Alysa Xu: Beberapa Pemikiran mengenai Ekosistem Crypto

Pengambilan Utama

1. Bitcoin adalah antifragile.

2. Ethereum kurang dinilai.

3. Kesan Matthew berlaku untuk pertukaran crypto.

。。。

2020 adalah tahun ketidaktentuan dan turun naik. Wabak COVID-19 masih melayang di Eropah dan Amerika Syarikat pada bulan April, sementara kami terus menyaksikan detik-detik bersejarah seperti harga minyak negatif dan infiniti QE.

Namun, industri blockchain telah mencapai kejayaan besar, termasuk China mengumumkan DCEP mata wang digital nasional baru, percepatan penggunaan crypto, dan pelancaran lebih banyak rangkaian awam, dll..

Hari ini saya ingin berkongsi pendapat anda mengenai Bitcoin, Ethereum dan pertukaran ekosistem.

Antifragility Bitcoin

“Apa yang tidak membunuh anda menjadikan anda lebih kuat" adalah ilustrasi Bitcoin yang sempurna. Walaupun identiti pengasasnya masih menjadi misteri hari ini dan menderita Gunung. Peretasan Gox, peraturan global, penurunan tajam, garpu keras, dan lain-lain, Bitcoin masih menjadi raja kripto yang diimpikan oleh semua orang.

  • Hasrat Bitcoin telah mencapai 110EH / s dengan berjuta-juta alamat aktif, membuat transaksi bernilai berbilion dolar AS setiap hari;

Sumber: Sumber: https://www.oklink.com/btc Sumber: Sumber: https://coinmetrics.io/ Sumber: Sumber: https://coinmetrics.io/

  • Bitcoin kini sah dan tidak terhad di lebih 50% negara di seluruh dunia;

Sumber: Sumber: http://coin.dance/poli


  • Lebih banyak pelabur pasaran tradisional mula berniaga Bitcoin. Sehingga hari ini, Grayscale telah memperoleh ~ 311,000 BTC, merangkumi 1.7% dari keseluruhan peredaran BTC. Banyak syarikat gergasi teknologi juga mempertimbangkan untuk melabur dalam niaga hadapan Bitcoin, seperti Dana Medali Renaissance Technologies.

Sumber: Sumber: https://grayscale.co/

Bitcoin adalah apa yang disebut Nassim Taleb sebagai “antifragile”, bahawa ia bersinar semasa turun naik dan turun naik. Ciri unik Bitcoin menjadikannya berkembang pesat dalam ekonomi untuk berkembang menjadi sesuatu yang lebih baik dan kuat.

Ketika kita menghampiri separuh ketiga, banyak orang bimbang apakah harga BTC akan naik kerana acara tersebut dan adakah mereka harus melabur dalam BTC. Mari kita lihat sejarah bahagian: pada separuh pertama pada 28 Nov 2012, Bitcoin diperdagangkan pada harga USD 12.3; 4 tahun kemudian pada separuh kedua, ia meningkat kepada USD 650.6 pada 9 Jul 2016 walaupun telah jatuh dari paras tinggi sebelumnya sebelum turun. Perhatikan bahawa pada masa ini lebih dari 87% BTC telah ditambang.

Jadi, apa maksudnya? Dari segi sentimen pasaran, pasar hampir mencerna harapan sebelum turunnya separuh, oleh itu kita mungkin tidak akan melihat turun naik harga yang melampau pada waktu separuh, tetapi perdagangan sampingan.

Selepas separuh, permintaan dan penawaran BTC akan beralih ke penstabil baru, dan kecairan global secara beransur-ansur akan melonggarkan, yang akan mempengaruhi pasaran dan mendorong harga BTC naik, biasanya dalam kira-kira 6 bulan selepas separuh jika anda merujuk kepada data separuh bahagian sebelumnya.

Ketika dunia mentakrifkan semula tempat perlindungan lindung nilai, crypto yang sedang muncul sedang naik arus. Bitcoin dilahirkan setelah krisis ekonomi terakhir dan telah mengembangkan asas ekologi yang stabil dalam 10 tahun terakhir, dengan nilai pelaburan dan senario aplikasi yang sebenar. Ia juga membawa pilihan derivatif yang lebih kaya untuk peniaga dan akan terus menarik modal ke pasaran crypto. Saya cadangkan kita mengikuti pasaran dengan teliti pada separuh tahun depan 2020 kerana akan ada lebih banyak perkara hebat yang berlaku.

Ethereum yang Tidak Dinilai & Sumbangannya dalam Pembangunan DeFi

Ethereum dianggap sebagai kakak lelaki selepas Bitcoin. Melihat data on-chain, pembangunan ekosistem dan masyarakat, saya berpendapat bahawa nilai ETH dipandang rendah oleh pasaran.

Ethereum adalah yang pertama mengembangkan kontrak pintar, serta token, DApps, dan DeFi. Mereka adalah pelopor aplikasi on-chain. Menurut data Dune Analytics, jumlah kontrak pintar di Ethereum telah mencapai 1,971,632 pada bulan Mac 2020, dengan kenaikan 75% bulan ke bulan dan memecahkan rekod tertinggi 1,500,000 pada bulan November 2018. Rata-rata jumlah kontrak pintar di rangkaian awam adalah 670,000 pada tahun 2019.

Ethereum telah mengumpulkan sumbernya untuk pengembangan aplikasi DeFi juga. Secara teori, DeFi dapat merealisasikan setiap ciri yang dapat ditawarkan oleh kewangan tradisional di blockchain, dan baru-baru ini kami telah melihat syarikat melepaskan koin stabil mereka sendiri di DeFi untuk tujuan perdagangan, pinjaman, derivatif, dan pembayaran.

Sumber: Sumber: https://www.theblockcrypto.com/

Pada tahun 2019, DeFi berkembang dengan pesat dan menggandakan pertumbuhannya pada akhir tahun menjadi USD870 juta. Ia terus bersinar pada tahun 2020 dan menembusi USD1.2B pada awal tahun. Menurut data kajian yang dikeluarkan oleh Messari, nilai pasaran Ethereum’s stablecoin mencatat pertumbuhan 95.38% kepada USD6.25B dan telah mengambil 80% dari nilai perdagangan harian.

Namun pasaran DeFi telah menyusut sejak skandal peretasan dan krisis kecairan global pada bulan Mac. Pada masa ini ia menghadapi dua masalah:

1. Serangan penggodam: Sama ada Uniswap atau Lendf.Me, memperkuat kod mereka untuk memerangi penggodam adalah sangat penting.

2. Keselamatan sistem: Sesuai dengan pasaran kewangan tradisional, institusi yang berlainan juga saling terkait dalam perniagaan DeFi, yang mungkin mencetuskan reaksi berantai jika salah satu dari mereka diserang. Oleh itu, ekosistem DeFi harus mewujudkan mekanisme pengurusan risiko untuk mengatasi.

DeFi seperti Bitcoin, mereka berdua menghadapi banyak krisis dan cabaran pada tahap pengembangan awal sebelum dapat diterima pakai secara meluas. Selain daripada aset dalam rantai, DeFi harus mencari cara agar aset fizikal dimuatkan dalam rantai agar dapat mewujudkan nilai adopsi yang lebih besar di masa depan.

Perkembangan Pertukaran Crypto

Sudah 10 tahun sejak crypto pertama dilahirkan, dan jumlah pertukaran crypto semakin meningkat dari hari ke hari dengan persaingan yang sengit. Saya percaya bahawa pertukaran menuju ke arah berikut:

1. Pasaran akan terus dipimpin oleh beberapa bursa teratas, dengan pertukaran peringkat ke-2 dan ke-3 bersaing untuk bertahan;

2. Pertukaran teratas akan membina ekosistem yang lebih kuat dan lebih baik untuk mengintegrasikan perkhidmatan serba lengkap untuk pengguna mereka;

3. Pertukaran terpusat masih menjadi kebiasaan, dengan DEX bermain mengejar ketinggalan untuk saling melengkapi perkembangan satu sama lain;

4. Dari perspektif pasar global, pertukaran teratas akan didefinisikan semula ketika pasar baru muncul, seperti pasar Indonesia dan Rusia, di mana bursa tempatan menyumbang hampir 50% pasaran.

Di OKEx, kami berdedikasi untuk melayani pengguna kami dengan lebih baik, dan juga memperluas ke pasar baru untuk melayani pelanggan baru. Kami mahu menjadi lebih global dan akhirnya, pasaran kripto sehenti untuk pengguna.

Kami memahami pelbagai keperluan pengguna dalam perdagangan kripto dan pengurusan aset, oleh sebab itu kami ingin membina ekosistem dan platform serba lengkap untuk pengguna menavigasi pasaran dengan produk inovatif kami yang dipertingkatkan. Pada masa yang sama, kami akan terus memperluas kehadiran kami ke seluruh dunia untuk memenuhi keperluan pengguna baru, termasuk melokalkan produk kami untuk memenuhi kebiasaan dan keperluan perdagangan mereka yang berbeza sehingga dapat bersaing dengan pesaing pasaran tempatan.

Mari sama-sama membina dunia tanpa sempadan.

Ikuti OKEx pada:

https://twitter.com/OKEx

https://www.facebook.com/okexofficial/

https://www.linkedin.com/company/okex/

https://t.me/OKExOfficial_Bahasa Inggeris

https://www.reddit.com/r/OKEx/

https://www.instagram.com/okex_exchange

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map