Elon Musk menyebutkan Bitcoin menghidupkan semula pasaran dengan minat runcit baru

Futures Friday adalah tinjauan mingguan mengenai niaga hadapan Bitcoin suku tahun di OKEx.

Pada hari Jumaat, usahawan teknologi, pelabur dan orang terkaya di dunia, Elon Musk, mengemas kini maklumatnya Twitter bio dengan perkataan #Bitcoin. Dengan pasaran menganggap ini sebagai tanda kenaikkan harga, Bitcoin segera meningkat 15% sebagai tindak balas, menembusi garis leher corak double-bottom yang sebelumnya terbentuk dan cuba melepasi rintangan $ 38,000.

Mengimbas kembali tujuh hari kebelakangan ini, Bitcoin menunjukkan prestasi yang lemah, menguji sokongan 30,000 USDT dua kali, pada 22 Januari dan 27 Januari. Premium kontrak suku tahunan juga telah jatuh ke paras terendah dari tahun ke tahun iaitu 500 USDT, menunjukkan kurangnya keyakinan pasaran. Namun, sentimen anti-penubuhan yang dipimpin oleh Taruhan Wall Street menggegarkan pasaran minggu ini.

Dogecoin Pertama (DOGE) melonjak lebih dari 1,000% hanya dalam sehari, dan kemudian Bitcoin meningkat sebanyak 15% dalam satu jam. Pedagang akan melakukan dengan baik untuk meninjau semula strategi sebelumnya dan merancang perkembangan baru ini.

Premium untuk niaga hadapan suku tahunan BTC juga melonjak dengan cepat ke $ 1,200, atau 3,4%, hari ini, menunjukkan bahawa pasaran telah kembali yakin. Minat terbuka BTC pada OKEx juga melambung tinggi di atas $ 2 bilion, dengan mengesahkan bahawa pusingan baru pertempuran jangka panjang telah bermula.

Kadar pembiayaan pertukaran berterusan juga meningkat hingga 0.1% pagi ini, menunjukkan bahawa ada pelabur runcit yang sangat berminat untuk mengejar rali ini.

Pada masa penulisan, kontrak suku tahunan BTCUSD0326 – yang berakhir pada akhir bulan Mac – diperdagangkan pada tahap 36,500 USDT dengan premium 1,200 USDT, atau 3,4%, melebihi harga indeks. 

Niaga hadapan suku tahunan OKEx BTC (BTCUSD0326), pada 10:00 pagi UTC pada 29 Januari. Sumber: OKEx, TradingView

Pembacaan data perdagangan OKEx

Lawati halaman data perdagangan OKEx untuk meneroka lebih banyak petunjuk. 

Nisbah panjang / pendek BTC

Pergerakan nisbah panjang / pendek minggu ini hampir sama dengan harga, menunjukkan bahawa pelabur runcit tidak mempunyai idea yang jelas tentang bagaimana pasaran akan bergerak. Tetapi yang jelas adalah bahawa nisbah panjang / pendek turun dengan sangat cepat semasa penurunan pada hari Rabu, yang menunjukkan bahawa banyak bulls berubah pikiran pada waktu itu. Perangkap pendek ini mungkin menyebabkan banyak peniaga membuka seluar pendek baru pada tahap harga yang lebih rendah.

Masa pengumpulan data: 1/22 10:00 pagi UTC hingga 1/29 10:00 pagi UTC


Nisbah panjang / pendek membandingkan jumlah pengguna yang membuka kedudukan panjang berbanding dengan posisi pendek yang membuka. Nisbah dikumpulkan dari semua niaga hadapan dan pertukaran berterusan, dan sisi panjang / pendek pengguna ditentukan oleh kedudukan bersih mereka di BTC.

Di pasaran derivatif, setiap kali posisi beli dibuka, itu diimbangi oleh kedudukan pendek. Jumlah kedudukan panjang mesti sama dengan jumlah kedudukan pendek. Apabila nisbahnya rendah, ini menunjukkan bahawa lebih banyak orang memakai seluar pendek.

Asas BTC

Premium untuk kontrak suku tahunan merosot sangat ketara semasa penurunan pada hari Rabu, setelah mencapai serendah 500 USDT. Ini sepenuhnya menggambarkan kurangnya keyakinan lembu pada masa itu.

Dalam beberapa jam terakhir, premium kontrak suku tahunan telah meningkat di atas 1,200 USDT, atau 3,4%, kembali ke tahap sebelumnya pada akhir minggu lalu, dan kita perlu terus memerhatikan apakah tahap ini dikekalkan. Premium berjumlah $ 1,000 atau lebih dapat meningkatkan keyakinan pasaran.

Masa pengumpulan data: 1/22 10:00 pagi UTC hingga 1/29 10:00 pagi UTC

Penunjuk ini menunjukkan harga niaga hadapan suku tahunan, harga indeks spot dan juga perbezaan asas. Asas masa tertentu sama dengan harga niaga hadapan suku tahunan tolak harga indeks spot.

Harga niaga hadapan menggambarkan jangkaan peniaga mengenai harga Bitcoin. Apabila asasnya positif, ini menunjukkan bahawa pasaran adalah bullish. Apabila asasnya negatif, ini menunjukkan bahawa pasaran menurun.

Asas niaga hadapan suku tahunan dapat menunjukkan arah aliran pasaran jangka panjang dengan lebih baik. Apabila asasnya tinggi (sama ada positif atau negatif), itu bermakna ada lebih banyak ruang untuk arbitraj.

Jumlah minat dan perdagangan terbuka

Minat terbuka telah menurun dari $ 2 bilion pada minggu ini, yang menunjukkan penutupan kedudukan pendek yang berterusan. Walau bagaimanapun, semasa kenaikan harga semalam, minat terbuka naik lagi dan kini kembali sekitar $ 2 bilion, dengan jumlah dagangan juga melonjak dalam beberapa jam terakhir.

Masa pengumpulan data: 1/22 10:00 pagi UTC hingga 1/29 10:00 pagi UTC

Minat terbuka adalah jumlah jumlah niaga hadapan / pertukaran tertunggak yang belum ditutup pada hari tertentu.

Jumlah dagangan adalah jumlah dagangan niaga hadapan dan pertukaran berterusan dalam jangka masa tertentu.

Sekiranya terdapat 2,000 kontrak panjang dan 2,000 kontrak pendek dibuka, minat terbuka akan menjadi 2,000. Sekiranya jumlah dagangan melonjak dan minat terbuka menurun dalam jangka waktu yang singkat, ini mungkin menunjukkan bahawa banyak posisi ditutup, atau terpaksa dilikuidasi. Sekiranya jumlah dagangan dan minat terbuka meningkat, ini menunjukkan bahawa banyak posisi telah dibuka.

Nisbah pinjaman margin BTC

Tidak seperti nisbah panjang / pendek, pedagang di pasaran leverage terus menambah leverage sepanjang penurunan minggu dan kemudian mula ditutup setelah harga melambung. Nisbah pinjaman margin mencapai 21 pada satu titik minggu ini dan kini turun hampir pada tahap 16, menunjukkan bahawa beberapa peniaga telah mengambil keuntungan bersama dengan kenaikan harga.

Masa pengumpulan data: 1/22 10:00 pagi UTC hingga 1/29 10:00 pagi UTC

Nisbah pinjaman margin adalah data perdagangan pasar spot yang menunjukkan nisbah antara pengguna yang meminjam USDT berbanding meminjam BTC dalam nilai USDT dalam jangka waktu tertentu. 

Nisbah ini juga membantu peniaga melihat sentimen pasaran. Umumnya, peniaga yang meminjam USDT bertujuan untuk membeli BTC, dan mereka yang meminjam BTC bertujuan untuk memendekkannya.

Apabila nisbah pinjaman margin tinggi, ini menunjukkan bahawa pasaran menaik. Apabila rendah, ini menunjukkan bahawa pasaran menurun. Nilai ekstrim dari nisbah ini secara historis menunjukkan pembalikan arah aliran.

Wawasan peniaga

Robbie, Penganalisis Pelaburan OKEx

Kenaikan pesat dalam beberapa jam terakhir telah membuat perubahan besar dalam carta. Pertama, kita perlu melihat apakah Bitcoin dapat memecahkan garis aliran menurun yang telah terbentuk sejak awal Januari. Sekiranya tidak, tahap seterusnya yang perlu diperhatikan adalah garis leher dalam corak bahagian bawah dua yang terletak hampir $ 35,000 dari harga indeks atau 36,000 USDT pada masa depan suku tahunan.

Sentimen pasaran secara keseluruhan, bagaimanapun, positif, dengan lebih banyak pelabur runcit memasuki ruang tersebut.

Dahuzi, Crypto Trader di TradingView

Pergerakan Bitcoin hari ini sangat penting untuk pasaran selepasnya. Corak bahagian bawah dua berjaya dibina setakat ini. Dari perspektif peniaga, nisbah risiko-ke-ganjaran lebih baik untuk bertahan lama pada ketika ini. Namun, jika harga akhirnya turun, mengakibatkan kegagalan corak double bottom, pasaran akan mula kelihatan tidak menjanjikan.

Niaga Hadapan Suku Tahunan OKEx BTC (BTCUSD0326), 12h. Sumber: TradingView

OKEx Insights menyajikan analisis pasaran, ciri mendalam dan berita yang disusun daripada profesional crypto.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map