Laporan pasaran cryptocurrency bulanan: Tahun baru, rekod baru

Gambaran keseluruhan perkembangan dan prestasi pasaran crypto pada bulan Januari

Pengambilan utama

  • Bulan pertama tahun 2021 menyaksikan Bitcoin (BTC) dan Ether (ETH) menetapkan tahap tertinggi sepanjang masa dan permodalan pasaran cryptocurrency melebihi $ 1 trilion.
  • Harapan rangsangan meningkat setelah kemenangan Demokrat dalam pilihan raya A.S. Dengan vaksinasi yang semakin meningkat, ekonomi sedang menuju ke pemulihan berbentuk V, terutama ketika Fed terus memberikan sokongan.
  • Bitcoin sebahagian besarnya mengatasi aset global pada bulan Januari dan menunjukkan korelasi yang lebih besar dengan aset berisiko. Pemimpin pasaran juga menarik minat institusi.
  • Terdapat turun naik yang cukup besar pada bulan Januari kerana perdagangan aktif, yang menghasilkan jumlah dagangan sebanyak $ 717 bilion pada OKEx untuk bulan tersebut.
  • Altcoins mengatasi pulangan bulanan 14% Bitcoin, dengan duit syiling meme, DOGE, yang mendapat manfaat daripada saga Wall Street Bets.
  • Ether menunjukkan prestasi asas yang kukuh dan memperoleh pulangan bulanan sebanyak 78%. Token DeFi juga melambung tinggi ketika pasar nampaknya menilai mereka dengan penilaian yang lebih tinggi.

Ringkasan persekitaran makro

Bekalan dolar A.S. telah bergerak ke arah utara sejak wabak itu bermula. Federal Reserve komited untuk meneruskan pembelian bon, dan kadar pinjaman jangka pendek kekal hampir pada sifar pada bulan Januari. Pasaran percaya bahawa selagi Fed mengekalkan kedudukannya sekarang, adalah selamat untuk terus melabur. Hasilnya, harga aset global mendapat keuntungan daripada penawaran wang yang banyak.

Dengan vaksinasi yang semakin meningkat, ekonomi A.S. cenderung berakhir dengan pemulihan berbentuk V. Pendahuluan pemulihan seperti itu adalah Indeks Dolar A.S. yang mencatat kenaikan arah aliran pada bulan Januari, meningkat 0.7%. Walaupun kenaikan dolar telah menekan aset berisiko pada bulan Januari, pakej rangsangan berikutnya oleh pentadbiran Biden kemungkinan akan membatasi kenaikan dolar.

Sementara itu, hasil perbendaharaan telah meningkat kepada 1.10%, tahap yang tidak dapat dilihat sejak kemalangan pada Mac lalu. Keluk yang semakin meningkat adalah isyarat bahawa pelabur menjangkakan inflasi yang lebih tinggi pada tahun-tahun mendatang. Jangkaan inflasi ini dan modal yang terlalu banyak di pasaran telah menentukan tahap yang baik untuk Bitcoin.

Lebih-lebih lagi, pergerakan Wall Street Bets membawa ketidakstabilan umum ke pasaran pada akhir Januari, dengan saham jatuh dan Indeks Volatiliti mengepam 60% pada 27 Januari. Gamestop dan AMC mundur pada akhir Januari, bagaimanapun, dan nampaknya bahawa kisah WSB akan berakhir.

Dari segi sejarah, Bitcoin berprestasi lebih baik dalam tempoh turun naik pasaran yang menurun. Walau bagaimanapun, populariti naratif anti-penubuhan di media sosial mendorong lebih banyak perhatian kepada Bitcoin dan kewangan yang terdesentralisasi.

Penawaran wang dan jangkaan inflasi yang melimpah menetapkan tahap yang baik untuk Bitcoin. Sumber: TradingView

Persembahan aset global

Dari perspektif hasil, Bitcoin mengatasi aset global pada bulan Januari dengan pulangan bulanan 14.2%, mengikut harga spot OKEx BTC. Harga spot minyak mentah TWI melonjak 7.5% di tengah pemulihan ekonomi, berada di kedudukan kedua. Titik emas mengalami penjualan disebabkan peningkatan selera risiko pasaran, jatuh 2.7% pada bulan tersebut.

Pasaran saham menyaksikan prestasi yang berbeza pada bulan Januari, dengan S&Indeks P 500 berakhir 1% lebih rendah kerana saham biru jatuh di tengah-tengah saga WSB sementara ekuiti pasaran baru muncul mencatatkan pulangan positif. Pulangan kukuh dari Greater China menyumbang kepada pulangan bulanan Indeks MSCI Asia ex-Japan sebanyak 4.1%, sementara itu, Indeks Pasaran Baru MSCI meningkat 3.1%.

Bitcoin sebahagian besarnya mengatasi aset global pada bulan Januari. Sumber: OKEx, JPMorgan Chase

Minat institusi dalam Bitcoin terus meningkat apabila mata wang digital menetapkan rekod baru. MicroStrategy sekali lagi membuat pelaburan besar ke dalam cryptocurrency paling utama dan menjadikan jumlah pelaburan BTC syarikat itu mencapai lebih dari 70,000 syiling. Penambang Crypto Marathon Patent Group membeli $ 150 juta Bitcoin semasa penurunan harga pada pertengahan Januari dan terdapat trend jelas syarikat membangun Perbendaharaan Bitcoin

Bahkan Ray Dalio, pengasas Bridgewater Associates, mengubah sikapnya terhadap cryptocurrency dan mengatakan Bitcoin adalah "satu penemuan." Dia juga menganggap cryptocurrency sebagai pelaburan untuk melindungi pelanggan daripada penurunan nilai mata wang fiat.

Perlu juga diperhatikan bahawa korelasi Bitcoin selama 90 hari dengan S&Indeks P 500 melantun semula pada bulan Januari, meningkat dari tahap 0.1 hingga setinggi 0.21. Pada beberapa hari perdagangan, Bitcoin menyaksikan pergerakan yang diselaraskan dengan pasaran saham di sekitar waktu terbuka pasaran saham A.S..

Hubungan Bitcoin dengan emas, sebaliknya, menurun dari 0,07 menjadi -0,07. Ini menunjukkan bahawa, pada tahap ini, Bitcoin dilihat lebih sebagai aset risiko alternatif daripada aset safe-haven.

Korelasi Bitcoin dengan pasaran saham meningkat, sementara korelasi dengan emas menurun. Sumber: Sukatan Syiling

Sentimen perdagangan Januari di OKEx

Pada separuh pertama Januari, ketika harga Bitcoin melonjak dari $ 30,000 menjadi lebih dari $ 40,000, sentimen pasaran menjadi terlalu panas. Premium untuk niaga hadapan suku tahunan meningkat dari 3% hingga 6%, dan kadar pembiayaan selama lapan jam untuk pertukaran berterusan berulang kali meningkat kepada 0.15% pada OKEx.

Premium pada masa depan suku tahunan BTC sepenuhnya mencerminkan perubahan sentimen pasaran pada bulan Januari. Sumber: OKEx

Bitcoin mengalami dua penambahbaikan utama pada separuh pertama Januari. Peningkatan 21% pada 3 Januari dengan cepat ditarik oleh daya beli yang hiruk-pikuk, dan harganya meneruskan pergerakan menaik, menetapkan harga tertinggi sepanjang masa yang hampir dengan $ 42,000. Peningkatan semula kedua sekitar 11 Januari bersamaan dengan penurunan aset risiko lain disebabkan oleh peningkatan hasil dalam nota perbendaharaan dan indeks dolar. Penurunan ini menyaksikan Bitcoin kehilangan 28% nilainya dalam tiga hari, dan peserta pasaran tertanya-tanya apakah pasaran beruang telah tiba.

Peningkatan kedua juga menyumbang kepada sentimen pasaran yang lemah pada separuh kedua Januari. Premium niaga hadapan suku tahunan turun di bawah 2%; Sementara itu, kedua-dua nisbah panjang / pendek dan minat terbuka menurun dengan cepat.

Sama seperti pasaran berubah pesimis, Elon Musk mengemas kini bio Twitternya dengan kata #Bitcoin pada 29 Januari. Cryptocurrency terkemuka segera meningkat 20% sebagai tindak balas. Ini juga menjadi sorotan terakhir pada bulan Januari sebelum Bitcoin memberikan sebahagian besar "Perhimpunan Elon" keuntungan.

Lonjakan dan lonjakan mendorong jumlah dagangan bulanan ke tahap tertinggi sepanjang masa di OKEx. Sumber: OKEx

Pasaran yang dipenuhi dengan kenaikan baru dan retracement yang tajam membolehkan jumlah dagangan mencapai tahap rekod pada bulan Januari. OKEx menghasilkan jumlah keseluruhan $ 717 bilion, dengan niaga hadapan berjumlah 55% daripadanya. Selain itu, instrumen yang paling banyak diperdagangkan di OKEx, masa depan suku tahunan BTC yang dipinggirkan duit syiling, menetapkan jumlah satu hari tertinggi dalam sejarah, pada $ 7.2 bilion pada 11 Januari. Instrumen lain juga menyaksikan kenaikan jumlah pada hari yang sama. Lebih-lebih lagi, minat terbuka BTC pada OKEx menetapkan tertinggi baru sepanjang masa pada $ 2,42 bilion pada 19 Januari sebelum jatuh kembali ke paras bawah $ 2 bilion, ketika bull mula menutup kedudukan mereka untuk mengambil untung.

Jumlah dagangan di OKEx mencapai $ 717 bilion pada bulan Januari, menetapkan rekod baru. Sumber: OKEx

Altcoin mengatasi BTC

Indeks altcoin-musim yang disediakan oleh Pusat Blockchain meningkat dari 14 hingga 57. Ini menunjukkan bahawa pada akhir Januari, 57% daripada 50 cryptocurrency teratas menunjukkan prestasi yang lebih baik daripada Bitcoin berbanding 90 hari terakhir.

Fenomena penting pada bulan Januari adalah ledakan sentimen anti-penubuhan – yang diketuai oleh Wall Street Bets – yang menggegarkan pasaran cryptocurrency. Dogecoin (DOGE) melonjak lebih dari 1,000% hanya dalam sehari setelah orang ramai WSB kononnya mengepam duit syiling meme. Koin itu terus menjadi tren kerana Elon Musk juga menyebutnya beberapa kali di Twitter, dan itu menjadikannya tempat teratas di antara sembilan cryptocurrency paling banyak diperdagangkan oleh jumlah spot OKEx.

XRP dan Lumen Stellar (XLM) juga disukai oleh Redditors. Pam yang diketuai WSB membolehkan XRP meraih keuntungan 122% pada bulan Januari. Sebelum ini, XRP menghadapi tekanan penjualan yang tinggi kerana tuntutan mahkamah yang diajukan oleh SEC A.S. Sementara itu, XLM melonjak 148%.

Polkadot (DOT) menyaksikan lonjakan harga yang pesat pada separuh kedua Januari kerana lelongan slot yang akan datang. Kejadian ini jelas meningkatkan permintaan untuk DOT dalam jangka pendek, dan berakhir bulan ini dengan pulangan 93%.

Taruhan Wall Street mendominasi pulangan altcoin Januari. Sumber: OKEx

Memandangkan kesan faktor luaran, harga DOGE terlepas dari Bitcoin pada bulan Januari, dengan faktor korelasi kurang dari 0.25. Begitu juga, XRP dan XLM tidak mempunyai korelasi lebih daripada 0.5 dengan cryptocurrency lain yang disenaraikan di atas.

DOGE mempunyai trend bebas pada bulan Januari, tidak dipengaruhi oleh pasaran yang luas. Sumber: OKEx

Ether menunjukkan asas yang kuat

Tiga tahun selepas ledakan ICO, Ether sekali lagi mencapai tahap tertinggi sepanjang masa di atas $ 1,400 pada bulan Januari, merealisasikan pulangan bulanan 78%. Turun naik Ether secara historis lebih tinggi daripada Bitcoin, dan ini tidak berubah pada bulan Januari. Kedua-dua pemimpin pasaran menyaksikan turun naik ke paras tertinggi pertengahan April. Walau bagaimanapun, pada bulan Januari, Ether mengejar jauh lebih sedikit daripada Bitcoin, dan perhimpunannya lebih mapan. Ini ditunjukkan dalam kenyataan bahawa pulangan pelaburan ETH selama 30 hari tidak turun terlalu banyak pada akhir bulan.

Ether menunjukkan kenaikan yang lebih mampan dan turun naik yang lebih tinggi pada bulan Januari. Sumber: Sukatan Syiling

Sehingga 31 Januari, jumlah nilai yang terkunci di rangkaian Ethereum mencapai $ 28 bilion, meningkat 80% berbanding bulan sebelumnya, seperti data oleh Denyutan DeFi. Ketika pasaran DeFi terus meningkat, permintaan untuk Ether meningkat seiring.

Metrik utama untuk mengukur penggunaan cryptocurrency adalah jumlah yuran transaksi, yang mencerminkan permintaan sebenar dari pengguna yang membayar. Walaupun jumlah yuran transaksi Bitcoin (rata-rata 30 hari) adalah lima kali lebih tinggi daripada Ether pada Januari 2018, keadaan ini dibalikkan sepenuhnya pada Januari tahun ini, dengan jumlah yuran transaksi Ether sebanyak $ 10.7 juta tiga kali lebih tinggi daripada Bitcoin.

Namun, satu-satunya kebimbangan ialah jumlah alamat aktif Ether tidak meningkat secepat Bitcoin pada bulan Januari, yang mungkin disebabkan oleh bayaran gas yang tinggi menghalang pelabur runcit dengan dana yang kecil.

Jumlah yuran transaksi Ether tiga kali lebih tinggi daripada Bitcoin pada bulan Januari. Sumber: Sukatan Syiling

DeFi terus menjadi trend

Banyak token DeFi terkemuka mencecah harga tertinggi mereka pada bulan Januari, kerana pasaran memberikan harga yang lebih tinggi berdasarkan asas yang kukuh. Sebab lain di sebalik tunjuk perasaan ini ialah Pejabat Pengawal Mata Wang A.S. diterbitkan sebuah artikel berbincang "bank memandu sendiri" dibina berdasarkan protokol DeFi.

Di antara token DeFi yang disenaraikan oleh OKEx, token asli pertukaran terdesentralisasi tidak diragukan lagi adalah pemenang terbesar pada bulan Januari. Antaranya, Curve (CRV) dan Tokenlon (LON) mendahului sektor ini, dengan masing-masing pulangan sekitar 320%. Token protokol pinjaman AAVE dan protokol aset sintetik Synthetix (SNX) juga merealisasikan pulangan 245% dan 138% bulanan, masing-masing.

Lima untung teratas disapu oleh token DEX, dengan keuntungan bulanan purata 295%. Sumber: OKEx

Menurut Analisis Dune, Uniswap mendahului bursa terdesentralisasi dengan jumlah dagangan bulanan $ 25.9 bilion, diikuti oleh SushiSwap pada $ 12.2 bilion. Curve menduduki tempat ketiga dengan jumlah $ 6.3 bilion.

Uniswap dan SushiSwap kekal sebagai dua DEX teratas dari segi jumlah. Sumber: Analisis Dune

Keluk pertumbuhan jumlah pengguna DeFi terus meningkat, meningkat dari 1.18 juta hingga 1.32 juta sepanjang bulan. Protokol DeFi tanpa izin dan tanpa kepercayaan mungkin menyaksikan penggunaan yang dipercepat kerana platform seperti Robinhood berulang kali menghentikan aktiviti perdagangan biasa pada bulan Januari. Sebenarnya, perubahan paradigma dalam industri kewangan mungkin sudah berjalan.

Jumlah pengguna DeFi dari masa ke masa mengekalkan pertumbuhan yang tinggi. Sumber: Analisis Dune

Melihat ke hadapan

Data menunjukkan bahawa Februari secara historis merupakan bulan yang kuat untuk Bitcoin, dengan nilai kedua tertinggi 21% dan purata pulangan bulanan 17%. Berita mengenai pembelian Tesla bernilai $ 1.5 bilion Bitcoin telah membakar pasaran pada awal Februari, dan harganya telah memasuki wilayah yang belum dipetakan. Peniaga, bagaimanapun, harus mengawasi apakah pengambilan keuntungan dapat menyebabkan penurunan, seperti yang terjadi pada akhir Januari. Yang dikatakan, sentimen positif jangka panjang di sekitar Bitcoin kemungkinan akan tetap utuh.

Data sejarah menunjukkan Februari merupakan bulan yang kuat untuk Bitcoin. Sumber: CoinMarketCap, OKEx

Beberapa penurunan yang cepat pada bulan Januari menyebabkan tangan lemah membuang duit syiling mereka, sementara pelabur yang bullish jangka panjang terus membeli. Ini ditunjukkan oleh peningkatan jumlah alamat dengan baki lebih dari 1.000 BTC, walaupun terdapat retracement. Menurut data Glassnode, 201 paus baru telah muncul di carta selama sebulan, tanda bahawa institusi dan firma besar mungkin mulai mengumpulkan syiling. Pembelian yang dilakukan oleh Tesla boleh memberi kesan isyarat, dan itu dikhabarkan kos sekitar $ 33,000 setiap duit syiling kemungkinan akan menghasilkan harga minimum.

Paus terus mengumpulkan duit syiling semasa retracement tajam Januari. Sumber: Kaca kaca

Pelombong membuang pegangan mereka pada Januari. Indeks Kedudukan Miners (MPI) bermula sekitar 1,256, dan melonjak ke paras tertinggi pada 12,666 pada 17 Januari. Pada akhir Januari, indeks ini kembali ke 2.79. Oleh kerana pelombong telah membuka sejumlah besar syiling pada bulan Januari, bekalan dapat dikurangkan dalam jangka pendek.

MPI melonjak ke paras tertinggi pada bulan Januari. Sumber: CryptoQuant

Sebagai tambahan, pendedahan institusi telah dibuka dengan pelancaran niaga hadapan ETH di CME pada awal Februari. Laporan terbaru dari Syiling Syiling menunjukkan bahawa aliran masuk modal ke ETH telah tertumpu pada minggu-minggu kebelakangan ini. Terutama, Bank Rizab Persekutuan St. Louis menerbitkan sebuah Laporan penyelidikan DeFi, meneroka pasaran kewangan berasaskan kontrak pintar. Semua ini mendorong kita untuk percaya bahawa sentimen pasaran optimis terhadap ETH.

OKEx Insights menyajikan analisis pasaran, ciri mendalam dan berita yang disusun daripada profesional crypto.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map