separuh.

Pada 12 Mac, pasaran crypto mengalami krisis kecairan global. Ditambah dengan pengumpulan leverage tinggi sebelumnya, Bitcoin menjunam ke serendah $ 3,800 dalam satu hari. Kejatuhan melampau mencetuskan panik pasaran, dan jumlah dagangan derivatif dan kedudukan jatuh di bawah tahap Februari. Dan pemulihan secara beransur-ansur diikuti apabila masalah kecairan global dapat diatasi. Melihat ke belakang, kita dapat melihatnya pasaran aset digital tidak sepenuhnya bebas pasar tradisional. Oleh kerana sifat mereka yang berbeza, memerlukan masa untuk risiko kecairan yang terakhir menyebar ke yang pertama.

Krisis ini, bagaimanapun, telah meletakkan bitcoin dalam perhatian lebih banyak orang. Lebih banyak pelabur tradisional memperhatikan Bitcoin dan telah mula melabur di dalamnya, menjadikan kedua pasaran lebih saling berkaitan.

Di samping itu, tidak ada pasaran tunggal yang sepenuhnya bebas daripada yang lain kecuali ia sepenuhnya terpencil. Selagi ada kesempatan untuk arbitraj, pedagang mengambil kesempatan untuk menghapus penyebaran dan menyatukan dua pasar yang berbeza.

Semua aset mempunyai kitaran bear-bear mereka sendiri, dan Bitcoin tidak terkecuali. Ia tidak boleh naik sepanjang masa Namun, melihat trend jangka panjangnya, ada banyak ruang untuk crypto penanda aras meningkat pada masa akan datang. Dalam kes pelonggaran kuantitatif, untuk melindungi risiko penyusutan mata wang fiat, pelabur harus memilih aset yang dapat menghasilkan pulangan yang lebih besar.

Kelebihan Bitcoin berbanding aset lain

(1) Setelah mencapai puncaknya pada $ 20k pada tahun 2017, BTC memasuki pasar beruang pada tahun 2018, memulai kenaikan perlahan pada tahun 2019, dan sekarang masih dalam julat penilaian yang relatif wajar sekitar $ 9k.

(2) Permodalan pasaran keseluruhan Bitcoin kurang dari $ 200 bilion. Oleh kerana jumlahnya kecil, kesan keseluruhan pelonggaran kecairan di pasaran ini akan lebih cepat dan jelas.

Pelabur institusi luar negara sangat aktif dalam pasaran cryptocurrency pada suku pertama, dengan Grayscale, misalnya, melabur rekod $ 389 juta pada suku itu, membeli sekitar 60,000 Bitcoin, yang merupakan sekitar 30 peratus daripada Bitcoin baru yang dilombong pada suku tersebut. Grayscale kini memegang sejumlah 310,000 Bitcoin, mengambil kira-kira. 1.7 peratus Bitcoin beredar.

Juga, melihat data rantaian, jumlah alamat ikan paus yang memegang lebih dari 1,000 Bitcoin kini berjumlah lebih dari 2.000, melepasi tahap puncak pasaran bull 2017, dengan tiga lagi alamat memegang lebih dari 100,000 Bitcoin. Jumlah alamat yang mempunyai lebih dari 0.1 Bitcoin juga mencapai tahap tertinggi sepanjang masa lebih dari 3 juta. Dalam jangka masa panjang, apabila bitcoin bergabung dengan barisan aset global utama, semakin banyak orang akan mengambil Bitcoin untuk peruntukan aset pada masa akan datang.

II. Pertumbuhan pesat pasaran derivatif

Sejak awal tahun 2020, pasaran derivatif telah berkembang pesat. Kami menjangkakan ia akan terus berkembang pesat sepanjang tahun. Dari Q1, jumlah dagangan di pasaran derivatif melebihi $ 2 trilion, dengan jumlah dagangan spot 6.6 trilion. Jumlah dagangan derivatif adalah kira-kira satu pertiga daripada jumlah itu, dengan jumlah purata pasaran derivatif harian sebanyak $ 23.3 bilion untuk suku tersebut, meningkat 274% dari tahun lalu, dan jumlah spot meningkat sekitar 104% tahun ke tahun.


OKEx telah meneroka pasaran derivatif selama lebih kurang 7 tahun. Pada masa ini, platform sehenti kami menyediakan produk perdagangan yang paling komprehensif, termasuk kontrak kekal, niaga hadapan, dan opsyen, semuanya dengan pilihan margin USDT atau cryptocurrency lain. OKEx telah memimpin pasaran dari segi jumlah dagangan dan kedudukan, secara langsung dengan Bitmex. Oleh kerana kami sentiasa mengoptimumkan dan meningkatkan produk kami dari segi ciri dan mekanisme kawalan risiko, kami kini 1-2 tahun mendahului industri ini.

Pertama, kami melaksanakan peningkatan pada seni bina teknikal untuk meningkatkan prestasi. Oleh kerana pasaran aset digital berjalan pantas, keperluan untuk kesesuaian sistem, kelajuan pemprosesan pesanan, kapasiti pemprosesan lebih tinggi setiap hari. Oleh itu, OKEx menaik taraf Sistem Kilat 2.0 dan juga enjin sepadan super tahun lalu untuk memastikan ia dapat berjalan dengan stabil walaupun dalam keadaan pasaran yang melampau. Ketersediaan sistemnya mencapai 99,999%, mendahului tahap industri. Sejak sistem baru platform ini disiarkan pada tahun 2019, terdapat peningkatan kualitatif dalam kelajuan pemprosesan pesanan. Kelewatan membuat pesanan dikurangkan sebanyak 50% secara keseluruhan. Pada masa yang sama, kami melancarkan tick-by-tick pelacak pasaran masa nyata untuk semua produk perdagangan, memenuhi keperluan peniaga profesional.

Kedua, kami mempunyai sistem pengurusan risiko yang canggih. Kami telah meletakkan Sistem Nisbah Margin Bertingkat untuk mengoptimumkan algoritma untuk pembubaran paksa dan urutan perpecahan, dan meningkatkan pengiraan harga bertanda. Pada masa ini, kami mengekalkan rekod zero clawbacks untuk pasaran niaga hadapan dan perdagangan pertukaran berterusan. Dan dana insurans kami terus berkembang, pada masa ini, ia mempunyai hampir 100 juta dolar.

Ketiga, rangkaian produk kami komprehensif. Pada awal tahun 2018, kami melancarkan perdagangan pertukaran berterusan, yang kini menyokong 15 mata wang utama; untuk perdagangan niaga hadapan, kami menambah kontrak dua suku tahun, dan ia menyokong pilihan margin USDT atau cryptocurrency lain, menjadikan pengguna sangat senang untuk merealisasikan strategi pelaburan yang pelbagai. Pada bulan Januari, kami juga melancarkan perdagangan pilihan, menawarkan beberapa tarikh luput, harga pelaksanaan yang kaya, dan lebih dari 100 kontrak untuk pedagang. Kami juga menambahkan tiga ciri baru untuk membantu pengguna memahami lebih lanjut mengenai perdagangan pilihan, termasuk penemuan pilihan, kalkulator pilihan, dan pelacak pasaran masa nyata Tick-by-tick.

OKEx adalah pasaran cryptocurrency yang paling pelbagai dalam industri ini, dan kami akan terus memberi tumpuan kepada pengukuhan operasi sistem, meningkatkan pengalaman pengguna, dan memudahkan kecairan pasaran pada masa akan datang.

III. Susun atur globalisasi kitaran penuh OKEx

Saya ingin berkongsi beberapa lagi idea mengenai pertukaran kami, termasuk kedudukan strategik kami untuk OKEx.

Walaupun terdapat satu dekad pembangunan, model perniagaan yang paling mantap dalam ekosistem crypto masih merupakan pertukaran. Selepas pasaran utama suam-suam kuku, derivatif menjadi hit baru. Berkenaan dengan perkembangan pertukaran crypto, kita dapat melihat tren berikut di masa depan.

Pertama, seluruh pasaran akan mengikuti Peraturan 80/20, dengan syarikat peringkat pertama menempati bahagian pasaran utama, dan platform tingkat kedua dan ketiga bersaing di pasaran khusus.

Kedua, pertukaran peringkat pertama akan membina sistem ekologi yang lebih kaya dan komprehensif dan menjadi platform perkhidmatan bersepadu dan sehenti untuk produk dan perkhidmatan aset kripto; sementara pertukaran peringkat kedua dan ketiga akan menumpukan pada pasaran yang dibahagikan.

Ketiga, pertukaran terpusat akan tetap dominan di industri untuk jangka waktu tertentu, tetapi DEX secara bertahap akan berkembang dan keduanya diharapkan dapat saling melengkapi.

Terakhir, dari segi pasaran global, pertukaran peringkat pertama mungkin ditakrifkan semula. Sebagaimana beberapa pasaran baru muncul sedang meningkat, seperti Indonesia dan Rusia, di mana pertukaran tempatan menyumbang hampir 50% atau lebih dari pasaran tempatan.

Bagaimana dengan OKEx? Kami telah memikirkan cara untuk melayani pengguna sedia ada dengan lebih baik, tetapi di mana had pasarannya? Bagaimana kita mewujudkan ruang pasaran baru? Pada persidangan eksekutif kami pada awal tahun, kami mencadangkan strategi global kitaran penuh yang merangkumi semua arah perniagaan kami.

Sebaliknya, kami terus berkembang ke peringkat global. "Globalisasi sejati" bermaksud melokalkan produk anda di setiap negara untuk melayani pengguna tempatan. Ini adalah cabaran baru bagi kita untuk berakar di pasar negara berkembang kerana kita harus lebih dekat dengan budaya setempat, kebiasaan pengguna, dan memahami pesaing pasar lokal.

Seperti biasa, dengan minda keusahawanan dan rendah hati untuk belajar, kami tidak pernah berhenti meneroka produk dan trend baru di pasaran. Pada masa yang sama, kami mengutamakan sistem pengurusan risiko kami. Dalam keseimbangan antara pembangunan jangka panjang dan faedah jangka pendek, kita akan selalu memilih yang pertama.

Ikuti OKEx pada:

https://twitter.com/OKEx

https://www.facebook.com/okexofficial/

https://www.linkedin.com/company/okex/

https://t.me/OKExOfficial_Bahasa Inggeris

https://www.reddit.com/r/OKEx/

https://www.instagram.com/okex_exchange

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map