Bitcoin kekal meningkat kerana pasaran menunggu penurunan dan peniaga mula mengaut keuntungan

Futures Friday adalah tinjauan mingguan mengenai niaga hadapan Bitcoin suku tahun di OKEx.

Bitcoin (BTC) kini dalam minggu kenaikan harga ketujuh berturut-turut, dengan kenaikan terbaru bermula pada hari Isnin minggu ini dan mencapai paras tertinggi pada $ 18,485 pada hari Rabu, mengikut harga Indeks OKEx BTC. Walaupun indeks BTC pada masa ini berada pada $ 18,225, Future Quarterly OKEx (BTCUSD1225) diperdagangkan di sekitar tahap $ 18,475 dengan premium $ 250, atau kira-kira 1,40%, melebihi harga indeks.

Dalam artikel Futures Friday minggu lalu, kami mencatat bagaimana data perdagangan OKEx menunjukkan Bitcoin masih mempunyai ruang untuk meningkat walaupun terdapat ketakutan runcit, dan jika harganya dapat menembusi tahap rintangan $ 16,000, ia dapat meneruskan momentum kenaikan.

Minggu ini, walaupun harganya telah meningkat hampir $ 2,000, beberapa data perdagangan OKEx masih tidak terlalu panas, dan pelabur berwaspada sama ada harganya mendekati puncak fasa ini. Nisbah pinjaman margin juga turun dengan ketara apabila peniaga spot leverage mula mengambil untung. Sementara itu, minat terbuka sepanjang masa juga memaksa peniaga menghadapi risiko.

Kuasa beli dari institusi masih kuat, dan merupakan pemacu utama kenaikan Bitcoin yang berterusan. Pada 18 November, aset Grayscale Bitcoin Trust di bawah pengurusan telah meningkat menjadi $ 10 bilion dari $ 1.9 bilion pada awal tahun, peningkatan sekitar 426% pada tahun 2020.

Niaga Hadapan Suku Tahunan OKEx BTC (BTCUSD1225), pada 8:00 pagi UTC pada 20 November. Sumber: OKEx, TradingView

Pembacaan data perdagangan OKEx

Lawati halaman data perdagangan OKEx untuk meneroka lebih banyak petunjuk.

Nisbah panjang / pendek BTC

Tidak seperti minggu lalu, nisbah panjang / pendek BTC minggu ini berjalan seiring dengan pergerakan harga, walaupun dengan sedikit kelewatan. Ini pada dasarnya mencerminkan fakta bahawa peniaga runcit mengejar kenaikan harga dan penurunan.

Nisbah turun pada 0.75 pada hari Isnin apabila harga niaga hadapan suku tahunan melebihi $ 17.000 dan mencapai paras tertinggi mingguan 0.93 pada hari Khamis pagi ketika harganya mencecah $ 18.000. Pada masa ini, nisbah itu masih tidak menunjukkan sentimen FOMO runcit, yang merupakan petanda baik untuk pertumbuhan harga selanjutnya.

Masa Pengumpulan Data: 11/13 6:00 pagi UTC hingga 11/20 6:00 pagi UTC

Nisbah panjang / pendek membandingkan jumlah pengguna yang membuka kedudukan panjang berbanding dengan posisi pendek yang membuka. Nisbah dikumpulkan dari semua niaga hadapan dan pertukaran berterusan, dan sisi panjang / pendek pengguna ditentukan oleh kedudukan bersih mereka di BTC.

Di pasaran derivatif, setiap kali posisi beli dibuka, itu diimbangi oleh kedudukan pendek. Jumlah kedudukan panjang mesti sama dengan jumlah kedudukan pendek. Apabila nisbahnya rendah, ini menunjukkan bahawa lebih banyak orang memakai seluar pendek.


Asas BTC

Dengan niaga hadapan suku tahunan akan berakhir dalam masa kira-kira sebulan, tahap premium mulai turun kerana kesan kerosakan masa. Walaupun kenaikan harga BTC $ 2,000 pada minggu ini, tahap premium sekarang tetap setanding dengan $ 250 pada Jumaat lepas, atau 1,45%, yang masih sihat dan mencerminkan sentimen pasaran yang menaik. 

Masa Pengumpulan Data: 11/13 6:00 pagi UTC hingga 11/20 6:00 pagi UTC

Penunjuk ini menunjukkan harga niaga hadapan suku tahunan, harga indeks spot dan juga perbezaan asas. Asas masa tertentu sama dengan harga niaga hadapan suku tahunan tolak harga indeks spot.

Harga niaga hadapan menggambarkan jangkaan peniaga mengenai harga Bitcoin. Apabila asasnya positif, ini menunjukkan bahawa pasaran adalah bullish. Apabila asasnya negatif, ini menunjukkan bahawa pasaran menurun.

Asas niaga hadapan suku tahunan dapat menunjukkan arah aliran pasaran jangka panjang dengan lebih baik. Apabila asasnya tinggi (sama ada positif atau negatif), ini bermakna ada lebih banyak ruang untuk arbitraj.

Jumlah minat dan perdagangan terbuka

Pada hari Rabu, Bitcoin dengan cepat menjejaki semula $ 1.000 setelah membuat kenaikan baru-baru ini, yang menyebabkan sebilangan besar kedudukan panjang dibubarkan. Selepas itu, harga bergerak ke fasa penggabungan dengan turun naik jangka pendek yang ketara.

Ini juga tercermin dalam perubahan minat terbuka, dengan OI menetapkan tertinggi sepanjang masa $ 1.2 miliar pada hari Rabu sebelum dengan cepat jatuh ke $ 1.1 miliar. Namun, OI telah meningkat lagi hari ini, dan kini telah mengumpulkan $ 1,186 bilion lagi.

Minat terbuka agregat di semua bursa juga mencapai paras tertinggi sepanjang masa hari ini pada $ 6.5 bilion, per data dari skew, iaitu $ 0.4 bilion lebih tinggi daripada Jumaat lepas. OI CME juga telah mencapai $ 1 bilion, yang bermaksud aktiviti institusi tetap tidak berubah.

Masa Pengumpulan Data: 11/13 6:00 pagi UTC hingga 11/20 6:00 pagi UTC

Minat terbuka adalah jumlah jumlah niaga hadapan / pertukaran tertunggak yang belum ditutup pada hari tertentu.

Jumlah dagangan adalah jumlah dagangan niaga hadapan dan pertukaran berterusan dalam jangka masa tertentu.

Sekiranya terdapat 2,000 kontrak panjang dan 2,000 kontrak pendek dibuka, minat terbuka akan menjadi 2,000. Sekiranya jumlah dagangan melonjak dan minat terbuka menurun dalam jangka waktu yang singkat, ini mungkin menunjukkan bahawa banyak posisi ditutup, atau terpaksa dilikuidasi. Sekiranya jumlah dagangan dan minat terbuka meningkat, ini menunjukkan bahawa banyak posisi telah dibuka.

Nisbah pinjaman margin BTC

Nisbah pinjaman margin BTC menunjukkan penurunan ketika harga naik, yang mungkin disebabkan oleh pengambilan untung di pasaran leverage. Nisbah telah turun dari 12.0 ke 7.7 semasa dalam tiga hari, tetapi tahap leverage yang lebih rendah juga bermaksud pasaran tidak terlalu panas dengan kenaikan harga ini.

Masa Pengumpulan Data: 11/13 6:00 pagi UTC hingga 11/20 6:00 pagi UTC

Nisbah pinjaman margin adalah data perdagangan pasar spot yang menunjukkan nisbah antara pengguna yang meminjam USDT berbanding meminjam BTC dalam nilai USDT dalam jangka waktu tertentu.

Nisbah ini juga membantu peniaga melihat sentimen pasaran. Umumnya, peniaga yang meminjam USDT bertujuan untuk membeli BTC, dan mereka yang meminjam BTC bertujuan untuk memendekkannya.

Apabila nisbah pinjaman margin tinggi, ini menunjukkan bahawa pasaran menaik. Apabila rendah, ini menunjukkan bahawa pasaran menurun. Nilai ekstrim dari nisbah ini secara historis menunjukkan pembalikan arah aliran.

Wawasan peniaga

Robbie, Penganalisis Pelaburan OKEx

Setelah memperoleh tujuh minggu berturut-turut, jelas bahawa semua orang mula mempertimbangkan risiko penurunan. Ini juga boleh menjadi salah satu sebab mengapa data perdagangan OKEx tidak terlalu panas selepas pam $ 2,000 lagi.

Dari segi teknikal, penunjuk berurutan TD memanggil tahap teratas. TD 9 adalah isyarat jual, yang ditunjukkan pada carta harian Khamis, dan kemungkinan akan ditunjukkan untuk carta mingguan dan bulanan pada hari Isnin.

Oleh itu, masih belum jelas apakah pembalikan mendalam akan berlaku atau tidak. Pasaran mencerminkan kenaikan harga dalam semua jangka masa, dan pada sisi negatifnya, zon antara $ 16,500 dan $ 17,000 cenderung memberikan sokongan yang kuat.

Bukan peniaga OKEx? Ketahui cara memulakan perdagangan!

OKEx Insights menyajikan analisis pasaran, ciri mendalam dan berita yang disusun daripada profesional crypto.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map