Konflik AS – China Memberi Tekanan pada Aset Risiko – Crypto Market Daily

Aset risiko secara amnya menurun sejak 24 jam terakhir disebabkan oleh konflik yang semakin meningkat antara Amerika Syarikat dan China. Setelah yang pertama meminta yang terakhir untuk menutup konsulat jenderal di Houston pada hari Selasa, China mengumumkan tindakan balas pada hari Jumaat dengan memerintahkan A.S. untuk menutup konsulat di Chengdu.

Saham A.S. ditutup pada hari Khamis, terutamanya disebabkan oleh penurunan stok teknologi. Indeks Komposit Nasdaq jatuh 244.71 mata, atau 2.2%, sementara S&P 500 turun 40.36 mata, atau 1.23%. Tiga indeks utama pasaran saham China merosot secara kolektif pagi ini, dengan Indeks Komposit Shanghai turun hampir 4% – kehilangan tanda 3,200 mata.

Sementara itu, harga niaga hadapan emas mendekati paras tertinggi yang pernah ditutup. Harga niaga hadapan Ogos di New York Mercantile Exchange meningkat sebanyak $ 24.90, atau 1.3%, untuk ditutup pada $ 1.890 per auns. Dari carta bulanan, harga emas keluar dari corak cup-and-handle berpotensi menaik. Tahap rintangan seterusnya boleh menjadi puncak sejarah $ 1,923.

Bitcoin, sementara itu, gagal meneruskan kenaikannya dan memulakan penurunan setelah mencapai paras tertinggi $ 9,678, mengikut harga Indeks OKEx BTC. Ether (ETH), sebaliknya, melonjak 3,14% lagi kerana optimisme di sekitar testnet akhir ETH 2.0.

Jumlah permodalan pasaran cryptocurrency kekal pada $ 289 bilion. Begitu juga, dominasi Bitcoin tidak berubah, menurut data dari CoinGecko.

Cryptocurrency besar lain juga memasuki fasa penarikan balik, dengan Bitcoin Cash (BCH) dan EOS masing-masing jatuh 1.57% dan 2.27%. ChainLink (LINK) gagal menembusi rintangan $ 8.00 dan kembali ke tahap $ 7.70. Algorand (ALGO) menurun 6.8% besar dalam 24 jam terakhir.

Papan Indeks Token OKEx pada jam 8:00 pagi UTC. Sumber: OKEx

Minat terbuka keseluruhan untuk niaga hadapan BTC telah meningkat sebanyak 0.57% lagi menjadi $ 4.5 bilion di bursa utama, dengan OKEx memegang $ 910 juta dalam kedudukan. Peningkatan minat terbuka yang berterusan menyebabkan kegelisahan di pasaran cryptocurrency, kerana data sejarah menunjukkan bahawa biasanya berakhir dengan kemerosotan ketika minat terbuka terlalu besar.

Pertukaran faedah terbuka BTC berjangka ($ bilion). Sumber: miring

Penyenaraian baru di OKEx

Dua token DeFi panas kini disenaraikan di OKEx.

Deposit pengimbang (BAL) telah disiarkan secara langsung sejak jam 7:00 pagi UTC hari ini. Perdagangan spot untuk BAL / USDT dan BAL / BTC akan tersedia pada 2:00 pagi UTC. Altcoin telah meningkat lebih dari 30% dalam tujuh hari terakhir.

Selain itu, protokol kecairan derivatif Synthetix (SNX) membuka perdagangan spot terhadap BTC dan USDT pada 7:00 pagi UTC hari ini. SNX telah meningkat sekitar 75% pada bulan lalu, tetapi tidak ada kenaikan lebih lanjut dalam seminggu terakhir.

Untung dan rugi teratas

  • DGB / USDT + 9.88%
  • ZEN / USDT + 9.32%
  • NULS / USDT + 6.34%
  • AERGO / USDT -9.28%
  • MITH / USDT -9.96%
  • BNT / USDT -10.58%

Altcoin bertutup kecil tidak begitu liar dalam 24 jam terakhir. Keuntungan terbesar adalah DigiByte (DGB) – naik 9.88% lagi setelah melonjak 11.55% semalam.

Horizen (ZEN) dan NULS masing-masing meningkat 9.32% dan 6.34%.

Yang paling rugi hari ini ialah DeFi token Bancor (BNT). Ia turun 10.58% dan menghapus keuntungannya dari minggu ini.

Analisis teknikal BTC

Kami telah melihat perbezaan penurunan berterusan pada Indeks Kekuatan Relatif setiap jam, yang memberi banyak tekanan pada pergerakan menaik yang lain. Harga BTC telah berada dalam fasa pembetulan selama beberapa jam terakhir, tetapi masih di atas purata bergerak 60 jam.

Purata bergerak 60 jam adalah ambang dalam perdagangan hari ini. Menembusi di bawah tahap ini boleh mencetuskan penjualan. Ambang tengah semester adalah sekitar $ 9,420.

Sekiranya harga BTC dapat stabil hari ini, ada peluang untuk ujian lain tahap tekanan $ 9,700 dan $ 9,800 pada hujung minggu.

Untuk data perdagangan BTC lebih lanjut, pedagang boleh membaca artikel Futures Friday OKEx Insight yang dikeluarkan awal hari ini.

Carta 1h Pertukaran Kekal OKEx BTC. Sumber: OKEx, TradingView

Analisis teknikal ETH

ETH berada dalam corak kenaikkan harga, keluar dari penggabungan dua bulan minggu ini. Ambang intraday mungkin meningkat hingga $ 266, tetapi ETH berpotensi membentuk perbezaan bearish lain pada penunjuk RSI setiap jam.

Carta 1h Pertukaran Kekal OKEx ETH. Sumber: OKEx, TradingView

OKEx Insights menyajikan analisis pasaran, ciri mendalam, penyelidikan asli & berita yang disusun daripada profesional crypto.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map