Bitcoin dan pasaran yang lebih luas tetap tidak dapat diramalkan dengan Wall Street Bets menjadi besar

Market Watch Weekly adalah tinjauan mengenai pasaran dan perkembangan kripto setiap minggu.

Pasaran cryptocurrency tidak stabil sejak seminggu yang lalu kerana faktor luaran, yang berkaitan dengan pasaran secara umum, dan drama di sekitarnya Taruhan Wall Street. Walaupun pergerakan itu menyebabkan harga saham meningkat, ia juga membawa ketidakstabilan umum ke pasaran saham, dengan kejatuhan saham biru.

Fenomena WSB juga melanda pasaran cryptocurrency kerana menyebabkan meme-coin yang terkenal, DOGE, melonjak lebih dari 1,000% dalam jangka masa dua hari. Lebih-lebih lagi, pada hari Jumaat, Elon Musk menukar bio Twitternya menjadi "#bitcoin," mendorong harga Bitcoin naik 20% dalam beberapa jam. Walau bagaimanapun, pemimpin pasaran memberikan hampir semua "Perhimpunan Elon" keuntungan pada hujung minggu.

Secara mingguan, Bitcoin mengalami perubahan besar hampir 10.000 USDT dan mencetak bayangan atas yang panjang, menutup minggu dengan kenaikan 2.58%, mengikut harga spot OKEx. Bitcoin kini didagangkan berhampiran tahap 34,600 USDT selepas kenaikan sederhana pada hari Isnin.

Pergerakan harga semasa menunjukkan bahawa sambutan hari Jumaat sangat singkat, terutama dengan premium kontrak suku tahunan – petunjuk optimisme pasaran untuk akhir Mac – turun 4% dari tahap pertengahan Januari iaitu 6%. Sebagai tambahan, kami menyedari bahawa selepas tweet Elon pada hari Jumaat, premium Grayscale Bitcoin Trust berubah menjadi negatif, fenomena yang tidak diperhatikan sebelumnya.

Premium niaga hadapan suku tahunan OKEx BTC, 1/11 hingga 2/1. Sumber: OKEx

XRP menjadi sorotan pasaran

Altcoin utama umumnya Bitcoin berprestasi minggu lalu. Ether (ETH), ketika mencecah paras tertinggi baru-baru ini pada 1.475 USDT pada satu titik pertengahan minggu, jatuh kembali ke paras hampir 1.300 USDT, turun 9.54% untuk minggu ini. Polkadot (DOT), Chainlink (LINK) dan Litecoin (LTC) juga menyaksikan penurunan serupa sekitar 10%. 

Selain DOGE, altcoin lain yang telah meningkat mendadak di belakang demam anti-penubuhan adalah XRP. Duit syiling melonjak 74% minggu lalu, dan trend kenaikan berterusan tanpa henti pada hari Isnin, kerana naik 30% lagi untuk menyentuh 0,65 USDT. 

Pulangan mingguan altcoin utama, 1/25 hingga 1/31. Sumber: TradingView

The Indeks Musim Altcoin melepasi tanda 50 minggu lalu, dan walaupun sejak itu diperbaiki, indeks nampaknya berada pada paras tertinggi baru jangka pendek yang tinggi. Kenaikan token DeFi adalah sebab utama tingkah laku ini. 

Indeks Musim Altcoin melonjak pada bulan Januari. Sumber: blockchaincenter.net


Perdagangan tanpa izin menjadikan DeFi berbeza dengan Robinhood

Protokol DeFi tanpa izin dan tanpa kepercayaan mungkin menyaksikan penggunaan yang dipercepat kerana Robinhood berulang kali menghentikan perdagangan biasa selama seminggu. Sebarang penghijrahan besar dari platform yang dibenarkan seperti ini akan meningkatkan ruang DeFi lebih jauh.

Semasa fasa Bitcoin menyamping, sejumlah token DeFi juga mencapai tahap tertinggi sepanjang masa, terutama di sektor pertukaran terdesentralisasi. Uniswap (UNI) memecahkan tanda 20 USDT pada satu titik minggu lalu dan ditutup dengan keuntungan 37.59% setiap minggu. 1INCH menyaksikan kenaikan lagi kepada 5.55 USDT pada hujung minggu – DEX yang baru muncul telah meningkat 500% dari paras rendah 1 USDT pada bulan Januari. Tokenlon (LON), sebaliknya, mencapai tahap tertinggi sepanjang masa 10 USDT, pulangan 10x dari harga penyenaraiannya 1 USDT pada 22 Disember.

Pulangan mingguan token DeFi utama, 1/25 hingga 1/31. Sumber: TradingView

Nilai keseluruhan yang dikunci dalam protokol DeFi mencapai tertinggi sepanjang masa $ 39.84 bilion, seperti data dari DeBank. Seperti di setiap TVL, pembuat protokol pinjaman (MKR) menduduki tempat teratas dengan nilai terkunci $ 4.7 bilion, diikuti oleh $ 3.4 bilion Uniswap. 

Nilai keseluruhan dikunci dalam DeFi. Sumber: DeBank

Institusi telah bersedia untuk penarikan balik $ 6,000

CME mengemas kini niaga hadapan Bitcoin terbarunya (pada 26 Januari) data kedudukan pada 30 Januari. Dalam tempoh pelaporan ini, Bitcoin menyaksikan penurunan mendadak $ 6,000, dan pada satu masa, jatuh di bawah tanda $ 30,000 sebelum pulih. 

Selama ini, minat terbuka turun lebih jauh dari 11,945 menjadi 10,787, dan setelah pengurangan dua minggu berturut-turut, OI kini kembali ke paras terendah 15 minggu, ditetapkan sebulan lalu.

Terutama, akaun pengurus aset menyaksikan kedudukan panjangnya menyusut dari 639 menjadi 308, rendah 18 minggu baru. Sementara kedudukan pendek hampir dua kali ganda dari 123 ke 225, mencapai paras tertinggi sejak minggu 18 Ogos, tahun lalu.

Akaun dana leverage juga menyaksikan kedudukan panjang mereka turun dari 3,911 kepada 3,605, sementara kedudukan pendek dikurangkan dari 9,119 menjadi 7,991. Pengurangan kedua-dua arah ini juga menunjukkan keprihatinan dari pengurus dana. Secara keseluruhan, institusi terus meningkatkan kedudukan pendek mereka, yang seharusnya membimbangkan para pelabur runcit.

Data niaga hadapan CME Bitcoin – Jumlah panjang akaun pengurus aset berbanding pendek. Sumber: Quandl

Melihat ke hadapan minggu ini

Sehingga Jumaat lalu, lebih daripada 70% S&Pendapatan syarikat tersenarai P mengalahkan jangkaan pasaran untuk suku keempat 2020, tetapi tiga indeks saham A.S. yang besar jatuh minggu lalu, dengan kesemua 11 S utama&Sektor P ditutup rendah. Indeks Volatilitas Cboe, VIX, melonjak tajam pada hari Rabu dan keluar dari julat penggabungan segitiga hampir tiga bulan, yang melemahkan harga aset berisiko.

Secara teknikal, ia sangat penting bagi S&P untuk mengekalkan purata bergerak 50 hari minggu ini. Sekiranya indeks gagal bertahan pada tahap itu, pasaran akan memasuki masa pembetulan yang konklusif, yang kemungkinan akan memberikan tekanan pada harga Bitcoin juga.

S&Indeks P menjunam sementara VIX menerobos garis arah aliran menurun. Sumber: TradingView

Di ruang crypto, CME akan melancarkan niaga hadapan ETH pada 8 Februari. Tiga tahun yang lalu, CME melancarkan kontrak niaga hadapan BTC, yang bertepatan dengan puncak pasaran bull Bitcoin terakhir. Peniaga disarankan untuk mengawasi bagaimana prestasi niaga hadapan semasa pelancaran.

Pada masa ini, nilai minat terbuka BTC CME telah terkumpul menjadi $ 1.59 bilion, menduduki tempat ketiga di semua bursa data skew, menunjukkan berlakunya kepentingan institusi.

Bukan peniaga OKEx? Ketahui cara memulakan perdagangan!

OKEx Insights menyajikan analisis pasaran, ciri mendalam, penyelidikan asli & berita yang disusun daripada profesional crypto.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map