Penurunan harga BTC: Membongkar penarikan balik utama pertama Bitcoin pada tahun 2021

Melihat apa yang menyebabkan Bitcoin turun $ 7,000 pada hari Isnin, 4 Januari, dan pelajaran yang dapat diambil dari pembetulan harga

Bitcoin menyaksikan pembetulan pertama tahun ini pada hari Isnin, 4 Januari, ketika harganya turun dari paras tertinggi pada Ahad pada $ 34,793, mengikut harga Indeks OKEx BTC, ke titik terendah $ 27,793 sekitar jam 10:00 pagi UTC – penurunan 20% . Secara kebetulan, kejatuhan itu memenuhi jurang niaga hadapan BTC terbesar CME Group dalam masa 12 jam selepas pembukaannya.

Menurut data TradingView, niaga hadapan CME Bitcoin ditutup pada Jumaat lalu pada $ 29,220 dan dibuka UTC pada malam Ahad pada $ 33,405, yang telah mewujudkan jurang $ 4,185. Jurang perdagangan ini terbentuk kerana CME Group, sebagai institusi kewangan tradisional, hanya beroperasi dari hari Isnin hingga Jumaat, dan tidak dapat menggambarkan lonjakan atau kejatuhan Bitcoin pada hujung minggu.

Walaupun jurang dalam niaga hadapan CME Bitcoin yang dipenuhi dengan penurunan harga adalah pemerhatian yang menarik, penarikan balik utama pertama Bitcoin tahun ini, pada dasarnya, didorong oleh pasaran runcit "takut hilang" dan rindu tinggi mereka.

Jurang niaga hadapan CME Bitcoin telah diisi semasa penurunan Isnin, tetapi beberapa jurang dari bulan November masih ada. Sumber: TradingView

Dengan Bitcoin terus mencatat rekod baru sejak pertengahan Disember, pasaran berada dalam keadaan hiruk-pikuk, dan penurunan pada hari Isnin melanda. Minat terbuka gabungan dalam niaga hadapan Bitcoin telah mencapai paras tertinggi sepanjang masa $ 10.7 bilion pada hari Ahad, tetapi pembetulan besar pada hari Isnin membubarkan $ 2 bilion yang mengejutkan di bursa. Kali terakhir kami melihat pembubaran yang besar adalah penarikan balik $ 3,200 satu hari pada 25 November 2020, ketika Bitcoin berjalan di bawah $ 20,000.

Keperitan panjang Isnin memberi kesan buruk kepada peserta pasaran yang telah menambah kedudukan panjang mereka pada hujung minggu. Walau bagaimanapun, kemunduran pantas dan kuat di pasaran lembu sebenarnya tidak begitu biasa.

Kedudukan bernilai hampir $ 2 bilion di bursa telah dibubarkan pada jam 8:00 malam UTC pada 4 Januari. Sumber: bybt

Melihat kembali carta niaga hadapan suku tahunan OKEx semasa pasaran bull 2017, terdapat banyak penurunan sebanyak 25% atau lebih, termasuk perubahan satu hari sebanyak 36% dan pembetulan lebih daripada 50% dalam dua minggu. Walau bagaimanapun, ini tidak berjaya menghentikan aliran menaik jangka panjang Bitcoin.

Pasaran bull tidak berjalan lancar, kerana hampir semua fasa kenaikan yang cepat diikuti oleh pembetulan harga. Yang dikatakan, dibandingkan dengan besarnya kemunduran pada tahun 2017, pasaran lembu semasa jauh lebih lemah. Dalam senario semasa, pengaruh berlebihan dan sentimen FOMO adalah penyebab utama, seperti yang kita bincangkan di bawah.

Penurunan harga di pasaran lembu 2017 lebih ketara. Sumber: Tradingview

Data OKEx selama tujuh hari terakhir menunjukkan kenaikan leverage yang melampau. Nisbah panjang / pendek BTC naik dengan cepat dari 0.92 hingga 1.55 antara hari Ahad dan Isnin pagi, sementara nisbah pinjaman margin BTC di pasaran leverage spot melonjak dari 14 hingga 25 dalam jangka masa yang sama.

Sementara itu, kadar pembiayaan pertukaran BTC yang berterusan juga mencapai 0.25% atau lebih setiap 8 jam yang mengejutkan. Dengan pelabur runcit menambah kedudukan panjang dan membayar yuran yang tinggi, kejatuhan berikutnya dijangka ketika harga mulai turun dan ada tergesa-gesa untuk keluar – iaitu, tekanan panjang.


Data OKEx menunjukkan peniaga runcit terus meningkatkan kedudukan panjang dengan menambahkan leverage. Sumber: OKEx

Petunjuk teknikal juga menandakan penurunan selepas perhimpunan Ahad. Pada carta OKEx BTC / USDT selama satu jam di bawah, kita dapat dengan jelas melihat perbezaan penurunan pada penunjuk RSI setelah desakan pagi Ahad. Harga membuat kenaikan baru $ 34,786 di OKEx, tetapi penunjuk RSI tidak dapat melangkah lebih jauh. Selain itu, penguncupan dalam jumlah juga dapat dilihat, menunjukkan bahawa pembelian runcit telah habis.

Perbezaan bearish pada penunjuk RSI pada carta setiap jam, disertai oleh penurunan jumlah. Sumber: TradingView

Sementara itu, sentimen FOMO di kalangan pelabur runcit yang menghasilkan permainan leverage tinggi dapat dilihat dalam carta Umur Hasil Transaksi Tidak Terpakai di bawah.

Penunjuk UTXO Age menunjukkan wang baru memasuki pasaran pada minggu terakhir. Sumber: Ke DalamBlok

Penunjuk UTXO Age mengukur jumlah urus niaga yang dibuat dan mengkategorikannya mengikut jangka masa. Peningkatan UTXO jangka pendek menunjukkan jumlah urus niaga baru yang tinggi. Khususnya, UTXO sehari hingga satu minggu melonjak 22.63% baru-baru ini, menunjukkan lebih banyak wang baru memasuki pasaran berbanding jangka masa sebelumnya.

Ringkasnya, peniaga runcit yang bergegas menggunakan leverage yang tinggi untuk jangka masa panjang kehilangan paling banyak dalam penurunan ini. Tindakan harga Isnin berfungsi sebagai peringatan kepada semua bahawa pembetulan semasa bull market cenderung lebih ganas, memaksa penurunan harga. Mulai sekarang, kita mungkin menjangkakan Bitcoin akan memasuki fasa penggabungan jangka pendek kerana peniaga runcit mengambil masa untuk pulih dari kerugian mereka, tetapi persoalan besarnya adalah, adakah kali ini benar-benar berbeza?

Bukan peniaga OKEx? Ketahui cara memulakan perdagangan!

OKEx Insights menyajikan analisis pasaran, ciri mendalam, penyelidikan asli & berita yang disusun daripada profesional crypto.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map