Harga BTC memasuki corak bertahan ketika musim DeFi tiba

Market Watch Weekly adalah tinjauan mengenai pasaran dan perkembangan kripto setiap minggu.

Bitcoin telah bergerak jauh ke samping pada minggu lalu, cenderung menurun setelah gagal mencabar $ 38,000 pada hari Selasa dan turun hampir $ 29,000 setelah penurunan 24%. Pada hujung minggu, Bitcoin kemudiannya berada pada julat $ 31,000 hingga $ 34,000, menutup minggu dengan kerugian 9,40%, mengikut harga spot OKEx. 

Bitcoin menguji sokongan $ 30,000. Sumber: OKEx 

Sentimen pasaran mengikuti harga dan tampak lemah, dengan minat terbuka di pasaran niaga hadapan mengalami penurunan pesat dari paras tinggi $ 13,12 bilion ke paras terendah $ 10,47 bilion, seperti bybt ni data. Sementara itu, penguncupan premium dalam niaga hadapan suku tahunan lebih ketara, mencerminkan kurangnya optimisme jangka pendek hingga pertengahan.

Minat terbuka di bursa derivatif menyaksikan penurunan mendadak dalam seminggu terakhir. Sumber: bybt

Asas Bitcoin masih sangat sihat. Menurut Pautan OK data, pada hari Sabtu, rangkaian Bitcoin meningkatkan kesukarannya sebanyak 1.05% untuk mencapai tahap tinggi baru sepanjang masa iaitu 20.82 terahash pada ketinggian blok 667296. 

Penguasaan Bitcoin merosot ketika alts meningkat

Di antara altcoin utama, Ether (ETH) mencapai pembalikan berbentuk V. Setelah memperoleh pulangan 17.28% minggu lalu, cryptocurrency kedua terbesar dari segi permodalan pasaran menetapkan tahap tertinggi baru sepanjang masa $ 1,477 lagi pagi ini. Sementara itu, ETH / BTC menembusi di atas 0.42, menetapkan tahap tinggi baru untuk tahun ini.

Chainlink (LINK) telah mengatasi Litecoin (LTC) dalam senarai permodalan pasaran setelah memperoleh keuntungan 6.61% setiap minggu dan kini menduduki tempat ketujuh dengan capaian $ 10 bilion. Polkadot (DOT) juga menghargai, menambah keuntungan 1.49% setiap minggu untuk mendapatkan tempat keempat dalam senarai. 

Pulangan mingguan altcoin utama, 1/18 hingga 1/24. Sumber: TradingView

The Indeks Musim Altcoin melonjak dari 25 ke 37, sementara dominasi Bitcoin menurun sebanyak 2% menjadi 62.70%, seperti data dari CoinMarketCap. Sekiranya harga Bitcoin tidak dapat naik dari sini, penguasaannya kemungkinan akan turun untuk menguji tahap 60% kerana altcoin mungkin terus mengungguli. 

Indeks Musim Altcoin melonjak pada bulan Januari. Sumber: blockchaincenter.net

Musim DeFi pasti ada di sini

Token DeFi utama menyaksikan kerugian sederhana dalam penukaran pasaran pertengahan minggu tetapi kembali dengan sangat pantas dalam rali berikutnya. Uniswap (UNI) dan AAVE adalah peneraju utama dalam sektor DeFi, meningkatkan kedudukan permodalan pasaran masing-masing ke tangga ke-14 dan ke-16, dan dengan pulangan mingguan 40.38% dan 37.34%. 

Pulangan mingguan token DeFi utama, 1/18 hingga 1/24. Sumber: TradingView

Harga beberapa token pertukaran terdesentralisasi juga melambung tinggi. Curve (CRV), 1INCH dan SushiSwap (SUSHI) masing-masing memperoleh 31,25%, 25,55% dan 22,63% pulangan mingguan. Kelebihan pertukaran yang terdesentralisasi dalam menangkap yuran transaksi menjadi semakin jelas seiring bertambahnya jumlah pengguna. Gabungan yuran perdagangan Uniswap dan SushiSwap kini telah melepasi Bitcoin dalam tujuh hari terakhir. 

Pertukaran yang terdesentralisasi menunjukkan kelebihan dalam menangkap yuran perdagangan. Sumber: Yuran Crypto

Nilai keseluruhan yang dikunci dalam protokol DeFi mencapai tertinggi sepanjang masa $ 37.50 bilion, seperti data dari DeBank. Optimisme pasaran mengenai DeFi dipamerkan, kerana harga gas Ethereum melebihi 100 Gwei untuk jangka masa yang panjang minggu lalu. Setiap TVL individu, Pembuat protokol pinjaman (MKR) mendahului senarai dengan nilai terkunci $ 4.8 bilion, diikuti oleh $ 3.5 bilion Uniswap. Lebih-lebih lagi, kami perhatikan bahawa protokol DeFi berpindah ke penyelesaian penskalaan lapisan kedua. Synthetix (SNX) melancarkan pemerolehannya Optimisme, dan aTokens Aave mempunyai dirapatkan ke Rangkaian Matic. Pelaksanaan ini akan mengurangkan kos perdagangan pengguna. 

Nilai keseluruhan dikunci dalam DeFi. Sumber: DeBank

Institusi telah bersedia untuk penarikan balik $ 6,000

CME mengemas kini niaga hadapan Bitcoin terbaharu (pada 19 Januari) data kedudukan pada 23 Januari. Dalam tempoh pelaporan ini, Bitcoin menyaksikan penurunan mendadak $ 6,000 pada satu ketika selepas percubaan kedua gagal berada di atas $ 40,000. 

Selama ini, minat terbuka turun dari 12,039 kepada 11,945. Institusi jelas berhati-hati setelah penolakan harga dan mengambil keuntungan.

Yang paling ketara, akaun pengurus aset menyaksikan kedudukan panjang mereka jatuh dari 733 ke 639, sementara kedudukan pendek melonjak dari 0 ke 123. Posisi pendek ini adalah tinggi baru sejak September. Akaun dana leveraged juga menyaksikan kedudukan panjang mereka turun dari 4,107 menjadi 3,911 dalam tempoh pelaporan terkini. Secara keseluruhan, nampaknya institusi sangat bersedia untuk kemunduran pasaran terkini.

Data niaga hadapan CME Bitcoin – Jumlah panjang akaun pengurus aset berbanding pendek. Sumber: Quandl

Melihat ke hadapan minggu ini

Calon Setiausaha Perbendaharaan A.S. Janet Yellen meminta rangsangan ekonomi lebih lanjut semasa sidang kongres. Indeks saham utama di A.S. terus menetapkan tertinggi sepanjang masa minggu lalu. The Fed akan mengadakan mesyuarat FOMC pertama tahun ini minggu ini, dan pasaran pada umumnya menjangka Fed akan mengekalkan kadar faedah tidak berubah. Komen Pengerusi Jerome Powell mengenai arah pembangunan ekonomi di masa depan akan menjadi tumpuan perhatian pasaran.

Indeks panik VIX terus melayang rendah. Peniaga perlu mengawasi sama ada ia terus merosot atau melantun. Lantunan yang kuat kemungkinan akan melemahkan harga aset berisiko.

Di ruang crypto, alts, terutama yang berasal dari projek DeFi, cenderung menentukan momentum pasaran.

Bukan peniaga OKEx? Ketahui cara memulakan perdagangan!

OKEx Insights menyajikan analisis pasaran, ciri mendalam, penyelidikan asli & berita yang disusun daripada profesional crypto.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map