Harga BTC membuat kenaikan baru setelah penurunan minggu ini memaksa pasaran untuk menurunkan harga

Futures Friday adalah tinjauan mingguan mengenai niaga hadapan Bitcoin suku tahun di OKEx 

Gambar Jumaat hadapan

Bitcoin membuat pembalikan berbentuk V hari ini dan ia mencapai tahap tertinggi baru di atas $ 41,000, mengikut harga Indeks OKEx BTC. Sebelum langkah ini, cryptocurrency terkemuka menghadapi tekanan jual yang kuat dan jatuh ke paras rendah $ 36,638 pada hari Khamis, 7 Januari. Pembetulan cepat ini membubarkan sejumlah $ 1.4 bilion kedudukan di bursa derivatif dalam 24 jam terakhir, seperti Data Bybt. Ini adalah pembetulan besar kedua setelah penarikan balik $ 7,000 yang besar pada hari Isnin, 3 Januari, yang mencairkan $ 2 bilion dalam satu hari.

Selama minggu lalu, kami melihat peniaga runcit bergegas untuk melihat kenaikan harga dan berebut untuk keluar semasa penurunan. Tingkah laku ini, ditambah dengan penggunaan leverage yang tinggi, adalah sebabnya pembetulan semasa bull market cenderung lebih ganas. Oleh itu, retracement yang tajam dan penurunan harga yang dipaksa membolehkan pasaran meningkat dengan cara yang lebih mampan untuk pertumbuhan jangka panjang.

Data OKEx menunjukkan bahawa sentimen pasaran yang terlalu panas baru-baru ini agak menyejuk setelah dua penurunan utama. Terutama, nisbah pinjaman margin BTC turun dengan ketara, sementara kadar pendanaan untuk pertukaran berterusan BTC juga kembali dalam julat normal. Sebaliknya, pergerakan minat terbuka yang berterusan menunjukkan bahawa minat pasaran tidak menurun.

Pada masa penulisan, kontrak suku tahunan BTCUSD0326 – yang berakhir pada akhir Mac – diperdagangkan pada premium $ 2,140 atau 5.15% berbanding harga indeks. 

Niaga Hadapan Suku Tahunan OKEx BTC (BTCUSD0326), pada 11:00 pagi UTC pada 8 Januari. Sumber: OKEx, TradingView

Pembacaan data perdagangan OKEx

Lawati halaman data perdagangan OKEx untuk meneroka lebih banyak petunjuk. 

Nisbah panjang / pendek BTC

Antara hujung minggu sebelumnya dan Isnin, ketika harga meningkat dengan cepat, kami menyaksikan kenaikan leverage yang melampau. Nisbah panjang / pendek BTC naik dengan cepat dari 0,92 hingga 1,55 sebelum penurunan $ 7,000 pertama pada 4 Januari. Selepas itu, nisbah turun pada 1,06 dan naik lagi ke 1,42 sebelum penurunan kedua pada hari Khamis, 7 Januari..

Dalam kedua-dua keadaan ini, kita dapat melihat dengan jelas bahawa peniaga runcit mengejar lonjakan harga, seperti yang ditunjukkan oleh kenaikan nisbah panjang / pendek. Nisbahnya sekarang sekitar 1,25, yang agak sederhana dan memungkinkan ruang untuk pertumbuhan lebih lanjut.

Masa pengumpulan data: 1/1 6:00 pagi UTC hingga 1/8 6:00 pagi UTC

Nisbah panjang / pendek membandingkan jumlah pengguna yang membuka kedudukan panjang berbanding dengan posisi pendek yang membuka. Nisbah dikumpulkan dari semua niaga hadapan dan pertukaran berterusan, dan sisi panjang / pendek pengguna ditentukan oleh kedudukan bersih mereka di BTC.

Di pasaran derivatif, setiap kali posisi beli dibuka, itu diimbangi oleh kedudukan pendek. Jumlah kedudukan panjang mesti sama dengan jumlah kedudukan pendek. Apabila nisbahnya rendah, ini menunjukkan bahawa lebih banyak orang memakai seluar pendek.

Asas BTC

Premium pada kontrak suku tahun pertama meningkat dari paras rendah hujung minggu 3.5% ke paras tertinggi 5.8% pada hari Isnin. Ia kemudian stabil sekitar 4.5% sebelum melonjak dalam beberapa jam terakhir. Kadar pendanaan untuk pertukaran BTC kekal semula jadi hari ini yang biasanya menunjukkan bahawa pasaran bersedia untuk harga memilih arah.

Masa pengumpulan data: 1/1 6:00 pagi UTC hingga 1/8 6:00 pagi UTC

Penunjuk ini menunjukkan harga niaga hadapan suku tahunan, harga indeks spot dan juga perbezaan asas. Asas masa tertentu sama dengan harga niaga hadapan suku tahunan tolak harga indeks spot.

Harga niaga hadapan menggambarkan jangkaan peniaga mengenai harga Bitcoin. Apabila asasnya positif, ini menunjukkan bahawa pasaran adalah bullish. Apabila asasnya negatif, ini menunjukkan bahawa pasaran menurun.

Asas niaga hadapan suku tahunan dapat menunjukkan arah aliran pasaran jangka panjang dengan lebih baik. Apabila asasnya tinggi (sama ada positif atau negatif), ini bermakna ada lebih banyak ruang untuk arbitraj.

Jumlah minat dan perdagangan terbuka

Walaupun terdapat banyak likuidasi dalam dua penarikan balik baru-baru ini, minat terbuka masih terus meningkat, meningkat dari $ 1,64 bilion pada hari Jumaat lalu kepada $ 1,88 bilion semasa. Kenaikan harga Bitcoin jelas mengilhami semangat pasaran, dan aliran masuk wang baru yang berterusan telah mendorong pergerakan OI ke atas. Walau bagaimanapun, minat terbuka yang lebih besar juga bermaksud turun naik yang lebih tinggi.

Masa pengumpulan data: 1/1 6:00 pagi UTC hingga 1/8 6:00 pagi UTC

Minat terbuka adalah jumlah jumlah niaga hadapan / pertukaran tertunggak yang belum ditutup pada hari tertentu.

Jumlah dagangan adalah jumlah dagangan niaga hadapan dan pertukaran berterusan dalam jangka masa tertentu.

Sekiranya terdapat 2,000 kontrak panjang dan 2,000 kontrak pendek dibuka, minat terbuka akan menjadi 2,000. Sekiranya jumlah dagangan melonjak dan minat terbuka menurun dalam jangka waktu yang singkat, ini mungkin menunjukkan bahawa banyak posisi ditutup, atau terpaksa dilikuidasi. Sekiranya jumlah dagangan dan minat terbuka meningkat, ini menunjukkan bahawa banyak posisi telah dibuka.

Nisbah pinjaman margin BTC

Trend yang dilihat dalam nisbah pinjaman margin BTC minggu ini sangat menarik. Nisbah itu dengan cepat naik ke nilai yang sangat tinggi 25, setelah itu pasar memberi pedagang yang terlalu banyak pelajaran pada hari Isnin, seperti yang disebutkan di atas. Kemudian, dengan penurunan yang lain pada hari Khamis, pasaran memaksa pedagang untuk mengurangkan leverage mereka, dan kami melihat nisbah turun dari 21 ke tahap sekarang sekitar 15.

Deleveraging secara paksa ini sihat semasa rali bullish kerana memungkinkan kenaikan harga yang lebih mampan dan bukannya lonjakan yang didorong oleh spekulasi yang keluar dengan cepat.

Masa pengumpulan data: 1/1 6:00 pagi UTC hingga 1/8 6:00 pagi UTC

Nisbah pinjaman margin adalah data perdagangan pasar spot yang menunjukkan nisbah antara pengguna yang meminjam USDT berbanding meminjam BTC dalam nilai USDT dalam jangka waktu tertentu. 

Nisbah ini juga membantu peniaga melihat sentimen pasaran. Umumnya, peniaga yang meminjam USDT bertujuan untuk membeli BTC, dan mereka yang meminjam BTC bertujuan untuk memendekkannya.

Apabila nisbah pinjaman margin tinggi, ini menunjukkan bahawa pasaran menaik. Apabila rendah, ini menunjukkan bahawa pasaran menurun. Nilai ekstrim dari nisbah ini secara historis menunjukkan pembalikan arah aliran.

Wawasan peniaga

Robbie, Penganalisis Pelaburan OKEx

Peningkatan volatiliti Bitcoin baru-baru ini menjadikannya sangat mencabar untuk berdagang dan nampaknya mengurangkan leverage dan mengikuti trend menaik merupakan strategi yang paling bijak. Walaupun kelestarian parabola berjalan seperti ini tetap dipersoalkan, sebarang percubaan untuk mengurangkan tahap yang dirasakan tetap berisiko tinggi.

Sementara itu, untuk meletakkan perspektif, Bitcoin telah meningkat lebih dari 30% sejak awal tahun ini dan terus menetapkan rekod baru setiap minggu. Sekiranya trend semasa ini berterusan, kita mungkin akan melihat ujian $ 50,000, walaupun tidak tanpa sedikit penurunan.

OKEx Insights menyajikan analisis pasaran, ciri mendalam dan berita yang disusun daripada profesional crypto.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map