Mungkin Menamatkan Kenaikan untuk Crypto tetapi Ketegangan Geopolitik Membawa Ketidakpastian: Market Watch Weekly

Pasar Mingguan Crypto

Minggu lepas Bitcoin (BTC) jatuh mendadak dalam dua hari pertama perdagangan, dari $ 9,000 hingga $ 8,700, sebelum cepat memulihkan kerugian pada hari Rabu. Ia naik semula pada hari Khamis kepada hampir $ 9,500, sebelum menandakan tinggi $ 9,749.3 untuk hari terakhir bulan Mei, seperti Tempat BTC OKEx harga.

Turun naik Bitcoin menghasilkan keuntungan 7.85 peratus sepanjang minggu, dan ia diperdagangkan sekitar $ 9,550 pada waktu akhbar. Sementara 10 altcoin teratas yang lain juga berwarna hijau, Ethereum (ETH), dengan beralih ke model bukti-taruhan yang muncul pada Q3, 2020, menunjukkan prestasi terbaik, dengan penghargaan 15 peratus dalam seminggu.

prestasi crypto pada bulan MeiPulangan mingguan cryptocurrency utama 5/25 – 5/31. Sumber: Tradingview

Altcoin bertambah besar pada bulan Mei

Indeks CryptoCompare Small-Cap masih mendahului pada bulan Mei, meningkat lebih daripada 20 peratus pada bulan tersebut. Indeks Cap Besar adalah lebih rendah berbanding, mencatat kurang dari 8 peratus pada tempoh yang sama.

Banyak altcoin memberikan pulangan yang besar sepanjang bulan lalu. Zilliqa (ZIL) meningkat hampir 150 peratus selepas Vitalik diluahkan sokongannya terhadap projek itu, sementara THETA dan OmiseGo (OMG) meningkat lebih daripada 80 peratus. Penggerak terkenal lain termasuk Cardano (ADA), VeChain (VET) dan 0X (ZRX), ketiga-tiganya memperoleh lebih daripada 40 peratus pada bulan Mei.

indeks crypotcompareIndeks Cap Kecil / Pertengahan / Besar kembali pada bulan Mei. Sumber: MVIS

Prestasi positif Mei memberi kesan kepada pulangan Jun

Melihat pulangan sejarah Bitcoin, ia meningkat rata-rata 5,31 peratus pada bulan Jun sejak 2013, dengan pertumbuhan negatif hanya dua tahun – -24,31 persen pada tahun 2013 dan -14,88 persen pada tahun 2018 – kedua-duanya semasa pasaran beruang. Lebih-lebih lagi, setiap kali bulan Mei adalah bulan positif, bulan Jun mengikutinya.

Bersejarah mengembalikan BitcoinPulangan bulanan sejarah BTC. Sumber: CoinMarketCap & OKEx

Sentimen berubah menaik di pasaran pilihan

Skew 1 bulan mundur secara dramatik dari 20 peratus lebih rendah kepada -9.6 peratus pada akhir Mei, seperti yang terjadi SkewData. Pergeseran ini menunjukkan bahawa panggilan lebih mahal daripada harga biasa, dan risiko turun naik lebih cenderung ke arah kenaikan.

Skew Volatiliti adalah perbezaan dalam turun naik tersirat (IV) antara kehabisan wang opsyen, pilihan pada wang, dan wang masuk pilihan. Corak ini menunjukkan sentimen bullish, menunjukkan bahawa peniaga bertaruh pada kenaikan harga masa depan, meningkatkan permintaan untuk pilihan panggilan.

BTC Skew 25dKecenderungan BTC 25d. Sumber: Skew

Lebih-lebih lagi, penyebaran antara turun naik tersirat (IV) tiga bulan Bitcoin dan turun naik sejarah (RV) telah meluas hingga 3 peratus sekarang, tahap tertinggi pada tahun lalu. Sekiranya IV terlalu rendah berbanding RV, harga opsyen dianggap tidak dinilai.

Dari segi sejarah, RV kebanyakannya lebih rendah daripada Bitcoin IV, kecuali untuk jangka waktu pendek sekitar bulan September 2019. Peniaga biasanya mengharapkan turun naik untuk bergerak ke arah rata-rata (meningkat apabila terlalu rendah, dan menurun ketika terlalu tinggi).

Petunjuk Volatiliti BTCBTCUSD – IV berbanding RV. Sumber: Skew

Analisis Teknikal Bitcoin

Bitcoin telah pulih di atas garis tren yang diuji pada awal Mei, melonjak rintangan $ 9,300 – $ 9,400 minggu lalu untuk menyokong. Walau bagaimanapun, kenaikan harga dihentikan pada $ 9,750, ditolak oleh paras tertinggi sebelumnya pada $ 9,800 dari 19 Mei. Melangkah ke hadapan, satu lagi ujian tinggi pertengahan Mei adalah mungkin minggu ini.

BTC / USDHarga Spot OKEx BTC. Carta 1H. Sumber: OKEx

Melihat ke hadapan minggu ini

Protes dan rusuhan di seluruh A.S. masih berterusan, seiring dengan gelombang baru yang semakin tinggi Ketegangan China-AS. Dari segi data makro, Pembuatan ISM data akan diterbitkan pada hari Isnin, sementara Tuntutan Pengangguran laporan akan dikeluarkan pada hari Selasa.

Walaupun secara historis Bitcoin menunjukkan korelasi dengan emas dan Yuan Tiongkok dalam tempoh ketidakpastian geopolitik yang meningkat, keadaan global yang belum pernah terjadi sebelumnya hari ini dapat mempengaruhi ruang dengan cara yang tidak dapat diramalkan.

Sementara itu, Matic Mainnet disiarkan secara langsung pada 31 Mei dan Zilliqa (ZIL) akan melengkapkan sokongan penuh pada bulan ini. Peningkatan Ethereum Classic (ETC) Phoenix Mainnet dijangkakan hari ini, 1 Jun, seperti yang dijelaskan coinmarketcal’s jadual, di samping token asli pertukaran OKEx, kelapan OKB membeli dan membakar.

Penafian: Bahan ini tidak boleh dijadikan dasar untuk membuat keputusan pelaburan, atau juga ditafsirkan sebagai saranan untuk melakukan transaksi pelaburan. Berniaga aset digital melibatkan risiko yang besar dan boleh mengakibatkan kehilangan modal yang anda laburkan. Anda harus memastikan bahawa anda memahami sepenuhnya risiko yang terlibat dan mempertimbangkan tahap pengalaman, objektif pelaburan anda dan mendapatkan nasihat kewangan bebas jika perlu.

OKEx Insights menyajikan analisis pasaran, ciri mendalam dan berita yang disusun daripada profesional crypto.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me