Niaga hadapan Bitcoin mencerminkan negatif jangka pendek ketika peniaga mencari titik terendah

Futures Friday adalah tinjauan mingguan mengenai niaga hadapan Bitcoin suku tahun di OKEx.

Minggu lalu menyaksikan Bitcoin (BTC) OKEx Quarterly Futures (BTCUSD1225) menyatukan pada hujung minggu sebelum mengumpul pada hari Isnin. Kontrak ini mencatatkan paras tertinggi $ 11,185 pada hari bekerja pertama, bersamaan dengan lonjakan pasaran spot dari sekitar $ 10,750 hingga $ 10,950.

Namun, kenaikan itu segera diikuti oleh pembetulan yang menjadikan harganya serendah $ 10,780. Baru semalam, pada 1 Oktober, harga niaga hadapan mencecah $ 11,185 sekali lagi, tetapi apa yang diikuti adalah penurunan mendadak ke paras sekitar $ 10,500 sebelum pemulihan yang sederhana menjadikannya pada harga semasa $ 10,630.

Melihat data niaga hadapan, terutamanya nisbah panjang / pendek, kita dapat melihat kurangnya keyakinan terhadap prestasi jangka pendek BTC. Terutama, nisbah panjang / pendek mencatat nilai terendah pada 28 September dan tetap diredam walaupun tunjuk perasaan pada Isnin. Minat dan jumlah terbuka menyaksikan peningkatan yang baik menjurus kepada pergerakan harga pada hari Isnin dan Khamis.

Walau bagaimanapun, bergerak ke depan, pasaran kelihatan sensitif terhadap perkembangan teknikal dan asas, terutama tindakan peraturan di ruang kripto dan perkembangan politik di Amerika Syarikat.

Niaga Hadapan Suku Tahunan OKEx BTC (BTCUSD1225). setakat 8:00 pagi UTC pada 2 Oktober. Sumber: OKEx

Pembacaan data perdagangan OKEx

Lawati halaman data perdagangan OKEx untuk meneroka lebih banyak petunjuk.

Nisbah panjang / pendek BTC

Nisbah panjang / pendek mencatat nilai tertinggi minggu ini, 0.91, Jumaat lalu, selepas itu terus menurun, walaupun harga menyatukan dan akhirnya naik pada hari Isnin. Pada saat harga kontrak suku tahunan BTC telah meningkat, nisbah panjang / pendek berada pada 0.76. Fakta bahawa nisbah turun ketika harga meningkat menunjukkan kurangnya keyakinan umum pada segmen runcit, yang berlaku pada penurunan harga berikutnya pada hari Selasa.

Puncak seterusnya dalam nisbah datang pada hari Rabu, ketika menyentuh 0,88 dan sesuai dengan pembalikan harga untuk kontrak niaga hadapan. Namun, sekali lagi, ketika harganya melonjak ke $ 11,000, kami melihat nisbah turun hingga ke 0,76.

Akhirnya, puncak terakhir, sekali lagi pada 0,88, datang pada hari Khamis, setelah penurunan harga utama berlaku, menunjukkan percubaan dari peniaga untuk membuka rindu pada kemungkinan harga terendah. Walau bagaimanapun, nisbah jatuh ke 0,77 sekali lagi, diikuti oleh penurunan harga yang lain sehingga kontrak ini turun ke paras terendah minggu ini pada $ 10,508.

Sentimen pasaran yang dicerminkan oleh nisbah panjang / pendek pada minggu ini jelas negatif, dengan percubaan untuk bertahan lama pada tahap sokongan hanya untuk mengambil keuntungan dan menaikkan harga setiap masa. Tindakan perdagangan ini jelas memberi banyak tekanan pada harga Bitcoin, mendorongnya ke paras terendah dan rendah.

Masa Pengumpulan Data: 9/25 hingga 10/2. Sumber: OKEx

Nisbah panjang / pendek membandingkan jumlah pengguna yang membuka posisi beli berbanding dengan kedudukan pendek yang membuka. Nisbah dikumpulkan dari semua niaga hadapan dan pertukaran berterusan, dan sisi panjang / pendek pengguna ditentukan oleh kedudukan bersih mereka di BTC.

Di pasaran derivatif, setiap kali posisi beli dibuka, itu diimbangi oleh kedudukan pendek. Jumlah kedudukan panjang mesti sama dengan jumlah kedudukan pendek. Apabila nisbahnya rendah, ini menunjukkan bahawa lebih banyak orang memakai seluar pendek.

Asas BTC

Premium niaga hadapan suku tahunan kekal positif sepanjang minggu lalu, mencatat nilai tertinggi $ 211 semasa kenaikan harga pada hari Isnin, dan nilai terendahnya $ 140, sepadan dengan paras terendah hari ini $ 10,508.

Fakta bahawa pasaran masih diperdagangkan pada masa depan suku tahunan dengan premium menunjukkan optimisme jangka pendek walaupun jangka pendek negatif dipamerkan di pasar minggu lalu.

Masa Pengumpulan Data: 9/25 hingga 10/2. Sumber: OKEx

Penunjuk ini menunjukkan harga niaga hadapan suku tahunan, harga indeks spot dan juga perbezaan asas. Asas masa tertentu sama dengan harga niaga hadapan suku tahunan tolak harga indeks spot.

Harga niaga hadapan menggambarkan jangkaan peniaga mengenai harga Bitcoin. Apabila asasnya positif, ini menunjukkan bahawa pasaran adalah bullish. Apabila asasnya negatif, ini menunjukkan bahawa pasaran menurun.

Asas niaga hadapan suku tahunan dapat menunjukkan arah aliran pasaran jangka panjang dengan lebih baik. Apabila asasnya tinggi (sama ada positif atau negatif), ini bermakna ada lebih banyak ruang untuk arbitraj.

Minat dan jumlah dagangan terbuka

Minat terbuka menyaksikan penurunan besar pada hari Jumaat yang lalu dengan masa depan suku tahun sebelumnya berakhir dan menyambung semula kenaikan menjelang kenaikan harga pada hari Isnin. Pada hari Isnin, minat terbuka berjumlah lebih dari $ 829 juta, tetapi ia tidak turun dengan ketara walaupun harga turun naik. Sebenarnya, minat terbuka pada masa ini meningkat lebih tinggi, iaitu lebih dari $ 840 juta, menunjukkan tahap kepastian dalam tingkah laku dan harapan peserta pasaran.

Masa Pengumpulan Data: 9/25 hingga 10/2. Sumber: OKEx

Minat terbuka adalah jumlah berjangka / pertukaran berjangka yang belum ditutup pada hari tertentu.

Jumlah dagangan adalah jumlah dagangan niaga hadapan dan pertukaran berterusan dalam jangka masa tertentu.

Sekiranya terdapat 2,000 kontrak panjang dan 2,000 kontrak pendek dibuka, minat terbuka akan menjadi 2,000. Sekiranya jumlah dagangan melonjak dan minat terbuka menurun dalam jangka waktu yang singkat, ini mungkin menunjukkan bahawa banyak posisi ditutup, atau terpaksa dilikuidasi. Sekiranya jumlah dagangan dan minat terbuka meningkat, ini menunjukkan bahawa banyak posisi telah dibuka.

Nisbah pinjaman margin BTC

Nisbah pinjaman margin BTC kekal terikat dari Jumaat lalu hingga Rabu ini, melebihi 7.0 setiap kali. Walau bagaimanapun, trend berubah berikutan harga terendah pada hari Rabu, dan nisbah terus meningkat sejak, memuncak pada 9.06, bersamaan dengan harga yang jatuh ke titik terendah $ 10,508 hari ini.

Walaupun nisbahnya telah turun ke sekitar 8.2, ia masih jauh lebih tinggi daripada 7.3 pada hari Jumaat yang lalu dan menunjukkan optimisme pasaran mengenai harga yang turun sekitar $ 10,500.

Masa Pengumpulan Data: 9/25 hingga 10/2. Sumber: OKEx

Nisbah pinjaman margin adalah data perdagangan pasar spot yang menunjukkan nisbah antara pengguna yang meminjam USDT berbanding meminjam BTC dalam nilai USDT dalam jangka waktu tertentu.

Nisbah ini juga membantu peniaga untuk melihat sentimen pasaran. Umumnya, peniaga yang meminjam USDT bertujuan untuk membeli BTC, dan mereka yang meminjam BTC bertujuan untuk memendekkannya.

Apabila nisbah pinjaman margin tinggi, ini menunjukkan bahawa pasaran menaik. Apabila rendah, ini menunjukkan bahawa pasaran menurun. Nilai maksimum nisbah ini secara historis menunjukkan pembalikan arah aliran.

Wawasan peniaga

Hunain Naseer, Editor Kanan OKEx

Harga niaga hadapan suku tahunan agak tidak stabil sejak minggu lalu, dengan dua percubaan gagal untuk kekal di atas $ 11,000. Walaupun nisbah pinjaman margin dan dasar BTC menunjukkan beberapa optimisme, mereka percaya sentimen negatif pasaran ditunjukkan oleh nisbah panjang / pendek dan penambahan minat terbuka.

Carta harga juga mencatatkan corak double-down setelah penurunan harga hari ini, dan kami dapat menjangkakan tekanan menurun pada harga pada minggu yang akan datang dengan tahap rintangan baru telah terbentuk.

Dari segi cerah, hari ini rendah, pada $ 10,508 mungkin terbukti menjadi yang paling rendah buat masa ini kerana harga BTC memasuki penyatuan.

OKEx Insights menyajikan analisis pasaran, ciri mendalam dan berita yang disusun daripada profesional crypto.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map