Tesla beli pemacu harga BTC dan altcoin mula hidup

Market Watch Weekly adalah tinjauan mengenai pasaran dan perkembangan kripto setiap minggu.

Minggu lalu menyaksikan ledakan pasaran crypto, kerana jumlah permodalan pasaran meningkat dari sekitar $ 1.2 trilion menjadi hampir $ 1.5 trilion. Lonjakan itu berlaku setelah Tesla mengumumkan pembelian Bitcoin bernilai $ 1.5 bilion pada 8 Februari, yang diikuti oleh liputan media yang sengit dan peningkatan minat runcit. Hasilnya, Bitcoin naik dari paras terendah 37,344 USDT ke paras tertinggi 49,705 USDT dalam tujuh hari terakhir, mengikut harga spot OKEx BTC.

Walaupun mata wang digital terkemuka ditutup minggu ini pada 48,543 USDT – mencatat keuntungan mingguan lebih dari 25% – ia kehilangan tahap awal hari ini, jatuh serendah 45,680 USDT sebelum bangkit kembali untuk berdagang sekitar 46,700 USDT.

Carta 4 jam OKEx BTC / USDT. Sumber: TradingView

Sepanjang minggu lalu, bagaimanapun, sentimen pasaran tetap positif dan tercermin dalam analisis data niaga hadapan BTC kami pada hari Jumaat. Walaupun Bitcoin tidak berjaya melepasi ambang $ 50,000 dalam tempoh tersebut, prospek jangka pertengahannya tetap positif.

Musim Alt tiba

Walaupun minggu lalu menyaksikan segelintir syiling teratas mencatatkan keuntungan lebih dari 20%, minggu ini menyaksikan kenaikan yang lebih luas – dengan BCH mencatatkan kenaikan mingguan 65%, diikuti oleh XRP, LTC dan OKB pada 42%, 41.59% dan 40.29% , masing-masing.

ETH mencatatkan 13.26% yang agak jinak, sementara DOGE dan ADA, yang kedua-duanya menunjukkan prestasi yang sangat baik pada minggu sebelumnya, menyaksikan penurunan minat. Walaupun ADA masih berprestasi tinggi dengan 31% untuk minggu ini, DOGE mengakhiri minggu ini dengan kerugian 13.72%.

Pulangan mingguan altcoin utama, 2/8 hingga 2/14. Sumber: TradingView

Kenaikan harga "lebih tua" duit syiling, seperti LTC, XRP, BCH dan XLM, menunjukkan bahawa pasaran mula merasa terlalu optimis, dan kita mungkin melihat trend ini berterusan pada minggu-minggu berikutnya selagi Bitcoin dapat mengekalkan julatnya antara 48,000 dan 49,000 USDT.

DeFi TVL menjangkau $ 60 bilion

Berbanding dengan minggu sebelumnya, minggu lalu menyaksikan jumlah nilai yang terkunci dalam protokol DeFi meningkat hampir $ 10 bilion hingga menyentuh keseluruhan $ 58 bilion, seperti data oleh DeBank.

Nilai keseluruhan dikunci dalam DeFi. Sumber: DeBank

Di antara pertukaran yang terdesentralisasi, Uniswap kekal sebagai peneraju dengan $ 8 bilion TVL, diikuti oleh Curve dan Synthetix, yang kedua-duanya mempunyai TVL sekitar $ 4 bilion setiap satu.

Dari segi harga, AAVE, yang berprestasi tertinggi pada minggu sebelumnya, mencatatkan negatif 2,41% minggu lalu, diikuti oleh kenaikan kecil dari COMP dan CRV, masing-masing pada 4,78% dan 1,53%.

Pemain terbaik DeFi minggu lalu adalah YFI, dengan kenaikan 43.53%, diikuti oleh BAL, LRC dan SNX, masing-masing pada 26.55%, 26.35% dan 24.26%.

Pulangan mingguan token DeFi utama, 2/8 hingga 2/14. Sumber: TradingView

Kenaikan token DeFi yang agak rendah berbanding pasaran yang lebih luas pada minggu lalu juga mencerminkan kecenderungan pasaran untuk mencari pemain berprestasi seterusnya di antara altcoin yang sebelumnya tidak disenyapkan.

Institusi melihat perhimpunan terbaru dengan berhati-hati

CME mengemas kini niaga hadapan Bitcoin terbarunya (pada 9 Februari) data kedudukan pada 14 Februari. Dalam tempoh pelaporan ini, berita Tesla telah keluar dan Bitcoin meningkat dari bawah 40,000 USDT menjadi lebih dari 44,000 USDT.

Data menunjukkan minat terbuka meningkat untuk membuat pemulihan, dari bawah 9,500 menjadi lebih dari 11,000. Akaun pengurus aset mengurangkan kedudukan pendek mereka dalam tempoh ini dari 357 hingga 265 dan meningkatkan jangka masa panjang dari 308 menjadi 348.

Data niaga hadapan CME Bitcoin – Jumlah jangka masa akaun pengurus aset berbanding pendek. Sumber: Quandl

Namun, sebaliknya, akaun dana leveraged, setelah mengurangkan posisi di kedua arah selama tiga minggu berturut-turut, akhirnya memutuskan untuk menambahkannya. Kedudukan pendek mereka meningkat dari 7,224 menjadi 8,481, dan sementara kedudukan panjang mereka juga naik, dari 3,031 menjadi 3,149, prospek umum menurun.

Data niaga hadapan CME Bitcoin – Jumlah jangka panjang akaun dana leveraj berbanding pendek. Sumber: Quandl

Terutamanya, niaga hadapan ETH CME juga mula diperdagangkan minggu lalu dan mempunyai 595 ETH dalam minat terbuka dan jumlah 427 ETH pada 12 Februari..

Melihat ke hadapan minggu ini

Oleh kerana Bitcoin telah memasuki fasa lain yang tidak menentu, para peserta pasaran harus mengawasi ekuiti untuk petunjuk lebih lanjut minggu ini. Wawasan utama adalah tahap $ 50,000 untuk BTC, yang dapat melonjaknya lebih tinggi dalam jangka pendek dan mendorong seluruh pasaran ke tahap baru. Sebaliknya, jika Bitcoin gagal mengekalkan aliran menaiknya, kita mungkin akan melihat tindakan akhir yang lambat dan menyaksikan pembetulan tajam dalam syiling dengan asas lemah.

Bukan peniaga OKEx? Ketahui cara memulakan perdagangan!

OKEx Insights menyajikan analisis pasaran, ciri mendalam, penyelidikan asli & berita yang disusun daripada profesional crypto.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me