Perlombongan Bitcoin Di Tepi Setelah Kejatuhan Harga, Stok Lihat Volatiliti Ekstrim: Tonton Pasar Mingguan

Minggu lalu adalah kejam, oleh akaun apa pun. Volatiliti produk kewangan meningkat secara besar-besaran kerana penyebaran coronavirus global (COVID-19) dan kesan perang harga minyak.

Selama tiga minggu terakhir, S&P 500 terjun dari 3,400 hingga 2,400 sebelum melantun pada hari Jumaat, sementara harga minyak mentah menjunam dari $ 55 hingga $ 28. Aset tempat selamat, seperti emas, tidak berfungsi seperti yang diharapkan oleh banyak orang.

Pelabur berusaha untuk menjual apa sahaja yang mereka dapat untuk menebus kecairan. Semua peserta pasaran berusaha untuk mendapatkan semula aset, tetapi sangat sukar memandangkan ketidakpastian di sekitarnya.

Pasaran ekuiti Amerika Syarikat mengalami pasaran beruang terpantas yang pernah ada, kerugian sebanyak 1.4 peratus sehari lebih dari 22 hari, menurut buletin Penyelidikan Aset Digital yang dihantar pada 13 Mac. The S&P 500 menunjukkan korelasi positif yang kuat dengan harga Bitcoin (BTC) sejak beberapa bulan terakhir. Korelasi 90 hari antara kedua aset tersebut naik ke tahap tertinggi bagi setiap data Coinmetrics. 

Korelasi 90 hari: BTC-S&P 500. Sumber: Coinmetrik & Penyelidikan Arcane

Hari Khamis berdarah di semua aset

Pada hari Khamis, 12 Mac, ketiga-tiga indeks utama A.S. jatuh hampir 7 peratus pada waktu perdagangan pagi A.S., dan – untuk kali kedua dalam satu minggu – henti perdagangan dicetuskan yang berlangsung selama 15 minit. Dagangan pemutus litar seluruh pasaran sebelumnya berhenti berlaku Isnin ini, 9 Mac.

Pada 12 Mac, kejutan penjualan dan kecairan dapat dilihat di hampir semua aset, tidak terkecuali Bitcoin. Bitcoin jatuh dari $ 7,300 menjadi $ 5,600 selama beberapa jam, menembusi tahap sokongan $ 7,000 pada pagi itu.

Jual beli teruk yang lain menjadikan BTC serendah $ 3,890 pada malam itu, mencecah tahap terendah sejak Mac 2019 setiap Indeks OKEx BTC dan jatuh hampir 50 peratus dalam 24 jam.

Harga Indeks BTC OKEX. Sumber: OKEx

Penyelidikan Aset Digital minggu ini lapor menunjukkan penurunan harga Bitcoin. Bitcoin tidak pernah menunjukkan penurunan melebihi 50 peratus. Walau bagaimanapun, pada hari Khamis, cryptocurrency terkemuka telah mencapai penurunan -61.8 peratus, yang terburuk dalam sejarahnya.  

Penurunan sejarah Bitcoin (penurunan harga puncak hingga rendah). Sumber: Penyelidikan Aset Digital

Walaupun pasaran mencari aset tempat perlindungan, BTC mungkin bukan yang ideal. Ia tetap menjadi aset yang sangat spekulatif dan cair. Aset dengan ciri-ciri ini secara tradisional adalah yang pertama dijual semasa muzik berhenti.

Aliran kecairan di pasaran derivatif

Menurut tweet dari firma analisis crypto Skew, berjangka hampir $ 50 bilion dalam niaga hadapan Bitcoin diperdagangkan di bursa kripto pada 12 Mac, dengan hanya dua bursa – OKEx dan BitMEX – melihat lebih dari $ 10 bilion dalam perdagangan seperti itu.

Memandangkan tekanan jual yang melampau, niaga hadapan diperdagangkan pada harga diskaun. Dan banyak pertukaran berhenti memberikan kecairan di pasaran. Niaga hadapan suku tahunan OKEx mengalami premium negatif $ 845.76 yang sangat teruk pada malam 12 Mac.

Jumlah minat terbuka pada OKEx jatuh lebih daripada 50 peratus kepada jumlah 3,364,310.

BTC Niaga Hadapan OI & Jumlah dagangan 3 / 7-3 / 15. Sumber: Data Derivatif OKEx

Kesan penghapusan di pasaran adalah jelas. Nisbah Pinjaman Margin BTC di OKEx telah menurun dari sekitar 5.0 pada pertengahan minggu ke 0.1 semasa, tahap terendah sejak dilancarkan.

Nisbah Pinjaman Margin BTC 3 / 7-3 / 15. Sumber: Data Perdagangan Pasaran OKEx

Bencana perlombongan nampaknya tidak dapat dielakkan

Kejatuhan harga Bitcoin menyebabkan penutupan beberapa jenis pelantar perlombongan utama. Sekiranya kita melihat harga elektrik sekitar 0.35 yuan ($ 0.05) – sedikit lebih rendah daripada kos purata China – maka generasi lama Bitmain Antminer S9 telah dipaksa untuk menutup.

Kos elektrik Antminer T17 dan MicroBT M20 telah melepasi 90 peratus pendapatan harian mereka, jadi kedua-dua jenis pelantar perlombongan juga harus mempunyai menutup, memandangkan kos semasa. Kami juga telah melihat bahawa hashrate Bitcoin telah menurun dari 133.3 EH / S ke 109.9 EH / S dalam sepuluh hari, menurut data dari Poolin.com.

Sebagai tambahan, kita dapat melihat bahawa kos elektrik pelantar perlombongan generasi baru, seperti siri Antminer S19 dan siri MicroBT M30, memakan lebih banyak daripada 50 peratus hasil perlombongan harian.

Dalam keadaan ini, pendapatan bersih harian S19 Pro dan M30 adalah masing-masing sekitar 31 yuan ($ 4.4) dan 18 yuan ($ 2.6). Sekiranya anda mengambil kira kos operasi lain, keuntungannya akan sedikit.

Pulangan teoritis untuk melombong Bitcoin Cash (BCH) atau Bitcoin SV (BSV) hampir sama seperti pada BTC perlombongan. Bencana perlombongan nampaknya tidak dapat dielakkan, terutama yang akan datang separuh ganjaran blok Bitcoin pada bulan Mei.

Carta sejarah Bitcoin hashrate. Sumber: Bitinfocharts.com

Harga saham pengeluar mesin perlombongan China yang tersenarai pertama, Canaan Inc (CAN), jatuh ke tahap terendah pada hari Jumaat. Permodalan pasaran Canaan menurun $ 533 juta dari $ 1.3 bilion sebulan yang lalu. Potensi penambang yang berpotensi akan melanda pengeluar utama lain, seperti Bitmain, juga sukar.

Harga saham Canaan Inc (CAN). Sumber: Kewangan Google

Selanjutnya, Glassnode mencatatkan yang terbaru laporan Mingguan bahawa kemerosotan harga baru-baru ini menjadikan nilai Untung / Rugi Bersih (NUPL) Bitcoin jauh lebih rendah, jauh ke jingga "Takut" Zon. Dari segi sejarah, apabila ini berlaku, NUPL biasanya turun menjadi merah "Penyerahan" zon (kerugian bersih) sebelum pulih ke tahap menguntungkan.

Untung / Rugi Bersih Bitcoin (NUPL) Bitcoin. Sumber: Kaca kaca

Adakah penyebaran coronavirus dan kejatuhan minyak akan membuat kemelesetan?

Melihat pengalaman China, jika pembuat dasar di seluruh dunia bertindak cepat untuk menahan wabak dan merangsang ekonomi tepat pada waktunya, ekonomi global dapat mengalami kerosakan yang kurang intensif.

Sebagai Presiden Xi tiba di Wuhan minggu ini untuk lawatan pertamanya ke pusat wabak itu, Beijing percaya yang terburuk sudah berakhir. Tindakan yang cepat dan ditentukan dapat bererti perbezaan antara kesan ekonomi yang teruk dan kesan ekonomi yang sederhana.

Penafian: Bahan ini tidak boleh dijadikan dasar untuk membuat keputusan pelaburan, atau juga ditafsirkan sebagai saranan untuk melakukan transaksi pelaburan. Berniaga aset digital melibatkan risiko yang besar dan boleh mengakibatkan kehilangan modal yang anda laburkan. Anda harus memastikan bahawa anda memahami sepenuhnya risiko yang terlibat dan mempertimbangkan tahap pengalaman, objektif pelaburan anda dan mendapatkan nasihat kewangan bebas jika perlu.

Ikuti OKEx pada:

Steemit: https://steemit.com/@okex-official

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me