Bitcoin mencecah $ 1 trilion cap pasaran sementara token pertukaran terpusat mencuri perhatian

Market Watch Weekly adalah tinjauan mengenai pasaran dan perkembangan kripto setiap minggu.

Bitcoin memulakan tren kenaikan yang kuat setelah jatuh ke tahap 46,000 USDT pada hari Isnin lalu, memperoleh pulangan mingguan 15% dan menetapkan tertinggi baru sepanjang masa sebanyak 58,318 USDT pada hari Ahad pagi, mengikut harga spot OKEx.

Pemimpin pasaran telah mencapai tunjuk perasaan selama empat minggu berturut-turut dan pulangan bulanan hampir 70%, sementara itu, jumlah permodalan pasaran Bitcoin melebihi tanda $ 1 trilion untuk pertama kalinya. Trend spekulatif juga tercermin dalam kadar pendanaan yang tinggi, yang melambung sekitar 0.1% untuk jangka masa yang panjang di bursa pada pertengahan minggu.

Kadar pembiayaan BTC dari 15 Februari hingga 22 Februari. Sumber: bybt

Keuntungan besar seperti itu menyebabkan banyak pelabur mula mengurangkan kedudukan mereka dan mengambil keuntungan, seperti yang tercermin dalam bagaimana Strategi Bias untuk Bitcoin – penunjuk yang mengukur persepsi pelabur terhadap nilai – menurun sebanyak 13% minggu lalu. Sebaliknya, pelabur institusi terus bertaruh pada BTC. MicroStrategy menyelesaikan tawaran hutang $ 1.05 bilion dengan kupon 0% dan premium penukaran 50% untuk membeli lebih banyak Bitcoin. Menurut OKLink, kini terdapat sekurang-kurangnya 24 syarikat perdagangan awam yang memiliki gabungan 149.700 BTC.

Bias Strategik Sentix pada Harga Bitcoin dan Bitcoin. Sumber: Sentix

Kebarangkalian bahawa pasaran lembu akan berakhir dalam jangka pendek tetap kecil, kerana wang baru yang mengalir ke cryptocurrency masih meningkat. Purpose Bitcoin ETF, yang baru-baru ini diluluskan oleh pengawal selia di Ontario, telah menarik $ 421.8 juta nilai aset ke dana yang diperdagangkan pertukaran hanya dalam dua hari perdagangan. Pelancaran Bitcoin ETF pertama ini di Amerika Utara diharapkan dapat memudahkan kelulusan produk Bitcoin ETF lain, yang akan membolehkan lebih banyak pelabur dan institusi runcit mendapat pendedahan mengenai Bitcoin. 

Token pertukaran terpusat menjadi titik panas pasaran baru

Oleh kerana kos gas yang tinggi pada rangkaian Ethereum sekarang ini, banyak pelabur runcit dengan dana kecil terpaksa berhenti berpartisipasi dalam DeFi. Dengan mengenal pasti peluang tersebut, pertukaran cryptocurrency teratas mula membuat usaha untuk membina ekosistem rantai awam mereka sendiri. Sebagai contoh, OKEx melancarkan Swap and Farm DApps di OKExChain pada akhir Januari. Hasil daripada ganjaran penambangan yang tinggi dalam projek DeFi terpusat, pertukaran teratas menarik sejumlah besar modal dan pengguna, yang juga meningkatkan penilaian token pertukaran terpusat. Pada minggu lalu, OKB melonjak 117% sementara token pertukaran lain juga mencatat kenaikan. Persaingan antara DeFi dan CeDeFi semakin sengit.

Selain itu, data dari Nasdaq Private Market menunjukkan para pelabur institusi telah meningkatkan penilaian Coinbase kepada lebih dari $ 100 bilion. Berita ini juga telah menaikkan harga token asli bursa teratas.

Pulangan mingguan token pertukaran terpusat utama, 2/15 hingga 2/21. Sumber: TradingView

Altcoin utama lain yang mengungguli BTC pada minggu lalu adalah Cardano (ADA) dan Polkadot (DOT), masing-masing meningkat 39% dan 22%. Minat peserta pasaran terhadap "tua" altcoin semakin berkurangan, dengan XRP dan Bitcoin SV (BSV) menyaksikan penurunan lebih daripada 10%. Ether (ETH) dan Litecoin (LTC), sebaliknya, suam-suam kuku, keduanya meningkat sekitar 4%.

Pulangan mingguan altcoin utama, 2/15 hingga 2/21. Sumber: TradingView

Setelah token CEX mengalami lonjakan minggu lalu, token asli DEX bermain mengejar akhir minggu, dengan Uniswap (UNI) dan SushiSwap (SUSHI) masing-masing memperoleh pulangan mingguan sebanyak 32% dan 10%. Walau bagaimanapun, protokol DeFi utama lain umumnya kurang berprestasi, dengan hasil mingguan negatif.

Pulangan mingguan token DeFi utama, 2/15 hingga 2/21. Sumber: TradingView

Nilai keseluruhan yang terkunci dalam protokol DeFi mencapai tahap tertinggi sepanjang masa $ 62.88 bilion pada hari Ahad, seperti data dari DeBank. Seperti di setiap TVL, Maker Protokol Pinjaman (MKR) menduduki tempat teratas dengan nilai terkunci $ 4.7 bilion, diikuti oleh Compound (COMP) $ 5.4 bilion.

Nilai keseluruhan dikunci dalam DeFi. Sumber: DeBank

Pandangan institusi dibahagikan kepada pasaran pasca

CME mengemas kini niaga hadapan Bitcoin terbarunya (pada 16 Februari) data kedudukan pada 20 Februari. Dalam tempoh pelaporan ini, kenaikan mendadak Bitcoin terhenti, dengan harganya hanya naik sekitar $ 1,000.

Selama ini, minat terbuka meningkat dari 11,055 menjadi 11,426, meningkat untuk minggu kedua berturut-turut dan mencapai paras tertinggi baru hampir empat minggu dalam tempoh penggabungan ini.

Akaun pengurus aset melihat kedudukan panjang mereka menyusut dari 387 ke 368, sementara kedudukan pendek kekal tidak berubah pada 564. Ini mencerminkan sikap pengurus aset yang lebih berhati-hati terhadap pasca pasaran.

Akaun dana leverage menyaksikan kedudukan panjang meningkat dari 3,149 menjadi 3,301, sementara kedudukan pendek naik dari 8,481 menjadi 8,750. Peningkatan kedua arah ini bertindak sebagai isyarat positif, menunjukkan dana leverage masih meningkat di pasaran masa depan.

Data niaga hadapan CME Bitcoin – Jumlah jangka panjang akaun dana leveraj berbanding pendek. Sumber: Quandl

Melihat ke hadapan minggu ini

The S&P Index mencapai paras tertinggi sepanjang masa minggu lalu, tetapi setelah kenaikan mendadak berturut-turut, pasaran menunjukkan sedikit kelemahan. Pengerusi Rizab Persekutuan Amerika Syarikat Jerome Powell akan mengambil bahagian dalam perbicaraan dasar monetari separuh tahunan di Kongres pada hari Selasa dan Rabu, yang akan menjadi tumpuan pasaran modal global.

Sementara itu, di ruang crypto, masyarakat mengharapkan pengumuman yang berkaitan dengan projek Cardano, yang dapat mendorong harga token lebih tinggi atau menghasilkan pembetulan tajam bergantung pada bagaimana pelaku pasar menerima berita.

Bukan peniaga OKEx? Ketahui cara memulakan perdagangan!

OKEx Insights menyajikan analisis pasaran, ciri mendalam, penyelidikan asli & berita yang disusun daripada profesional crypto.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me