Strategi Perdagangan Opsyen Crypto: Pengenalan kepada Long Straddle

Strategi Perdagangan Opsyen Crypto: Pengenalan kepada Long Straddle

Perdagangan opsyen telah menjadi paling cepat berkembang sebahagian daripada ruang derivatif crypto, berkat minat institusi yang berkembang pesat dan pelbagai pilihan produk yang ditawarkan. Pedagang dan pelabur dari semua peringkat kini dapat memanfaatkan strategi perdagangan spread pilihan yang terbukti, yang telah banyak digunakan dalam dunia kewangan tradisional. Di antara pelbagai strategi, long straddles adalah salah satu yang paling berkesan dan sering digunakan, terutamanya untuk aset tidak stabil seperti Bitcoin (BTC).

Sebelumnya, kami menyoroti beberapa kelebihan perdagangan opsyen berbanding niaga hadapan, dan juga merangkumi gambaran keseluruhan derivatif kripto untuk pengguna baru. Dalam bahagian ini, kami akan mempersempit fokus kami untuk meneroka strategi strategi perdagangan opsyen.

Strategi perdagangan pilihan secara umum

Strategi perdagangan pilihan umumnya melibatkan membeli atau menjual kontrak opsyen berganda pada masa yang sama untuk mengoptimumkan kedudukan pelaburan, pendedahan risiko lindung nilai dan keuntungan dari jangkaan pergerakan pasaran dengan cara yang menjimatkan.

Pedagang di pelbagai kelas aset telah menggunakan strategi terbukti ini, terutama di ruang derivatif. Apa yang menjadikan perdagangan pilihan menonjol dari yang lain adalah sifatnya yang tidak linear. Tidak seperti perdagangan niaga hadapan (derivatif linier), pembayaran kontrak opsyen tidak bergantung sepenuhnya pada asasnya. Tempoh masa, turun naik umum dan harga mogok berhubung dengan harga spot memberikan pemboleh ubah tambahan kepada peniaga pilihan.

Namun, pada akhirnya, keberkesanan strategi apa pun bergantung pada potensinya untuk mendapatkan keuntungan dalam kaitannya dengan risiko, dan di sinilah strategi strategi.

Apa itu straddles dan bagaimana ia dipilih?

Straddle umumnya bermaksud melakukan dua transaksi pada aset yang sama dengan kedudukan yang saling mengimbangi. Dalam perdagangan opsyen, strategi panjang yang panjang bermaksud membeli pilihan panggilan (hak untuk membeli) dan pilihan put (hak untuk menjual) untuk aset pendasar yang sama dengan harga mogok dan kadaluarsa yang sama. Sebaliknya, strategi langkah pendek melibatkan menjual pilihan panggilan dan pilihan put dengan teguran dan kadaluarsa yang sama.

Pilihan antara langkah panjang dan pendek bergantung pada jangkaan peniaga terhadap prestasi aset yang mendasari. Langkah panjang berkesan apabila peniaga telah menjangkakan pergerakan harga yang tajam, tetapi tidak yakin arahnya (harga tidak stabil). Sebaliknya, pedagang mungkin ingin menggunakan strategi langkah pendek ketika mereka yakin harga aset (dan turun naik) yang mendasari akan tetap stabil selama jangka waktu tertentu.

Bagaimana straddle berfungsi?

Seperti yang disebutkan di atas, strategi long straddle dapat membuahkan hasil untuk kelas aset tidak stabil seperti cryptocurrency. Untuk menjelaskan cara kerja panjang, kami mengambil pilihan BTCUSD di OKEx sebagai contoh.

Anggaplah BTC kini diperdagangkan pada $ 9,500. Sekiranya peniaga yakin harganya dijangkakan untuk pergerakan tajam, tetapi mereka tidak pasti arah mana yang akan diambil, mereka dapat menggunakan langkah panjang dengan membeli kedua-dua panggilan dan pilihan dengan harga mogok dan kadaluwarsa yang sama.

Kita dapat mensimulasikan strategi ini menggunakan pilihan panggilan (BTCUSD-20200925-9500-C), dan pilihan put (BTCUSD-20200925-9500-P). Kedua-duanya mempunyai harga mogok (harga BTC boleh dibeli atau dijual pada tarikh luput) $ 9,500, premium (kos kontrak) $ 1,500 setiap satu (pada masa penulisan) dan berakhir pada 25 September 2020. The P&L, atau untung dan rugi, profil gabungan seperti itu boleh jadi seperti ini.

Opsyen BTC contoh pembayaran panjang; Sumber: OKEx


Strategi peregangan yang panjang akan berjaya sama ada di atas atau di bawah harga mogok dengan jumlah premium yang dibayar, bahkan sebelum tamat. Tidak kira apa arahnya, untuk mencapai titik impas, nilai intrinsik satu pilihan harus sama dengan premium yang dibayar untuk kedua pilihan tersebut, sementara yang lain akan menjadi tidak berharga pada saat ia habis masa berlakunya. Dengan kata lain, kenaikan harga sama dengan mogok ditambah dua premium yang dibayar. Titik tolak sama dengan mogok tolak premium yang dibayar.

Melihat carta di atas, kita dapat melihat dua senario impas untuk perdagangan ini, satu di mana BTC diperdagangkan pada $ 6,500 pada masa tamat, dan yang lain di mana ia diperdagangkan pada $ 12,500. Ini kerana premium untuk setiap pilihan yang kami beli adalah $ 1,500, menjadikan jumlah keseluruhan kos kedua kontrak menjadi $ 3,000. Oleh itu, breakevens kenaikan dan penurunan kami sama dengan $ 9,500 + $ 3,000 = $ 12,500 dan $ 9,500 – $ 3,000 = $ 6,500 masing-masing.

Sebarang penyimpangan harga melebihi titik pulang modal ini akan menunjukkan keuntungan untuk perdagangan ini. Sebagai contoh, jika pada masa tamat, harga spot Bitcoin adalah $ 15,000, pilihan panggilan akan memperoleh keuntungan sebanyak $ 2,500 ($ 15,000 – ($ 9,500 + $ 3,000)). Sebagai alternatif, jika Bitcoin berharga $ 3,500 semasa tamat tempoh, pilihan meletakkan akan memperoleh keuntungan $ 3,000 ($ 9,500 – ($ 3,500 + $ 3,000)).

Namun, jika pada masa tamat, harga Bitcoin tetap berada dalam titik pulang modal (antara $ 6,500 dan $ 12,500) peniaga akan kehilangan wang. Sebagai contoh, Sekiranya BTC bernilai $ 10,000 semasa tamat tempoh, pilihan panggilan adalah $ 500 dengan warna hijau, tetapi apabila anda menolak kos kedua pilihan ($ 3,000), peniaga akan mengalami kerugian $ 2,500. Begitu juga, jika BTC adalah $ 7,000 semasa tamat tempoh, pilihan put adalah $ 2,500 dalam warna hijau, tetapi peniaga ditinggalkan dengan kerugian $ 500 setelah menolak jumlah premium.

Kebaikan dan keburukan

Salah satu kelebihan menggunakan strategi long straddle adalah bahawa keuntungan maksimum pada kenaikan berpotensi tidak terhad kerana, secara teorinya, harga BTC dapat terus meningkat tanpa batas. Potensi keuntungan turun juga signifikan, walaupun tidak terhad kerana BTC tidak mungkin berada di bawah sifar.

Senario terbaik untuk perdagangan ini adalah jika harga BTC melonjak atau menjunam jauh melebihi titik pulang modal kerana keuntungannya akan menjadi perbezaan antara harga spot dan harga mogok ($ 9,500) tolak premium yang dibayar untuk dua pilihan (panggilan dan letak).

Di sisi lain, senario terburuk dalam perdagangan ini ialah harga BTC kekal stabil, berakhir pada harga mogok. Dalam kes ini, kedua-dua pilihan akan menjadi wang tunai dan tidak akan mempunyai nilai intrinsik, kehilangan kedua-dua premium secara keseluruhan (kerugian keseluruhan $ 3,000 dalam contoh kami di atas).

Pereputan IV dan masa: dua faktor untuk diperhatikan

Volatiliti tersirat dan keruntuhan masa boleh menjadi dua faktor terpenting yang perlu dipertimbangkan ketika menyangkut strategi panjang. Strategi long straddle yang berjaya sangat bergantung pada peningkatan IV. Peningkatan IV yang pesat cenderung meningkatkan nilai dua pilihan dalam straddle dan berpotensi membolehkan pelabur menutup straddle untuk mendapatkan keuntungan sebelum pilihan tamat.

Sementara itu, kerosakan masa adalah elemen lain yang dapat mempengaruhi hasilnya. Semasa pertama kali memasuki perdagangan, sekurang-kurangnya salah satu kontrak (panggilan atau put) adalah pada harga, dan jika harga Bitcoin tetap stagnan untuk jangka waktu yang lama, ia boleh menyebabkan nilai keseluruhan kedudukan ini menjadi menurun dengan ketara. Lebih-lebih lagi, ketika tarikh luput semakin hampir, kadar kerosakan masa juga meningkat.

Kesimpulannya

Dengan peningkatan populariti perdagangan opsyen di ruang derivatif crypto, pedagang dapat mulai menggunakan strategi yang terbukti, seperti langkah, untuk mengoptimumkan kedudukan mereka dan menguruskan risiko. Walau bagaimanapun, perdagangan derivatif tidak digalakkan untuk pemula tanpa memahami pelbagai dinamika dan risikonya.

Penafian: Bahan ini tidak boleh dijadikan dasar untuk membuat keputusan pelaburan, atau juga ditafsirkan sebagai saranan untuk melakukan transaksi pelaburan. Berniaga aset digital melibatkan risiko yang besar dan boleh mengakibatkan kehilangan modal yang anda laburkan. Anda harus memastikan bahawa anda memahami sepenuhnya risiko yang terlibat dan mempertimbangkan tahap pengalaman, objektif pelaburan anda dan mendapatkan nasihat kewangan bebas jika perlu

OKEx Insights menyajikan analisis pasaran, ciri mendalam dan berita yang disusun daripada profesional crypto.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map