Penarikan balik harga BTC meninggalkan pelaku pasaran yang terlalu banyak dengan kerugian besar

Market Watch Weekly adalah tinjauan mengenai pasaran dan perkembangan kripto setiap minggu.

Selepas kenaikan pesat selama empat minggu berturut-turut dan mencabar tahap harga psikologi $ 40,000, Bitcoin akhirnya mengalami penjualan besar pada petang Ahad, dan penurunan terus meluas menuju ke hari Isnin. Dalam 24 jam terakhir, harga Bitcoin menjunam lebih dari 20%, dari tahap $ 41,000 hingga serendah $ 32,250, mengikut harga Indeks OKEx BTC, dan sebahagian besarnya menghilangkan keuntungan dari minggu sebelumnya. Penarikan balik terkini telah dibubarkan $ 2.68 bilion kedudukan bernilai di bursa derivatif. 

Sebelum ini, walaupun Bitcoin telah menembus $ 40,000, jangkaan telah menjadi jenuh dan perbezaan bearish dapat dilihat pada indikator RSI dalam jangka masa yang lebih rendah. Sementara itu, penguncupan jumlah dagangan tidak dapat mendorong harga ke paras tertinggi baru.

Kali terakhir kami melihat penurunan 20% adalah hujung minggu pertama Januari apabila pembelian yang kuat dengan cepat mendorong harga kembali kepada $ 30,000. Namun, selama 24 jam terakhir, harga terus mencatatkan rendah, dan daya beli tidak sekuat kali terakhir. Namun, memandangkan sentimen pasaran baru-baru ini, ini dapat menjadi pembetulan sementara sebelum harganya mencecah $ 40,000 lagi.

Bitcoin mengalami penurunan sebanyak 20% + dalam seminggu. Sumber: TradingView

Beberapa institusi menangkap risiko yang semakin hampir

Kami juga menyatakan bahawa penurunan Bitcoin menunjukkan adanya korelasi dengan pasaran tradisional. Sampai tahap tertentu, sifat perdagangan Bitcoin 24 jam menjadikannya petunjuk utama, memberi respons sebelum pasaran biasa. Harga niaga hadapan emas dan S&Niaga hadapan P 500 masing-masing jatuh sebanyak 1.5% dan 0.8%, selepas dibuka pada hari Ahad petang UTC. Sebab di sebalik keadaan ini adalah jangkaan pasaran terhadap kadar faedah yang lebih tinggi, yang tercermin dalam lonjakan niaga hadapan indeks dolar setelah pembukaan awal pagi ini. Kenaikan kadar faedah secara keseluruhan akan mencecah harga aset berisiko dan juga aset tanpa faedah seperti emas.

Faktor risiko makro ini mungkin dipergunakan oleh beberapa pelabur institusi. CME mengemas kini niaga hadapan Bitcoin terbarunya (mulai 5 Januari) data kedudukan pada 9 Januari. Tempoh pelaporan ini merangkumi penembusan bersejarah Bitcoin di atas tanda $ 30,000, tetapi ia juga merangkumi penarikan balik mendalam sekitar $ 7,000 pada 4 Januari..

Selama ini, dana leverage meningkatkan kedudukan pendek mereka dari 8,466 menjadi 9,058 dan mengurangkan kedudukan panjang mereka dari 3,679 menjadi 3,544. Ini bermaksud dana leveraj menunjukkan sikap menurun yang jelas terhadap jangka pendek.

Sebaliknya, akaun yang dilaporkan lain terus berlanjutan, dengan kedudukan panjang meningkat dari 2,123 menjadi 2,672, dan kedudukan pendek hanya meningkat dari 235 menjadi 261. Akaun yang tidak dilaporkan melakukan pergerakan yang sama, dengan kedudukan panjang melonjak dari 3,165 ke 3,343 sementara pendek jawatan hanya ditambah 54.

Data niaga hadapan CME Bitcoin – Jumlah dana leveraged, jangka panjang berbanding pendek. Sumber: Quandl

Keuntungan pertengahan minggu yang tajam dibuat untuk kerugian hujung minggu

Oleh kerana penurunan harga pada hari Isnin, kami telah mengira hasil altcoin utama dari tengah malam Isnin lalu hingga 6:00 pagi UTC Isnin ini. Walaupun terdapat penurunan besar, masih banyak altcoin yang memperoleh hasil positif kerana kenaikan pesat pada separuh pertama minggu lalu.

Stellar’s Lumen (XLM) melonjak 180% dalam tiga hari pertama perdagangan minggu lalu dan kemudian memulakan penurunan semula yang dramatik, tetapi ia masih bertahan dengan kenaikan 66.77%. Bitcoin Cash (BCH) dan Bitcoin SV (BSV) juga mencatatkan pulangan positif masing-masing sebanyak 11.40% dan 5.47%. Pada masa yang sama, Ether (ETH) merosot ke $ 1,000 sebelum sedikit pulih dalam beberapa jam terakhir, menyedari 5.23% sederhana pada minggu ini. 

Pulangan mingguan altcoin utama, 1/4 hingga 6:00 pagi UTC 1/11. Sumber: TradingView

Penyedia kecairan menarik dana besar dari kumpulan

Maker (MKR) tidak diragukan lagi adalah token DeFi yang paling mengagumkan minggu lalu, kerana kenaikannya menjadikan harganya menjadi $ 1,900 pada hari Sabtu sebelum jatuh kembali ke tahap $ 1,300 berikutan pasaran yang lebih luas, tetapi ia masih dapat bertahan hingga 88%. Di samping itu, Synthetic (SNX) dan Loopring (LRC) lebih tahan semasa pembetulan besar, memperoleh pulangan mingguan masing-masing 20.51% dan 14.45%. 

Pulangan mingguan token DeFi utama, 1/4 hingga 6:00 pagi UTC 1/11. Sumber: TradingView

Pada hari Sabtu, jumlah nilai yang terkunci dalam protokol DeFi telah meningkat ke paras tertinggi $ 32.8 bilion, tetapi kenaikan harga token seterusnya menjadikannya sekitar $ 28.500.000, seperti data DeBank. Penarikan cepat penyedia kecairan dari kumpulan juga membuat kenaikan harga gas di Ethereum.

Tiga nama teratas semasa dari segi TVL adalah token WBTC yang disatukan BTC, Pembuat protokol pinjaman dan pertukaran pertukaran yang tidak terdesentralisasi (UNI). Dan lima protokol DeFi teratas semuanya menyaksikan penurunan TVL lebih daripada 10% dalam 24 jam terakhir.

Nilai keseluruhan dikunci dalam DeFi. Sumber: DeBank

Melihat ke hadapan minggu ini

Dengan Parti Demokrat di Amerika Syarikat berjaya menguasai Dewan dan Senat, pusingan kedua pakej rangsangan bernilai trilion dolar dijangka terus maju. Peserta pasaran masih perlu melihat kesan kemungkinan pembalikan dalam indeks dolar di pasaran saham dan juga Bitcoin.

Bukan peniaga OKEx? Ketahui cara memulakan perdagangan!

OKEx Insights menyajikan analisis pasaran, ciri mendalam, penyelidikan asli & berita yang disusun daripada profesional crypto.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map