Ketidakpastian Ekonomi Yang Berterusan Menyakitkan Aset Berisiko Tinggi, Termasuk Bitcoin: Market Watch Weekly

Bitcoin (BTC) turun naik harga sangat rendah pada awal minggu lalu, berkisar antara $ 9,500 hingga $ 9,800 sehingga Hari Rabu, 10 Jun. Cryptocurrency terkemuka kemudian cuba menembusi ambang $ 10,000 pada hari Rabu malam tetapi ditolak pada $ 9,999, mengikut OKEx Harga spot.

Pada hari yang sama, Nasdaq menetapkan rekod tertinggi 10,086, memecah tahap 10,000 untuk pertama kalinya. Walau bagaimanapun, keuntungan tidak dapat dipertahankan, dengan amaran Federal Reserve mengenai risiko penurunan jangka sederhana pada pertemuannya baru-baru ini.

Dengan ketidaktentuan ekonomi yang semakin meningkat, korelasi Bitcoin dengan aset berisiko dipercepatkan lagi. Ketika Indeks Volatiliti (VIX) melambung tinggi, Bitcoin membuat pembetulan besar, jatuh serendah $ 9,077 – turun 6 peratus dalam sehari.

Dari segi sejarah, setelah Bitcoin mula bergerak seiringan dengan aset tradisional, ia berterusan untuk sementara waktu, walaupun sukar untuk mengatakan dengan tepat berapa lama korelasi itu berterusan. Di pasaran cap besar, Cardano (ADA), untung tertinggi antara 10 altcoin teratas pada minggu sebelumnya, mencatat pulangan negatif 12.28 peratus minggu ini.

Duit syiling besar lain terutamanya Bitcoin berprestasi, dengan Ethereum (ETH) mata wang digital kedua terbesar, menamatkan minggu ini dengan kerugian 5.21 peratus. Sementara itu, EOS turun 8.55 peratus dalam tempoh yang sama.

prestasi duit syiling setiap mingguPulangan mingguan cryptocurrency utama 6/8 – 6/15. Sumber: Tradingview

Bitcoin Hashrate dijangka melonjak

Menurut Pautan OK, jumlah alamat aktif di rangkaian BTC antara 8 Jun hingga 14 Jun berjumlah 4.843.297, meningkat 4.47 peratus dari minggu sebelumnya, sementara jumlah urus niaga berjumlah 3.198.639.72 BTC, turun 17.39 peratus.

Pada masa penulisan, jumlah hasrat rangkaian BTC adalah sekitar 113.36 EH / s, iaitu 0.3 EH / s lebih tinggi daripada tahap purata minggu lalu. Memandangkan peningkatan hashrate, pelarasan kesukaran yang akan datang esok diharapkan akan menghasilkan kenaikan lebih dari 10 persen, naik ke tahap tertinggi sejak Januari 2018, sebagai menunjuk oleh Coinmetrics.

Jumlah dagangan niaga hadapan Bitcoin jatuh ke paras rendah 2020 yang baru

Pada 13 Jun, jumlah dagangan niaga hadapan Bitcoin di bursa jatuh ke paras rendah tahunan baru sekitar $ 5 bilion, menurut data oleh Skew. Tiga pertukaran teratas Intraday adalah OKEx, Huobi dan Binance, dengan jumlah dagangan masing-masing $ 1.4 bilion, $ 1.3 bilion dan $ 1.1 bilion. Namun, Minat Terbuka agregat kembali menjadi $ 4 bilion pada hari Isnin lalu, yang merupakan tahap tertinggi sejak kemalangan pertengahan Mac.

Kepentingan Niaga Hadapan BTCNiaga Hadapan BTC – Jumlah Harian Gabungan. Sumber: Skew

Sementara itu, minat terbuka pilihan BTC telah mencapai tahap tertinggi, melebihi $ 1.5 bilion minggu lalu. Seperti yang kita maklum pada 10 Jun Harian Crypto Market, pasaran pilihan sangat memberangsangkan pada masa depan Bitcoin, dan minat terbuka opsyen CME hampir keseluruhannya terdiri daripada panggilan.

Analisis teknikal Bitcoin

Tidak ada banyak pembelian yang berlaku sekarang kerana penurunan pada hujung minggu. Kita dapat melihat nisbah Panjang / Pendek di OKEx telah jatuh ke paras rendah baru-baru ini pada 0.9, bersama dengan nisbah Margin Lending yang sangat rendah di pasaran margin spot.

Sekarang bahawa Bitcoin telah kehilangan sokongan $ 9,300, pemulihan akan menghadapi tekanan penjualan yang ketara. Harga kemungkinan akan menguji rendah akhir Mei pada $ 8,750 bagi setiap OKEx Quarterly Futures (BTCUSD0925).

BTC USD 15 JunCarta 4H Futures OKEx BTC Futures (BTCUSD0925). Sumber: OKEx

Melihat ke hadapan minggu ini

Gelombang kedua Covid-19 mempunyai memukul Beijing pada hujung minggu dan mencetuskan penutupan berikutnya. Aset safe safe tradisional mungkin sekali lagi disukai, kerana emas telah naik ke atas $ 1,730, dan jika korelasi Bitcoin dengan aset berisiko tetap tinggi, kemungkinan tekanan penjualan.

Dalam crypto, VSYS akan dilancarkan kontrak pintar pada bulan ini. KNC akan selesai menaik taraf Katalyst sementara Zilliqa (ZIL) akan melengkapkan sokongan penuh pada bulan ini.

Penafian: Bahan ini tidak boleh dijadikan dasar untuk membuat keputusan pelaburan, atau juga ditafsirkan sebagai saranan untuk melakukan transaksi pelaburan. Berniaga aset digital melibatkan risiko yang besar dan boleh mengakibatkan kehilangan modal yang anda laburkan. Anda harus memastikan bahawa anda memahami sepenuhnya risiko yang terlibat dan mempertimbangkan tahap pengalaman, objektif pelaburan anda dan mendapatkan nasihat kewangan bebas jika perlu

OKEx Insights menyajikan analisis pasaran, ciri mendalam dan berita yang disusun daripada profesional crypto.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me