Penurunan BTC baru-baru ini dicetuskan oleh faktor makro, tetapi ikan paus terus terkumpul

Tinjauan mengenai penarikan semula Bitcoin terkini, faktor-faktor yang mendorongnya dan bagaimana ikan paus dibeli dari peniaga runcit.

Harga Bitcoin menjunam 27.88% dalam tiga hari, dengan lilin merah terbesar dilihat pada 11 Januari 2021, dan media tradisional mula menyebutnya sebagai permulaan pasaran beruang. Namun, pada hakikatnya, kejatuhan Bitcoin dari paras tertinggi sepanjang hari Jumaat lalu pada $ 41,998 kepada $ 30,287 semalam – mengikut harga Indeks OKEx BTC – hanya mengesan keuntungan yang dicapai baru-baru ini pada 2 Januari, ketika ia diperdagangkan sekitar $ 30,000 tahap.

Sementara itu, kami melihat tindakan membeli baru sejak petang semalam waktu Eropah, dan mata wang digital yang terkemuka kini kembali sekitar paras $ 33,000, yang menjadikan kenaikan YTDnya sekitar 15%.

Dalam ulasan pasaran ini, kami akan memberikan lebih banyak konteks kepada pergerakan harga Bitcoin baru-baru ini, dan membincangkan bagaimana ia dipengaruhi oleh faktor makroekonomi dan apa maksudnya bagi peniaga secara umum.

Bitcoin masih hijau walaupun penurunan pada hari Isnin hampir 30%. Sumber: OKEx

Penarikan balik Bitcoin tahun ini cenderung kurang dramatik

Peningkatan tajam semalam adalah bencana bagi pasaran derivatif, dengan kedudukan $ 2.5 bilion yang dilikuidasi pada hari Isnin, seperti data bybt. Angka ini melampaui pembubaran bernilai $ 1.74 bilion pada 3 Januari dan $ 1.87 bilion pada 25 November, dan sementara harga mempunyai kesan langsung terhadapnya, ini juga mencerminkan kenaikan turun naik baru-baru ini.

Pembubaran mencapai tahap tertinggi pada Isnin. Sumber: bybt

Walaupun turun naik memasuki fasa kenaikan pada bulan Disember, ia masih jauh dari tahun 2017, seperti yang ditunjukkan dalam carta di bawah. Secara purata, kemerosotan sekitar 35% berlaku setiap beberapa minggu semasa bull bull 2017, sementara turun naik 60 hari Bitcoin tidak melebihi 4% untuk jangka masa yang panjang sejak Jun 2020.

Turun naik 60 hari Bitcoin telah lebih rendah daripada 4% sejak Jun 2020. Sumber: Sukatan Syiling

Oleh kerana semakin banyak pelabur institusi memasuki pasaran kripto pada tahun lalu, kita menyaksikan turun naik yang menurun, dan kemungkinan besar kenaikan pada tahun ini jauh lebih dramatik berbanding kenaikan harga sebelumnya..

Kesalahan teknikal di bursa mendorong kenaikan harga

Coinbase pertukaran kripto yang diatur A.S. menderita yang lain gangguan teknikal semasa penjualan semalam. Ramai pengguna dilapor tidak dapat melaksanakan pesanan beli. Sementara itu, Kraken, pertukaran kripto Amerika kedua terbesar, juga menghadapi masalah. Oleh kerana beberapa pasaran derivatif Bitcoin menggunakan data dari kedua bursa sebagai komponen indeks, ini menyebabkan pembubaran lebih lanjut dalam niaga hadapan dan pertukaran.

Premium Coinbase sebelumnya kerana permintaan tinggi di A.S. hilang semasa penarikan balik Isnin. Kerana masalah teknikal, harga spot Coinbase, pada satu ketika, mempunyai premium negatif sekitar $ 1,000 berbanding OKEx.


Coinbase menyaksikan premium negatif lebih dari $ 1,000 kerana masalah teknikal. Sumber: TradingView

Penurunan Bitcoin dipengaruhi oleh pasaran tradisional

Dagangan Bitcoin sepanjang masa menjadikannya petunjuk utama yang bertindak balas terhadap selera risiko pasaran yang berubah pada hujung minggu. Kejatuhan Bitcoin seiring dengan penurunan aset berisiko lain dan juga aset tanpa faedah.

Pasaran saham A.S. jatuh untuk pertama kalinya dalam lima hari perdagangan pada hari Isnin setelah mencapai paras tertinggi sepanjang masa berturut-turut, yang cenderung sama seperti Bitcoin. Harga minyak juga menghentikan rentak kemenangan empat hari mereka sementara harga emas spot turun ke paras terendah enam minggu.

Sebab penurunan ini adalah kenaikan hasil perbendaharaan 10 tahun A.S. setelah Demokrat memenangi dua kerusi Senat Georgia. Hasil menembusi halangan 1% yang penting pada Jumaat lalu dan berada di atas 1,15% setelah mencatat kenaikan mingguan terbesar sejak Jun. Pasaran bon juga berada di bawah tekanan di tengah ketakutan bahawa Kongres yang dikendalikan oleh Demokrat dapat meringankan lagi dasar fiskal, meningkatkan jangkaan inflasi.

Pasaran pada masa ini lebih mementingkan hasil yang lebih tinggi dan pengurangan kecairan. Stok pertumbuhan juga cenderung dibatasi oleh kos pinjaman dalam dolar, dan itu mempengaruhi Bitcoin, kerana baru-baru ini bergerak lebih sejajar dengan stok teknologi besar, seperti Tesla, yang menjunam 7.8% pada hari Isnin.

Meningkatnya hasil perbendaharaan dan indeks dolar menekan aliran menaik pada aset berisiko. Sumber: CNBC

Di samping itu, indeks dolar, yang berkorelasi negatif dengan komoditi, juga naik lebih tinggi minggu lalu, menguatkan pasaran yang sebelumnya terlalu panas. Boleh dikatakan bahawa penjualan pada hari Isnin hanya tertunda "pembetulan sihat" kerana harga aset, yang meningkat sejak bulan Mac, menjadi semakin spekulatif.

Beberapa petunjuk menunjukkan sentimen yang terlalu panas

Sentimen pasaran yang terlalu panas menjadi lebih jelas apabila Bitcoin terus membuat kenaikan baru. Kadar pendanaan untuk pertukaran berterusan telah meningkat pada minggu lalu dan jauh lebih tinggi dibandingkan dengan lonjakan masa lalu. Trend ini menunjukkan bahawa pasaran terlalu banyak memanfaatkan dan peniaga terlalu konsisten dalam arah pertaruhan mereka.

Dua tempoh pendanaan yang sangat tinggi pada tahun 2021 menunjukkan pasaran yang terlalu panas dan risiko penurunan. Sumber: bybt

SOPR yang disesuaikan (iaitu, nisbah keuntungan keluaran yang dibelanjakan) memberikan isyarat yang lebih tepat mengenai urus niaga jual beli sebenar. Penunjuk ini memuncak pada tahun 2017 setelah kenaikan tiga bulan dari titik semula sifar. Situasi sekarang serupa, dan indikator menunjukkan bahawa pengambilan untung dapat terjadi pada bila-bila masa, walaupun prospek jangka panjang tetap meningkat.

Data dalam rantaian menunjukkan bahawa pasaran berada di bawah tekanan penjualan pengambilan untung. Sumber: Kaca kaca

Tangan lemah menjual Bitcoin ke ikan paus

Perubahan besar pertama dalam kitaran kenaikkan ini telah selesai dan kos purata kemasukan bagi pendatang baru di ruang ini lebih tinggi. Tangan lemah dijual dengan segera dalam perjalanan turun, sementara pelabur yang bullish jangka panjang terus membeli. Kami melihat bahawa jumlah alamat dengan baki lebih dari 1,000 BTC terus meningkat, tidak terpengaruh oleh penarikan semula terkini.

Paus belum terjejas oleh retracement terbaru dan terus mengumpulkan Bitcoin. Sumber: Kaca kaca

Bukan peniaga OKEx? Ketahui cara memulakan perdagangan!

OKEx Insights menyajikan analisis pasaran, ciri mendalam, penyelidikan asli & berita yang disusun daripada profesional crypto.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map