Bitcoin Futures Mencerminkan Negativiti apabila Pasaran Tradisional berubah menjadi merah

Futures Friday adalah tinjauan mingguan mengenai niaga hadapan Bitcoin suku tahun di OKEx

Bitcoin (BTC) mengalami minggu yang rumit dari segi harga, dipengaruhi bukan sahaja oleh gembar-gembur DeFi tetapi juga oleh pasaran tradisional, seperti emas dan ekuiti.

Dari Jumaat lalu hingga Selasa ini, pulangan projek pertanian hasil yang sangat tinggi dalam pembiayaan terdesentralisasi menyebabkan harga Ether (ETH) melambung tinggi, yang juga membantu Bitcoin. Namun, pada hari Rabu, penurunan harga emas yang mendadak mengakibatkan corak penindasan menurun dalam carta harian Bitcoin. Sejak itu, harga BTC terus merosot dan akhirnya menembusi di bawah $ 10,500 kerana saham A.S. juga melihat pembetulan yang ketara pada hari Khamis.

Futures Quarterly OKEx (BTCUSD0925) menyaksikan penurunan harga serendah $ 9,902 dan, pada satu ketika, diperdagangkan di bawah harga spot, mencerminkan sepenuhnya pesimisme jangka pendek pasaran. Melangkah ke hadapan, tanda $ 10,000 akan menjadi tahap psikologi penting bagi pasaran.

Melihat data perdagangan OKEx, nisbah panjang / pendek masih di atas 1.2, menunjukkan bahawa beberapa jangka panjang masih memegang posisi mereka dengan harapan dapat mengurangkan kerugian pada kenaikan harga. Walau bagaimanapun, harga niaga hadapan suku tahunan, yang dulunya berada pada premium negatif, menggambarkan negatif pasaran.

Minat terbuka telah kembali ke tahap awal bulan Julai ketika harga menembusi di atas $ 10,000, yang juga menunjukkan bahawa beruang pengambilan untung kebanyakan menutup posisi mereka. Dengan tanda $ 10,000 hampir dengan harga semasa, kita mungkin akan melihat tempoh penggabungan.

Niaga Hadapan Suku Tahunan OKEx BTC (BTCUSD0925). pada 6:00 pagi UTC pada 4 September. Sumber: OKEx, TradingView

Pembacaan data perdagangan OKEx

Lawati halaman data perdagangan OKEx untuk meneroka lebih banyak petunjuk

Nisbah panjang / pendek BTC

Bagi nisbah panjang / pendek, ia tetap rendah sepanjang lonjakan harga dari hari Jumaat hingga Isnin, berjalan antara 1.05 dan 1.20. Ini menunjukkan bahawa jumlah peniaga yang mengejar kenaikan harga tidak banyak.

Namun, pada hari Rabu, ketika harga niaga hadapan suku tahunan turun dari $ 12,000 ke $ 11,300, kita dapat dengan jelas melihat lonjakan nisbah panjang / pendek, melonjak dari 1.20 hingga 1.45. Ini juga menunjukkan bahawa banyak peniaga mengambil posisi panjang dalam perjalanan ke bawah. Tetapi pegangan panjang itu dihancurkan sepenuhnya pada hari Khamis apabila harganya jatuh lebih jauh ke sekitar $ 10,200.

Nisbahnya kini turun dari paras tinggi dari 1,45 hingga sekitar 1,25, menunjukkan bahawa penurunan harga sangat mendadak dan jumlah penjual pendek masih rendah, sementara banyak lembu membawa beg mereka mengharapkan pemulihan.

Masa pengumpulan data: 8/28 4:00 pagi UTC hingga 9/4 4:00 pagi UTC

Nisbah panjang / pendek membandingkan jumlah pengguna yang membuka kedudukan panjang berbanding dengan posisi pendek yang membuka. Nisbah dikumpulkan dari semua niaga hadapan dan pertukaran berterusan, dan sisi panjang / pendek pengguna ditentukan oleh kedudukan bersih mereka di BTC.

Di pasaran derivatif, setiap kali posisi beli dibuka, itu diimbangi oleh kedudukan pendek. Jumlah kedudukan panjang mesti sama dengan jumlah kedudukan pendek. Apabila nisbahnya rendah, ini menunjukkan bahawa lebih banyak orang memakai seluar pendek.

Asas BTC

Dalam artikel Futures Friday minggu lalu, kami menyatakan bahawa "Asas BTC menunjukkan bahawa pasaran tidak begitu optimis seperti awal bulan ini."

Dalam tujuh hari terakhir, premium pada OKEx Quarterly Futures telah meningkat kepada $ 160 daripada $ 110 sebelum penurunan pada hari Rabu. Premium kini telah dihapuskan dalam dua hari berturut-turut penurunan mendadak dan memasuki wilayah negatif pada satu ketika. Ini adalah pertama kalinya sejak pertengahan Mei bahawa niaga hadapan suku tahunan menyaksikan premium negatif, yang menunjukkan sentimen pasaran yang sangat pesimis. Harga niaga hadapan suku tahunan semasa hampir sama dengan harga spot.

Masa pengumpulan data: 8/28 4:00 pagi UTC hingga 9/4 4:00 pagi UTC

Penunjuk ini menunjukkan harga niaga hadapan suku tahunan, harga indeks spot dan juga perbezaan asas. Asas masa tertentu sama dengan harga niaga hadapan suku tahunan tolak harga indeks spot.

Harga niaga hadapan menggambarkan jangkaan peniaga mengenai harga Bitcoin. Apabila asasnya positif, ini menunjukkan bahawa pasaran adalah bullish. Apabila asasnya negatif, ini menunjukkan bahawa pasaran menurun.

Asas niaga hadapan suku tahunan dapat menunjukkan arah aliran pasaran jangka panjang dengan lebih baik. Apabila asasnya tinggi (sama ada positif atau negatif), ini bermakna ada lebih banyak ruang untuk arbitraj.

Jumlah minat dan perdagangan terbuka

Minat terbuka bergerak hampir sama dengan harga, memuncak pada $ 1,12 bilion untuk minggu ini sebelum jatuh pada hari Rabu. Dan OI kini turun menjadi $ 886 juta setelah dua hari penjualan dan pembubaran berterusan.

Penurunan OI yang pesat juga menunjukkan bahawa beruang menutup posisi mereka semasa penurunan. Namun, digabungkan dengan nisbah panjang / pendek, nampaknya masih banyak bull yang mengalami kerugian tetapi belum menutup kedudukan panjangnya.

Masa pengumpulan data: 8/28 4:00 pagi UTC hingga 9/4 4:00 pagi UTC

Minat terbuka adalah jumlah jumlah niaga hadapan / pertukaran tertunggak yang belum ditutup pada hari tertentu.

Jumlah dagangan adalah jumlah dagangan niaga hadapan dan pertukaran berterusan dalam jangka masa tertentu.

Sekiranya terdapat 2,000 kontrak panjang dan 2,000 kontrak pendek dibuka, minat terbuka akan menjadi 2,000. Sekiranya jumlah dagangan melonjak dan minat terbuka menurun dalam jangka waktu yang singkat, ini mungkin menunjukkan bahawa banyak posisi ditutup, atau terpaksa dilikuidasi. Sekiranya jumlah dagangan dan minat terbuka meningkat, ini menunjukkan bahawa banyak posisi telah dibuka.

Nisbah pinjaman margin BTC

Nisbah pinjaman margin berubah sedikit pada sebahagian besar minggu, melayang di antara 13 dan 15. Namun, akhirnya merosot dengan cepat ke sekitar 11 semasa penjualan Khamis, menunjukkan bahawa banyak pedagang panjang yang meminjam USDT telah menutup kedudukan mereka dengan kerugian.

Namun, dengan nisbah yang masih jelas di atas 1.0, pasaran perdagangan margin spot agak lambat untuk bertindak balas dan masih tidak keluar dari inersia pasaran lembu sebelumnya.

Masa pengumpulan data: 8/28 4:00 pagi UTC hingga 9/4 4:00 pagi UTC

Nisbah pinjaman margin adalah data perdagangan pasar spot yang menunjukkan nisbah antara pengguna yang meminjam USDT berbanding meminjam BTC dalam nilai USDT dalam jangka waktu tertentu.

Nisbah ini juga membantu peniaga melihat sentimen pasaran. Umumnya, peniaga yang meminjam USDT bertujuan untuk membeli BTC, dan mereka yang meminjam BTC bertujuan untuk memendekkannya.

Apabila nisbah pinjaman margin tinggi, ini menunjukkan bahawa pasaran menaik. Apabila rendah, ini menunjukkan bahawa pasaran menurun. Nilai ekstrim dari nisbah ini secara historis menunjukkan pembalikan arah aliran.

Wawasan peniaga

Robbie, Penganalisis Pelaburan OKEx

Jual beli baru-baru ini kebanyakannya dipengaruhi oleh pasaran tradisional, terutamanya pengambilan untung setelah pembalikan berbentuk V dalam pelbagai aset. Kita perlu memberi perhatian khusus pada hari perdagangan terakhir dalam seminggu untuk pasaran saham Amerika Syarikat dan Indeks Dolar A.S..

Melihat pasaran cryptocurrency, terdapat banyak semangat untuk kenaikan harga pada separuh pertama minggu ini, terutamanya dengan gembar-gembur DeFi. Namun, buat masa ini, tanda $ 10,000 akan menjadi tahap psikologi yang penting pada pertengahan jangka, dan penembusan di bawah tahap ini kemungkinan akan menguji sokongan $ 9,300.

Bukan peniaga OKEx? Ketahui cara memulakan perdagangan!

OKEx Insights menyajikan analisis pasaran, ciri mendalam, penyelidikan asli & berita yang disusun daripada profesional crypto.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map